buiten minder last van scheefheid paard dan in de bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zij

buiten minder last van scheefheid paard dan in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 09:35

hoi allemaal! :D

de titel is wat vaag, maar ik kon geen passende titel verzinnen ;)

ik kwam weer eens een zeer boeiende site tegen op internet. daarop stond het volgende stukje geschreven:

Citaat:
De schouders zijn smaller dan de heupen. Als je je paard over de hoefslag rijdt, zal hij met zijn schouders en heupen aan de wand kleven en dus scheef zijn.

Afbeelding

Het binnenachterbeen wordt dan naast het zwaartepunt geplaatst en hij stuwt hierbij naar het rechtervoorbeen. Dit ziet er zo uit, als in het plaatje. De rode lijn geeft de plaatsing van het binnenachterbeen naast de massa aan. Door op deze wijze over de hoefslag te rijden, wordt de natuurlijke scheefheid van het paard versterkt en kan tot overbelasting van (zoals op het plaatje) het rechtervoorbeen leiden.

ik zeg: zit wat in!

maarrrr... wat houdt dat in met buitenrijden? is het dus zo dat als je NIET bewust aan het rechtrichten bent in de bak, dat je dan beter buiten kunt rijden? daar kan het paard niet kleven? en dus wordt de natuurlijke scheefheid niet VERSTERKT... (tenzij je scheef zit, maar dat zou precies het zelfde zijn als in de bak?)

vroeg mij af of mijn redenatie klopt of pure onzin is en ik het blijkbaar gewoon niet snap ;)

stukje tekst staat trouwens op http://www.paardenrechtrichten.nl/acade ... chte_lijn/

Sleeper

Re: buiten minder last van scheefheid paard dan in de bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:42

Mmm, ik weet het ook niet. Maar mijn paard is met buiten rijden veel schever dan in de bak (dan minimaal). Dus ook al zou ze, volgens jouw site, in de bak meer 'moeten'kleven dit doet ze dus niet.

Aan mn antwoord heb je niks :) ben er nu ook wel benieuwd naar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:57

imo ogen klopt je redenatie behoorlijk :) :)

eea hangt wel af van de ruiter en het paard natuurlijk :)

maar in de basis klopt je redenatie :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:00

ik snap dat er uiteraard veel meer factoren zijn die de scheefheid stimuleren, maar als dat inderdaad het zadel en de ruiter betreft dan is dat buiten gelijk.

sleeper: maar ben jij dan in de bak veel bezig met rechtrichten? of veel bezig geweest?

of misschien is het wel alleen zo bij paarden die nog niet goed op eigen benen kunnen lopen en dus sneller gaan kleven.

ik hoop op nog meer reacties :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:14

Daarom is het ook beter om met jonge paarden in de bak niet op de hoefslag, maar juist op de binnenhoefslag te rijden.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:22

Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je paard buiten minder scheef zal zijn dan in de bak, maar ik denk wel dat dat alleen geldt als je er buiten ook bewust mee bezig bent. Niet als je buiten een beetje rond aan het karren bent (snap je wat ik bedoel?).
Mijn paard was in het begin vooral in de galop erg scheef, ze liep met haar buitenschouder naar de wand toe (en dus komt de achterhand van de hoefslag af). In de bak is dat nu erg verbeterd. Als ik nu buiten aan het galopperen ben en ik let er niet speciaal op, dan merk ik dat ze weer niet in het spoor loopt. Terwijl er dan natuurlijk geen bakrand is om aan te kleven. Maar echt recht galopperen vraagt ook wel veel kracht van de achterhand, dus ik denk dat ze daarom gaat smokkelen. Als ik het corrigeer gaat het wel weer prima.
Dus ik denk dat een scheef paard door gebrek aan kracht ook buiten wel scheef zal lopen, en dus door de ruiter wel gecorrigeerd moet worden. Mogelijk is dat buiten wel makkelijker dan in de bak, omdat je dan geen last hebt van de bakrand waar je paard aan wil kleven.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:22

gitje65 schreef:
Daarom is het ook beter om met jonge paarden in de bak niet op de hoefslag, maar juist op de binnenhoefslag te rijden.

Misschien is het verstandig een paard aan de hand al zo ver recht te richten dat je met een jong paard minder last hebt van de natuurlijke scheefheid en al een betere balans hebt als je er op gaat zitten?! waardoor begrip van de hulpen veel sneller is en overbelasting van een been direct voorkomen kan worden.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:25

Hier iemand met een scheef paard.+

Ik merk idd in de bak dat mijn paard heel erg "kleeft" aan de bakrand. Verder in voltes en andere wendingen is ze ook erg scheef.

Buiten valt het niet zo op omdat er geen randen zijn waar ze tegenaan kan leunen zeg maar.

Dus wat ik nu vooral doe is idd binnenhoefslag rijden, door mijn balans goed te vinden haar recht te richten. Dus op zit rijden met een losse contactteugel. Zodat ze op haar eigen benen gaat lopen.

Ik moet zeggen dat ik als ruiter ook niet echt recht ben/balans kwijt en ook mijzelf hier erg op moet trainen door oa fysio en zitlessen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:25

je kan aan de hand wel gaan rechtrichten....... maar dat haalt niks uit onder de man omdat dan de balans heel anders is :D :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:30

KiWiKo schreef:
je kan aan de hand wel gaan rechtrichten....... maar dat haalt niks uit onder de man omdat dan de balans heel anders is :D :D

daar ben ik het niet mee eens ;) tuurlijk haalt het wel IETS uit. als je paard erg scheef is en je gaat er op is het minder goed dan als je paard aan de hand al wat rechter is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:32

ik ben het er niet mee eens ;) :)

een ruiter verstoord ALTIJD de balans :)

dan kan je het op de grond nog zo goed voor elkaar hebben, maar zodra je er op gaat zitten gaan er hele andere krachten gelden :) :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:43

dat ben ik met je eens, maar niet dat het helemaal niks uithaald. ik denk dat het wel degelijk IETS helpt als je paard de oefeningen al kent en zelfstandig kan lopen... de stap erna is om het onder de man ook te laten kunnen uitvoeren. en tuurlijk is daar ook weer een leerproces voor nodig. dat ben ik met je eens ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:45

jawel, dat is ook zo :D :D

alles wat je op de grond al voor elkaar hebt, vergt minder inspanning onder het zadel.......

alleen komt er bij onder het zadel de factor extra gewicht bij kijken......... :) dus zal je daar toch echt de tijd in moeten steken om het paard te laten omgaan met het extra gewicht :)

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:49

kleef kleef. Mensen kom van die hoefslag af ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:50

Scheefheid en rechtgericht zijn gaan nog wat verder dan alleen het "plakken op de kant" zoals dat hierboven wordt omschreven.

Het is wel zo dat het gros van de paarden altijd geneigd is om een beetje steun te zoeken, zelfs als er geen echte omheining is maar alleen maar een biels o.i.d.

Een paard dat echt gewoon scheef in z'n lijf is loopt buiten, of los in de wei niet ineens recht. Ter vergelijking: kijk maar eens naar een dravende hond, die lopen ook bijna allemaal met de achterhand naar binnen. (alleen die belast je niet, dus daar is het niet zo'n punt)

Als je over rechtrichten praat is recht maken in de zin van hoe het hierboven omschreven wordt maar een heel klein deel, rechtgerichtheid gaat vooral over gelijkzijdige ontwikkeling (en dan verdwijnt de lichamelijke scheefheid ook)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:54

ik heb ook bewust geschreven dat het in de bak VERSTERKT en buiten niet.

ik zeg nergens dat het paard buiten niet scheef loopt en in de bak wel ;)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:59

Ik ben het eens met Zij, wat je aan de hand al getraind hebt, is goed meegenomen onder het zadel, wat niet wil zeggen dat het daarom ineens goed gaat, zoals KiWiKo ook zegt. Maar ik geloof wel dat het een voordeel is, en dat het je rechtrichten met ruiter kan versnellen...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:56

Die theorie klopt ja, maar dat maakt verder toch niets uit? Ik mag toch aannemen dat iedereen altijd bezig is met zijn paard recht te houden. Als je je paard maar een beetje laat lopen op de hoefslag zullen ze inderdaad schevig gaan lopen. Vandaar ook het vele binnenhoefslag en kwartlijnen rijden. Om controle te leren houden en dat ook op de hoefslag te kunnen opzoeken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:09

zij schreef:
ik heb ook bewust geschreven dat het in de bak VERSTERKT en buiten niet.

ik zeg nergens dat het paard buiten niet scheef loopt en in de bak wel ;)

Nee, zo bedoelde ik dat ook niet. Het klopt dus wel dat de bakrand het een beetje versterkt. Afhankelijk van de africhtingsgraad heeft het ene paard er meer last van de ander. Veel jonge paarden trekken zelfs al aan op alleen maar een biels of een klein dresuurhekje.

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:14

ons paard heeft van de week een chiropractische behandeling gehad, omdat hij zo ontzettend scheef is, dat hij er bijna kreupel van gaat lopen, ook op buitenrit ging hij in verzet, gelukkig hebben we nu proffesionele hulp bij het rechtrichten, ook d.m. v. longeren
hopelijk gaat het vanaf nu beter, want een scheef paard loopt wel met pijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:37

Ik heb het idee dat met in de bak rijden het scheef zijn van je paard wel wat meer opvalt omdat je dan vaak meer figuren rijdt en doorgaans meer vraagt van je paard, maar met buitenrijden kun je het ook goed merken. Daarom wil ik bijvoorbeeld als ik op een breed pad galoppeer, dat hij mooi in het midden van het pad blijft galopperen. Ook neem ik in het buitenrijden oefeningetjes als wat stelling aannemen, schoudervoor en wijken mee, of op een breed pad ga ik gebroken lijntjes rijden. In de bak zorg ik dat ik hem help door hem voldoende bij elkaar te rijden van mijn binnenbeen naar de buitenteugel. Buiten is het meer aanvoelen welke kant hij optrekt om te bepalen met welk been je been geeft en met welke teugel je een kleine ophouding maakt.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:57

Dit vind ik wel interessant. Mijn paard loopt namelijk ontzettend scheef. Ik zat altijd best recht, en op hem doe ik dat ook, maar op een ander paard zit ik nu dus voortaan scheef. Hij loopt erg naar links scheef, in de bak krijg ik hem dan ook wel recht door mijn linkerhand hoger te houden dan mijn rechter en dan mijn linkerbeen wat verder naar achteren te leggen. Als ik dit in het begin consequent doe dan loopt hij daarna recht, maar in de galop moet ik erg veel moeite doen om hem op de linkerhand op de hoefsleg te houden. Buiten loopt hij ook erg scheef, maar als ik dan mijn linkerbeen wat naar achteren leg dan heeft ie dus geen bakrand en gaat ie heel debiel lopen :P
Eigenlijk ook erg scheef.
Wat ik hier buiten aan kan doen weet ik dus ook niet. De eigenaresse heeft hier ook nooit wat mee gedaan dus ik heb dat geaccepteerd en ga ook niet moeilijk doen om het eruit te krijgen, maar zou het wel leuk vinden om te weten.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 17:43

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:24

Je gaat in een bak toch niet alleen linksom of rechtsom?
Dit heft elkaar wel op. Al zul je buiten of in de bak altijd aan rechtgerichtheid moeten werken.

Lauraa1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:21

SanneTilburg schreef:
Dus ik denk dat een scheef paard door gebrek aan kracht ook buiten wel scheef zal lopen, en dus door de ruiter wel gecorrigeerd moet worden. Mogelijk is dat buiten wel makkelijker dan in de bak, omdat je dan geen last hebt van de bakrand waar je paard aan wil kleven.

Ik merk het wel als ik op buitenrit ga, en dan ga galopperen dat ze scheef gaan. Dit moet je dan wel corrigeren.