Geen druk op de teugels mogen zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Geen druk op de teugels mogen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:10

Mijn paard is nu 5 jaar oud en nu ong. een jaar onder het zadel. Hij heeft vorig jaar door iets wel 4 maanden stil moeten staan, maar dat is nu (sinds half jaar al helemaal over). We rijden nu ook weer. In het begin met heel veel tegen slagen. Hij wilde niet vooruit, bokken ect.
Nu een paar maanden gaat het goed, maar tijdens het rijden mag ik niet veel druk op de teugels zetten anders gooit hij zijn hoofd omhoog. Iemand enig idee waarom of tips.
Ik heb hem al na laten kijken en alles is oke.
Kan je trouwens het beste met sporen alleen rijden of alleen een zweep aangezien die niet bepaald goed op je hulpen reageerd.

liljebo

Re: Geen druk op de teugels mogen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:15

zou het kunnen dat hij last heeft van het bit? Lijkt erg voor de hand te liggen.

Goed reageren op de hulpen is iets wat hij kan leren, met de goede begeleiding.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:16

Ehm, zomaar een suggestie, maar mischien moet je les nemen bij een goede instructeur, die ziet wat er gebeurd, en niet conclusies moet trekken uit een vaag verhaal op een computerscherm. ;)

Ik weet niet wat je verwacht, maar er gaat hier echt niet iemand zomaar roepen dat je even zus of zo moet doen, en dat dan je pony binnen een maand Z loopt.

(Trouwens wel mijn complimenten dat je netjes gewacht hebt met inrijden tot hij zeker weten oud en sterk genoeg was.)

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:20

Ik heb les hoor! Die zegt dat hij het erg moeilijk vind om te ontspannen (rug) en daarom. Alleen ik vraag nu jullie meningen. Ook is het niet de bedoeling om hem naar het Z te rijden. Lezen is blijkbaar erg moeilijk haha :+
Laatst bijgewerkt door haf2008 op 06-06-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:20

met zo min mogelijk druk rijden dan
les nemen en je paard op je hulpen gaan rijden

als je gaat terug trekken of dwingen dan ben je ver van huis
en krijg je meer verzet

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:21

Als ik met iets langere teugel rijd dan zakt hij zo. Alleen zodra ik iets meer druk zet gaat het mis.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:23

ik zie trouwens dt je al les hebt
het kan indd kloppen dat die moeie heeft met ontspannen
dit probleem heb ik ook gehad

maar het lag ook deels aan mij ik was erg hard in mijn hand
en kon totaal niet aan de teugels komen met druk dan ging die omhoog
nu rijd ik vrijwel zonder druk op mijn benen en hulpen

reslutaat een ontspannen paard

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:24

0Nanneke0 schreef:
Als ik met iets langere teugel rijd dan zakt hij zo. Alleen zodra ik iets meer druk zet gaat het mis.

dan heeft het nog tijd nodig allemaal ;)
gewoon lekker door oefenen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:24

0Nanneke0 schreef:
Ik heb les hoor! Die zegt dat hij het erg moeilijk vind om te ontspannen (rug) en daarom. Alleen ik vraag nu jullie meningen. Ook is het niet de bedoeling om hem naar het Z te rijden. Lezen is blijkbaar erg moeilijk haha :+

Maar is het dan ook goede les?
Want druk zetten lijkt mij bij zo'n jonge pony juist uit den boze.
Wil je 'm graag aan de teugel dan? Dat doe je niet door druk te zetten. Dat doe je door voorwaarts te rijden. Achterhand actief, energie van voren opvangen (en nee dat hoeft echt niet door te trekken) en dan komt het vanzelf.
Wat versta jij nou onder druk zetten? Je vuist samenknijpen, of constant trekken?
Probeer desnoods eens bij een ander les te nemen, probeer verschillende instructeurs!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:41

Hier hetzelfde probleem. Teugels kort is hoofd omhoog en protesteren, teugels lang is neusje over de grond. Wat bij mij werkt is de teugels langzaam iets korter nemen, niet heel plotseling, en rustig opbouwen. Probeer echt vanuit die ontspanning heel langzaam op te werken, elke keer rijden een klein stukje extra.

Wat betreft sporen/zweep: sporen zijn vooral bedoeld ter verfijning van je hulpen. Om je paard scherper voor de hulpen te krijgen, zou ik een zweepje erbij houden. Eerste keer kuitdruk, geen reactie is 'schopje', nog geen reactie is tik met de zweep. Wees daar consequent in, dan leren ze 't heel snel. :D

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:27

Deze paarden zijn meestal nog niet in balans en niet krachtig genoeg om enige afbuiging in de hals (lees: door druk op de teugels) te kunnen verdragen. Daarnaast zou het ook niet moeten, er is namelijk geen druk nodig als een africhting correct is, er moet van achteren uit gereden worden.

Om een jong dier te leren met het bit om te gaan en dus het eventuele contact te accepteren, kun je beter vanaf de grond werken: naast het paard links en rechts druk nemen op de teugels, paard geeft na door een knikje in de hals, jij laat direct de teugel los. Eventueel het inschakelen van een dubbele longe, Etc.

Als hij dan alsnog moeilijk gedrag vertoont op het moment dat je rijdt dan ligt het dus niet aan het bit maar aan fysieke pijn, balansverlies, verkeerde rijstijl.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:13

monya schreef:
Deze paarden zijn meestal nog niet in balans en niet krachtig genoeg om enige afbuiging in de hals (lees: door druk op de teugels) te kunnen verdragen. Daarnaast zou het ook niet moeten, er is namelijk geen druk nodig als een africhting correct is, er moet van achteren uit gereden worden.

Om een jong dier te leren met het bit om te gaan en dus het eventuele contact te accepteren, kun je beter vanaf de grond werken: naast het paard links en rechts druk nemen op de teugels, paard geeft na door een knikje in de hals, jij laat direct de teugel los. Eventueel het inschakelen van een dubbele longe, Etc.

Als hij dan alsnog moeilijk gedrag vertoont op het moment dat je rijdt dan ligt het dus niet aan het bit maar aan fysieke pijn, balansverlies, verkeerde rijstijl.

Amen!

En, Ts, ik lees tussen de regels door. ;)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 21:20

Miss_Malfoy schreef:
monya schreef:

Amen!

En, Ts, ik lees tussen de regels door. ;)

Pff mag dat wat minder, ze stelt toch gewoon een vraag............. Ze wil gewoon ervaringen delen en aangezien TS nog druk bezig is met de basis er in te krijgen lijkt het me dat ze nog lang niet met Z of uberhaupt wedstrijden bezig is. }:0 :(:)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:10

OPG-->RT-P