Levi KWPN @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Levi KWPN @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:01

Ik verzorg Levi (Lavinia) nu sinds eind maart. Levi is een KWPN van bijna 16 jaar. Haar vader is Bentley.
Levi heeft een chronische longaandoening, waardoor ze niet verder kon komen in de sport. De huidige eigenaresse heeft haar gekocht als recreatiepaard. Er is geen bak aanwezig, dus ik moet in het weiland rijden. Ons niveau is nog niet B-waardig denk ik. We hebben niet gestart, dus een niveau hebben we niet echt. Levi heeft op dit moment geen last van haar longen, omdat ze 24 uur per dag op het land staat, zo heeft ze geen last van stof en hoest ze ook niet.

Op dit moment werken we aan het voorwaarts neerwaarts rijden en met name aan mijn houding.
Ik heb soms pianohandjes en ik moet mijn handen meer gaan leren dragen. Verder heb ik de neiging om snel voorover te vallen, zodra dat gebeurd is mijn beenhouding ook niet goed meer. Ik steek mijn onderbenen dat te ver naar voren.

Verder lopen we er tegenaan dat Levi best wel sterk is en soms onder mij vandaan loopt. Ook is ze erg snel afgeleid van dingen die om haar heen gebeuren. Ik vind het dan erg moeilijk om haar aandacht bij mij te houden.
Zelf vind ik het erg moeilijk om rechtop te blijven zitten en te zorgen dat ik onderbenen stil houd en mijn tenen naar binnen draai.

Levi draagt achter springschoenen, omdat ze met haar linkerijzer (achter) tegen haar rechterbeen aan trapt. Daardoor ontstaat er dus een wondje. De rechterspringschoen zit daarom ook een stukje hoger, zodat ze dit wondje niet meer open kan trappen en het geen pijn doet :)

Nou genoeg gekletst, hier zijn de foto's

1. Afbeelding
Tijdens de eerste paar minuten dat ik erop zat.

2. Afbeelding
Afwenden, hier heb ik mijn handen niet gelijk.

3. Afbeelding
Volte inzetten.

4. http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGNI4E46.jpg
Volte.

5. Afbeelding
Hier heb ik mijn handen te laag

6. Afbeelding

7. Afbeelding
Gespannen in draf.

8. http://www.mijnalbum.nl/Foto-DUUV7EDZ.jpg
In de galop wordt ze heel erg sterk en zet ze haar hals erop.

9. Afbeelding
Van hand veranderen

10. Afbeelding
Halverweg een acht.

11. http://www.mijnalbum.nl/Foto-SCLSUWGA.jpg

12. Afbeelding
Rechte lijnen rijden.

13. Afbeelding

14. Afbeelding
Hier kijk ik teveel 'omhoog'

15. Afbeelding
Gespannen tijdens draf.

16. Afbeelding
Nog een keer de volte, nu ontspannen.

Afbeelding
Uitstappen.

Een reactie met commentaar zou fijn zijn.
Ik hoop dat jullie aan de hand van de foto's een beeld kunnen vormen.
Tips & commentaar zijn welkom :j

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:41

De foto's 13 en 14 vind ik goede voorbeelden dat het de goede kant opgaat. Het is een groot paard zo te zien en met die medische beperking en het feit dat hij alleen recreatief gereden word maakt hem niet de makkelijkste. Blijven voelen wat je paard aangeeft en daarop reageren.
Leuke foto's hoor!!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:42

Ikke! :D
Wat je zelf al zegt; Je handen wat meer dragen! (Heb ik ook last van :o )
Mijn Haf werd ook altijd heel sterk in draf, probeer het vanaf een superontspannen drafje in te zetten, en stuur haar dan meteen de volte op! Helpt vaak al heel erg als ze dan meteen weer moeten gaan opletten, de meeste nemen dan de tijd niet om lekker hard weg te stieren ;)
Ik heb op sommige foto's ook het idee dat je drijft met je hakken, probeer je hakken uitgedrukt te houden en met je kuiten te drijven ;)

Superknap dat je met zo'n paard toch weer de draad oppakt, zo te zien heeft ze er zelf ook lol in!
Succes! :)

Destino

Re: Levi KWPN @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:48

Bedankt voor de tips!
Levi is inderdaad een paard wat groot oogt. Omdat er niets mee gedaan wordt is het inderdaad erg moeilijk om haar goed te rijden. Ik longeer haar ook 2x per week 15 min. met pessoa. En sindsdien is ze tijdens het rijden veel beter voorwaarts neerwaarts te rijden.
Foto 13 en 14 waren bijna aan het eind, daar loopt ze inderdaad goed :j Bedankt voor de tips!

Love_Sanne, ik drijf soms inderdaad met mijn hakken ja :o . Daar ga ik aan werken! Draf ontspannen inzetten gaat meestal wel, maar op een volte wil ze nog wel eens door je been heen denderen en dr nek erop zetten. En dan maakt ze zich zo sterk :+
Bedankt voor de tips!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:51

Misschien eens proberen aan een longe met eventueel een LOS bijzetje?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 12:56

Longeer haar al met pessoa en het gekke is dat ze het dan minder doet. Ze doet het ook niet altijd, vooral als ze wat heter is door bijvoorbeeld veel wind of een dagje stil te hebben gestaan.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:57

Maf, veel oefenen denk ik!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:04

Veel overgangen rijden, gaat hij met zijn hoofd de lucht in dan neem je hem weer rustig terug en herhaald je oefening. Net zolang tot het goed gaat. Gaat het goed? Dan draaf je door.
Heb je tijdens je draf een moment dat het niet meer gaat en je haar niet meer rustig en nageefelijk krijgt kun je hem weer het beste terug nemen na de stap of het halthouden om de onstpanning terug te krijgen. Dit werkt het beste bij mijn pony :).

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:06

chantal het is altijd moeilijk om vanaf een foto de juiste tip te geven. Ik denk dat je het beste eens een les kan nemen van een goede instructeur, die ziet gelijk wat je verkeerd en goed doet en kan je hierbij heel goed helpen. Succes meis, jullie zijn vast snel een super combi!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:21

Dat was ik inderdaad ook al van plan! Alleen zit ik met het probleem dat ik niet in een bak met stof kan rijden i.v.m. haar longen ;) .

Afbeelding
Zo was het voorheen ( 1,5 maand terug :j )

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:45

Je ziet verbetering!

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:06

Longeren aan de pessoa is heel goed. Ik ben niet voor bijzetteugels, of ze doen te weinig of ze doen teveel. Ik zou het bij de pessoa houden. Ik vind dat je al veel voorruitgang boekt terwijl je niet in een bak kunt rijden. Je moet hier maanden voor uit trekken voor je kunt bepalen of je verder kunt. Ik vind dat je het goed doet!!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:20

Bedankt FindingJack!
Dat is wel heel erg mooi om te horen :j

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:56

Ten eerste zie je al een hele erge verbetering! Stukken ontspannender. Je kan niet van de 1 op de andere dag met 2000 stappen vooruit gaan. Je handen zou je inderdaad meer mogen dragen. Probeer veel overgangen te rijden als ze iets heter wordt en wat bij Christy dan helpt is vooral veel overgangen van de galop naar draf en van een normale draf naar een rustigere draf en daarna weer een normaal tempo te rijden. Hou haar bezig.
Je setje vind ik erg leuk staan bij haar! Succes nog en 't komt wel goed.

Een foto is natuurlijk een moment opnamen, ik kan het ook fout hebben.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 08:24

Dankjewel Nann! Aan mijn handen ga ik werken :j
En zal eens uitproberen met die overgangen.

Brenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:20

Probeer hem meer nageefelijk en over de rug te rijden

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 16:01

naar het einde toe begint ze heel mooi los te komen,
overige opmerkingen gaf je zelf al/zijn al gegeven ;)