paard zelf opleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

paard zelf opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:33

hallo,

ik ben bijna 15 jaar en krijg misschien een paard.ik heb nog niets gevonden maar heb mijn oog laten vallen op een leuke jaarling.
ik zou hem misschien kopen en hem in de manege stallen.hij zou dan in een ruime verluchte stal staan en bij een stuk of 5,6 leeftijdgenootjes opgroeien.Ik zou hem dan (als het tijd is) opleren.ik rij al 7 jaar en ben een gevorderde ruiter(ook al heeft dit er waaarschijnlijk nits mee te maken).Er zou nog iemand meehelpen die al verschillende paarden heeft opgeleeert.
we zouden het rustig en op het gemak doen en niets overhaasten.
zou het een goed idee zijn of niet?
Reacties!

oja,ik heb geen zin om hier kinderlijke reacties zoals 'ik ruik hier een penny' of '100% penny' of zo'n reacties te krijgen!

dank u!
Laatst bijgewerkt door Quebelle op 07-06-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:37

Ik rijk hier een penny? Die uitdrukking ken ik niet :=

Wat wil je precies weten? Wat zou een goed idee moeten zijn?

Een jaarling kopen? - Geef het dier dan de ruimte en mogelijkheid om goed op te groeien (veel beweging, 24/7 weidegang met soortgenoten in voorjaar, zomer en winter en ook veel beweging 's winters.
Zelf beleren? - Zorg voor goede hulp die je kan helpen, bijstaan en luister ernaar. Begin niet te vroeg! 2,5 en net 3 jaar is dus te vroeg!

Wat versta jij onder gevorderde ruiter? Rijd je zeven jaar op de manege? Zeven jaar op tig verschillende paarden? Heb je ervaring met verschillende karakters?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 20:47

Sammie schreef:
Ik rijk hier een penny? Die uitdrukking ken ik niet :=

Wat wil je precies weten? Wat zou een goed idee moeten zijn?

Een jaarling kopen? - Geef het dier dan de ruimte en mogelijkheid om goed op te groeien (veel beweging, 24/7 weidegang met soortgenoten in voorjaar, zomer en winter en ook veel beweging 's winters.
Zelf beleren? - Zorg voor goede hulp die je kan helpen, bijstaan en luister ernaar. Begin niet te vroeg! 2,5 en net 3 jaar is dus te vroeg!

Wat versta jij onder gevorderde ruiter? Rijd je zeven jaar op de manege? Zeven jaar op tig verschillende paarden? Heb je ervaring met verschillende karakters?

Sorry!Er zat een typfout in xD!verschillende paarden,wedstrijden,verschillende grootes en rassen.
dat ben ik allemaal van plan en ik zou hem in een grote wei zetten om op te groeien met nog veulens in en een soort van 'moeder' die hen manieren bij brengt.
danku voor de reactie!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:54

Ik zou je toch ernstig aanraden dit niet te doen, om meerdere redenen.

Een jaarling kost de eerste 2 jaar alleen maar geld, en je kunt er bijna niets mee. En dan loop je ook nog het risico dat het paard een leuk koppie heeft, maar met rijden enorm tegen blijkt te vallen. Een manege is ook niet de meest ideale locatie - hoe zit het met de weidegang, bijvoorbeeld?

Met zeven jaar manegeles kun je misschien best leuk rijden. Maar op een manege is er vooral veel wat je níet leert. Hoe je een paard moet trainen, bijvoorbeeld. Dat is al lastig met een beleerd paard, laat staan eentje waarbij je álles zelf moet gaan aanleren.
Maar ook problemen oplossen, want manegepaarden hebben geen enorme problemen met rijden (anders waren 't geen manegepaarden). En ook paarden-/mensen-gedrag: consequent zijn, leiderschap uitstralen, wat zeker bij een jaarling oh-zo-belangrijk is.

Daarbij is het juist bij het beleren van een paard cruciaal dat de hulpen goed zijn, de ruiter een juiste houding heeft, etc. Hoe zit dat bij jou? Wat leren jullie in de manegelessen aan oefeningen, en worden er bijvoorbeeld ook zitlessen gedaan? Wat is het idee over nageeflijkheid/aan de teugel rijden?
Veel maneges zijn namelijk erg matig in de echt belangrijke aspecten, en daar zou je dan met een jong paard de mist in kunnen gaan.

En nog zoiets: jonge paarden gaan puberen. Worden klierderig, vervelend, gaan je gigantisch uitproberen. Heb jij het lef om daartegen bestand te zijn, of word je snel bang?

Nogmaals, ik zou je toch aanraden om voor een iets ouder paard te gaan, die in ieder geval de basis al beheert. Maar misschien heb je wel nagedacht over alle bovenstaande zaken, zit je op een goede manege met veel aandacht voor een correcte manier van rijden, waar je meer dan genoeg hulp hierbij kan krijgen.

Ben wel benieuwd naar je antwoorden in ieder geval. :)

Ps: grootte en ras zeggen niets over gevorderd of niet, net zomin als wedstrijden (bixie proefjes zijn tenslotte óók wedstrijden, of de F1 - maar daarvoor hoef je echt niet gevorderd te zijn),

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:03

DaniBanani schreef:
Ik zou je toch ernstig aanraden dit niet te doen, om meerdere redenen.

Een jaarling kost de eerste 2 jaar alleen maar geld, en je kunt er bijna niets mee. En dan loop je ook nog het risico dat het paard een leuk koppie heeft, maar met rijden enorm tegen blijkt te vallen. Een manege is ook niet de meest ideale locatie - hoe zit het met de weidegang, bijvoorbeeld?

Met zeven jaar manegeles kun je misschien best leuk rijden. Maar op een manege is er vooral veel wat je níet leert. Hoe je een paard moet trainen, bijvoorbeeld. Dat is al lastig met een beleerd paard, laat staan eentje waarbij je álles zelf moet gaan aanleren.
Maar ook problemen oplossen, want manegepaarden hebben geen enorme problemen met rijden (anders waren 't geen manegepaarden). En ook paarden-/mensen-gedrag: consequent zijn, leiderschap uitstralen, wat zeker bij een jaarling oh-zo-belangrijk is.

Daarbij is het juist bij het beleren van een paard cruciaal dat de hulpen goed zijn, de ruiter een juiste houding heeft, etc. Hoe zit dat bij jou? Wat leren jullie in de manegelessen aan oefeningen, en worden er bijvoorbeeld ook zitlessen gedaan? Wat is het idee over nageeflijkheid/aan de teugel rijden?
Veel maneges zijn namelijk erg matig in de echt belangrijke aspecten, en daar zou je dan met een jong paard de mist in kunnen gaan.

En nog zoiets: jonge paarden gaan puberen. Worden klierderig, vervelend, gaan je gigantisch uitproberen. Heb jij het lef om daartegen bestand te zijn, of word je snel bang?

Nogmaals, ik zou je toch aanraden om voor een iets ouder paard te gaan, die in ieder geval de basis al beheert. Maar misschien heb je wel nagedacht over alle bovenstaande zaken, zit je op een goede manege met veel aandacht voor een correcte manier van rijden, waar je meer dan genoeg hulp hierbij kan krijgen.

Ben wel benieuwd naar je antwoorden in ieder geval. :)

Ps: grootte en ras zeggen niets over gevorderd of niet, net zomin als wedstrijden (bixie proefjes zijn tenslotte óók wedstrijden, of de F1 - maar daarvoor hoef je echt niet gevorderd te zijn),

ik rij momenteel op een 3 jarige,die je ook uitprobeert.wat de weidegang betreft:de manege word omgeven door weiland,er is meer dan genoeg plek.er is een weide voor de jonge paarden.
de lessen zijn goed en er word veel aandacht besteed aan hoe je rijd (je zit,je handen,de hulpen,..)
:)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:12

Als je er zelf vertrouwen in hebt zou ik dat wel durven proberen. Let alleen wel een beetje op met wat je koopt qua bloed, karakter, geslacht, wat ie al kent. Een bv jaarling jazz hengst die nog nooit een mens gezien heeft is voor n prof namelijk al een hele hand vol, daar wil je als amateur echt niet aan beginnen! Kijk dan eerder naar een jaarling merrie die al in de hand is, mee kan stappen, vast kan staan, hoefsmid en poetsen kent, al eens mee op de trailer is geweest etc. en die cool en makkelijk van karakter is. Van de meeste hengsten en merrielijnen is redelijk bekend wat voor paarden ze geven makkelijk moeilijk etc en er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen maar zo kan je jezelf wel een idee vormen waar je aan begint.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:17

Ik zou de eigenaar of instructeur van je manege om advies vragen. Zij kennen jou het beste als het om je hippische capaciteiten gaat. En ik zou met een jong paard ook mee blijven rijden in de lessen. Dan kun je dankbaar gebruik maken van het kudde instinct. Zelf zou ik niet zo gauw een jong paard kopen als eerste eigen paard. Dat is toch echt wel iets anders ( lees, meestal moeilijker) dan het rijden met manegepaarden). Ik zou eerder kiezen voor een ervaren, wat ouder paard en als dat goed gaat dan kun je later altijd nog beginnen met een jong en onervaren paard.
Laatst bijgewerkt door robin_hood op 07-06-09 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Re: paard zelf opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:24

Wanneer is die onderste foto in je profiel genomen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:49

Niet doen zou ik zeggen.
Een fout is veel sneller aangeleerd dan een correctie, en je moet dan echt die correctie nog wel kunnen geven hé.
Nee er zijn zat paarden , die heel goed opgeleid zijn, en die nog best jong zijn, probeer daar je mannetje te staan das zeker al uitdaging genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:32

Ik zou het je niet aanraden.

Redenen:

* Na een x-aantal jaren manegelessen kun je klaar zijn voor een eigen paard, maar zelfs met een wat ouder en goed beleerd dier kom je waarschijnlijk nog regelmatig voor verrassingen te staan. Stomweg omdat bv anderen nu jouw fouten niet meer corrigeren en jij de enige ruiter van het paard wordt.

* Een jaarling gaat nog 2 a 3 jaar alleen maar geld kosten, terwijl je wel het "risico" loopt. Op niet klikken als combinatie, op niet fijn rijden, maar ook op bv been breken in de wei etc.

Mocht je het tóch gaan doen, dan adviseer ik je in ieder geval te kijken naar een opfok met gemengde groep, niet alleen met jonge dieren. De dominante exemplaren uit dergelijke gropen zijn vaak niet zo prettig in de omgang. Geen betere opvoeder dan een kudde van gemengde samenstelling qua geslacht en leeftijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:45

Voor een eerste eigen paard zou ik echt aanraden uit te kijken naar een routinier. Zelf ook door schade en schande wijs geworden en ik was bepaald geen beginner en werd erg goed begeleid ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:47

Zeker als je enige rijervaring is op manegepaarden raad ik je het echt sterk af om een jong paard te kopen.

Een goed,braaf, ingereden paard kun je mee beginnen, je hoeft niet een aantal jaar te wachten/ veel geld uit te geven en je kan er enorm van leren!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:47

DaniBanani schreef:
Wanneer is die onderste foto in je profiel genomen?

een aantal jaar geleden...3of 4 jaar geleden gok ik ;)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 11:54

Romy18 schreef:
Als je er zelf vertrouwen in hebt zou ik dat wel durven proberen. Let alleen wel een beetje op met wat je koopt qua bloed, karakter, geslacht, wat ie al kent. Een bv jaarling jazz hengst die nog nooit een mens gezien heeft is voor n prof namelijk al een hele hand vol, daar wil je als amateur echt niet aan beginnen! Kijk dan eerder naar een jaarling merrie die al in de hand is, mee kan stappen, vast kan staan, hoefsmid en poetsen kent, al eens mee op de trailer is geweest etc. en die cool en makkelijk van karakter is. Van de meeste hengsten en merrielijnen is redelijk bekend wat voor paarden ze geven makkelijk moeilijk etc en er zijn uitzonderingen die de regel bevestigen maar zo kan je jezelf wel een idee vormen waar je aan begint.

ik ga voor een recreatie paard dus keb geen stamboom nodig xD
men tante gaat mee om een goed rustig jaarling/of tweejarige uit te kiezn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:56

Staat het besluit al vast dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:58

De rustigste en braafste jaarlinger kan de meest gruwelijke bok worden bij het (in)rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:59

:j
Ik zou me ook zéker niet blindstaren op een "brave" jaarling... Dat zegt helemaal niets over hoe het dier zich zal gaan ontwikkelen.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:45

Zeker hulp zoeken, en ik zou het eigenlijk gewoon overlaten aan de profs...

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:42

Ben ik dan de enige die de stoute schoenen wel aan heeft getrokken en het gewoon geprobeerd heeft?
Ik heb (na eigen shet en eigen e-pony) als 16jarige een paard van een kennis van me ingereden en tbeestje is als een lammetje weggegaan, is prima gegaan!
Toen zelf een jaarling arabier gekocht, die ik nu aan het inrijden ben, wat ook super gaat!
Nu een pony gekocht, die ik met mn verzorgstertje in ga rijden..
Wel raad ik je aan: neem les, van iemand die ook ervaring heeft met jonge paarden en het inrijden van paarden. En zelf heel zelfverzekerd zijn, absoluut niet bang!
Beetje ervaring heb je wel nodig, en natuurlijk met je neus in de boeken/clinics/ogen en oren open/....
Succes als je het wel doet!