Sprookjespaard aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Sprookjespaard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:22

Hallo,

Sinds 4 weken heb ik een nieuwe ijslander Spuni in mijn bezit. Dus verwacht niet dat ik hem natuurlijk al helemaal door heb tijdens het rijden. Spuni is in z'n vorige jaren altijd goed/proffesioneel getraind langs de weg/in het bos. Daardoor vind hij het wat moeilijk om op het land te lopen ivm buigingen.
Spuni is een vijfganger en een natuurtölter. Doordat Spuni een vijfganger is is hij vrijwel altijd stijf tot je een galopje hebt gedaan. Spuni vind draven op het weiland erg moeilijk vooral in de bochten. Ik zelf wil eerst wachten tot hij wat meer evenwicht op het weiland heeft voordat ik hem heel erg goed ga verzamelen ( laat hem eerst op eigen benen lopen).
Mijn doel is om later wat (kleine) gangenwedstrijden met hem te gaan rijden. Ik rij dus nog niet echt op een niveau.
Ik ben nu bezig om hem wat soepeler te krijgen en hem te leren draven op het land.

Stilstaan
Afbeelding

Stappen moest nog wat uileggen aan mijn broer ( fotograaf)
Afbeelding

Tölten
Afbeelding

Tölten
Afbeelding

Tölten
Afbeelding

Draf vind hij erg moeilijk in het weiland
Afbeelding

Maar weer snel over naar tölt
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Stap
Afbeelding

En als laatste een snelle töltfoto
Afbeelding

Wildgirl

Re: Sprookjespaard aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:24

volgens mij ken ik dit paard, mag ik vragen waar hij vandaan komt?
Let erop dat je goed zijn achterhand blijft activeren, zeker in draf

succes

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:26

Wildgirl schreef:
volgens mij ken ik dit paard, mag ik vragen waar hij vandaan komt?
Let erop dat je goed zijn achterhand blijft activeren, zeker in draf

succes

Hij komt uit drente.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:49

hoi,

leuk paardje probeer wat meer rechtop te zitten weet dat het lastig is vooral met dit weer lekker inzakken proeer het anders met een zweepje achter je rug!

suc6

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:48

leuk paardje! ik vind dat je zit opzich heel netjes is alleen idd wat meer recht op zitten en schouderbladen wat meer naar elkaar toe! verder weet ik niks over 5 gangers dus daar kan ik vrij weinig commentaar op gegeven! veel plz met hem verder!

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:08

leuke vijfganger. Probeer wel je handen recht op te houden! succes met rijden.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:12

Ik heb geen verstand van IJslanders, maar vraag mij af: ze lopen altijd met hun hoofd zo hoog. Bij 'dressuurpaarden' zegt men dan gelijk dat ze hun rug niet goed gebruiken. Is dat bij een ijslander dan niet ook zo?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:07

Het lijkt (misschien vertekend door je shirt) dat je met een bolle rug zit. Verder zit je er aardig mooi op. op de galop foto en snelle tolt foto vind ik zelf dat je hem wat kort heb, geef hem iets meer ruimte, misschien zakt hij dan ook wel wat met zn hoofdje

Verder erg mooi en apart beestje!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:14

lotteElb schreef:
Ik heb geen verstand van IJslanders, maar vraag mij af: ze lopen altijd met hun hoofd zo hoog. Bij 'dressuurpaarden' zegt men dan gelijk dat ze hun rug niet goed gebruiken. Is dat bij een ijslander dan niet ook zo?

Ja dat is bij een ijslander ook zo, een goed gereden ijslander loopt wel hoger en minder gebogen in zijn hals als een kwpner maar is wel degelijk nagefelijk.
Zo te zien is het paard van de ts dit nog niet voldoende, hij houdt wat vast in zijn schouders en rug/halsaanzet zo te zien.
Goed idee om in het land te gaan rijden, veel bochtjes/overgangen om hem soepeler te maken.
Hij kan het wel want ik heb het hem onder zijn vorige ruiter ook zien doen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 16:25

ch_ntii123 schreef:
Het lijkt (misschien vertekend door je shirt) dat je met een bolle rug zit. Verder zit je er aardig mooi op. op de galop foto en snelle tolt foto vind ik zelf dat je hem wat kort heb, geef hem iets meer ruimte, misschien zakt hij dan ook wel wat met zn hoofdje

Verder erg mooi en apart beestje!

In galop mag hij mischien nog wel wat losser ja. Maar met de snelle tolt niet. Dan gaat hij telgangen.

Wildgirl schreef:
lotteElb schreef:

Ja dat is bij een ijslander ook zo, een goed gereden ijslander loopt wel hoger en minder gebogen in zijn hals als een kwpner maar is wel degelijk nagefelijk.
Zo te zien is het paard van de ts dit nog niet voldoende, hij houdt wat vast in zijn schouders en rug/halsaanzet zo te zien.
Goed idee om in het land te gaan rijden, veel bochtjes/overgangen om hem soepeler te maken.
Hij kan het wel want ik heb het hem onder zijn vorige ruiter ook zien doen.

Hij mag in de tolt nog wel iets nagevelijker. Maarja heb hem pas net moet alle knopjes nog even vinden...

patserke schreef:
leuk paardje hoe oud is ie?

Hij is 12 jaar oud.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:51

Moderatoropmerking:
In overleg met TS topic heropend, topic op RIJ-ITP gesloten.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:40

Ik vind met name je benen erg netjes!
Maar je mag inderdaad iets trotser zitten.
De nageeflijkheid komt vanzelf wanneer hij zijn ontspanning vindt
en jij wat meer wegwijs met hem bent denk ik..

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:13

hou je tenen niet te ver naar buiten gedraaid.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:50

Ik zal er opletten :) Al hoewel ik het zelf wel mee vind vallen met mijn tenen.

Bedankt :)

kroolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:14

Mooie pony, ik heb er niet meteen iets op aan te merken. Ik heb nog nooit een pony zien tölten en ben al helemaal benieuwd hoe het voelt. :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:50

kroolien schreef:
Mooie pony, ik heb er niet meteen iets op aan te merken. Ik heb nog nooit een pony zien tölten en ben al helemaal benieuwd hoe het voelt. :D

Uhm, hoe het voelt. Eigenlijk als een soort fiets als het paard goed tölt. Dus er is geen zweefmoment.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 19:56

Vandaag was Spuni verschrikkelijk druk! Heb hem gewoon niet netjes kunnen rijden ;( :\ Hij liep in ieder gang heel erg gehaast. Nouja iedere gang... Hij kon alleen maar tolten en telgangen :P Maarja was wel even grappig:P

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:20

waarom heb je geen dekje eronder?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:14

@ chelletju: Waarom wel ;)? In de ijslander wereld is een dekje niet nodig en dat is het sowieso niet. We gebruiken wel gelmatjes en antislip matjes maar die zie je amper als ze er onder zitten. Bovendien ze rijd toch al met iets onder het zadel.

Kijk eens daar is Spuni, Marjolein vertelde met exloo al dat ze eindelijk een geschikt iemand hadden gevonden. Zo dan nu even wat commentaar ;). Handen sluiten en rechtop houden, je hebt op alle foto's je handen open en piano handjes.

Probeer hem, als hij dat kan, ook nageefelijk en rond te rijden in stap, draf en galop. Dit kan je eventueel oefenen aan een dubbellonge. Het is in tolt ook belangrijk dat hij zijn kont er wat verder onderzet om de nageefelijkheid en gedragenheid van voren te krijgen. Dus veel actief halthouden, achterwaarts, overgangen en tempowisselingen.

Veel plezier met succes!!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:00

@jonur. Waarom niet?

Coco_Endiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:07

wat een onwijs leuke pony !!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:55

chelletju schreef:
@jonur. Waarom niet?

omdat de enige functie van een dekje is dat je zadel minder snel vies wordt, voor het paard heeft het totaal geen toevoeging.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:07

jonur schreef:
@ chelletju: Waarom wel ;)? In de ijslander wereld is een dekje niet nodig en dat is het sowieso niet. We gebruiken wel gelmatjes en antislip matjes maar die zie je amper als ze er onder zitten. Bovendien ze rijd toch al met iets onder het zadel.

Kijk eens daar is Spuni, Marjolein vertelde met exloo al dat ze eindelijk een geschikt iemand hadden gevonden. Zo dan nu even wat commentaar ;). Handen sluiten en rechtop houden, je hebt op alle foto's je handen open en piano handjes.

Probeer hem, als hij dat kan, ook nageefelijk en rond te rijden in stap, draf en galop. Dit kan je eventueel oefenen aan een dubbellonge. Het is in tolt ook belangrijk dat hij zijn kont er wat verder onderzet om de nageefelijkheid en gedragenheid van voren te krijgen. Dus veel actief halthouden, achterwaarts, overgangen en tempowisselingen.

Veel plezier met succes!!

Ik heb geen idee of hij altijd nagevelijk gereden is. Gister geprobeert in de stap nagevelijk te rijden maar dat deed hij dus mooi even niet. Ik weet niet of de dubbelelonge een wel zo goed idee is. Als ik mijn handen sluit krijg ik de hele tijd te horen dat ik strenge handen heb dus daar heb ik ook niet erg veel aan... Ik zal veel en actief rijden en dan zie ik wel hoever ik kom.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:03

He, waarom zou de dubbellonge geen goed idee zijn? Mijn 5 ganger merrie gaat daar ziender ogen van vooruit. Als je het niet kan moet je het natuurlijk wel eerst leren ;)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:08

Ik weet niet of hij al een keertje aan de dubbele longe gelopen heeft. Hij is al niet zo makkelijk in de omgang kan zelfs nog niet eens gewoon met een halstertouwtje lopen dus ik denk dat het met de longe al helemaal niet gaat.