Paard staat niet netjes stil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paard staat niet netjes stil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 22:20

Dit is een probleem wat ik al vanaf het begin met rijden heb. Toen dacht ik nog: balansprobleempje, of ze snapt het niet zo goed. Maar dat is het niet, want ze kán wel stilstaan, alleen niet als ik dat vraag. Aan de hand doet ze het prima, en reageert ze goed. Aan de longe reageert ze ook netjes op mijn stem. Maar onder het zadel niet.

Ik doe altijd: eerst zwaar maken, gewicht naar achter verplaatsen - dan stemhulp - dan licht de teugels oppakken - dan strengere teugelhulp. En die laatste kan écht streng zijn als ze er dwars doorheen blijft lopen.

Maar ze staat dus zelden netjes stil. Het kost veel tijd, en als ze dan stopt met lopen gaat ze rondjes draaien, of heel langzaam doorstappen. En áls het dan lukt, blijft ze niet staan, maar wil ze na 2 seconden weer verder lopen.

Best frustrerend, dus. En ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet lossen. Had vorige week les, toen deed ze 't net wel :+ dus daar had ik ook niet veel aan. (soms doet ze het wel netjes, vaker niet.)

Ze reageert nogal gevoelig als ik er een zweepje bij pak, meestal is één tik voldoende om haar eraan te herinneren dat mijn beenhulpen een functie hebben. Nou weet ik niet of een tik tegen de schouder in dit geval ook kan helpen als soort overtreffende trap?

Tegen de muur aanzetten werkt ook niet, omdat ze dan nog gaat draaien. Het vervelende is ook dat ze het uiteindelijk altijd wel doet, maar het duurt veel te lang. Ik beloon dan wel, maar beloon ik haar dan voor het stilstaan of voor het eerst draaien en dan stilstaan? Zij lijkt het op te vatten als het laatste - maar uiteindelijk luistert ze wel, want ze staat wel stil - dus moet ik dan maar niet belonen als het te lang duurt?

Overigens hoef ik ook niet altijd al die hulpen te geven. Soms is gewichtverplaatsing al voldoende, alleen ook dan blijft haar reactie te lang uit. Of misschien dan gewoon eerder ingrijpen? Maar ja, dan nóg duurt het lang en dan gaat ze staan draaien. Oh ja - dat draaien, ligt niet aan mijn balans. Met of zonder beugels, meer naar links hangen, meer naar rechts hangen, maakt niets uit, dus denk dan niet meteen dat het daaraan zal liggen..

Iemand die dit herkent, of de gouden tip heeft? :D

xCondor

Re: Paard staat niet netjes stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:15

Sorry ik herken het niet, maar ik zou dan toch volhouden.
Elke training 2-5x even halt vragen.
Hoe doet ze het als je af wilt stappen dan?

En ik zou dan beginnen met gewoon halt, en later komt het vierkant staan er wel bij. Verder herken ik het absoluut niet, dus ik kan je ook niet echt heel veel verder helpen, iig veel succes ermee!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:34

Meestal, áls ze netjes stilstaat (wat ook 't geval is bij het afstappen), dan reageert ze ook niet meer op mijn been. Pas bij de zweep krijg ik vaak reactie, kuithulp, hak erin, schop, niets.

Vandaag ging het twee keer echt goed, de rest was weer draaien en miepen. En volgens mij maar één van die twee dat ze ook echt netjes voor m'n been wegstapte.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:37

idd herkenbaar, soms lukt het wel door de goede hulpen die je beschrijft, maar ze blijft daarna wel aan de hulpen. Ik blijf maar de hele tijd volhouden, overdreven belonen als ze het doet en als ze zich een paar keer gegeven heeft lukt het daarna vaak wel goed. En in je les aandacht aan blijven besteden denk ik.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:57

Gebruik één teugel in plaats van twee als de normale hulp niet doorkomt: buig haar hals en vraag met je binnenbeen om de achterhand opzij te zetten zoals bij een wending om de voorhand. Voorkom met je buitenhand dat je paard voorwaarts gaat en blijf met je been steeds vragen of ze de achterhand naar links en naar rechts opzij wilt zetten.
Als je voelt dat ze 'plakkerig' wordt ontspan je en geef je haar de kans om stil te staan. Gaat ze weer draaien, dan buig je haar weer en ga je weer naar het links en rechts stappen van de achterhand.

Dit volgens het princiepe 'wil je bewegen? laat me je helpen!': Je maakt wat je niet wilt ongemakkelijk (draaien en dan sneller dan wat ze zelf wil) en wat je wel wilt makkelijk (stilstaan, dan moet je dus volledig ontspannen). Klinkt raar voor de meeste mensen dat je je paard laat bewegen (Niet voorwaarts! Alleen zijwaarts!) om stil te staan, maar het werkt :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:36

Oh, daar heb ik nog niet aan gedacht, die ga ik proberen! :)

Doe het wel met andere problemen (jij wil scheef lopen? Prima, dan maken we daar toch een oefening van? - en dan vindt ze het niet leuk meer :D), maar hier had ik er nog niet bij stilgestaan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:51

Laat het paard eerst halthouden op de hoefslag (makkelijker door het beschot)
Lukt dat niet dan nog een stap terug en in een hoek
Wel leren dat je paard een aansluitend been accepteert in het halthouden zodat je ook meteen reageert met het been waar het naartoedraait om het paard tegen te houden of terug te zetten

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:53

alicia dat was een hele goede tip

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:39

Mijn paard staat juist niet gemakkelijker stil op de hoefslag, juist dóór het beschot, haha.

Laatste paar dagen ben ik wat meer bezig geweest met andere dingetjes, vandaag ga ik niet rijden denk ik; maar morgen ga ik hier wat meer mee aan de gang. :)