Paard kan erg slecht afstand/hoogte inschatten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Paard kan erg slecht afstand/hoogte inschatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 15:20

Tja, de titel zeg het al een beetje. Mijn paard lijkt dit een beetje te missen :P

Balkjes lopen gaat meer fout dan goed, of het nou stap of draf is, en één balkje of meerdere achter elkaar, maakt niets uit. Maar ook bij haar staldeur zit een mini-verhoging, waar ze heel regelmatig tegenaan loopt. Ze zet haar hoef er helemaal tegenaan en bij het optillen knalt ze er dus tegenaan, en dat is bij de balkjes ook zo.

Is dit gewoon een typisch gevalletje van oefening baart kunst? Of kan ik dat op een andere manier nog stimuleren?

Fem_daf

Re: Paard kan erg slecht afstand/hoogte inschatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:52

Het springen zal je toch echt zelf moeten doen. Als je het goed op tijd aangeeft, veel oefent en zelf passen gaat tellen etc. zal ze veel minder ertegen aan lopen. (met rijden dan)
Misschien moet je haar ook even bewust maken dat ze 4 benen heeft. Veel aanraken, optillen etc. Het klinkt stom, maar sommige paarden vergeten echt de helft van hun lijf. TTouch heeft veel oefeningen hiervoor die vooral met aanraking en stimulering te maken hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:56

Vergeet ook niet dat een paard niets kan zien wat minder dan 1 meter voor z'n neus is. Hij kan balkjes etc niet zien op het moment van afzetten.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 17:49

Alicia: we lopen er ruim op aan, en ook met ontspannen teugel zodat ze de ruimte heeft om het te kunnen bekijken zoals ze wil. Dus wel genoeg tijd om het aan te zien komen, zeg maar.

Fem_daf: maar hoe zit dat dan met die staldeur? Dat kan ik toch lastig uit gaan tellen..:P

En met balkjes zou ik ook niet goed weten hoe ik dat moet doen, eigenlijk..dat bij meerdere balkjes de afstand goed moet zijn, snap ik, maar als er maar één ligt, in het midden van de bak - moet ze dat toch ook zelf kunnen zien? Ze is nooit óp het balkje gaan staan dus ze weet toch wel dat het er ligt.

Soms komt ze er wel mooi overheen trouwens, hoor..maar dat lijkt meer geluk dan wijsheid, en dat wil ik graag veranderen. :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:53

Ik heb wel een tip om íets te oefenen maar dat zal niet je gehele probleem oplossen(maar misschien zijn er andere die het wel weten).
Maar wat je zou kunnen doen is 1 balkje en daarboven halthouden. Dan bedenken veel paarden ineens dat ze voor én achter benen hebben. dus de afdrukken zijn dan: :|:
Succes!

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:42

Mijn paard is soms ook echt lomp en vergeet zijn benen ook weleens. Inderdaad, maak hem bewust van zijn benen. Ik raak zijn benen voor het na het rijden altijd even extra aan (soort massage) en dit werkt eigenlijk heel goed! Ik merk dat die op de en of andere manier toch bewuster is van het feit dat hij vier benen heeft?

Ook inderdaad veel balkjes lopen blijft een goede oefening. In stap aan de hand er over en dan achterwaarts weer terug (moet dit er wel goed in zitten).

Succes!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:01

Ik zie in je profiel dat je wat met nh doet.
Als een paard slecht om kan gaan met obstakels op de grond is dat meestal onzekerheid.
probeer je paard niet alleen vooruit over balkjes en andere obstakels heen te laten gaan, maar ook zijwaarts ervoor, erachter, eroverheen, achteruit, vooruit en dan alles van een afstand. Zo gaat je paard meer nadenken over waar hij z'n voeten neerzet en wordt minder onzeker.
Kijk verder naar hoe je paard de balkje neemt, gaat hij bijvoorbeeld harder of juist zachter vlak voor de sprong/balkjes?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:37

Zal alle tips gaan proberen, thanks!

Aan de hand wil ze toch nog wel eens klieren als er balkjes tevoorschijn komen (niet uit angst maar uit niet-willen), dus dat is sowieso wel een goede oefening..ga ik er ook bijpakken. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:54

Waarom denk je dat het niet-willen is?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 22:23

Weet ik. Omdat ik bij haar duidelijk het verschil kan zien tussen angst en koppigheid (het niet-willen). :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:37

Ik zeg niet dat het niet iets anders kan zijn, kan natuurlijk ook lichamelijk zijn ;)
Het kan natuurlijk ook zijn dat je paard ongeloofelijk lui is en het te veel moeite vind om z'n benen op te tillen :+
Alle paarden die ik gezien heb, die moeite hadden met coordinatie met balkjes waren onzeker over obstakels ;) Kijk nog eens goed naar hoe je paard op de grond over balkjes heen loopt, wat jij moet doen om hem aan te moedigen, etc.
succes!