Inrijden van een fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolla

Inrijden van een fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 23:17

Ik heb een 3 jarige friese merrie en ik zit erg te twijfelen wat ik nou wanneer kan gaan doen.

Ik longeer haar al, ze doet het super. Hoofdstel snapt ze allemaal al, maar nu,

Ze zeggen dat friese paarden later volgroeid zijn. Moet ik nu wachten met inrijden of kan het al?

Graag jullie ervaring en idee erover?

Gr, Jolla

eline_di

Re: Inrijden van een fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:22

Dat ligt erg aan het paard en dat is zo moeilijk te zeggen. Je bent wat de voorbereidingen een heel eind. Wat je wellicht als kunt doen is een longeersingel/het zadel. Dat is een lichtere belasting van de rug dan de ruiter.
Heb je misschien een foto van haar? Op die manier is beter te beoordelen of ze er klaar voor is.
Wanneer is ze 3 geworden?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:49

Een 3 jarige is er nooit klaar voor om al een ruiter te dragen, zekerals je bedenkt dat de groeischijven pas jaren later dicht zijn en het dier dus nog volop aan het ontwikkelen is zowel lichamelijk en geestelijk, een fries is helemaal laat af.
Je kan idd wel aam het grondwerk beginnen, zoals longeren aan de dubbelen lijnen. aan de hand werken en de stelling en buiging uit te leggen en de balans te veranderen om jou goed te kunnen dragen,
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl is een hele mooie manier om je jonge paard te trainen

Esmeeappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:21

ik zou inderdaad ook nog eventjes wachten. Heb zelf mijn oude fries ingereden toen ze 4 was. Blijf lekker zo wat afwisselend grondwerk met haar doen, dan hou je ook meer paard over en dat is beter voor haar rug.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:26

Ik heb een 3 jarige merrie (is in april 3 geworden) ben nu deze week pas begonnen met voorzichtig longeren. Wil pas eind van dit jaar of begin volgend jaar voor het eerst erop gaan. Dit inderdaad omdat friezen (maar ook andere paarden) later rijp zijn. Ik verwacht namelijk dat ze nog wel een cm of 5 groeit en vind het dan zonde als ik erop ga zitten en dat groeien belemmer.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:03

Oke wat heb zelf ook een fries die is nu 1,5 en mij werd ook aangeraden om met zijn 4e of 5e jaar pas te gaan beginnen.

Ik vind zelf 3 jaar ook nog erg jong hoor.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:12

Ik heb de mijne (is nu 5), ook pas vorig jaar ingereden... Zijn nu ook pas zover dat we 4x in de week half uur tot 3 kwartier rijden en dat de basisgangen, dus stap, draf, galop inclusief buiging en echte nageeflijkheid een beetje goed beginnen te gaan... Lekker rustig aan dus... Voor de rest rust en grondwerk....

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 18:55

Super bedankt voor de tips, ik neem het zeker mee!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:11

Een Fries is inderdaad pas later volwassen dan veel andere rassen, dus nog wat geduld is aan te raden.
Mijn eigen paard heb ik met 3,5 licht beleerd, met 4 jaar meer bereden en vanaf z'n vijfde echt doorgereden.
Je zou je paard ook voor de kar kunnen beleren. Dat is een minder belastende manier van werken.
Beweging is wel goed voor een jong paard. Van 'niks doen' worden ze niet wijzer en ook niet sterker en handiger. Daarom is het goed om veel stapwerk te doen om pezen en spieren te ontwikkelen. (kan heel goed voor de kar)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:14

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:48

Blijf lekker longeren, desnoods met zadel en hoofstel, gewoon nog minimaal een half jaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:50

ligt aan het paard :) als je er een foto van hebt dan kan ik redelijk snel zeggen of je er wel of niet opkan :)

longeren is niet zo heel best voor een jonkie........

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:53

Gewoon nog even wachten hoor! 3 is erg jong voor een Fries. Wel lekker aan het werk blijven met haar!