4 jarige groene pony met 12 jarige beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

4 jarige groene pony met 12 jarige beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:13

de laatste tijd als ik op wedstrijden kom zie ik steeds vaker meisjes van 11 of 12 jaar die op een groene pony rijden. vaak zijn die kinderen zelf rijtechnisch nog niet goed voorbereid om op zo'n pony te rijden of op wedstrijd uit te brengen.
die pony's zijn vaak lastig en niet goed stuurbaar.
persoonlijk vind ik dat dit eigenlijk niet kan.
ook omdat ze het zichzelf moeilijk maken maar ook andere in de problemen helpen
wat vinden jullie ervan.

YMJArabians

Re: 4 jarige groene pony met 12 jarige beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:18

Als het kind zelf rijtechnisch nog niet goed genoeg kan rijden om een jonge pony correct te laten lopen vind ik het niet kunnen. Maar er zijn ook wel jongere meiden/jongens die heel goed begeleid worden samen met hun pony, en dan heb ik er minder problemen mee :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:58

Green and green makes black and blue.

Domme keuze.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:05

Sonja schreef:

Domme keuze.

:j _/-\o_

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:22

Ik vind het ook niet slim nee!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:24

K ben 14, k rijd een fries in, gaat perfect.. Beest gaat voor me door het vuur..
Hiervoor reed ik een andere pony is van 4, en doorgereden.. Tuurlijk ging het af en toe beetje mis, ze begon af en toe een bokje te doen, maar was voor de rest een heerlijk beest.. ^^

kroolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:24

Dat is inderdaad niet slim en waarschijnlijk worden sommige pony's dan onhandelbaar en moeten ze later helemaal gecorrigeerd worden! Nu.. Kleine kinderen kunnen het zelf niet altijd beseffen (uitzonderingen daar!!)... maar als je ouders geen paardenkenners zijn, zullen ze denken dat het allemaal wel okay is...

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:47

binnen een half jaar rijden ze met spoortjes en zweepje..

ik vind het absurd..

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:52

Ja je hebt zulk soort gevallen. :j

Maar er zijn ook ruiter(tjes) bij die hun pony al behoorlijk kunnen rijden! :) Zeker als ze goede begeleiding hebben! :) Op wedstrijd is zoiets al moeilijk te beordelen, omdat dan ook de zenuwen toestaan bij kleine kinderen. Dan zitten ze ook minder ontspannen op hun pony en vinden ze het zelf allemaal nog erg spannend. Beter kun je kijken naar de training. :) Waar let het kindje op? Wil ze alleen maar hard? Of wil ze hem lekker laag en ontspannen ( zoiets word met goede begeleiding ook bijgebracht). Ik denk dat kindjes die niet bang zijn, constant goede begeleiding hebben niets minder zouden kunnen rijden. Behalve qua ervaring dan. ;)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:53

Bonjoy schreef:
Als het kind zelf rijtechnisch nog niet goed genoeg kan rijden om een jonge pony correct te laten lopen vind ik het niet kunnen. Maar er zijn ook wel jongere meiden/jongens die heel goed begeleid worden samen met hun pony, en dan heb ik er minder problemen mee :).

Die mening deel ik ja :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:56

Ook ik vind het niet kunnen..
Een beginner moet zowiezo niet op een jong dier gaan zitten, simpelweg omdat het goed beleren alleen weg is gelegd voor professionals (of ruiter(tjes) die door een professional begeleiding krijgen)...

Naast het feit dat ik er tegen ben dat een beginnend kind op een groene pony stapt, vind ik het absurd dat er ook nog een goeie proef verlangd wordt. En als ze niet goed genoeg presteren, krijgt het kind ook nog eens de wind van voren.. :n

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:54

ik vind het ook niet kunnen.
Als je nog niet genoeg ervaring hebt verpest je zo'n pony alleen maar. En dat is gewoon zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:22

Niinatjuh schreef:
K ben 14, k rijd een fries in, gaat perfect.. Beest gaat voor me door het vuur..
Hiervoor reed ik een andere pony is van 4, en doorgereden.. Tuurlijk ging het af en toe beetje mis, ze begon af en toe een bokje te doen, maar was voor de rest een heerlijk beest.. ^^

Er staat 'beginner' in de titel ;) Een veertienjarige kan al een heel aardige ruiter zijn die prima met een jonge pony overweg kan.

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:28

vind ik niet kunnen
niet voor de pony, wordt hij niet goed beleerd
en niet goed voor de ruiter
die kan veel meer leren van een oudere pony bv 12 jaar ofzo

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:33

femmefatale1 schreef:
Ook ik vind het niet kunnen..
Een beginner moet zowiezo niet op een jong dier gaan zitten, simpelweg omdat het goed beleren alleen weg is gelegd voor professionals (of ruiter(tjes) die door een professional begeleiding krijgen)...

Naast het feit dat ik er tegen ben dat een beginnend kind op een groene pony stapt, vind ik het absurd dat er ook nog een goeie proef verlangd wordt. En als ze niet goed genoeg presteren, krijgt het kind ook nog eens de wind van voren.. :n

In heel veel gevallen ligt het dan aan die 'domme, stomme pony'. Maar het paard is nooit fout. De ruiter moet het dier begeleiden in een proef.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:54

Ik vind dat jullie dit te eenzijdig bekijken.
Moesten jonge groene pony's ingereden worden door 'volwassenen' zou er ook een heleboel commentaar op komen.
Ik heb altijd mijn eigen pony's moeten opleren en kreeg hierbij begeleiding, maar net als wat TS zegt, waren mijn pony's dan ook nog groen en als er dus een flapperende vlag hing gingen ze er ook vandoor!. Maar is dat niet logisch voor zo'n jong dier?
Ik vind het zowel voor pony als ruiter goed als je je eigen pony beleerd MAAR dan wel onder correcte begeleiding...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:57

Karennnn, er zijn ook ERVAREN kinderen. Daarvoor kan het opleren van een jonge pony (met de juiste begeleiding) een hartstikke leuke uitdaging en leertraject zijn.
Maar het gaat hier expliciet over een BEGINNER...

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:01

ik zelf kwam bij twee manege weg
kon wel rijden , vooral naar de tweede manege met benen

toen kreeg ik aanbod om een 3 jarige pony in te rijden
ja die kans grijp je dan als 12 jarige
pony was wel zadelmak
heb hem verder helemaal op ge leert
met veel tegen slagen maar ook veel goeie tijden
kreeg elke week les , soms 2x van de eigenaar van pony .
was gediplomeert en had zz licht gereden

op het laatst was het een pony die op wedstrijd winst scoorde
en over een hinder met gemak over in kwam .

dus ik heb ontzettend veel geleert van deze pony en pony van mij .

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:01

Achja, als je 12 bent en goed ervaren, die heb je dr ook bij ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:04

Sonja schreef:

Domme keuze.

Helemaal mee eens.
Ik ben zelf zo begonnen 12 jaar, en een half jaar rijervaring (zusje reed wat langer) en een pony van 4. Ik heb er meer naast gelegen dan opgezeten, en was op het laatst echt bang om te rijden. Ik was heel blij toen er een lieve oude rot kwam en het plezier in het rijden weer terug kwam.

Edit: Aan de andere kant, je hebt ook kinderen van 11 of 12 die al écht goed kunnen rijden, die moet je ook niet tegenhouden om met een jonge pony te starten.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:12

nu na 8 jaar rij-ervaring heb ik nog steeds moeite met bepaalde paarden. dat blijft ook wel zo denk ik.. maar ik ben al iets ouder dan 12, en kan wat beter inschatten of ik nog wel verantwoordelijk bezig ben of niet..
zo'n beginner van 12 wil alleen maar om een mooie en spannende pony rijden, en ja dat loopt niet altijd goed af..

ook zo een kind kan zeker goede begeleiding hebben hoor, daar ben ik het wel mee eens. maar als die begeleiding écht goed is zou die wel wachten met wedstrijden tot de combinatie wat zekerder is...

maargoed, ik heb de hoop maar opgegeven om de paarden en pony's van deze wereld te redden.. er zijn tegenwoordig meer mensen met paarden zonder verstand van paarden, dan echte paardenmensen.
en daar bedoel ik helaas niet alleen particulieren mee, maar ook hele handel-/wedstrijdstallen die er geen zak van snappen ;(

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:30

Als je een beginner bent lijkt het mij inderdaad slimmer om een wat oudere pony te nemen die al verder is, maar als je al vanaf het begin goeie les krijgt.. Dan vind ik het minder erg. Want dan leren de ruiter en de pony samen steeds meer.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:04

Ik vind ook dat he het beste kan beginnen met een ervaren pony. Ik hoor steeds vaker weer dat er voor een onervaren meisje/jongetje die nog maar een klein tijdje op manegepony's hobbelt een pony word gekocht door de ouders, en die pony moet dan nog 'even' worden ingereden, of doorgereden. Sommigen hebben ook goede begelijding, en een broer/zus of vader/moeder of buren/kennis die veel ervaring heeft en ook die pony rijdt, maar ik hoor ook vaak genoeg dat ze het maar gewoon in hun eentje doen, zonder enige verstand ervan te hebben. Dit vind ik echt niet kunnen, zo worden ook vele jonge pony's verknalt... En soms word het kleine meisje/jongetje er ook nog bang voor pony's van, terwijl als er een ervaren pony was gekomen, dat ze er dan nog super veel lol mee hadden gehad.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:19

Beetje moeilijk... hangt inderdaad van ruiter en paard af. Als de ruiter heel ambitieus is en het paard wel groen, maar niet te druk dan geloof ik best dat de ruiter(moet deze wel in combinatie les rijden) er best van kan leren.
Wanneer dit niet het geval is, is het gewoon vragen om problemen. Bij paard en/of ruiter.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:29

Ik heb hier een meisje van 11 jaar, die verzorgt 2 ponys. Ik heb haar aangeboden om een andere pony te gaan rijden maar wel onder mijn toezicht en dus samen afspraken maken. Nou is ze dus ergens anders gaan rijden, op een groene pony , maar zei zelf heefd helemaal niet de ervaring ervoor, en ziet er alleen maar de pennystory in en als ze maar kan rijden. Heb haar ouders verteld dat dit niet verstandig is. daarbij word haar verteld dat ze er mee verder kan, en het is een handels paard en dus komend jaar verkocht zal worden.

Bij kon ze rijden, die pony is geen makkelijke maar wel handelbaar en waar ze dus op kan leren zonder dat het geld gaat kosten.

Maar ja ze gaat ermee door, en er gaan ongelukken gebeuren, heb de pony al gezien en bepaald geen lievertje