paard erg sterk op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

paard erg sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:57

Mijn Paard is af en toe erg sterk buiten,vooral als hij iets engs vind,dan houdt die echt vast met de kaken en hoofd hoog in de lucht,rijdt met een dubbelgebroken bit doe ik al jaren trouwens,een martingaal reed ik altijd mee buiten,maar voor nou te weinig te vertellen.de een zegt pak een schterpere bit,maar daar hou ik niet zo van,dan wordt hij nog harder in de mond,en zekers ik hem al 4,5 jaar hier mee rijdt,of de slof eraan ik denk dat het de tijd van het jaar is,wat hadden jullie gedaan?

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:01

ik lees even mee!
mijn paard is ook gigantisch sterk tijdens buitenritten.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:06

ja ik vind het moeilijk te zeggen, we weten niet om hoe oud paardje het gaat, wat voor'n niveau en verkeersmak is,
maar het kan ook zijn dat hij weet dat er rond deze tijd zoveel vliegen en muggen zijn en om te blijven stappen worden ze gewoon helemaal gek,

je zegt als er iets engs is,, wat versta jij en je paard onder eng?
en hoe reageer jij erop? denk van te voren al,,, owww dat gaat niet goed komen, of noh we zien wel vallen doen we allemaal??
wel ff eerlijk antwoorden dan kunnen we je verder helpen,

ik zou idd niet met slof rijden en ook niet zo snel van bitje veranderen, maar misschien is een bitje dat als hij sterk word, en hoofd omhoog word een stang word, wat wat scherper is als hij omhoog gaat iets?? :o,
maarja ook zeker geen aanrader,

persoonlijk zou ik dan praten tegen het paardje en dan juist bezig houden, en vooral op beenhulp reageren,
en gaat hij echt zo hoog met zijn hoofd de lucht in en niet te houden, ga dan NIET tegentrekken, dat win je echt niet, en zo maak je alleen maar een onderhals aan, geef dan juist teugel naar voren en spoor hem aan( zodat hij op je been reageerd,), en neem dan weer netjes terug, en wil dat niet,

is misschien een thiedermans ( ofzoiets hihi ik weet nooit hoe je die typt, ) die is vriendelijkder dan de slof, en heeft het paard iets meer vrijheid en trek je het paard lang zo gauw niet in de krul,

maarja ik hoop dat je hier iets aan hebt,, volgende keer nog wat duiderlijker zijn met wat je bedoelt

Kim14

Re: paard erg sterk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:12

Ik dacht dat ik de enigste was.

Ik rijd ook met een dubbelgebroken. Ik heb verder geen hulpteugel.

Heb met les in de bak op zit leren rijden. Daar is ze wel mee te houden, en heb ik ook geen last meer van een sterke pony. Misschien is dat wat?

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:13

@Misty2001 even antwoordt op jouw vragen,paard is 15 jaar oud,L2 niveau en super verkeersmak,ik ben niet bang aangelegd!als hij iets engs vind bijv een zak wat er ergens in de hoek ligt of er ritseld iets noem even vb dan wil hij omdraaien en er niet langs en dan maakt hij zich enorm sterk(krijg hem er uiteraard wel langs hoor maar toch, als je meer wilt weten hoor ik het,hij is normaal super braaf hoor op buitenrit,maar als er veel wind is bijv dan heeft hij het heel erg,of als hij teveel energie heeft..thiedeman kan ook wat zijn inderdaad,krijg je dan het hoofd ook wel weer naar beneden dan als hij zich zo sterk maakt met het hoofd en weg wil.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:02

Nou je kunt best er een slof aanhangen hoor,doe ik ook uit voorzorg,als je weet hoe je ermee om moet gaan natuurlijk!en een thiedemanteugel kan ook wat zijn!succes

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:38

Gebruik zelf een thiedeman, werkt alleen in als ze hun hoofd echt omhoog doen (als je hem niet te strak afsteld natuurlijk), verder heeft het toch te maken met het je meer bekwamen in het verkrijgen van volledige controle/eenheid van/met je paard d.m.v. ofening/les.

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:04

Ik zou niet snel een slof aandoen op buitenrit, dan eerder een tiedeman. Ben zelf altijd heel bang dat ze als ze steigeren of een gekke sprong maken in het bos vast komen te zitten met de slof.. Die kans is, vind ik, kleiner met thiedeman.
Maar martingaal helpt helemaal niet meer? Ook niet als je hem wat strakker doet? Als dat uberhaupt kan dan ;)
Zou ook neit gauw van bit veranderen.. Misschien dat je wel eens dubbelgebroken kan proberen. Om te kijken of het helpt..

Sabine_Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:06

ik heb een haflinger die ook gigantisch sterk kan zijn op buitenritten. was zelf ook niet echt voor scherper bit, maar heb nu een stangetje. gaat super kan gewoon lekker ontspannen rijden met lang teugeltje dus dan heeft hij helemaal geen last van het stangetje. Alleen als hij heel sterk wordt kan je hem is duidelijker corrigeren. Bij mij helpt het heel goed en kan nu lekker ontspannen met lang teugeltje in het bos rijden!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:39

Sabine_Axel schreef:
ik heb een haflinger die ook gigantisch sterk kan zijn op buitenritten. was zelf ook niet echt voor scherper bit, maar heb nu een stangetje. gaat super kan gewoon lekker ontspannen rijden met lang teugeltje dus dan heeft hij helemaal geen last van het stangetje. Alleen als hij heel sterk wordt kan je hem is duidelijker corrigeren. Bij mij helpt het heel goed en kan nu lekker ontspannen met lang teugeltje in het bos rijden!

Ik heb dat ook met me Fjord, heb er nu ook een stangetje inhangen en het gaat veel beter. Je kan het altijd proberen toch?

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:30

Zou een danger bit wat zijn,is gewoon een dubbelgebroken bit maar werkt als een stangetje als je hem corrigeert,en nee momenteel werkt de martingaal niet voldoende als hij de kop zover omhoog doet,met een martingaal kunnen ze dat nog gewoon namelijk!!maar zit ook aan een thiedeman te denken anders welke gaatje hebben jullie de thiedeman dan zitten want je hebt drie ringetjes aan de teugel zitten..

Ps;hoe kan mijn paard zo in een keer sterk zijn op buitenrit na 4 jaar,kan dat van het voer of gras komen lijkt me sterk toch :Y)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:26

Denisee11 schreef:
Sabine_Axel schreef:

Ik heb dat ook met me Fjord, heb er nu ook een stangetje inhangen en het gaat veel beter. Je kan het altijd proberen toch?

ik had eerst ook een stangetje bij me haf maar ze was er echt heel gevoelig voor, nu rij ik weer met me bustrens en nu gaat ze in de bak super en met springen ook maar nog steeds niet met buitenritten, heb een borsttuig en martingaal om en dan dat bustrens bit en met het stangetje ging gwn niet kon ook echt niet met los teugeltje draven of galoperen
iemand een andere oplossing?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:29

mijn pony was ook eerst niet sterk bij mij paar jaar geleden nu ook opeens
paar jaar terug was ze bij volwassenen wel altijd sterk en vervelend en bij mij dus niet ik was toen 9/10 jaar
ben wel beter gaan rijden nu :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:31

kiddes schreef:
Zou een danger bit wat zijn,is gewoon een dubbelgebroken bit maar werkt als een stangetje als je hem corrigeert,en nee momenteel werkt de martingaal niet voldoende als hij de kop zover omhoog doet,met een martingaal kunnen ze dat nog gewoon namelijk!!maar zit ook aan een thiedeman te denken anders welke gaatje hebben jullie de thiedeman dan zitten want je hebt drie ringetjes aan de teugel zitten..

Ps;hoe kan mijn paard zo in een keer sterk zijn op buitenrit na 4 jaar,kan dat van het voer of gras komen lijkt me sterk toch :Y)

Een dangerbit een stangetje? Wat een apekool. Een bit is pas een stang als het scharen heeft. Een bit met een ongebroken mondstuk is niet automatisch een stang :n

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:43

Mijn paard deed juist haar hoofd omlaag met bit gereden en was moeilijk te stoppen, nu rij ik bitloos en reageert ze direct 8-)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:20

denk dat ik ook bitloos ga proberen ;)
was zoiezo ook van plan om een bitloos hoofdstel te kopen dus XD

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:06

Op een bitloos hoofdstel kan hij evengoed hangen. Of duiken.

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 02:01

Ik zou een Thiedeman eraan hangen dan.
Beter als een scherper bit!
Ik heb zelf altijd een martingaal, en hij is best sterk mijn pony, maar krijg hem wel in bedwang.. het lukt me nog aardig :P .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:34

Zo'n kimblewick (thiedemannbit) heb ik ook, eentje zonder sleuven ;) En de ervaring leert dat het niet uitmaakt wat voor bit je gebruikt, als hij wil rennen en trekken dan doet hij dat toch wel. Mijn paard ben ik nu dan ook aan het bijbrengen dat ik zijn veilige punt ben wanneer er wat engs (duiven die zomaar ineens opvliegen uit een greppel ofzo ;) ) ben, zodat hij bij mij blijft. scheelt een hoop gemiep en getrek.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:39

Ik rij een hengst die in het bos ook weleens enthousiast kan worden en daardoor erg sterk. Gelukkig kan ik het met een martingaal af, voorheen heb ik weleens met slof gereden puur om de veiligheid...ik vind alleen een slof niet zo relaxt als je een buitenrit maakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:48

kiddes schreef:
Mijn Paard is af en toe erg sterk buiten,vooral als hij iets engs vind,dan houdt die echt vast met de kaken en hoofd hoog in de lucht,rijdt met een dubbelgebroken bit doe ik al jaren trouwens,een martingaal reed ik altijd mee buiten,maar voor nou te weinig te vertellen.de een zegt pak een schterpere bit,maar daar hou ik niet zo van,dan wordt hij nog harder in de mond,en zekers ik hem al 4,5 jaar hier mee rijdt,of de slof eraan ik denk dat het de tijd van het jaar is,wat hadden jullie gedaan?

Het paard wordt alleen hard(er) in de mond als de ruiter er niet goed mee om kan gaan.
In noodgevallen een rukje geven, zal geen effect geven op de hardheid van de mond.
Zelf zou ik kiezen voor een slof, maar dat is gewoon omdat die voor handen ligt en ik weet hoe die werkt. Kan ook heel gevaarlijk zijn in een noodgeval, als je niet goed weet hoe die werkt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:13

Als ik jou was zou ik gaan grondwerken, vertrouwen opbouwen.
Op dit moment als het paard iets engs ziet, wil hij zelf alle controle hebben om er vandoor te kunnen, steunt dus totaal niet op jou!
Mijn paard vindt van alles eng, maar met mijn ondersteuning erbij durft ze er uiteindelijk wel langs en is de ontspanning weer helemaal terug.

Wat ook een tip is om bitloos te gaan rijden. Als je paard namelijk wegrent en jij hangt in zijn mond, krijgt ie pijnprikkels en daar rennen ze intuïtief voor weg, zou ook kunnen verklaren waarom hij z'n hoofd omhoog gooit.

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:42

Sassol schreef:
Wat ook een tip is om bitloos te gaan rijden. Als je paard namelijk wegrent en jij hangt in zijn mond, krijgt ie pijnprikkels en daar rennen ze intuïtief voor weg, zou ook kunnen verklaren waarom hij z'n hoofd omhoog gooit.

Succes!

Maar ook met bitloos moet je niet aan de teugels gaan hangen, want dat is hetzelfde princiepe.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:49

Zorg dat je als hij iets engs ziet je paard voor bent en hem van te voren juist iets meer voorwaarts rijdt,en dit blijven doen, je paard voelt zich dan ondersteunt in het ernaar toe lopen en samen met een hulpteugel zorgt het ervoor dat hij niet zo gemakkelijk omdraait,
draait hij altijd om naar 1 kant hou dan in die kant een zweepje en corrigeer hem acuut als hij ook maar iets die kant op loopt dus ook als hij nog helemaal niet draait.
Jij moet de leider worden met korte ij in moeilijke situaties anders word je lijder onder de angsten van je paard

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:55

Het lijkt inmiddels erop dat het maar tijdelijk was,ander weer enz,ben al weer paar keer naar buitengeweest en niks meer aan de hand,maar heb er wel voor de zekerheid een martingaal of slof eraan,de thiedeman wacht ik nog op namelijk,want vind inderdaad met slof een buitenrit maken ook niet alles,erg lastig ook.maar in zulke sitiuatue zoals je hierboven omschrijft heb je met slof net iets meer te vertellen als martingaal,als hij echt een drukke dag heeft..