Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sammie schreef:Ik rijk hier een penny? Die uitdrukking ken ik niet
Wat wil je precies weten? Wat zou een goed idee moeten zijn?
Een jaarling kopen? - Geef het dier dan de ruimte en mogelijkheid om goed op te groeien (veel beweging, 24/7 weidegang met soortgenoten in voorjaar, zomer en winter en ook veel beweging 's winters.
Zelf beleren? - Zorg voor goede hulp die je kan helpen, bijstaan en luister ernaar. Begin niet te vroeg! 2,5 en net 3 jaar is dus te vroeg!
Wat versta jij onder gevorderde ruiter? Rijd je zeven jaar op de manege? Zeven jaar op tig verschillende paarden? Heb je ervaring met verschillende karakters?

DaniBanani schreef:Ik zou je toch ernstig aanraden dit niet te doen, om meerdere redenen.
Een jaarling kost de eerste 2 jaar alleen maar geld, en je kunt er bijna niets mee. En dan loop je ook nog het risico dat het paard een leuk koppie heeft, maar met rijden enorm tegen blijkt te vallen. Een manege is ook niet de meest ideale locatie - hoe zit het met de weidegang, bijvoorbeeld?
Met zeven jaar manegeles kun je misschien best leuk rijden. Maar op een manege is er vooral veel wat je níet leert. Hoe je een paard moet trainen, bijvoorbeeld. Dat is al lastig met een beleerd paard, laat staan eentje waarbij je álles zelf moet gaan aanleren.
Maar ook problemen oplossen, want manegepaarden hebben geen enorme problemen met rijden (anders waren 't geen manegepaarden). En ook paarden-/mensen-gedrag: consequent zijn, leiderschap uitstralen, wat zeker bij een jaarling oh-zo-belangrijk is.
Daarbij is het juist bij het beleren van een paard cruciaal dat de hulpen goed zijn, de ruiter een juiste houding heeft, etc. Hoe zit dat bij jou? Wat leren jullie in de manegelessen aan oefeningen, en worden er bijvoorbeeld ook zitlessen gedaan? Wat is het idee over nageeflijkheid/aan de teugel rijden?
Veel maneges zijn namelijk erg matig in de echt belangrijke aspecten, en daar zou je dan met een jong paard de mist in kunnen gaan.
En nog zoiets: jonge paarden gaan puberen. Worden klierderig, vervelend, gaan je gigantisch uitproberen. Heb jij het lef om daartegen bestand te zijn, of word je snel bang?
Nogmaals, ik zou je toch aanraden om voor een iets ouder paard te gaan, die in ieder geval de basis al beheert. Maar misschien heb je wel nagedacht over alle bovenstaande zaken, zit je op een goede manege met veel aandacht voor een correcte manier van rijden, waar je meer dan genoeg hulp hierbij kan krijgen.
Ben wel benieuwd naar je antwoorden in ieder geval.
Ps: grootte en ras zeggen niets over gevorderd of niet, net zomin als wedstrijden (bixie proefjes zijn tenslotte óók wedstrijden, of de F1 - maar daarvoor hoef je echt niet gevorderd te zijn),
Romy18 schreef:Als je er zelf vertrouwen in hebt zou ik dat wel durven proberen. Let alleen wel een beetje op met wat je koopt qua bloed, karakter, geslacht, wat ie al kent. Een bv jaarling jazz hengst die nog nooit een mens gezien heeft is voor n prof namelijk al een hele hand vol, daar wil je als amateur echt niet aan beginnen! Kijk dan eerder naar een jaarling merrie die al in de hand is, mee kan stappen, vast kan staan, hoefsmid en poetsen kent, al eens mee op de trailer is geweest etc. en die cool en makkelijk van karakter is. Van de meeste hengsten en merrielijnen is redelijk bekend wat voor paarden ze geven makkelijk moeilijk etc en er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen maar zo kan je jezelf wel een idee vormen waar je aan begint.