tactfout in de middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

tactfout in de middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 07:23

ik heb gisteren me 1e officiele wedstrijd gehad (ging super daar niet van.... :) )
maar ik had een tactfout in me middendraf....
ik was allang blij dat er verruiming kwam dus doe er niet zo heel moeilijk om maar,
hoe krijg ik een tactfout uit me middendraf??
ok goed oefenen helpt een hele boel, nu is het zo dat hij thuis niet wil verruimen maar alleen in de galop springt.. :o

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:30

Toch oefenen zodat hij thuis ook verruimt & niet in galop springt.

Korte stukjes oefenen, liever 2 passen goed dan een lange zijde slecht. Ook kan je met balkjes lopen de middendraf goed oefenen.

Wss gaat het met korte stukjes oefenen al een stuk beter (zonder taktfout) krijg nl het idee dat je hem overviel en hij nog niet 'sterk' genoeg is en daarom een taktfout maakte. Kan het mishebben hoor, maar dit was mijn 1e gedachte :)

Alicia2u

Re: tactfout in de middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:47

Zorg dat je paard goed rechtgericht en verzameld is op het moment dat je wegrijdt, anders kan je paard makkelijk uit balans raken en taktfouten maken.
Bereid de overgang dus goed voor en doe in het begin kleine stukjes van 3-5 passen om je paard sterker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:49

Werk je wel eens met balkjes om je uitgestrekte gangen te verbeteren? Ik vind dat zelf doorgaans best prettig.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:10

love_plaisir: ik denk ook wel dat ik hem er mee overvallen heb hoor, geef ik ook eerlijk toe. als wij in de bak thuis rijden is alleen maar galopperen (hij staat in span en in span doen ze dit samen ook, de eigenaar laat dit toe. ik geef hem ook groot gelijk want hij word er niet op gecorrigeerd) daarom was ik al blij dat hij iets verruimde en niet ging galopperen.

sonja: balkjes lopen word niet wat. nu ga je misschien heel erg hard lachen. we hebben regelmatig geprobeert balkjes te lopen. gewoon normale afstand maar hij struikeld er gewoon overheen. hij tikt met alle 4 de benen de balken aan en dat gaat op zn manier dat ik zeg van pas op want je valt zometeen. ook al leg je er maar 2 neer, hij struikeld/valt half. balken is daarom niet zn goed idee. maar was het proberen waard.

wat is nou precies een tact fout want ik heb er niks anders dan anders aan gemerkt.... *jeetje wat klinkt dit blond*

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:16

Tactfout is dat hij zijn ritme kwijt raakt, hij maakt ergens een kortere of andere pas dan hij verder doet. Meestal komt dit omdat ze de balans kwijt zijn.

Als hij thuis niet wil verruimen, begin dan eerst eens met schakelen, dat hij dat gaat leren en snapt. Het klinkt alsof er gewoon een stuk basis mist bij dit paard.
Verzamel hem en ga dan weer naar een arbeidsdraf, telkens schakelen, in het begin heel klein. Als hij dat snapt en makkelijk doet kun je proberen van arbeidsdraf net wat te verruimen, 1 of 2 passen een klein beetje is genoeg en pas op dat je hem van voor niet losgooit, dan krijg je zeker tact fouten en/of valt ie in galop.

Kan je in stap wel schakelen? Anders ook daar op oefenen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:17

Tactfouten geven onbalans aan, je kunt het voelen als een moment waarop hij zijn evenwicht verliest.

Vaak ( ;) ) komt deze onbalans voort uit het moment dat de ruiter zijn/haar balans verliest. Het kan dus zijn dat je onbewust tijdens de middendraf jouw evenwicht bent verloren en dat je paard daardoor zijn evenwicht is verloren met een tactfout als resultaat. Het lijkt een beetje op een heel klein beetje struikelen ;)

Ook vraag je vaak (vooral als een paard een verruiming moeilijk vind) te veel aan zo'n paard en krijg je tactfouten. Het paard probeert netjes zo veel te verruimen als jij vraagt, maar kan dit nog niet verwerken en struikeld dus zo gezegd over zijn eigen benen. Gewoon goed oefenen in het opbouwen, ze vragen ook maar enkele passen middendraf in de B, dus voluit is nergens voor nodig.

Rustig aan een diagonaal of lange zijde oprijden en dan rustigaan opbouwen naar een verruiming en weer goed duidelijk terugnemen. Hierdoor kan je op het gegeven moment steeds meer verruimen. Heb je les waarin je dit kan oefenen? Want via de comp uitleggen is niet zo handig ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:18

Elke gang heeft zijn eigen takt. In stap is dat een 4 takt, omdat het paard omstebeurt z'n benen op tilt. Draf is een tweetakt met twee zweefmomenten: de benen worden diagonaalsgewijs opgetilt met een zweefmoment ertussen. Galop is een drietakt met een zweefmoment: Eerst één achterbeen, dan het diagonale benenpaar, dan het voorbeen en dan een zweefmoment.
Een taktfout ontstaat wanneer het paard de beenzetting of de takt van een gang niet aanhoudt. Zo gebeurdt het in stap wel eens dat een benenpaar lateraal beweegt (twee benen aan één kant worden tegelijk neergezet of opgetilt).
In draf gebeurt dit vaak waneer een paard op de voorhand loopt: het voorbeen van het diagonale paar komt eerder op de grond dan het achterbeen, waardoor er een rare drietakt kan ontstaan.
In galop kan je de drietakt verliezen als je te snel gaat of te langzaam: het diagonale benenpaar breekt dan op en komt niet meer tegelijk neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:28

Nee daar lach ik niet om hoor, heb hier ook zo'n talent staan dat volgens mij als je op een balk afrijdt al denkt "Oh jee, baas is blind, daar ligt wat, ik breek m'n poten...." :D

Makkelijkste manier van taktfout omschrijven is een verstoring van je ritme. Meestal een balansfout door te weinig kracht, of een te abrupt wegrijden van de ruiter (het paard "overvallen" met je hulp, vergelijk het maar met te vroeg naar 5 schakelen in je auto, dan heb je de kracht nog niet opgebouwd om door te kunnen trekken), of een teveel tegenhouden aan de voorkant waardoor de energie die je er van achteren inpompt een soort van met horten en stoten er weer uitkomt.

Optie 1: te weinig kracht:
Goede oefening is heel veel schakelen in tempo, en dan vooral kleine stukjes wegrijden. 40 meter achter elkaar proberen te vlammen is volkomen nutteloos. Doe het subtiel en met beleid.
Goede oefeningen hiervoor: stukje schoudervoor rijden zodat het binnenachterbeen goed onder de massa komt, rechtstellen en direct paar pasjes wegrijden. Terugnemen, en herhalen. Uiteraard op beide handen.
Ook kleine stukjes wijken, rechtzetten en wegrijden zijn prima oefeningen hiervoor. Hou maar eens een paar weken vol om dergelijke oefeningen 5 minuutjes op beide handen te doen. Wedden dat je binnen no time resultaat ziet?

Optie 2: te abrupt je hulpen geven:
Makkelijk zelf te controleren. Wat gebeurt er als je gelijdelijker wegrijdt? Heerlijk te oefenen op bospaden trouwens ;) Hoef je niet elke keer de bocht om.

Optie 3: teveel vasthouden van voren:
Hulpje op de grond kan dit makkelijk vaststellen, maar als je die niet hebt dan kun je jezelf goed controleren door eens te experimenteren met wat er gebeurt met je ritme als je je paard wat langer laat worden (WEL rond houden in de bovenlijn uiteraard!) in het wegrijden. Wordt het dan zuiverder? Dan heb je je antwoord ook; iets meer hand openen en laten volgen in je wegrijden.

Algemeen: liever 3 passen goed, dan 8 half...

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:38

naranga: jah we hebben wel les waar we dit in oefenen. nu hebben we een poosje eigenlijk niet gelesd(officieel mag ik niet rijden) omdat ik een onsteking in me hand heb. ik wilde deze wedstrijd absoluut rijden dus vandaar dat we meededen.

sonja, Alicia2u en annemeik: thqs voor de uitleg!

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:00

jah mijne had het gister opeens weer had paar dagen op het land gestaan.. gaat tie weer gek doen in de middendraf haperen. weer terug naar af gegaan, eerst 2 passen uitstrekken dan 3, dan 6, 1 zijde en de volgende dag weer doorbouwen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 09:17

het viel mij gistern op toen hij het op een sprintje zette in de wei dat hij er ook onregelmatig aan het lopen was.
even in de gaten houden....

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:21

*heb geen andere reacties gelezen*

Als je zelf een onrustige houding hebt maakt je paard sneller tactfouten,
Tips;
- Probeer zo stil en recht mogelijk te zitten, met gevoel, dus vooral geen statische houding krijgen, maar meebewegen met je paard.
- Zorg ervoor dat je paard recht is
Het ligt ook aan de ondergrond waarop je rijdt, als deze onregelmatig is, is het voor je paard ook moeilijk om constant te blijven lopen.

En voor dat op het weiland,
misschien moet je er eens een professional naar laten kijken?
Het kan ook best zijn dat er iets fout in het lichaam zit, waardoor het lichamelijk moeilijk/niet haalbaar is.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 14:26

volgende week komt de kraker/masseur/therapeut voor een ander paard bij ons op stal en hij zou ook even hier na kijken.. :)