kramp in rechterenkel bij uitdrukken hakken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

kramp in rechterenkel bij uitdrukken hakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:25

Hoi!

Ik vroeg me af of er meer bokkers zijn die er last van hebben dat ze kramp krijgen in een of beide enkels als ze een tijdje aan het rijden zijn.

Ik heb hier zelf vooral last van in mijn rechterenkel. Ik vroeg mij af of jullie hiervoor een oplossing hebben, want het doet geen pijn, maar het is wel vervelend aanwezig. :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:27

Ik heb er ook af en toe last van, is idd heel erg vervelend. Ik dacht zelf altijd dat het kwam omdat je als je op hakken loopt je spieren korter zijn en dat je ze dan nu moet uitrekken ofzo.. Geen idee of dit klopt hoor, hahaha. Maar ik ben erg benieuwd naar de andere reacties!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:28

Dat heb ik ook gehad.
Ben mijn hak anders gaan uitdrukken. Ipv dat je de hak naar beneden duwt, trok ik mijn tenen omhoog toen is het overgegaan. Het kan ook komen omdat de kuitspieren nog niet sterk genoeg zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:34

Xjosee schreef:
Ik heb er ook af en toe last van, is idd heel erg vervelend. Ik dacht zelf altijd dat het kwam omdat je als je op hakken loopt je spieren korter zijn en dat je ze dan nu moet uitrekken ofzo.. Geen idee of dit klopt hoor, hahaha. Maar ik ben erg benieuwd naar de andere reacties!

Dat is bij mij niet het geval, ik ben echt een sneakerfreak. :Y)
Ja, ik vraag me wel af hoe ik het het beste op kan lossen.

C_arola, moet je je beugels dan niet opeens te kort doen?

capopjekop

Re: kramp in rechterenkel bij uitdrukken hakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:35

Ik had die als ik een tijdje aan het springen was. Van westernmaat naar springmaat is nogal een overstap en dat voel je.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:58

En hoe heb je dit opgelost?
Gewoon door veel te rijden?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:00

Je zet dan teveel spanning op je benen ;) Je moet je benen ontspannen en je onderbenen wat verder naar achteren brengen. Je mag namelijk geen spanning op je benen hebben, anders druk je je hakken veel te ver uit.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:04

Ik heb het ook, allebei mijn enkels, zo een beetje onder die knobbel en een beetje naar boven.
Bij mij ligt het niet echt aan het hakken uitdrukken, maar aan de draaiing die mn been maakt volgens mij. Heb het bij een boomloos zadel namelijk helemaal niet en hoe gedwongener het zadel hoe erger. Het voelt als kramp, ik denk altijd ik rij gewoon door ik rij gewoon door, maar het gaat echt gruwelijk veel zeer doen en dan ben ik veel te lang doorgegaan dus dan gaat het ook niet 1,2,3 weg.
Bij mij helpt het om even een stukje zonder beugels te rijden tot het wegtrekt.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:08

Maak je beugels eens een gaatje langer.
alle kans dat het dan over is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:37

upendo schreef:
Xjosee schreef:

Dat is bij mij niet het geval, ik ben echt een sneakerfreak. :Y)
Ja, ik vraag me wel af hoe ik het het beste op kan lossen.

C_arola, moet je je beugels dan niet opeens te kort doen?

Nee, juist niet anders anders kun je je benen niet ontspannen

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:38

Dan zijn misschien je achillespezen te kort?

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:42

Ik heb hier ook last van, alleen aan mn rechterenkel.
Eigenlijk komt het alleen op buitenrit, heb dan ook mijn beugels kort. Als mn paard dan de hele tijd hard wil, ga ik toch net iets anders zitten waardoor mijn enkel erg pijn gaat doen na verloop van tijd..
Nouja pijn, idd erg vervelend is het zeker.
Ook als ik dan erg lang galoppeer in verlichte zit, begint het zeer te doen.

Even uitrekken en vervolgens weer normaal gaan rijden (beenhouding) helpt bij mij ook gewoon :)
Laatst bijgewerkt door Astridhorse op 05-06-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:43

upendo schreef:
En hoe heb je dit opgelost?
Gewoon door veel te rijden?

Beugels wat langer gemaakt en het was over. Of tijdens het rijden even gaan stappen met de voeten uit de beugels zodat het wegtrekt.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:48

het kan ook komen omdat je voeten scheef staan.
hier kun je van af komen goed recht te gaan lopen met je voeten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:42

Je kunt veel rekoefeningen proberen ;) Alleen met je achillespees moet je oppassen dat je niet te fanatiek traint of uitstrekt; hij kan snel scheuren en dan ben je verder van huis. Dus met paardrijden is het handig je pees niet zo te laten ' uitrekken'.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:45

Geen rekoefeningen doen! Pijn in de enkels wijst vaak op zwakke enkels en/of ongelijke belasting van de benen bij het rijden (met name wanneer er maar aan een voet pijn wordt ervaren).

Allereerst is het bij het paardrijden niet de bedoeling dat je je hak actief uit gaat drukken: je been moet ontspannen en passief langs het paard hangen. Zonder beugels wijzen je voeten dan naar beneden en je tenen iets naar buiten (afhankelijk van de draai naar buiten die je knie moet maken). De steun van de beugel onder de bal van je voet samen met het gewicht van je been dat in de beugel steunt(de rest wordt opgevangen door je kont) zorgt ervoor dat je voet horizontaal of met de hak iets naar beneden wordt gezet. Als je lekker ontspannen op je paard zit, kost hakken uitdrukken dus geen enkele moeite!

Bij zwakke enkels zijn de spieren rond het enkelgewricht te slap en te los. Hierdoor worst het gewricht instabiel en ontstaat er wrijving tussen de botten en spieren. Dit doet pijn. Het ergste wat je op zo'n moment kan doen is de spieren oprekken, daardoor zullen ze namelijk nog slapper worden!
Een goede oefening om de spieren rond je enkels te versterken is het lopen op je tenen.

En als laatste: als je pijn hebt gaat je lichaam de pijnlijke plek ontzien. Hierdoor verandert je houding en in het geval van een blessure aan de enkel zal het zo zijn dat je je benen ongelijk gaat belasten. Ook op het paard. Hierdoor verandert je gewichtsverdeling en daar zal je paard hinder van ondervinden en naar alle waarschijnllijkheid zullen je hulpen niet meer optimaal doorkomen.
Moraal van dit verhaal: rij dus niet door met pijn. Jij en je paard worden er niet beter van. Neem een paar zitlessen, in mijn onderzoek heb ik verschillende mensen kunnen helpen met enkelproblemen, ze rijden nu allemaal pijnvrij!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:54

Ik heb het ook maar ik noem het geen kramp maar het doet gewoon echt zeer. Ik had het als ik een tijdje serieus rijd. Dan ga ik wel weer stappen en voet (rechterenkel) uit de beugel maar ik kreeg het later weer. Ik heb dan het gewoon alsof hij zwalkt, en er geen controle over heb. Beugels korter en/of langer heb ik ook al geprobeerd helpt niet. Nu heb ik een nieuwe verzorgpony en daar heb ik het dus nog niet op gehad. Hopelijk blijft het weg. Om mij heen zeiden ze dat ik daarvoor naar de HA en/of fysio moest...