Haflinger Heidi @wedstrijd M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Haflinger Heidi @wedstrijd M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:28

Hoi,

Ik ben weer op wedstrijd geweest met mijn haflinger. Het ging weer wat beter als de vorige wedstrijden en heb 183 en 168 punten behaald. De tweede proef werd gewoon wat laag gejureerd maar ben wel tevreden met mijn winstpunt.

De foto's zijn gemaakt met een mobiel dus de kwaliteit is wat minder ik heb de beste foto's eruitgezocht die het beste te beoordelen zijn. Het filmpje is ook gemaakt met een mobiel.

Mijn eigen commentaar:
contact houden en zorgen dat ze niet steeds nee schud.
actief op de achterhand houden
handen rechtop en rechtop blijven zitten.
Tenen naar binnen en hakken omlaag
De rest laat ik aan jullie over:)

Informatie over mijn pony:
Naam: Heidi
Leefdtijd: 14
Ras: Haflinger
Vader: Mendel
Klasse: m1 + 3 :D
Cat.: tussen de paarden

Nu de foto's:
Afbeelding
Halthouden en groeten:)

Afbeelding
B E door een S van hand veranderen gooit ze net haar hoofd omhoog

Afbeelding
Uitgestrekte stap. Mag meer veruimen

Afbeelding
B afwenden

Afbeelding
Middendraf mag meer verruimen

Afbeelding
Achterhand er moet er meer onder

Afbeelding
Inzet middengalop op B E B grote volte

Afbeelding
Middengalop

En een filmpje van het einde van de 2de proef.

http://www.youtube.com/watch?v=JC7jahKHvPk

Nimmy

Re: Haflinger Heidi @wedstrijd M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:44

Vooral op t filmpje is duidelijk te zien dat de aanleuning nog niet constant is, voor de galop is ze erg onrustig met dr hoofd en ik heb t idee dat t komt omdat jij ook wat onrustig in je hand bent. Probeer daar dus aan te werken.

In de middendraf wordt t wat gehaast/ rennerig, dit zou je kunnen oplossen door in je training steeds korte stukjes naar voren en weer terug te rijden.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:49

Ik vind je verschrikkelijk ruw met je handen! Je ziet je pony in het filmpje duidelijk met zijn hoofd van links naar rechts bewegen.Ik vind het er totaal niet vriendelijk en gespannen uit zien.

je hebt wel een leuke pony :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:54

Jullie zijn op zich een hartstikke leuke combinatie,aan de middendraf zie je dat de pony zeker genoeg beweging in zich heeft.
Maar meid,wat ben je allemaal aan het doen, je zit zo onrustig, dat zou ik als ik jou was als eerste eens aanpakken, neem een aantal zitlessen, en oefen vaak zonder beugels. Zodat je zit een stuk rustiger word.

Ook pony beter aan het been zetten, zodat je niet meer zo hoeft te schoppen.
Doordat je zelf wat rommelig zit, je beenligging erg onrustig is, pony niet aan het been is, is de aanleuning zo slecht.

Ga eens back to basic, zoals ik op het filmpje zie zijn de overgangen ook niet in orde (aangaloperen linksom had van mij een 3 gekregen, puur verzet)

Ga weer eens lekker de ontspanning opzoeken bij jou en je pony, en vanuit die ontspanning zorgen voor de juiste activiteit en later ook draagkracht.
Pony stuwt nu, omdat ie in twee stukken loopt.

Ik zou echt lekker een tijdje over de rug gaan werken, en als ze lekker loopt , wat oefeningetjes van het M1 meenemen, maar voornamelijk die basis weer terug.
Want er zit zoveel meer in jullie, dan je nu laat zien !

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:45

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Het filmpje van de 2de proef daar had ik ook 168punten mee.

Ik weet dat ik daar wat grover ben met mijn handen omdat ze gewoon wat sterker en niet meer ontspannen was.
Ik weet ook dat ik daarmee fout zit.

Maar wedstrijd vind ze het gewoon heel erg spannend en wil ze niet ontspannen(eerste proef wel beter als de 2de) Ook zet ze die spanning vaak om in "luiheid" is ze niet meer aan het been.

Met mijn zit in de middendraf ben ik heel erg mee bezig(heb net een nieuw dressuurzadel waarmee ik net nu mijn eerste wedstrijd heb gereden en dat gaat al veel beter als met mijn vzh zadel.

Ook met aan het been rijden ik hoef thuis maar been aan te leggen dan verruimt of versnelt ze al. Vooral als ik met een zweepje rijd is het goed. Maar dat mag niet meer in de M1. Ontspanning is thuis precies het zelfde.

Misschien hebben jullie hier tips voor hoe ik haar met een wedstrijd beter voorelkaar kan krijgen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:48

Op de de foto's viel het niet op, maar oei ik schrok van het filmpje.
Je bent echt soms erg ruw met je handen.
En 1 tip: leg dat zadel een stuk naar achteren, komt je pony en zijn bewegingen ten goede.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:34

Ik heb eigenlijk hetzelfde commentaar als wat er al gezegd is.
Ik vind met name de aanleuning en jouw handgebruik erg storend.

Hoewel de middendraf wat slordig was, kun je wel zien dat jouw paardje mooi kan verruimen.

Beter aan het been krijgen; veel overgangen rijden (voorwaarts, terugrijden met de achterhand eronder), consequent zijn en streng zijn voor jezelf dat je het niet laat versloffen. Eerst aan het been, dan de oefeningen.

Je noemt vooral je paard gespannen en dat je paard niet kan ontspannen. Maar kijk eens eerlijk naar jezelf, op wedstrijden ga je vaak zelf meer gespannen rijden doordat je wil dat het goed gaat. Je gaat net iets meer drijven, pakt de teugels net wat korter, bent net wat strenger in je handen. Dus vooral zelf ontspannen blijven rijden en ook "durven" loslaten.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:47

Als ik jou was zou ik, zoals Crossmonster ook aangeeft, gewoon helemaal back to basics gaan.

Zorg eerst voor de ontspanning: voorwaarts neerwaarts en over de rug rijden. Ook op wedstrijd kan je dat doen. Als je pony lang nodig heeft om te ontspannen, rijdt je desnoods langer in. Maar je moet nu eenmaal vanuit de ontspanning vertrekken. Dit moet in combinatie met het voorwaarts rijden zijn. Je pony is erg loperig, wat dus inderdaad een vorm van luiheid is. Het lijkt in het filmpje alsof je haar door de proef moet duwen en sleuren. Dat lijkt me niet de bedoeling. Wees heel consequent in je hulpen. Geef een kuitdruk en verwacht reactie. En daarbij heel belangrijk: een juiste reactie van achter uit waarbij de achterbenen actief onderin worden gebracht. Dus niet alleen nog meer wegrennen voor je hulpen.

Om de achterhand te trainen kan je best veel schakelen, zowel in stap, draf als galop. Ook het rijden van (schijn)overgangen helpt mee de achterhand te activeren. En richt je hier op. Je zit teveel vanvoor in te werken. Dat hoofd van je pony komt wel waar het moet zijn, eens je pony actief en op het achterbeen is.

Ik zit zelf ook met het probleem dat mijn paarden thuis veel fijner lopen als op wedstrijd. Vooral de 5-jarige is één brok spanning op vreemd terrein. Maar de ervaring heeft mij geleerd dat ik de oorzaak ook grotendeels bij mezelf moet zoeken. Ook ik ben gespannen op wedstrijd en dat voelen die paarden meteen. Je moet dus ook aan jezelf werken. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om je meer te ontspannen.

Niikki13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:02

het eerste wat me opvalt is dat je niet zo zacht in je handen bent...
ik zou eerst dat aanpakken, voor je pony niet echt fijn!

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:11

Hartstikke leuk dat je met je pony tussen de paarden start. En ik vind ook dat je pony veel beweging heeft. het ziet er helemaal niet verkeerd uit.

De aanleuning is inderdaad wel veel te onrustig.

Thuis moet je eigenlijk ook niet meer met zweep rijden. Veel overgangen rijden om je haf vlot te krijgen en anders een keer goed naar voren rijden. Je zal je zweep tijdens de wedstrijden ook niet meer missen.

Succes

EllenLufGina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:29

Ziet er leuk uit !
Alleen mag je soms je hakken wel wat meer uitdrukken!

Succes verder !

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:46

hey ik was gister daar ook :P volgens mij was ik net klaar met mijn proeven toen jij reed :P

maar ik moet zeggen dat ik je handen heel erg vind storen. Ik heb je wel eens vaker zien rijden(appingedam) en daar was het niet veel beter. In mijn ogen zit er totaal geen ontspanning in. Dus netzo als CM zegt: ga terug naar de basis en neem zitlessen :)

suc6 verder

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:10

MI1990 schreef:
hey ik was gister daar ook :P volgens mij was ik net klaar met mijn proeven toen jij reed :P

maar ik moet zeggen dat ik je handen heel erg vind storen. Ik heb je wel eens vaker zien rijden(appingedam) en daar was het niet veel beter. In mijn ogen zit er totaal geen ontspanning in. Dus netzo als CM zegt: ga terug naar de basis en neem zitlessen :)

suc6 verder

Het klopt dat mijn handen en zit/benen storend zijn ga ook flink bezig:) maar heb zaterdag weer wedstrijd en ga deze week echt aan ontspanning en actieve achterhand werken. (Wil graag wel meedoen met die wedstrijd)

Het kan trouwens niet dat je me hebt gezien in Appingedam want daar heb ik nog niet eerder dressuur gereden maar je kan me al wel ergens ander gezien hebben natuurlijk:)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:19

mandje schreef:
MI1990 schreef:

suc6 verder

Het klopt dat mijn handen en zit/benen storend zijn ga ook flink bezig:) maar heb zaterdag weer wedstrijd en ga deze week echt aan ontspanning en actieve achterhand werken. (Wil graag wel meedoen met die wedstrijd)

Het kan trouwens niet dat je me hebt gezien in Appingedam want daar heb ik nog niet eerder dressuur gereden maar je kan me al wel ergens ander gezien hebben natuurlijk:)

echt? :P ik dacht dta ik ook jou in appingedam gezien had :P ben je miss ook 23 mei naar kloosterburen geweest? :)

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:30

Jammer van je handen, voor de rest vind ik het een heel mooie haf.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 18:30

MI1990 schreef:

suc6 verder

Het kan trouwens niet dat je me hebt gezien in Appingedam want daar heb ik nog niet eerder dressuur gereden maar je kan me al wel ergens ander gezien hebben natuurlijk:)[/quote]

echt? :P ik dacht dta ik ook jou in appingedam gezien had :P ben je miss ook 23 mei naar kloosterburen geweest? :)[/quote]

Ben ook niet in kloosterburen geweest :)

Sabine_Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:33

mooie haflinger, vind alleen dat je heel rommelig zit. ik zou je handen ook stiller houden want hij beweegt nogal veel met zijn hoofd!
succdes nog met je wedstrijden

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 07:45

Nu ik schrok zelf ook van het filmpje. Ga er echt heel hard aan werken. Wist niet dat het zo erg was en mijn instructise heeft er ook niet veel over gezegt.

nog meer andere tips waar ik mee bezig kan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:51

Andere instructie nemen :)
Klinkt heel bot, maar een goede onafhankelijke houding en zit is onderdeel van de basis, en dient dus in orde te zijn voor de les op een ander onderdeel overgaat :)

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:14

Je werkt je pony behoorlijk tegen.. (wat ik op het filmpje zie)..
Inplaats dat je de rust zoekt, zit je aan je teugels en 't paard loopt onder je vandaag door z'n rug weg te drukken..
Heb je wel eens zitlessen gehad?.. want je gaat ook tegen de beweging in.. probeer je paard meer met je zit en je benen te rijden, dan is een miscommunicatie eerder opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:34

He, leuke haf.

Maar ik moet eerlijk zijn, ik vind het filmpje geen gezicht, je pony is zo gewend om aan de teugel te lopen,wat blijkbaar komt door een onrustige hand, en zagen, want je pony gaat met het hoofd van links naar recht, het is allemaal wat scheef, onrustig hard.

Als ik jou was, zou ik ff stoppen met wedstrijden en flink trainen op ontspaanning, want at zie ik niet.

Ik wil je hiertmee niet beledigen of belemmeren, maar het is mijn mening..

Succes.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:55

Zoals eerder gezegd, je handen.. Er is laatst tegen mij gezegd dat je je armen tegen je lichaam aan moet drukken(niet zo dat je gespannen zit) maar dan houd je blijkbaar je handen stiller.. En inderdaad, eerst aan de ontspanning gaan rijden.. Eerder zal het niet beter worden.
Verder heb je een hele mooie haf.:)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:05

Als ik dit zou zien bij mezelf zou ik er tussen uit gaan, andere instructie nemen en de boel eens drastisch omgooien. Je kan op deze manier door blijven gaan maar dan loop je straks helemaal vast en je pony wordt er niet gelukkiger van. Gelukkig zie je dat zelf ook al :) Veel succes en hoop dat we snel plaatjes kunnen zien met een vriendelijke hand en lekker ontspannen!

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:17

Schattig ;)