Laatste tijd traag met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haffiem

Laatste tijd traag met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:04

Sinds een paar weken is mijn haflinger traag tijdens het rijden! Dit ben ik niet van hem gewoon. Als ik hem dan een tikje geef met de zweep dan krijg ik een mini bokje als reactie. Train hem op B niveau. Tijdens de les wordt er best veel gevraagd van hem (dit kan hij aan), maar de andere dagen dat ik hem rij doe ik de zelfde dingen alleen dan minder vaak en stap vaker tussen door. Wij hebben sinds een maand een ander aangemeten zadel. De zadelmaker is net gisteren geweest en het zadel lag helemaal goed. De tanden zijn begin dit jaar ook nagekeken. Hij eet verder ook goed en ziet er ook goed uit.

Heeft iemand tips voor mij?

chanjelte

Re: Laatste tijd traag met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:00

misschien komt hij iets te kort? je kan dat bijvoorbeeld laten checken door mestballen op te sturen, weet uit mijn hoofd even niet naar wie, maar dan onderzoeken ze dat en dan krijg je terug of hij iest te kort komt. En in de les is hij ook trager of alleen als je voor je zelf rijdt?, want dan kan het ook nog komen doordat je zelf misschien minder qonsequent ben?

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:54

chanjelte bedankt voor je reactie. Ik zat er zelf ook al aan te denken dat hij iets te kort komt. In de les is hij ook trager. Op aanraden van de instructrice ben ik iets (handje extra) muslie bij gaan voeren.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:59

heeft je paard een zoutsteen ?
mijn paard heeft altijd zo een steen tot zn beschikking en likt best veel zout
toen mn steen een keer op was heeft hij een week geen zout kunnen nemen en werd trager!

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 14:33

Tessie1985 bedankt voor je reactie, ja hij heeft een rode KNZ liksteen en een zoutliksteen. Hij maakt van beide geen gebruik.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:26

Maakt hij ook een zieke indruk? Dan zou ik als ik jou was, mocht hij trager blijven en je niet het idee hebt dat het aan het weer ligt (het is natuurlijk best warm geweest), misschien even de DA laten komen. Lusteloosheid kan een symptoom zijn van ziekzijn.

Mocht hij nou medisch helemaal okee zijn helpt haver bijvoeren misschien. Daar worden ze wat drukker van (pas wel op hoor, want van teveel worden ze té energiek!). Zoals haffiem al zegt kan je ook muesli bijvoeren, maar daar worden ze wat fitter van door de haver die door de muesli zit ;). Pure, gestampte, haver is dus handiger lijkt me ;).

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:08

Misschien moet je hem een vitaminestoot geven?
Iedereen zit wel eens in een dipje, ik merk het bij mijn paard ook hoor, hij heeft betere en mindere tijden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:43

Let ook op je eigen handhouding (niet terugwerken) en je balans,
De beste drijvende hulp is een zit die in balans is.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:50

Ik heb precies hetzelfde met ook een haflinger. Als ik les heb doet ze netjes haar best en kan ik er een zweepje bij pakken. Maar zodra ik gewoon vrij ga rijden is ze niet vooruit te branden dus dan pak ik er ook een zweepje bij waardoor ze dus blijft bokken. Mijn haflinger is niet ziek en krijgt goed te eten.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 18:14

@ chrissy, nee mijn haf maakt geen zieke indruk. Eet ook goed en oogt ook niet ziek. Maar inderdaad als het aanhoud dan laat ik de DA komen.

Morgen ga ik weer muslie/brokken halen, zal eens met de voerleverancier overleggen of hij een alternatief heeft voor wat ik nu voer. Ik voer nu heel sober krachtvoer namelijk.

@ sjar, tijdens de les is hij bij mij ook traag sinds een tijdje.

@ rizette, ik heb een ander zadel sinds kort dus id kan het aan mijn houding liggen, deze is nu wel verandert, in positieve zin dan.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:10

En? is hij al wat actiever geworden? of ben je er al achter waardoor hij zo traag is?

Ik_Kelly93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:01

Probeer er achter te komen of hij iets mist, zoals anderen al zeiden.

En toen ik nog reed hielp het wel, als een paard traag was, dat ik veel tempowisselingen maakte.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 06:39

Hij is gelukkig weer wat activer geworden. Ik heb hem een "opkikker" gegeven en ik geef nu mineralen bij en ik voer nu andere brok. Hij is nog niet zo actief als eerst meer het begint dus gelukkig weer beter te worden. Ik ben toch bang dat hij door het vele rijden toch een en ander op heeft gebruikt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 07:11

is het een merrie of een ruin????

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 08:17

Het is ruin.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:24

Vind hij het werk nog wel leuk? Genoeg afwisseling?

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:28

Jelleee schreef:
Vind hij het werk nog wel leuk? Genoeg afwisseling?

Daar dacht ik ook aan, doe je eens wat anders dan dressuur? :)

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 15:21

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ja ik wissel het werk en de lessen ook af met balkjes andere oefeningen en figuren, sprongetje. Met bit en zonder bit. Maar het gaat gelukkig al weer wat beter.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 15:27

Mijn pony heeft de laatste tijd ook wat minder energie. Natuurlijk ook door het weer, maar met buitenrijden en springen heeft ze vreselijk veel energie, ook met dit weer! Ik denk dat ze niet zo'n zin meer heeft in dressuur, ik heb dit een tijdje heel veel gedaan omdat er niemand mee naar de bossen wilde en ik niet meer durfde springen. Nu ga ik weer 1x per week springen en 1x per week naar de bossen, en dan heeft ze dus energie genoeg. Ik heb haar in april denk ik een vitaminestoot gegeven voor de haarwisseling e.d., ook heb ik haar lijnzaad gegeven. Reageerde ze allemaal goed op, ze was een stuk vrolijker tijdens de dressuur. Laatste 2/3 weken weer moeilijker, dus heb gekozen om de muesli HAVENS Power Plus Mix te kopen. Die neemt een vrienden van me morgen mee, dus ben benieuwd of die helpt ;)

saartje6jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:50

vitamine stoot geven en afwisseling in het werk aanbieden.
tis nu ook wel warm en loom weer.
succes

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:10

door een paar keer in de week een buitenrit te maken kan het paard ook weer een beetje opfleuren, want zeg nou zelf elke dag in de bak is ook saai:P of een paar keer losgooien kan ook wonderen doen. alhoewel weet ik dat de meeste haflingers niet veel doen als ze los staan.

Wicky2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:27

Als het niet overgaat kan je door de dierenarts ook nog bloed laten prikken.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:52

Misschien is hij/zij even toe aan een rustpauze of het bos..