Ik @ work tijdens de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

Ik @ work tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 07:37

Ja, ik was harder aan het werk dan het paard deze ronde.
Rob is nu 6 jaar. Ik verzorg hem nu ruim een jaar, waarbij ik 2x per week iets met hem doe. We doen veel grondwerk, wandelen, longeren en natuurlijk kruip ik ook op zn rug. Eens per twee weken heb ik les. Tijdens die lessen werken we voornamelijk aan mijn zit en houding (en daar hebben we flink werk aan!), en Rob reageert daarop door goed te gaan lopen.
Ons niveau is ehh... eigenlijk nog niets. We werken vooral in stap en draf aan ontspanning (bij paard, maar vooral ook bij de ruiter) maar we hebben verder geen wedstrijdambities.
We hebben geen bak, daarom rijden we op de wei.

Eigen commentaar...
- armen vanuit mn schouders meer ontspannen (en de rest van mn lichaam ook...:S)
- soms leg ik mijn onderbenen te ver naar voren
- tijdens het lichtrijden gooi ik mezelf naar voren (zie hiervoor ook mijn topic probleem met lichtrijden op RT-problemen)

Houden jullie het lief... Tips zijn bijzonder welkom!

Afbeelding
instappen vanuit de verte.

Afbeelding
inzetten grote volte... Rob zal zich even van zn beste kant laten zien met die tong uit zn mond.

Afbeelding
braaf.

Afbeelding
Er zit een spook in deze hoek. Moet er zelf dan heel erg op letten dat ik niet met hem mee ga, maar gewoon rustig, kalm en ontspannen blijf.

Afbeelding
nog meer stappen. Zie dat ik ook wel wat meer op mn tenen mag letten...

Afbeelding
het eerste drafje, nog doorzitten.

Afbeelding
ho! een spook! langs de slootkant.

Afbeelding
Lichtrijden. Hier ga ik dus al voorover zitten... :(

Afbeelding
inzetten kleine volte. En daar gaat mijn onderbeen.

Afbeelding
Even een stukje stappen tussendoor (ik kan heus wel recht zitten!!)

Afbeelding
En daar komen we weer aandraven!

Afbeelding
soms denk ik dat ik het nooit leer... HELP!

Afbeelding
Nog een volte in stap, netjes kijken waar ik naartoe wil, want dan volgt Robje eigenlijk automatisch al.

Afbeelding
en de laatste overgang van draf naar stap.

Bedankt voor het kijken!
Groetjes, Lacuna

Juangi

Re: Ik @ work tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:40

Let goed op je handen. Ik zie nu dat je ze te krampachtig vasthoud, probeer de teugels lichtjes in je handen te houden om zo min mogelijk druk op de mond te geven.

Vind het er verder goed uitzien!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:45

Mag ik vragen waarom je gaat doorzitten in je eerste draf? De rugspieren van je paard zijn dan nog niet opgewarmd, dus dat kun je beter niet doen. Je ziet ook dat hij op die foto zn rug wegdrukt en zn hoofd omhoog doet.
Verder zit je iets te ver achter in het zadel. Je zit op de lepel in plaats van in het dieptepunt van het zadel. Probeer eens een keer zonder beugels te rijden, ook voor de rest van je houding. En dan als het kan ook nog zonder handen, zodat je helemaal onafhankelijk zit.
En ik denk dat het ook helpt voor je zit als je je beugels 2 gaten langer doet, dan kom je minder in stoelzit. Maar dan word je naar mijn idee voor het plaatje wel een beetje te groot.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:49

Je houding vind ik nog niet heel storend. Alleen hou je ellebogen aan je lichaam, anders kun je je schouders niet ontspannen. Je moet inderdaad er wel op letten, maar niet zo zorgwekkend als je pony die op geen enkele foto zijn rug gebruikt. De foto's zijn natuurlijk momentopnames, maar ik zou veel meer voorwaarts rijden en dan elke keer een paar pasjes terugschakelen. Veel figuren en overgangen maken. Op een pony die zijn rug gebruikt, kun je ook veel makkelijk zitten.

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:59

Je houd je schouders inderdaad erg vast, waardoor ik vind dat het er allemaal een beetje krampachtig uitziet. Je moet proberen een zachte verbinding met de mond van je paard te hebben die je "verend" moet beantwoorden, zonder verlies van die verbinding. Om je houding te verbeteren kun je misschien een keertje oefenen aan de longe, dan kun je je volledig concentreren op je zit en ontspanning van bepaalde spiergroepen zonder dat je op het paard hoeft te letten. Keertje zonder beugels, zoals hierboven al vermeld is of misschien in stap zelfs zonder zadel. Probeer met de beweging van het paard mee te gaan. Succes verder!!!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:04

Leuk beestje :)
Ik ga met je eigen commentaar en het commentaar van de anderen. Ik zie dat je met schoenen rijdt...als ik zelf met schoenen rijd merk ik dat m'n beenhouding veel slechter is dan met laarzen. Misschien dat het bij jou ook helpt?

suusje_laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:11

leuke pony :) Alleen je handen wat meer naar elkaar toe houden.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:21

Had ook je topic op RT gezien en zó zorgwekkend vind ik het nou ook weer niet, heb wel erger gezien :x Je zit je pony niet enorm in de weg op de foto's (zijn natuurlijk moment opnames) en je doet enorm je best, de rest heeft tijd en goede begeleiding nodig.

Paar puntjes wat zouden kunnen helpen is eens proberen met laarzen of degelijke chaps te rijden zodat je iets meer ondersteuning hebt en je onderbenen niet zo 'los' aanvoelen.

Proberen je bekken meer te gaan kantelen. Dit kun je thuis proberen om het gevoel te ontwikkelen, door op handen en knieen op de grond te gaan zitten en je rug bol als een kat te maken en weer hol. Je bekken moeten van onderuit naar voren kantelen.

Rij eens een paar rondjes terwijl je hoog naar boven, de lucht, in kijkt. Daardoor breng je je balans en zwaartepunt meer terug.

Goed op je ademhaling letten, door je buik, dus als je inademt buik uitduwen en rustig uitademen.

Zorg dat je tempocontrole heb, rij in een tempo dat voor jóu makkelijk is, je pony moet altijd in jóu tempo lopen. Jij doet het tegenovergestelde van wat je pony wilt, wilt je pony sneller dan ga jij langzamer en andersom. Zoals ze uitziet is het een kleine hittepetit (correct me if I'm wrong) en kun je proberen wat meer rust van beide kanten erin te krijgen door goed op ontspanning en tempo te letten, dan ga je vanzelf makkelijker zitten.

Succes!

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:35

denk aan voeten (kopstokhouding) foto 7 !!! :n
maar je hebt wel een super mooi paard :~

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:37

Quartusje schreef:
denk aan voeten (kopstokhouding) foto 7 !!! :n
maar je hebt wel een super mooi paard :~

Kapstok bedoel je zeker :)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:59

Ten eerste: leuke combinatie! :D
Maar je moet idd heel erg aan je eigen ontspanning gaan werken. Je hebt je handen veelste strak, en daardoor mis je vaak ook het knikje in je ellebogen. Verder je onderbenen netjes naar achter houden :)
Maar verder ziet het er leuk uit hoor (:

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 07:40

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips en adviezen.

Allereerst mijn handen en armen. Ja, ik zet mijn schouders onbewust vast, waardoor we inderdaad geen fijne verbinding hebben. Was wel even schrikken op de foto's, want ik dacht zelf namelijk altijd dat ik een redelijk zachte hand had.

Wat betreft het doorzitten tijdens de eerste draf... ja, ik kan dus niet goed lichtrijden. Ik zit veel liever door, dan ontspant Rob ook veel sneller dan wanneer ik eerst ga stuntelen met lichtrijden. Dat "gehannes" van mij is voor hem dan reden om extra op te spannen, daarvan span ik me nog meer aan, en is het er gewoon op wachten tot we samen aan de kletter gaan.

Mijn beugels moest ik van mijn instructrice halverwege de les juist een gat korter doen. Had het gevoel alsof ik tijdens het lichtrijden echt op mn tenen moest gaan staan om de beugels aan mn voeten te houden. Nu zie ik dat als ik gewoon rechtop had blijven zitten, de beugels netjes waren geweest. Maja, dat wordt even flink oefenen.

Met schoenen rij ik eigenlijk altijd, heb geen laarzen en vind laarzen verschrikkelijk om mee te lopen. Normaal gezien heb ik altijd netjes chaps aan, maar deze had ik op de keukentafel laten liggen...

Bedankt voor het hart onder de riem Solvej. Ik doe inderdaad mn best, maar met de tips van bokt kan het alleen maar sneller beter gaan. :)

Dat tempocontrole is inderdaad nog een puntje. Hij wil vaak harder dan ik. Hij is inderdaad een hittepetit (maar wel een SUPERpaard waar ik ontzettend veel van kan leren) en ik heb de neiging om in zijn energie mee te gaan, in plaats van inderdaad te ontspannen en te rijden alsof het een braaf manegepaard is. Rob is daar heel gevoelig voor, en als ik dus wel doe alsof het een mak paard is (waardoor ik ontspan en rustiger ga ademhalen) dan ontspant hij ook, en gaat het rijden ook inderdaad beter.

Verder iedereen ontzettend bedankt voor de tips. Heb gisteravond nog even gereden, nu met mn boomloze zadel waar ik zelf veel fijner op zit. Heel erg gelet op ontspannen armen en handen, en recht zitten en lichtrijden vanuit mn bovenbenen. Telkens als ik voorover ging zitten, terug naar stap, recht gaan zitten en opnieuw proberen.
Voordeel was ook dat ik te druk was om mee te gaan met het hittepitje onder mij, waardoor ik meer ontspannen bleef dan ik normaal zou doen als hij als een bommetje voelt, en Rob reageerde daar super op. Na een minuut of 10 sjokte hij wel wat over dat veld heen met zn hoofdje fijn laag (met een lange teugel gereden) en in een tempo wat voor mij echt heerlijk zat.

Nu dit volhouden, en dan binnenkort nog eens wat foto's maken ter controle.
Groetjes, lacuna

PS Robbie is inderdaad een pracht van een poownie... heb de complimentjes aan hem doorgegeven hoor! Thnx!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 13:17

Wat mij heel erg geholpen heeft bij het voorover vallen tijdens draf, is mn teugels los te laten, geen druk of zelfs helemaal niets vast, zo leer je niet aan je teugels te hangen (wat je onbewust doet) en je even wicht te bewaren.. :)

Missschien kan ieman dje helpen aan een longeer lijn als je dat prettig vind..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd. Let er in de volgende reacties op om de regels van RT-HAW te respecteren. Indien je niet weet wat deze inhouden kan je het nalezen in de charter van RT-HAW.