Ik rij 2x per week op mijn bijrijdpaard, en ik loop tegen wat problemen aan. Ik krijg sinds de herfst van 2008 eens per twee weken rijles, waarbij we vooral werken aan mijn zit en houding, en hoe deze de beweging van het paard beinvloed. Mijn houding is dan ook met sprongen vooruit gegaan, maar ik blijf tegen een probleem aanlopen waar ik nog steeds geen verbetering in zie.
Tijdens het lichtrijden ga ik heel erg voorover zitten. Zo erg dat je soms bijna zou denken "goh, waar is die hindernis?" Als reactie daarop gaat de pony harder lopen, en ga ik nog verder voorover zitten. Ga ik nu doorzitten, zit ik binnen een half rondje weer correct en rechtop. Maar als ik van daaruit weer ga lichtrijden, gooi ik mezelf meteen weer naar voren.
Herkent iemand dit misschien, en heeft iemand de gouden tip voor mij? Tijdens de lessen zegt mijn instructrice natuurlijk wel dat ik rechtop moet gaan zitten, dat ik vanuit mijn bovenbenen moet lichtrijden, niet te ver uit het zadel moet komen en dat ik mee moet gaan met de natuurlijke beweging van het paard, maar ik blijf voorover zitten.
Zonder beugels oefenen is op deze pony voor mij geen optie, omdat hij nogal eens kabouters ziet, en ik op zulke momenten erg blij ben met mn stijgbeugels
Groetjes, Lacuna