Ik doe altijd: eerst zwaar maken, gewicht naar achter verplaatsen - dan stemhulp - dan licht de teugels oppakken - dan strengere teugelhulp. En die laatste kan écht streng zijn als ze er dwars doorheen blijft lopen.
Maar ze staat dus zelden netjes stil. Het kost veel tijd, en als ze dan stopt met lopen gaat ze rondjes draaien, of heel langzaam doorstappen. En áls het dan lukt, blijft ze niet staan, maar wil ze na 2 seconden weer verder lopen.
Best frustrerend, dus. En ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet lossen. Had vorige week les, toen deed ze 't net wel
dus daar had ik ook niet veel aan. (soms doet ze het wel netjes, vaker niet.)Ze reageert nogal gevoelig als ik er een zweepje bij pak, meestal is één tik voldoende om haar eraan te herinneren dat mijn beenhulpen een functie hebben. Nou weet ik niet of een tik tegen de schouder in dit geval ook kan helpen als soort overtreffende trap?
Tegen de muur aanzetten werkt ook niet, omdat ze dan nog gaat draaien. Het vervelende is ook dat ze het uiteindelijk altijd wel doet, maar het duurt veel te lang. Ik beloon dan wel, maar beloon ik haar dan voor het stilstaan of voor het eerst draaien en dan stilstaan? Zij lijkt het op te vatten als het laatste - maar uiteindelijk luistert ze wel, want ze staat wel stil - dus moet ik dan maar niet belonen als het te lang duurt?
Overigens hoef ik ook niet altijd al die hulpen te geven. Soms is gewichtverplaatsing al voldoende, alleen ook dan blijft haar reactie te lang uit. Of misschien dan gewoon eerder ingrijpen? Maar ja, dan nóg duurt het lang en dan gaat ze staan draaien. Oh ja - dat draaien, ligt niet aan mijn balans. Met of zonder beugels, meer naar links hangen, meer naar rechts hangen, maakt niets uit, dus denk dan niet meteen dat het daaraan zal liggen..
Iemand die dit herkent, of de gouden tip heeft?