Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quazzle

Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 13:45

OK! Ik geef toe dat dit onderwerp al enorm veel aan bod is gekomen. Voor alle tegenstanders; laat ons duidelijk zijn : ' Ik werk mijn paarden ook niet zo!

Het heeft dus geen zin om deze manier van rijden af te breken of je bevindingen ervan op te geven op dit topic

Wel zou ik het nut ervan willen inzien. Ik wil dus toekomen tot 'het waarom'. Laat ons met een schone lei beginnen, zonder (voor)oordelen over de Rollkur.

Ik wil enkel een antwoord krijgen op volgende vraag: 'Waarvoor is de rollkur goed? Tot wat draagt ze bij (positief dan), want ik kan me inbeelden dat topruiters niet zomaar 'voor de fun' hun paard 'in de krul rijden'. Dank bij voorbaat!

Anoniem

Re: Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:23

*zucht*

Er is op dit moment al een topic aan de gang over Rollkur.... Dus om er nou nóg meer te openen... Hou het een beetje gezellig op bokt :+ ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:34

Rollkur is een houding van extreme submissie voor een paard. Het bevindt zich in een positie waarbij hij vrijwel geen opties heeft om zichzelf te verdedigen. Sommige ruiters vinden dat je zo respect afdwingt en dat paarden er braver door worden.
Verder hoor ik het argument 'oprekken van de rugspieren' veel. Echter in de mate waarin rollkur wordt gereden in de meeste gevallen (+2 minuten), rekken de spieren zo extreem op dat het samentrekken van deze spieren moeizamer gaat omdat deze beschadigd raken door het langdurig en extreem oprekken.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 07:37

Rollkur is stretchen en niet voor middelmatige paarden en ruiters weggelegd.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:17

Zou iemand mij uit willen leggen wat deze methode presies inhoud en hoe die uit wordt gevoerd? Je paard hoort in de dresuur toch niet achter de loodlijn te lopen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:19

erg is een erg actief topic op bokt hierover, ik zie hem regelmatig bij actieve onderwerpen passeren, ff de zoekfunctie gebruiken.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:20