Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Ik heb geprobeerd hem keihard naar voren te rijden met zijn hoofd in de lucht (maar wel druk op de teugel dus) maar dat hielp ook niet als je hem dan zachtjes naar beneden vroeg knikte hij weer achter de teugel.
Meestal is het na 1 behandeling namelijk niet over, tenminste als hij een punt heeft.. Merlijn schreef:Wat zeggen ze er in Deurne van? Hebben ze daar geen manier van rijden aanbevolen om tot een oplossing te komen?
Als hij ook op de poetsplaats schudt, kan hij dan last hebben van zijn oren, tanden?
Wanneer je licht contact hebt en houdt met de mond knikt hij naar beneden begrijp ik, maar als je dan flink voorwaarts gaat rijden en je handen op de plaats houdt, blijft hij dan ook opgekruld lopen? (Dus hem dan niet voorwaarts neerwaarts, of met het hoofd omhoog rijden)
aerdenhout1 schreef:Dit probleem heb ik met een paar ( jonge) paarden van lessers ook wel gehad. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat die het alleen maar met rijden deden en zeker niet met gewoon vaststaan.
Wat ik liet doen, was de handen extreem naar voren brengen over de manenkam en het hoofd als het ware even "optillen" met een kriebeltje van de hand tot de neus weer ver voor de loodlijn was. Vooral belonen met stem en steeds weer proberen direkt daarna de aanleuning weer in orde te krijgen. Tot nu toe is dit altijd gelukt naarmate ze verder kwamen in de africhting. Duurt wel even voor ze snappen wat de bedoeling is!
bonzwa schreef:In Deurne zegt elke leraar wat anders de 1 zei dat ik hem dus naar voren moest schoppen en nergens aanzitten en hem dan weer naar beneden proberen te vragen, en weer een ander zei dat ik hem alleenmaar mocht laten hals strekken zonder verbinding op de teugels te houden.
Ook zeiden ze dat ik betert een ander paard voor de dressuur kan nemen.
Zijn tanden dacht ik inderdaad eerst ook hij is al 3 keer naar en andere tandarts geweest en gaat nu om het jaar daar was niks vreemds te zien. Zijn oren ja dat zou kunnen hoe zo ik hier achter kunnen komen?
Nee dan gaat hij met zijn hoofd in de lucht lopen dan blijft hij niet in de krul. En na een tijdje gaat hij gewoon met zijn hoofd vooruit lopen.
èn vriendelijk contact met de mond houdt. Agnes75 schreef:Je zegt dat het slechter ging toen je weer naar school ging.
Wat heb je dan veranderd? Ben je minder vaak gaan rijden? Het kan ook dat je hem weer vast gereden hebt, dan zul je toch heel kritisch naar je rijstijl moeten laten kijken, want dan doe je ergens iets niet goed. Heeft hij wel genoeg kracht om te doen wat je van hem vraagt? Ontspan je wel genoeg, laat je vaak genoeg halsstrekken? Houd je genoeg je buitenteugel er aan etc.? Is ie wel goed aan je been? Laat je nieuwe instructrice er eens goed naar kijken!
Als ie in de overgangen gaat hangen, dan komt dat zeer waarschijnlijk door een zwakke achterhand. Het gewicht wat je in je handen voelt, zou hij moeten dragen met zijn achterbenen. Dus je moet hem sterker maken.
Harry Hoevers hoor ik goede verhalen over. Als je paard ook in de stal rare dingen doet, dan zou ik het toch eens na laten kijken. Kan stress zijn, maar kan ook iets aan het hoofd zijn wat niet goed zit. Bij knarsende tanden denk ik aan een kaak die vast zit, of aan nekwervels die niet lekker zitten. Problemen in de mond komen heel vaak voort uit problemen in de rug en achterhand.
Komt hij trouwens wel op de wei, of staat hij de hele dag op stal?
Sassol schreef:Je zei dat hij het op de poetsplaats ook doet. Bedoel je dan als hij zijn bit al in heeft of ook gewoon met halster?
Als hij z'n bit al in heeft, heb ik een vrij simpele oplossing: bitloos gaan rijden. Helaas mag je dan geen dressuurwedstrijden rijden (domme regels... grrrr) maar volgens mij met hackamore wel springwedstrijden.
Als ie nog gewoon aan het halster staat, zou het misschien de druk achter z'n oren kunnen zijn. Doet ie het in de wei ook? Of op stal als ie niks om heeft?
Ik zou zolang je hier problemen mee hebt dan ook niet gaan rijden, tot je weet wat de oorzaak is. Het is in ieder geval geen teken dat ie lekker relaxed loopt en er plezier in heeft, dus zou het ook gewoon even niet doen.
Je kan met je handen ook kijken hoe hij reageert op druk op bepaalde plekken. Als hij kopschuw is, zou ik hier eerst maar eens aan gaan werken.
Succes ermee!
èn vriendelijk contact met de mond houdt.
Sassol schreef:Je mag op je school niet bitloos rijden?
Weet je ook wat hun redenen daarvoor zijn?
Mja... ben er niet zo kapot van wat ik allemaal nu hoor... (met name de school dan, niet jou;) )
Ik weet niet hoe het zit met de tijd dat je privé kan rijden enzo, of dat je bepaalde dingen met je paard moét doen, maar als het probleem zo groot is dat je hele rijden ervan door de war is zou ik gewoon helemaal opnieuw beginnen.
Doe maar net alsof je hem in wilt rijden (maar dan net iets sneller:P), dus ga er van uit dat hij het aan het bit moet wennen en de druk die daarop komt. Op deze manier kun je namelijk ook niet zo teleurgesteld worden omdat je heel weinig verwacht.
Succes ermee!
Sassol schreef:Op je zit rijden zou eigenlijk overal aangeleerd moeten worden. Erg leuk om te oefenen!
Het is nu weer wat verslapt, ik rij de laatste tijd vooral buiten en ben bezig met grondwerken, maar ik kon echt alle bochten maken die ik wilde zonder teugels: zeggen hoe scherp ik de bocht wil hebben, ineens de andere kant op. Echt super als het lukt!
Je zou eens kunnen vragen waarom zij tegen bitloos rijden zijn.