Paard valt door binnenbeen.. Welke oefeningen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mizzet

Paard valt door binnenbeen.. Welke oefeningen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:08

Hallo!

Het gaat best goed met rijden alleen loop ik steeds maar tegen een probleem aan: mijn paard 'wijkt' niet genoeg voor mijn binnenbeen, en valt dus naar binnen! Hierdoor wordt het heel moeilijk een mooie nette stelling te krijgen. De oefening die ik zelf doe: op de grote volte, de volte verkleinen en dan weer met je binnenbeen de volte vergroten. Dit werkt wel wat, maar ik word een beetje gek van steeds dezelfde oefening.. :o

Wie heeft er een leuke, afwisselende oefening voor mij? :D

(of niet leuk en afwisselend, maar wel een nieuwe.. ;) )

Pashon

Re: Paard valt door binnenbeen.. Welke oefeningen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:09

in het algmeen actief maken op je been. de "beste" oefening voor zo'n probleem ben je al mee bezig. zou hier gewoon consequent mee oefenen uiteraard niet de hele training door maar gewoon zo eens meenemen.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:40

De oefening die je doet is zeker goed!
Nog een goede is van de hoefslag af wijken een stukje en weer terug.

En zoals Pashon al zegt, neem het de hele tijd met je mee. 'Rijd' de hoeken echt en zorg dat je constant net wat extra buiging vraagt.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:06

Veel paarden vallen in een wending naar binnen omdat ze niet voldoende balans hebben om de wending correct door te lopen. Dan kun je drijven wat je wilt, in zo'n geval kan hij niet van je been af, al zou hij willen.

Maak een halve ophouding voor de wending, zodat hij wat beter op het achterbeen komt voor je de wending inzet. Let erop dat je niet zelf gaat 'tegenduwen' in de wending, of met je binnenbeen naar achteren de achterhand opzij drukt.

Afzonderlijk hiervan kun je werken aan het zijwaarts gaan voor je binnenbeen. Dat kun je doen door de volte te vergroten zoals je nu al doet, maar ook door hem op de rechte lijn eens een paar passen naar binnen of buiten te zetten.

Succes!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:57

Als hij nog niet zo ervaren is dan heeft hij nog moeite met zijn gewicht goed over 4 benen te verdelen, balans dus. Wees niet te kritisch op de hoeken zelf. Gewoon zo lang mogelijk op twee teugels rechtuit rijden.. In de hoeken zelf kun je in stap regelmatig een kleine volte rijden of nog fijner is eigenlijk veel linksom- en rechtsomkeert en slangenvoltes waarbij je ruim een paardlengte over de middenlijn schuin maar rechtgesteld door rijd en dan pas omstelt naar de volgende boog. Vooral veel in stap oefenen. Verder stelling vóór een wending en stelling op de rechte lijnen. Bij die oefeningen ook veel rechte lijnen rijden (rechtgesteld) los van de hoefslag omdat juist jonge paarden ook dat moeilijk vinden. Dit ter compensatie van al die stellingoefeningen. Als de voltes beter gaan, komen die hoeken vanzelf. Ook op de wedstrijdjes niet stressen op die hoeken dan komt het allemaal vast wel goed. Zoals al was geschreven.. je paard alerter maken op een éénzijdige kuitdruk. Neem er veel tijd voor, een half jaartje bijvoorbeeld. Niet alles tegelijk. Als het kan ook regelmatig naar het bos om het paard sterk en atletisch te maken en lekker rechtuit kilometers maken. Veel succes ermee.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:00

Probeer hem op de hoefslag de hele tijd in een lichte binnenstelling te rijden en goed je binnenbeen eraan te houden.
Als je dit consequent doet in zowel hoeken als op rechte lijnen, zullen voltes en wendingen ook steeds beter gaan.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Een goede oefening die ik heb meegekregen hiervoor is het rijden van achtjes. Zo vraag je telkens stelling en moet je voortdurend veranderen van binnenbeen. Zo zal je paard zichzelf recht leren houden en uiteindelijk ook van je been afblijven.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 20:57

Bedankt voor alle goede tips! Ik ga er zeker mee aan de slag! :)

@ vitelli: ik ga regelmatig, bijna elke week, wel 1 tot 2,5 uur het bos in, zijn er bepaalde dingen die ik dan zou kunnen oefenen om hem 'sterk en atletisch' te maken? Ik vraag hem bij buitenritten nooit aan de teugel, maakt dat uit?

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:06

Aha, dat is super. Vooral jonge paarden doet dat goed ipv veel in de bak rijden. Ik zou hem buiten lekker afwisselend rijden. Door em ook eens een kwartiertje (lang zat) aan de teugel te rijden, en lekker vooruit draven dan, kun je de achterhand nog meer activeren en ervoor zorgen dat hij niet alleen op de voorhand loopt. Daarna al dravende goed halsstrekken en als beloning weer lekker met een lange teugel stappen. Niet al teveel dresuurmatige dingen doen maar vooral in ontspanning kilometers maken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:09

Wijken en dan overal in de bak, dus van de hoefslag een paar pasjes naar binnen en dan weer naar buiten, of wat naar binnen wijken en dan de binnenhoefslag houden enzo. Vooral afwisselen en overal doen, je kan dit ook buiten in het bos doen op een breder pad. Gewoon wat zigzaggen ;)

Ook goed belonen als het goed werkt, laten weten dat het goed gaat is heel belangrijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:21

Wat hier al gezegt is dit is idd het probleem, je paard valt over de binnenschouder (dit wil zeggen hij gaat er met zijn gewicht op hangen) en kan dus idd fisiek niet opzij zo, ook al geef je been, of je paard het nu wil of niet.
Jij moet er dus voor gaan zorgen dat je zijn gewicht beter gaat verdelen over zijn hele lichaam, dus iets meer op de achterhand krijgt, alsook zijn binnenschouder gaan oprichten ( dit kan je doen door je binnenhand op dat moment naar boven te brengen).
Neem even privéles, dit krijg je niet klaar in een gewoon manègelesje.

Equimotion schreef:
Veel paarden vallen in een wending naar binnen omdat ze niet voldoende balans hebben om de wending correct door te lopen. Dan kun je drijven wat je wilt, in zo'n geval kan hij niet van je been af, al zou hij willen.

Maak een halve ophouding voor de wending, zodat hij wat beter op het achterbeen komt voor je de wending inzet. Let erop dat je niet zelf gaat 'tegenduwen' in de wending, of met je binnenbeen naar achteren de achterhand opzij drukt.

Afzonderlijk hiervan kun je werken aan het zijwaarts gaan voor je binnenbeen. Dat kun je doen door de volte te vergroten zoals je nu al doet, maar ook door hem op de rechte lijn eens een paar passen naar binnen of buiten te zetten.

Succes!

Nikki_Macho_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:14

op een volte en dan volte verkleinen en weer vergroten. Dan word ie beter aan het binnenbeen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:14

En niet teveel, of beter nog geen stelling vragen in de wendingen... pas stelling vragen als je paard recht loopt op zijn eigen benen.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:20

Ik heb priveles ;) En zij gaf mij als oefening de volte verkleinen en vergroten..

@ Annemeik: Wijken lukt nog niet helemaal, hij laat zijn achterhand nog wat hangen, maakt dit uit? Toch gewoon doen?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:21

Kleine stukjes schouderbinnenwaarts oefenen kan ook helpen om je paard meer op het achterbeen te krijgen. Hij moet zijn binnenachterbeen meer onder de massa plaatsen. Hiervoor kun je een halve ophouding maken. Ook veel tempo-wisselingen rijden. Daarvan komen ze ook goed op het achterbeen. Wat ik zelf doe is, korte zijde verzamelen, dan paar passen arbeidsdraf, dan weer een paar passen strekken op de lange zijde, terug naar arbeidsdraf, paar passen verzamelen enz enz. Doe dit ook zoveel mogelijk op je zit. Je zult merken dat zijn achterhand actiever wordt en dat je dan ook minder problemen hebt op een volte. Uiteraard wel gewoon je been eraan houden.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:23

En bedankt trouwens voor de andere tips! Hij loopt inderdaad gewoon nog te veel op de voorhand, maar dit krijg ik geloof ik niet 1 2 3 opgelost.. :o Ik oefen dat vooral door veel te schakelen in draf, eerst naar voren en dan eventjes helemaal terug, even heel zachtjes draven en dan weer versnellen. Hier iemand nog andere oefeningen voor?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:25

Aan de longe kan je ook heel goed overgangetjes galop-draf-galop-draf oefenen. Onder het zadel ook natuurlijk, maar een paard dat nog niet 100% balans heeft, maak je het daar wel moeilijker mee.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:26

ik heb hetzelfde probleem vee buiten rijden helpt enorm en buiten ook vaak laten wijken voor je been zigzagen dus
vraag hem ontspannen aan de teugel en richt hem recht tussen je benen buiten kan die namelijk nergens aan gaan hangen
zoals een bakrand wat ze graag doen als ze nog geen balans hebben.

ook vind ik het buiten makkelijker om mijn paard recht te richten dan in de bak je zult dan ook daadwerkelijk gaan voelen als je rechtuit galopeert (normale beheerste galop) dat hij van achteren gaat stuwen en dus vanuit zijn achterhand gaat lopen en alles makkelijker doet.

ga ook eens voor de afwisseling op een open veld of wei rijden

die volte openen en sluiten is een super oefening
pak deze ook eens mee in de galop
wissel ook veel af tempo wisselingen volte's
achten noem maar op
laat je paard niet denken
maar doen :D

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 14:32

Oefeningen galop-draf-galop enz gaan aan de longe heel goed, daar reageert hij perfect op mijn stem, maar onder het zadel is dat echt vele malen moeilijker! Hij is een Fries, en galoppeert dus niet echt super gemakkelijk..

En het is dus belangrijker dat hij op de volte blijft door mijn binnenbeen, dan dat de stelling goed is? Begrijp ik dat goed uit jullie reacties of niet?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:40

Ja, als jou paard niet recht loopt op zijn eigen benen
en je gaat op een volte of in de wending ook nog eens stelling naar binnen vragen,
maak je het hem wel erg makkelijk om naar binnen te vallen.. ;)

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 16:09

maar ik heb zelf het idee dat het wel meevalt met niet recht op zijn eigen benen lopen, maar dat hij pas naar binnen valt als ik stelling vraag..

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:42

ik heb hetzelfde probleem. maar ik lees hier hele goede tips. ook ik ga hier mee aan de slag!

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:46

Ik volg dit ook even :).