Hengstige merrie, wat doen met rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Hengstige merrie, wat doen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:13

Hallo,
Ik rij op de manege op een merrie die ontzettend veel last heeft van haar hengstigheid. Ze heeft het ook best lang. Maar in de periode dat zij het heeft (zoals nu :P ) is het moeilijk om op haar te rijden, ze is sowieso niet een van de makkelijkste..;
- ze let erg op andere paarden
- met rijden wilt ze alleen doen waar zij zin in heeft.. krijgt ze haar zin niet, gooit ze haar hoofd omhoog of steigert
- ze pakt het bit vast en gaat door de bak crossen
- ze houdt een kant vast (bijvoorbeeld links) waardoor ze onbestuurbaar is, soms rent ze zo op de bakrand af en kan ik haar met al mn kracht gelukkig wel op tijd wegsturen (niet dat ze anders er doorheen zou gaan maar het is wel een beetje schrikken)

Kortom, niet erg fijn met rijden.. Alle tips zijn welkom ;) !!

poes

Re: Hengstige merrie, wat doen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:50

De mijne is echt heel zwaar hengstig maar laat zich prima bewerken gelukkig ohz... kan je niet helpen dus.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:12

Haar laten dekken haha dan is t over :P

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:14

denk niet dat een manege een merrie snel laat dekken ;) Wat zegt de intructeur erover? Ik neem aan dat je les hebt als het gebeurd?
Rij je haar eigenlijk naar ontspanning? Een ontspannen paard let minder op andere paarden maar meer op jou, en zal er ook minder vandoor gaan.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:50

Zet hoe dan ook je eigen zin door,als jij naar bijvoorbeeld naar links wil,
gaat zij ook naar links,je moet haar niet haar zin geven.
Het is lastig maar probeer haar aandacht vast tehouden,veel overgangen en figuren rijden.
Zodat dat ze eigelijk niet aan andere dingen kan denken.
dit zal wel helpen maar ze zal altijd wel eigewijzer blijven dan normaal,
ze is immers hengstig :P

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:58

Als je haar lekker ontspannen inrijdt en haar vanuit daar aan de teugel gaat rijden, let ze als het goed is meer op jou. Natuurlijk zijn andere paarden in de periode van de hengstigheid heel interessant, dat voorkom je niet.
Heb je ooit misschien de "westernstop" geleerd? Ik kende hem ook niet, maar ik heb ook een tijdje een paard gereden dat wel eens het bit vastpakte en ging rennen. Je doet dan als volgt:
- je pakt je teugels in 1 hand, vrij kort
- je pakt met je vrije hand (bijv links) de teugel vast, zo dicht mogelijk bij het bit waar je bij kan
- vervolgens laat je de teugels met je ene hand wat losser en met je linkerhand trek je het paard hard om, met je hand richting je teen zeg maar.
- het paard kan vervolgens niet anders dan omdraaien en daarmee stoppen

Als ze echt heel hard op de bakrand afrent is het veiliger om haar zo te stoppen en de kans te hebben dat je samen valt, dan dat ze je dadelijk te pletter rent tegen de bakrand.
Verder is het het slimst om, als ze aan de rechterkant haar bit vastpakt, haar de rechterkant op te trekken. Zo gaat het bit aan de binnenkant druk uitoefenen op haar tanden, en is net als zagen niet fijn, waardoor ze los zal laten en makkelijker te stoppen.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 18:19

@ poes; gelukkig voor je ;) !

@ Dennisch; ze heeft al een veulen gehad (3 jaar geleden) maar het is nog steeds..

@ Nathaliee; ik heb idd les, maar het helpt niet echt.. op een of andere manier wilt het niet. Wat bedoel je precies naar de ontspanning rijden? Wat kan/moet ik dan doen?

@__Kirsten__; hmm das misschien wel handig, maar figuren rijden is best lastig als ze zo ontzettend vasthoudt. Bijvoorbeeld met voltes gaat ze echt kei scheef. Vaak is het rijden meer een gevecht dan echt rijden ;(

@ sofriet; slimm! Maar gelukkig is ze wel zo slim om op tijd te stoppen, ze zal ook niet door het hek heen gaan maar soms is het best wel eng.. de benen heeft ze er ook wel goed onder staan dus vallen zal ze ook niet snel doen.

Thanks vooor alle reacties :D !
Naar de ontspanning rijden ga ik proberen, maar wat moet je dan doen..?
Iemand verder nog tips ofzoo?

veerrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:45

Ik heb een tijdje ook op een hele hengstige merrie gereden,
je moet zo veel mogelijk op ontspanning rijden want je hebt de neiging om de teugels de hele tijd korter te nemen. Daar gaat
ze alleen maar sneller door.
Meestal als ze gaan bokken of stijgeren neem je de teugels telkens korter maar dat moet je niet doen!
Je kan ook in de les beginnen met iets te lange teugels.
Maar het beste is haar vooral aan het werk te houden, zoveel mogelijk figuren rijden en tempowisseling, dat ze niet bezig kan zijn met andere paarden en pony's.

suc6!

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:46

Dankje!!