problemen met de knik en teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saskiamax

problemen met de knik en teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:01

hey allemaal,
ik heb gister les gehad van mijn instructeur en die zei dat mijn paard met zijn knik in de hals moest lopen, ongevoor in het midden zit ie zeg maar. en niet met de knik bij zijn hoofd. maar het was toch juist andersom dat het paard de hals gewoon gebogen moest hebben en de werkelijke knik bij het hoofd?? of zit ik nu zo verkeerd te denken :P

en ik het ook een vraagje over mijn teugels. van mijn instructeur moet ik mijn buitenteugel helemaal tegen zijn hals aandrukken zeg maar. maar als hij zegt moet meer buitenteugel en ik doe dat (tegen zijn hals aan en wat strakker) gaat mijn paar din protest. dit die hij ook al heel vaak als ik gewoon mijn buitenteugel dr aan heb (strak en tegen de hals) maar als ik voor mezelf ga rijden dan heb ik de teugels wat losser en dan doet hij ook alles wat ik vraag..

ik hoop echt dat jullie mij hierbij kunnen helpen. ik ga denk ik oko opzoek naar een andere instructeur.
groetjes saskia

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 11:23

niemand....???? Y;( :\

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:34

saskiamax schreef:
hey allemaal,
ik heb gister les gehad van mijn instructeur en die zei dat mijn paard met zijn knik in de hals moest lopen, ongevoor in het midden zit ie zeg maar. en niet met de knik bij zijn hoofd. maar het was toch juist andersom dat het paard de hals gewoon gebogen moest hebben en de werkelijke knik bij het hoofd?? of zit ik nu zo verkeerd te denken :P

en ik het ook een vraagje over mijn teugels. van mijn instructeur moet ik mijn buitenteugel helemaal tegen zijn hals aandrukken zeg maar. maar als hij zegt moet meer buitenteugel en ik doe dat (tegen zijn hals aan en wat strakker) gaat mijn paar din protest. dit die hij ook al heel vaak als ik gewoon mijn buitenteugel dr aan heb (strak en tegen de hals) maar als ik voor mezelf ga rijden dan heb ik de teugels wat losser en dan doet hij ook alles wat ik vraag..
ik hoop echt dat jullie mij hierbij kunnen helpen. ik ga denk ik oko opzoek naar een andere instructeur.
groetjes saskia

Als jij je teugels losser hebt zal je paard waarschijnlijk iets minder zijn spieren hoeven te gebruiken en is het voor hem makkelijker waardoor hij niet in verzet gaat.
Op de manier van je instructeur zal het moeite kosten en waarschijnlijk ook spierpijn waar hij dan tegen in verzet komt om dit niet te doen.
De spieren van je paard moeten dus gewoon wat sterker worden dus rustig door oefenen zonder dat je hem overwerkt.
Ik moet zelf ook op die manier rijden om mijn haflinger recht te rijden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:09

De knik moet zeker niet net achter het hoofd van je paard zitten, dan gebruikt hij namelijk zijn spieren niet goed en heb je een valse knik. Bij een goede aanleuning en nageeflijkheid heeft het paard de hals inderdaad mooi rond maar het gaat vooral om het stuk wat je daarvoor moet doen, namelijk het activeren van de achterhand en het rijden van je binnenbeen naar je buitenteugel. Wat jij er met je been aan activiteit inrijdt moet je voldoende begrenzen met je buitenteugel. Dit doe je niet door hem strak tegen de hals te leggen maar door een verbinding waarin je meegaat met de beweging van het paard. Als een paard in protest komt houdt je teveel druk op de buitenteugel, of reageert hij op het feit dat hij ineens zijn spieren moet gebruiken zoals Natasja aangeeft. Om een paard naar nageeflijkheid en later verzameling toe te kunnen rijden is uiteindelijk ook druk aan de voorkant (en dus de buitenteugel) nodig, anders rijdt je alle energie die je er achter in stopt er aan de voorkant weer uit.

Wat zegt je instructeur als je paard in protest gaat? Ik zou wat je hier opschrijft ook bij je instructeur aangeven, namelijk dat je zijn instructie opvolgt maar je paard in protest gaat, en vraag dan waar hij denkt dat dit door komt en hoe je het op kunt lossen. Ik zou niet alleen omdat je paard in protest gaat op zoek gaan naar andere instructie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:18

Ik zou idd maar opzoek gaan naar een andere instructrice, want een paard hoort nergens een knik te hebben , niet in de nek en niet in de hals,
Lekker met losse teugel laten lopen en aan de stelling en buiging werken met de binnen teugel en de buiten teugel zeker niet te strak, zeker als je stelling en buiging vraagt, als je dan een te strakke buiten teugel hebt kan je paard geen ontspannen buiging aannemen.
Leer je paard op eigen benen lopen en door te veel druk op de teugel leert hij dat niet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:08

De juiste hoofdhouding komt vanzelf als het paard vanuit de achterhand gaat lopen. Je moet wel zorgen dat je je teugels niet te lang of te kort hebt, want dan ontstaat ook snel een valse/verkeerde knik.

Buitenteugel erbij is op zich goed, maar een te strakke buitenteugel belemmert wel een goede buiging en dus het goed ondertreden/doortreden van het binnenachterbeen. Je paard gaat dan misschien wel goed tegen-treden, dus dat het binnenachterbeen tegen het buitenvoorbeen/de buitenschouder werkt, maar het kan wel leiden tot impulsverlies als je paard niet sterk genoeg is. Dan gaat je paard met de achterbenen zijwaarts en niet meer heel erg voorwaarts. Afwisselen is dus erg belangrijk, om je paard voorwaarts te houden. Dus stelling-buiging-recht rijden en dan weer stelling etc.

Ik moest vroeger ook zo rijden, met echt veel druk op de buitenteugel, op de moeilijke kant. Mijn paard werd er wel beter van, ze kreeg er alleen niet veel buiging van, dat moest ik later dus wel oplossen.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:22

bedankt voor alle reacties :D

SusanH schreef:
Wat zegt je instructeur als je paard in protest gaat? Ik zou wat je hier opschrijft ook bij je instructeur aangeven, namelijk dat je zijn instructie opvolgt maar je paard in protest gaat, en vraag dan waar hij denkt dat dit door komt en hoe je het op kunt lossen. Ik zou niet alleen omdat je paard in protest gaat op zoek gaan naar andere instructie.

daat heb ik dinsdag oo in de les gezegt dat hij in protest gaat als ik die buitenteugel erbij neem maar hij zei dat ik dr die dan weer niet genoeg bij heb :S

laatst tijdens de les gaf ik hem ietsje langere teugel en ging meteen naar beneden en toen zei hij: kijk daar moeten we heen dat hij lekker lang en laag loopt... maar je moet toch eerst je paard lang en laag laten lopen en daarna meer omhoog vragen???

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:52

saskiamax schreef:
bedankt voor alle reacties :D

daat heb ik dinsdag oo in de les gezegt dat hij in protest gaat als ik die buitenteugel erbij neem maar hij zei dat ik dr die dan weer niet genoeg bij heb :S

:roll: wat hij bedoelt: je hebt je binnenbeen er niet genoeg bij

laatst tijdens de les gaf ik hem ietsje langere teugel en ging meteen naar beneden en toen zei hij: kijk daar moeten we heen dat hij lekker lang en laag loopt... maar je moet toch eerst je paard lang en laag laten lopen en daarna meer omhoog vragen???

Je moet je paard niet omhoog vragen. Een paard gaat vanzelf meer opgericht lopen als jij meer gaat verzamelen vanuit de achterhand.

saskiamax

Re: problemen met de knik en teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:01

hij zegt toch echt neem de buitenteugel er meer bij.. maar hoe zit dat nou met het lang en laag dan? je moet toch wel eerst lang en laag lopen? en dat dan je paard vanzlef omhoog komt?

..ik begin nu aardig aan mezelf te twijffelen.....