Fries moeite met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Fries moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:17

Okey, Friso is een fries van 8 jaar. Nu 1.5/2 jaar beleerd.
Op buitenrit kan die heel goed galloperen, en dan doet hij dat ook met oortjes naar voren en zit hij heerlijk! Maar in de bak zit hij een combinatie te maken van bokken en galoperen.
Nu weet ik dat paarden de galop in de bak moeilijker vinden dan op buitenrit, maar ik heb nog nooit normaal in een bak kunnen galoperen. Het zou wel mooi zijn als Friso de galop kende, want ik zit erover te denken om wedstrijden met hem te rijden, iemand tips ??

ikke20

Re: Fries moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:19

gaat het aan de longe ook al goed met de galop?
heb je op buitenrit ook al aan rustige galop gewerkt of alleen de onstuimige zoals vaak in het begin?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:22

Toen ik begon met buitenritjes was de galop erg paniekerig; terwijl die wel houdbaar was ;) Ik kon hem zo weer terug nemen.

Nu doet hij het veel rustiger.

De longe weet ik niet, ik heb zelf geen bak tot mijn beschikking, die gebruik ik van iemand anders, en dan moet ik erheen rijden. Maar ik kan dan wel proberen aan de longe te galloperen, neem ik het longeertouw mee ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:24

zou het eerst aan de longeerlijn doen zodra hij het daar goed doet ga je de lange stukken voor de galoppakken dus voor de bocht terug omdat dat vaak moeilijk is. en daarna ga je probere erdoorheen te galoperen en helemaal rond te galoperen

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:26

Oke, dan kan ik vanmiddag denk ik wel proberen met de longe ;)
Hopelijk werkt het.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:26

Heb je tijdens de buitenritten al geprobeerd te sturen in de galop?
Dus niet alleen rechtdoor, maar ook een naar links en naar rechts?
Als je op een open plek komt, kun je proberen een hele grote volte te maken en deze steeds kleiner te rijden, of je kunt in een beheerst handgalopje wendingen maken, naar recht en links....

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:28

Ik heb misschien 3 keer in een weiland gegalopeerd, dan kon die; maar daarna ging hij weer protesteren. Geen idee waarom, maar dat is al een hele tijd geleden, kheb al een tijdje niet meer in het land gereden.

En op buitenrit is het vooral rechtuit, met soms kleine onscherpe bochten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:29

probeer bochten te nemen tijdens die buitenritten en die voltes te rijden op open plekken.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:32

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Gewoon blijven oefenen en steeds maar kleine stukjes doen. Inderdaad, zoals de andere zeggen. Probeer eens op een wat groter stuk te galoperen.
Bij mij was het puur een kwestie van volhouden, steeds weer proberen en op een gegeven moment ging het steeds beter.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:35

Mijn Fries had hetzelfde maar dan zonder bokken, die kon alleen hard, onstuimig en buiten. Nu ben ik een week of 3 bezig geweest met rechtrichten/centered riding oefeningen ohz waaruit oa ook bleek dat ze nog niet goed in balans was en ik ook niet, waardoor we elkaar tegenwerkten. Nu een paar weken verder rijd ik al voltes in galop in de bak.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:44

Ik zal eerst proberen met de longe, en dat een tijdje aanzien, daarna zal ik het land weer opzoeken, ga ik steeds in een volte rijden ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:31

Ik zou het eerst ook aan de longe proberen. Ik heb het ook zo geleerd aan mijn verzorgfries. Je stem daarbij gebruiken is ook handig, dat helpt je dan onder het zadel ook weer. Stemgebruik kun je natuurlijk op buitenrit ook gebruiken. Succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:38

Met die van mij had ik hetzelfde. Ik heb met hem heel veel geschakeld, zodat zijn achterhand sterker werd. Nu hij die beter gebruikt, is het rustig galopperen ook makkelijker voor hem en rent hij niet meer weg... Hij wordt er wel enthousiast van, want sinds doorheeft dat hij dus in de bak ook prima kan galopperen met mij erop vindt hij het soms iets TE leuk en maakt hij zich juist groot en sterk in plaats van lang en snel... Krijg je zo'n vreselijk imposante galop := maar gelukkig is dat ook goed weer op te vangen :D

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:48

Mijn verzorgfries had ook erg veel moeite met de galop. Kreeg haar ook moelijk in de galop in de bak, maar sinds ik les heb springt ze altijd aan, en gaat het stukken beter! Alleen is haar galop nog niet helemaal gecontroleerd. Maar ik ben allang blij dat ze aanspringt. Ze heeft dan nu ook nog wel moeite mee om op de hoefslag te galopperen. Ook dat gaat met de dag beter!
Ik weet niet of je les rijd met Friso? Maar dat lijkt me een aanrader ;)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:49

Ik had wel les, maar dat ging niet door omdat ik maar heel soms met Friso kon komen, dus toen ben ik ermee gestopt ;) Krijg van de zomer wel weer les met Friso en dan gewoon bij ons voorhuis in de bak. :)

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:29

Ja, ik hoor wel vaker dat Friesen wat moeite met de galop hebben. Belangrijk is idd dat je de achterhand sterker maakt en hem niet te hard laat draven (weet niet of hij dat doet maar ik ken friesen die dat doen en dan echt niet meer kunnen aanspringen vanuit zo'n snelle draf). Doe steeds een beetje zodat het wel leuk blijft voor hem en uitvoerig belonen.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:34

Wij hadden precies hetzelfde met een fries van ons! Nu eindelijk na veel trainen kan ze redelijk normaal galopperen. Wat ik heb gedaan is gewoon erg veel oefenen. Vooral niet te lang achter elkaar galoperen, maar korte stukken. En doe dit liever ook niet als je paard al helemaal moe is, maar gewoon in het begin van de training. Anders zijn ze al zo moe en dan moeten ze ook nog eens in galop, en dan kun je er op wachten dat het niet geweldig gaat. Het heeft even tijd nodig, maar dan heb je ook wat ;)
Succes!

Wat ik ook nog wil zeggen is dat je in het begin niet moet letten op haar halshouding, laat de teugels maar wat langer zodat ze ook de ruimte heeft. Als je wat verder bent kun je werken aan haar halshouding, maar daar heeft ze eerst kracht voor nodig :)

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:09

Met mijn fries heb ik ook eerst aan de longe geleerd. Dan hebben ze ook ene beetje de vrijheid, daarna met hulpteugel en dan kan hij die galop goed oefenen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:05

Korte stukken.. daarover ben ik het met Mariek_ eens. En dan aan 't begin vd training dan hebben ze nog voldoende energie..

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:06

Hallo,
Wij hebben thuis ook een fries, en mischien is het een iedee om hem een paar maanden naar Stal / trainings centrum Nieuwe heuvel tebrengen!

Ik durf te wedden dat die stalling de mooiste fries stalling is van heel nederland!
Het kost een paar centen maar je fries word helemaal afgericht en helemaal perfect in gereden enzenz!!

Het is echt een aanradar!!!
Succes ermee!;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:53

Emma was denk ik precies zo, al had zij eerst ook nog absoluut geen uithoudings vermogen! Ik weet niet hoe dat met jouwe zit. Toen deed ik inderaad eerst kleine stukjes en goed op de hulp terug(dus niet eruit laten vallen) Goed naar voren rijden en eerst niet letten op of hij wel mooi 'aan de teugel' loopt. Dat komt vanzelf als hij ontspannen gallopeert. Ik deed dan bijvoorbeeld lange zijden goed naar voren galloperen en voor de hoek terug(hoeken zijn meestal ook weer moeilijker, dus meer voor een later stadium) Zo een beetje oefenen en proberen, maar laat hem eerst vooral lekker naar voren springen op de lange zijden en veel overgangen zodat je zijn achterhand mooi traint en je het voor hem veel makkelijker maakt ;)
SUcces!

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:15

Mijn lease fries heeft ook heel veel moeite met de galop. Buiten is het geen probleem maar in de bak vind hij het heel moeilijk en wil hij ook nog wel een bokken. Het is heel veel oefenen met het aanspringen in galop, een klein stukje galoperen en waar naar draf en dan heeeeel goed belonen. En dat vaak oefenen. Toen ik net met hem begon kon hij amper galoperen. Maar het gaat nu veel beter!