hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 15:27

Ik ga proberne het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Ik wil graag me paard leren dat hij alleen naar buiten kan. En wat ik nog belangrijker vind dat hij naar mij luisterd. Als bijv een ander paard aan het galoperen is.

zoals vandaag. kwamen we op een leuk plekje met allemaal hekjes. (parkeerplaats. met gras)
We waren met zijn 3en op rit. En het ging eigelijk super goed. Maar 1 iemand wou daar even galoperen en over de hekjes springen. Naja prima ik doe even mee. Samen met de andere paardje. en stanley liep maar achter haar aan. pff kon hem niet van haar afhouden. Dat paard ging stilstaan, dus ik ook. MAar diegene die ook mee was ging nog even door. Ging helemaal niet hard of heet of wat dan ook. Gewoon rustig

Alleen dacht stanley er anders over die wou weer graag mee doen. Dus ik hou hem bij me. Waardoor meneer opstandig wordt en hoofd gaat schudden, hoofd naar benden en dan bok!.

tja prima ik verloor me beugels dus wil stanley weer bij me houden om me beugels te zoeken. MEneer wordt nog opstandiger. pff. toen gign dat andere paard ook stil staan en toen was het goed.

Ik vind dit gedrag zo jammer van hem. Ik acepteer dat hij graag bij andere is. Maar aan de andere kant hij hoort gewoon normaal te doen,

Eigelijk hoorde k hem gewoon wat naar voren te drijven. Maar dat durf ik dan niet op zo moment. bang om te vallen.

hoe leer ik hem dit af? En hoe leer ik vooral het lef te hebben, om dan een keer boos te worden of een schot te geven. Als hij dit gedrag vertoont in de bak, schop ik hem naar voren en luisteren zou hij moeten.

Maar op rit is dat anders. Pff tja het is ook waarschijnlijk me iegen schuld. Wat 1 oof ander manier had ik al de kriebels tijden de buitenrit, terwijl hij super lief is.

daarna liep hij gewoon door of er niks aan de hand was. Maar waarom ik nou in ene die kriebles krijgt :S

paar weken geleden liepen we samen nog stoer voorop :S, Afentoe wordt ik zo moedeloos van mezelf

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:34

Ik snap dat je wilt dat hij bij jou blijft als je dat vraagt. Dat is een kwestie van veel oefenen en goed belonen voor als hij wel naar jou luistert.

Je schrijft:
plutolover schreef:
toen was het goed.

Ik vind dit gedrag zo jammer van hem. Ik acepteer dat hij graag bij andere is. Maar aan de andere kant hij hoort gewoon normaal te doen,

'Normaal' doen is voor een pony juist bij de groep blijven. Hij doet dus noirmaal. Het 'enige' wat jij hem moet leren is tegen zijn instinct ingaan en bij jou blijven. Maar nogmaals: veel oefenen en vooral goed belonen zolang hij nog wel bij jou is. :)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:00

Veel grondwerk en Natural Horsemanship. Er zijn op Youtube goede voorbeelden van te vinden. Zodra hij meer vertrouwen in jou krijgt zal hij ook meer alleen voor je gaan doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:14

Idd heel veel oefenen, dus veel met anderen mee op pad gaan. Belangrijk is om zelf de rust te bewaren, hoe meer jij van voren vast houdt hoe meer hij "in opstand" komt door te bokken, te dribbelen e.d. Ons paard is heel makkelijk te rijden samen met andere paarden doordat we op stal een renbaan hebben en hij dus heel vaak wordt gereden terwijl galopperende paarden hem tegemoet komen of passeren. Wat het beste werkt is de aandacht van je paard ergens anders op te richten door wel te blijven rijden en hem bijvoorbeeld op een volte te zetten, zodat hij op jou moet gaan letten. Wat ik bijvoorbeeld doe als mijn paard heel fris is en ik merk dat hij ook een sprintje wil trekken achter een ander aan is hem laten draven (niet stappen of galopperen) en een oefening als wijken laten doen zodat hij de andere kant op moet kijken. Als het paard gepasseerd is draai ik om en galoppeer of draaf de andere kant op.

Dani

Re: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:42

Daar heb je helemaal geen natural horsemanship voor nodig hoor..

Het is vooral een kwestie van veel oefenen. Buiten = eng, en dat betekent dat een paard erg veel vertrouwen in zichzelf moet krijgen. Want jij mag er dan opzitten als ruiter, maar hij loop 'voorop' - zijn neus komt ergens eerder dan dat jij er bent, dus al het enge moet hij zelf overwinnen.

Stukjes alleen aan de hand wandelen kan hierbij wel goed helpen, om het paard te leren dat het niet zo eng is, allemaal.

Hoe meer hij leert vertrouwen op zichzelf en op jouw signalen, hoe gemakkelijker je hem ook bij je kan houden. Want het is inderdaad instinct om bij de groep te blijven. En zeker als een ander paard gaat rennen, want dat kan gevaar betekenen - vluchten.

Laat de andere paarden eens een klein stukje wegstappen terwijl jij stilstaat, of draven terwijl jij stapt. Paar passen maar, dan ga je er zelf achteraan. Dan leert hij ook dat het niet erg is om iets achter te blijven, omdat hij er altijd weer naartoe mag - maar dan wel op jouw teken. :)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:54

Aan de hand gaan wandelen en hem leren vertrouwen op zichzelf en op jouw signalen is een onderdeel van Natural Horsemanship!!!!!!!!! :Z

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:26

Natural Horsemanship is een manier van omgaan met je paard. Dat heeft niets te maken met wandelen, en ook niet met een paard leren te vertrouwen op jou als leider en op zichzelf. Wandelen is gewoon een oefening, net als longeren, die volledig losstaat van een specifieke methode.

En dat vertrouwen is iets waar iedere ruiter aan hoort te werken, ongeacht de methode. Net of een 'standaard' dressuurruiter géén paard wil wat vertrouwt op zichzelf en de signalen van de ruiter.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:39

Tsja, jij zult er verstand van hebben. 8-)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:36

ik doe ook veel grondwerk met hem. En van hun draven ik stappen dat doe ik al. Als een paarjd gaat draven hou ik hem even paar passen in stap, en spoor ik hem zelf aan.

dat gaat redelijk goed. Maar als hij bijv stil moet staan en ander paard draaft of stap door, wordt hij drammig

naar buiten rondje vijfer (is ongv 5 min) is hij een ramp alleen, terwijl hij weet dat hij terug komt. Ook kan hij het erf dan gewoon zien.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:50

DaniBanani schreef:
Natural Horsemanship is een manier van omgaan met je paard. Dat heeft niets te maken met wandelen, en ook niet met een paard leren te vertrouwen op jou als leider en op zichzelf. Wandelen is gewoon een oefening, net als longeren, die volledig losstaat van een specifieke methode.

Ehhm Natural Horsemanship (de naam zecht het al) is juist wel geschikt voor dit soort problemen. Door oefeningen en spelletjes met je paard leert het paard jou te vertrouwen en als leider te zien.

Natuurlijk zijn er meerdere methodes. het is maar net wat jezelf prettig vind.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:38

Ik zeg ook nergens dat NH niet geschikt zou zijn ;)

Alleen dat het zeker niet noodzakelijk is; het is namelijk niet zo dat alléén NH mensen een leider voor hun paard willen zijn, élke paardeigenaar zou een leider moeten zijn, of je nou NH bent of niet.

Want NH is veel meer dan alleen dit ene stukje. En het is niet zo dat je per sé de overgang naar NH moet maken om dít op te kunnen lossen.

Voor mij is NH iets wat je vooral bént. Natuurlijk horen die spelletjes en grondwerk en zo er bij, maar het gaat om je hele instelling. Vind ik. :)

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:34

@DanibananiDat ben ik niet met je eens, er zijn meerdere wegen die naar romen gaan. Je kunt van alle taken van de paardensport iets oppikken en ermee aan de gang gaan je moet je er wel in verdiepen. Maar NH is gewoon een methode, En alles komt toch op het zelfde neer alleen met andere hulpmiddelen en termen.

ik vind je dat je een beetje in een hokjesgeest denkt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:47

Ehm..ík ben niet degene die roept dat je per sé NH moet zijn/doen om dit op te lossen, hoor.

Ik zeg JUIST dat grondwerk niet uitsluitend bij NH hoort maar dat je dat ook als dressuurruiter of wat-dan-ook-voor-ruiter kan gaan doen.

Parelli is een methode..NH is ook een manier van paarden houden, vind ik. Niet voor niets komt dekenloos, 24 uur weidegang, bitloos, boomloos, ijzerloos, tóch vaak uit het NH kamp - dat wijst er al op dat NH toch om meer gaat dan alleen leiderschap en goede manieren. (en néé, bovenstaande dingen en NH zijn zeker niet gelijk aan elkaar, maar zijn toch regelmatig met elkaar verbonden).

Misschien begrijp je verkeerd hoe ik het bedoel, ben ik niet duidelijk genoeg; no idea. Maar ik zal de laatste zijn om in hokjes te denken, al was 't maar omdat ik een dresuur-recreatie-bitloze-ijzerloze-grondwerkende-vrijheidsdressurende-endurance-ruiter ben :D

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:14

Grondwerk mag dan niet iets speciaals van de NH zijn maar dan moet je toch eens om je heen kijken hoe een gemiddelde dressuur/springruiter zich opstelt tegenover een paard. Als ik op maneges zie hoe kinderen met paarden omgaan schieten de tranen in m'n ogen. Er wordt gewoon niet geleerd hoe je correct met zo'n prachtig dier om moet gaan. En grondwerk leren ze al helemaal niet. En natuurlijk hoef je niet alles uit het oogpunt van NH te doen maar je kunt er genoeg van gebruiken wat heel nuttig blijft te zijn. De paarden zouden er in ieder geval een stuk gelukkiger door worden als ze ons kunnen begrijpen.