Problemen met de rechtergalop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Problemen met de rechtergalop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 22:02

Beste bokkers,

Ik heb een probleempje met mijn paard betreffende de rechtergalop. Ik ben benieuwd of jullie mij tips kunnen geven.
Eerst wat achtergrond informatie:
- Haflinger
- 13 jaar oud
- word vooral recreatief gereden, ong. 1/2 keer per week in de bak
- ik volg geen les
- er wordt gereden met een boomlooszadel

Goed nu mijn "probleem". Ik rij in de bak puur voor de spieren. Om weer is wat figuren te kunnen rijden. Beetje rekken en strekken en voor de stelling. Ik rijd hem in het begin vaak laag en rond. Zodat hij goed ontspant. Handen laag en wat doorvragen met de binnenhand. Op de linkerhand heb ik geen problemen. Met op- en terugschakelen blijft hij mooi ontspannen. Galop ook mooi rustig en beheerst. Maar op de rechterhand begint het in eerste instantie al in de draf. Dan komt er al wat verzet. Maar dit kan ik er wel uit rijden, zodat hij uiteindelijk toch ontspant. Maar zodra ik aanspring in de rechtergalop is de ontspanning helemaal zoek. Veel verzet in de nek (erg tegen het bit). Kan niet rustig galopperen maar alleen "hard". Springt ook moeilijk aan in de goede galop op de rechterhand. En na eenmaal in de rechtergalop te zijn geweest blijft die spanning er een beetje inzitten.

Dit is wel zo'n beetje het verhaal. Ik ben benieuwd of jullie mij tips kunnen geven, zodat ik ook in de rechtergalop die mooie ontspanning kan krijgen.

Groetjes

Alicia2u

Re: Problemen met de rechtergalop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:50

Dit klinkt als een typisch geval van een scheef paard. Controleer eerst of je zadel nog wel recht is: door jarenlang op een scheef paard te liggen kan je zadel scheef worden. Als dat zo is is het voor je paard erg moeilijk om recht te lopen.
Ga dan na of je zelf wel in het midden zit: als jij scheef zit, kan je paard moeilijk recht lopen. Hiervoor kun je toch het beste een goede instructeur inschakelen.
Als dat allemaal in orde is kun je aan de gang met het rechtrichten van je paard. Dit kun je doen door bepaalde oefeningen te rijden. Op www.paardenbegrijpen vindt je veel informatie over rechtrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:15

Idd, klinkt als "gewoon" scheef. Rechtrichten is dus je toverwoord. Het inzetten van enige vorm van instructie zou ik hierbij wel verstandig vinden overigens. Je kunt dit denk ik niet alleen (anders zou het probleem niet ontstaan zijn/zo 'erg' geworden zijn)

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:23

Mijn zadel kan eigenlijk niet scheef zijn want het is een boomloos zadel. Wel is het ook zo dat ie altijd al moeite heeft gehad met de rechtergalop. Ik heb altijd les gehad. Ook toen dit probleem er al was. Maar jullie hebben het over rechtrichten, hier ga ik aan werken. Bedankt voor de site! Ik woon hiet overigens nog niet zo lang. En ben nog op zoek naar een instructeur die mij ligt. Vandaar dat ik momenteel niet les.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:01

Boomloze zadels kunnen ook scheef gaan. Behoorlijk zelfs, omdat ze instabieler zijn dan boomzadels en daardoor ook bewerkelijker.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:17

Heb inmiddels ook een advertentie geplaatst voor instructie :). Lijkt me niet verstnadig dit helemaal zelf o pte lossen.