Moeite met ontspannen en steeds het hoofd omhoog gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelindeeee

Moeite met ontspannen en steeds het hoofd omhoog gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:47

Hallo bokkers!

Afbeelding

Dit is Namantha, een 11 jarige New Forest merrie van 1.41m hoog.
Ze staat op een stal waar New Forest pony's worden gefokt, en daar ben ik sinds nieuwjaar begonnen met het
berijden van haar. Ze is pas op haar 9de ingereden, en dan ook echt helemaal verkeerd. En dat merk ik nu maar al te goed.
Sinds nieuwjaar ben ik dus met haar begonnen. Je merkte meteen dat er iets niet goed zat, uit de wei wilde ze echt niet komen,
als ze maar een halster zag duurde het echt een tijd voor je haar te pakken kon krijgen, met poetsen en opzadelen de hele tijd
onrustig, niet stil willen staan etc, bang als je bij haar hoofd in de buurt kwam, proberen te bijten als ze haar zin niet kreeg etc. Erop stappen lukte niet, met 2 man lukte het uiteindelijk om erop te komen, en dan was het alleen maar rondjes middendraf, en dat was dan het rijden :Y)
Ik ben meteen met haar naar de les geweest, en het werd wel steeds beter ;) Maarja, voordat je al die fouten eruit hebt...
In het begin liep ze steeds met haar hoofd omhoog, onrustig te dribbelen, stap, gewone arbeidsdraf en galop zaten er niet in.
Nu is de ontspannen stap er, ze loopt weliswaar nog niet aan de teugel, maar in ieder geval ontspannen met haar hoofdje
naar beneden. De draf gaat ook steeds beter, ik hoef niet steeds de teugels strak te houden omdat ze anders middendraf gaat
doen, dit gaat steeds meer ontspannen ;) Alleen de galop, bij hulpen schiet ze in de galop en crosst er dan hard vandoor, langzaam
galloperen zit er echt niet in. Van mijn hulpen schrikt ze, maar het wordt wel steeds beter. In het begin betekende m'n been gewoon eraanhouden al keihard wegcrossen, nu wordt zachtjes druk geven met m'n benen al geaccepteerd.
Maargoed, na dit hele verhaal, mijn vraag :Y)

Tijdens het rijden gooit ze steeds, om de paar passen, haar hoofd hoog de lucht in. In het begin nog niet, als we rustig ontspannen
aan het instappen zijn. Maar zodra ze druk in haar mond krijgt, gaat haar hoofd steeds de lucht in. Ook steekt ze voordurend
haar tong naar buiten als ze druk krijgt in haar mond.
Nu had ik zaterdag clubkampioenschap waaraan ik meedeed, en toen heeft de jury mij fijne tips gegeven.
Ik gebruik nu een dubbelgebroken watertrensje, maar volgens de jury was dit te scherp en kan ik beter een D-trens aanschaffen.
Ook zei ze dat ik gewoon eens op namantha moet stappen met lange teugel, niet aan draven of galloperen denken, niet de teugels
oppakken, gewoon ontspannen met lange teugel stappen. Ook voorlopig niet galloperen, maar dat doe ik de laatste tijd ook niet meer ;) Dat helpt wel, met springen, na de hindernis, kan ik rustig doorgalloperen, en een parcoursje springen gaat niet langer meer keihard, maar gewoon rustig en beheerst, echt super ;) Dat is echt haar ding, springen en cross ;)
Ook moest ik haar laten controleren op wolftandjes, en een keer een elastiek proberen.
Maargoed, nu is dus mijn vraag, zal een D-trens helpen, en de andere tips van die jury? En hebben jullie misschien nog andere tips om haar ontspannen te laten lopen?
Het gaat wel steeds beter, en ontspanning komt vanzelf wel meer, maar misschien zijn er nog handige tips etc? ;)

Om een beeld te geven van hoe ze haar hoofd omhoog gooit:
Afbeelding
En dan steeds zo hoog. Dit is best lastig, ik heb al zo vaak een kopstoot gehad terwijl ik erop zat, toen ik haar wilde belonen.
Maar dit doet ze dus echt om de paar seconden.

Hier nog even het verschil hoe ze eruit zag toen ik met haar begon, en nu:

5 maanden geleden:
Afbeelding

nu:
Afbeelding Afbeelding

Sorry voor het hele verhaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Ik hoop dat jullie goede tips hebben, alvast heel erg bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door annelindeeee op 01-06-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Re: Moeite met ontspannen en steeds het hoofd omhoog gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:04

Op die foto met het hoofd extreem hoog, vind ik persoonlijk dat jij, als ruiter een juiste correctie zou moeten aangeven, en ik bedoel hiermee breng je handen dan hoog, trek haar als het ware nog hoger en een heel klein beetje bumpen met je been, als ze dan beslist lager te komen, gooi dan onmiddelijk los, geen druk meer is beloning genoeg.
Maar jij houdt je handen gewoon op rijpositie en trekt als het ware gewoon tegen, zoiets lukt niet want een paard zal altijd trachten tegen te trekken, als je daarentegen je handen zelf hoog doet, zal het paard uiteindelijk ook proberen tegen te gaan trekken maar dan net in de richting die je wil, naar beneden dus.
Mijn advies verander eens van tactiek.
succes.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:20

@ aeolusnr1 : Bedankt voor je tips! ;)
Mijn tactiek was inderdaad door meer druk te geven wanneer ze haar hoofd omhoog gooide, en weer los te laten wanneer haar hoofd weer naar beneden kwam. Dus ik moet mijn handen omhoog doen? Best raar, mijn instructrice zegt altijd: Handen laag, handen laag! :P Maargoed, ik zal het proberen! ;)

Zal trouwens een elastiek werken?
Veel mensen raden mij een martingaal aan, maar ik ben bang dat ze dan in paniek raakt, en ik denk niet dat ik m'n probleem daarmee oplos. Maar met een elastiek raakt ze in ieder geval minder snel in paniek denk ik. En zal een D-trens werken?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:23

zer doet het zodra ze druk in haar mond krijgt? wanneer is haar gebit voor het laatst nagekeken? anders zou je eens moeten kijken of bitloos een verschil kan maken?

hoofd omhoog is verzet, en verzet komt door pijn of lichamelijk ongerief, oftewel dat ze iets niet prettig vinden is mij altijd geleerd...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:30

het hoofd in de lucht gooien duidt vaak op een gebrek aan contact op de teugels. (of heeft gehad, of verkeerd bit in combi met ruiterhand)

Wat aeolusnr1 zegt om alles los te gooien als hij wat lager wilt is dus slecht... het paard heeft geen vertrouwen in de ruiter zowiezo maar ook in de hand van de ruiter.

Ook je handen hoog doen is ook geen oplossing.

Probeer juist je handen laag te houden, niks vragen, eerst 'leren lopen'.. Dus opstappen en gewoon de teugels op contact nemen, maar niks van hem willen. Probeer het hoofd omhoog gooien te negeren, zodra hij weet dat jou hand rustig is en geen pijn of problemen voor hem geeft zal hij daar uiteindelijk vanzelf mee ophouden.

Voor het dribbelen en middendraf willen.. probeer wel constant je been eraan te houden, maar geen 'been geven'. Dus absoluut niet je been afsteken, hij moet ook gaan leren dat druk normaal wordt. Dus lekker rustig stappen, niks vragen, gewoon rust geven en dan probeer je heel rustig wat been te geven, echt met de bovenkant van je kuit gewoon zachtjes aanknijpen, laat hem desnoods maar lekker in draf sukkelen, als hij druk aandraaft neem je hem gewoon terug, al duurt het 2 rondjes, hij moet gaan leren wat de hulpen zijn, want hij snapt er helemaal niks van natuurlijk. En dat is puur constant herhalen tot jij vind dat je het goed is, en dan belonen. Dus ook al doe je er een half uur over, dat is dan jammer, maar boos worden is bij een 'druk' paard helemaal niet goed, dan gaat hij nog zenuwachtiger worden.

Je moet dus eigenlijk net doen alsof je je paard opnieuw inrijdt.. dus een dag of 3/4 rust geven, dan heb je zelf automatisch ook even wat rust en stap je er zelf weer iets anders op.

Wat ook wel eens helpt om hem even te longeren met een bijzetje. Ik las net dat je een martingaal eraan wilt hangen? dat vind ik niet echt een oplossing eigenlijk, hij moet leren dat (over een tijdje) laag de ontspanning is, en jij hem met rust laat. En een martingaal houdt hem erin tegen om het hoofd omhoog gooit, maar daar haal je de oorzaak niet mee weg.

Lekker een keer of 2/3 in de week aan de longe gooien, met een stiekje of aan de pessoa. En lekker wat grondwerk doen, zodat ze daarin ook wat vertrouwen krijgt in mensen, ze zal niet bang zijn, maar ze ziet ze waarschijnlijk ook niet als gezelligheid/ongedwongenheid.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:33

Ik zou even in d'r mond laten kijken of er niets is, dan kan je dat alvast uitsluiten.
Een martingaal. Tsja. Daar zou ik niet zo snel aan gaan,
dat moet je eigenlijk pas doen als de rest niet werkt.
Met een elastiek zal ze wel minder 'schrikken', maar ze worden er een beetje, hoe zeg je dat, ongevoelig van.
Dat zal vast niet in alle gevallen zo zijn,
maar een familiekennis heeft haar paard ook een tijdje aan een elastiek gezet,
en nu rijdt dat paard zonder elastiek niet lekker meer.
Dat is tot zover ik weet, iemand anders kan je hier vast meer over vertellen dan ik.
:=

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:39

Hier is maar 1 oplossing mogelijk en dat is terug naar af!
Net doen of je een paard hebt dat nog niet onder het zadel is en longeren, longeren en nog eens longeren, net zo lang tot je ontspanning hebt en ze met haar koppie in het zand wil. Paard is compleet vereden! Bang voor het bit en waarschijnlijk bang voor gewicht op haar rug.
Dan de hele weg volgen die hoort bij het africhten van een jong paard. Longeren, dan een keer zadeltje, hoofdstelletje in, een keer een bijzetje ( heel los) eraan enz. enz. Ik begrijp eigenlijk niet dat je met een pony met zo'n probleem een wedstrijd gaat ( mag) rijden. Levensgevaarlijk zoals deze pony de rug weg drukt, want dat is wat ze doet!

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:58

@zij : Jaa, ze begint ermee zodra ze druk in haar mond krijgt. In de stap is dit heel weinig, maar in de draf doet ze dit bijna continue. In de galop dan ook weer heel weinig.
Ja, misschien moet ik bitloos rijden eens proberen, ik heb alleen geen bitloos hoofstel! Zou een ander bit helpen?

@ LadyLynn : Heel erg bedankt voor je tips etc, ik herken er veel in. Het klopt inderdaad, contact met de teugels heeft ze eigenlijk
nooit gekent, ook de hulpen zijn haar nooit goed geleerd, ze schoot steeds vooruit bij een beetje druk met m'n been. Dit wordt beter,
eerst stak ik inderdaad mijn benen af, maar dat heeft natuurlijk geen zin. Nu houd ik m'n been er constant aan, niet met druk, maar wel zodat ze gewoon tegen de buik aanzitten. Dit werkt, op rustig druk geven reageert ze prima nu, ze draaft rustig aan in plaats van vooruit te schieten.
Tja, ik denk zelf ook dat een martingaal, elastiek en de teugels vasthouden bij het hoofd omhoog gooien slecht zijn.
Het helpt misschien tegen het hoofd omhoog gooien, maar het neemt de oorzaak inderdaad niet weg, ze doet het om een reden,
misschien omdat ze pijn heeft of omdat ze het gewoon niet kent en dus niet prettig vindt.
Ik doe nu steeds wat je zegt, opstappen, niks vragen met de teugels, gewoon contact opnemen, meer niet. Dit werkt inderdaad, ze went er wel aan. Alleen het helpt niet tegen het hoofd omhoog gooien, dat doet ze nu al een paar maanden, en het wordt niet minder.

Een martingaal hang ik er dus zeker niet aan. Maar met bijzetteugels, dan kan ze ook niet omhoog komen... ik ben bang dat ze dan schrikt, en dan zit ze wel vast... of zal dit niet gebeuren? En longeren is ook een probleem. Dit heb ik namelijk in het begin veel geprobeert, ook zonder longeerlijn. Maar op de een of andere manier wordt ze dan ineens een hele andere pony, ze gaat heel erg dreigen, oren in de nek en op je af rennen, zelfs een beetje met de kont omhoog komen, nog net niet trappen. Het lijkt wel alsof er vroeger iets is gebeurt waardoor ze dit eng vindt. Als ze bij me staat is er niks aan de hand, toen ik haar los in de bak had lopen en gewoon een beetje spelletjes deed om een band op te bouwen, liep ze heel vrolijk achter me aan, gaf voetjes etc. Maar zodra ik teken gaf dat ze rondjes moest gaan lopen ging ze weer dreigen....

In ieder geval erg bedankt, misschien kan je me verder helpen? Zal een D-trens bijvoorbeeld helpen? En ik denk dat ik haar moet laten nakijken in haar mond?

@ NOUKERD : Ja, ik denk dat dat verstandig is, om haar mond te laten nakijken. En een martingaal ga ik zeker niet omdoen!
Dit gedrag vertoont ze niet voor niks, er moet wel iets zijn, en een martingaal verhelpt dat niet ;) En ik ga eerst andere dingen proberen, voordat ik een elastiek uitprobeer. Bedankt!

@aerdenhout1 : Dat is zeker waar! Ik ben eigenlijk ook echt overnieuw begonnen. Maar zoals hierboven te lezen is, in mijn antwoord op LadyLynn, is longeren een probleem.
Bang voor gewicht op haar rug is het niet denk ik, want ik kan wel gewoon prima ontspannen stappen? ;) Of bekijk ik het verkeerd?
Wat je zegt over de rug wegdrukken, wat bedoel je daarmee, waarom doet ze dit en wat kan ik ertegen doen?

Bedankt voor jullie reacties! ;)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:00

Heel veel succes ermee,
het komt allemaal weer goed.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:11

@ NOUKERD : Dankjewel! ;)
Dat hoop ik zo, ook voor haarzelf. Namantha is zoveel liever geworden, komt nu hinnikend aanrennen als ik de wei inloop, staat bijna te slapen met poeten en opzadelen, geniet van een wasbeurt. Dat soort dingen, dat is mooi om te zien, ze begint veel meer plezier te krijgen, daar gaat het mij om ;)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:16

Je hebt al zo veel werk verricht, ze is er zo op vooruit gegaan.
Dan kunnen jullie dit ook wel, daar ben ik van overtuigd.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:19

Dankjewel, ik heb er ook veel vertrouwen in. Ze vertrouwt me nu echt, daar ben ik al blij mee, aangezien ze vroeger blijkbaar niet echt een leuke pony is geweest, ze kon niet vaststaan, was kopschuw, beet iedereen... waarschijnlijk uit angst?
En nu, is het zo'n schatje! ;)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:21

Dan hoeft dit voor jullie niet al te moeilijk te zijn.
:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:23

Na alles nog eens goed doorgelezen te hebben zou ik er ook vanaf nul weer mee starten, dus doen alsof ze helemaal nog niks geleerd heeft.
Het hoofd omhoog gooien is idd een teken van verzet, das iets dat al zeker is, maar waartegen das dan aan jou om uit te zoeken, en er een gepast antwoord op te vinden indien het niks medisch is dat er zou mis zijn, tanden, zadel of rug, of ....
Eeerst basis grondwerk, dan voorwaarts neerwaarts zo laag mogelijk,dan buiging lateraal (dus links rechts, de hals buigen , nageven) , dan pas gaan opnemen en vertikale naggeflijkheid.
bij het weglopen in de eerste beginperiode niet te veel op reageren laat ze mar lopen niet echt tegen gaan houden via de teugels, wel afremmen door bochtenwerk, cirkels en voltes.
Je handen idd zo stil mogelijk zeker niet met snokken en trekken proberen op te lossen.
maar als je paard met zijn hoofd naar boven gaat staan tegentrekken blijf ik er wel bij, dat het beter is zelf je handen dan maar omhoog te brengen en echt hoog , is een raar gezicht ik weet het wel, maar je paard zal echt zelf beginnen naar beneden te trekken daar het de tegenoverliggende kant op gaat willen trekken.
En met losgooien bedoel ik niet los maar een zacht contact hoe zachter hoe beter , maar dus duidelijk toegeven/nageven van jou kant.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:28

@ aeolusnr 1 : Bedankt ;)
Ja, ik ben ook echt overnieuw begonnen, dat leek mij inderdaad ook het beste. Ik denk dat ze eerst maar eens nagekeken moet worden, of haar zadel goed ligt en of er niks mis is met haar tanden. Maar dat kost alleen zoveel, een tandarts... maargoed, als het moet, dan moet het ;)
Met het hals buigen, nagefelijkheid etc. ben ik echt nog niet mee bezig, ze begint eindelijk met haar hoofdje een beetje naar beneden te lopen in de stap, in de draf wordt dit ook steeds beter. Ze loopt niet aan de teugel of rond, maar gewoon met haar hoofdje naar beneden. Nagefelijkheid etc. komt wel, eerst maar eens van dit probleem afkomen! ;)
Bedankt voor je tips!

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:59

Ik ken je probleem! Ik heb een pony die hetzelfde deed (het probleem was niet door mij veroorzaakt, maar door anderen die de pony reden. Ik reed er toen niet op, helaas..). Hoofd hoog, zover dat ze helemaal vreemd liep en mijn been mocht niet tegen dr buik.
Het is waar dat een martingaal niet de oorzaak wegneemt, maar als ze dit constant doet, zou ik het wel doen voor de veiligheid. Kopstoten wil je niet en vallen als gevolg van onbalans door het hoofd omhoog en schudden ook niet. Als ze wel haar hoofd ophoog doet, kan zo`n martingaal haar ook beter tegenhouden dan je met je hand kunt. Bij mijn pony hielp het, na een paar keer rijden met verzet tegen de martingaal, had ze door dat ze prettiger liep als ze deze niet strak trok. Dat was al de eerste stap richting normaal rijden.

Trekken vind ik persoonlijk een foute 'correctie'. Dat werkt averechts, het maakt het alleen maar vervelender en pijnlijker en dan wordt het een gevecht en wordt de pony onzeker. Ik heb het zelf vooral met een heel zachte hand opgelost en door haar zacht maar zeker naar voren te 'drijven' (zachte druk gaf al het gewenste resultaat). En extreem veel belonen als ze het hoofd naar beneden deed. Daar reageerde ze heel sterk op en werd ze zekerder van. Ik was heel consequent, maar wel vriendelijk, dus ze wist precies wat ik zou doen als zij iets raars deed. Toen ze eenmaal een normale houding had, heb ik het langzaam opgebouwd. Als ze nu af en toe haar hoofd omhoog doet, kan ik het oplossen met mijn been. Inmiddels krijg ik dr mooi nagevelijk en is het super pony.

(het is misschien een beetje een onsamenhangend verhaal geworden.. Dat is vermoeidheid :o )

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:00

Eerst idd wel laten nakijken. Tandartscontrole zou elk jaar moeten gebeuren.. ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:05

Nog zo'n paard hier..verkeerd ingereden, Heel Veel spanning, hoofd omhoog gooien..

Vorige eigenaresse gebruikte een thiedemann teugel, maar ik vind hulpteugels vaak een bestrijding van het symptoom en niet van de oorzaak. Het paard kán het hoofd niet meer omhoog gooien, maar ze willen het nog wel, en dat moet je eruit zien te krijgen.

Bij mijn paard ben ik begonnen met rijden met lange teugel. En bitloos, maar dat kwam door bit-problemen en niet specifiek hierdoor. Dus echt, de teugels de hele tijd lang houden, alleen even korter opakken ter correctie en dan meteen weer ontspannen. Ook niets aan de voorkant vragen, geen nageeflijkheid, maar ook je stuur- en remwerk zoveel mogelijk op zit en benen.

Ik ben nu langzaam aan het opwerken, dus de teugels rustig iets korter oppakken. Gaat nog steeds moeizaam, als ze te kort worden gaat ze vreselijk gespannen lopen.

Ik zou zelf de wedstrijden even laten voor wat ze zijn (als dat kan), en echt gaan werken aan de ontspanning, en vanuit daar weer rustig aan opwerken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:06

tanden inderdaad na laten kijken! Verder vind ik een elastiek een veeeeel slechter middel dan een martingaal die werkt alleen wanneer ze haar hoofd omhoog gooit en werd alleen op dat moment corrigerent. Dus dat is helemaal geen slecht idee mits hij goed afgesteld is en niet te strak zit. Verder zou ik niet nog meer druk geven en je handen omhoog doen als je tanden je lief zijn ;). Het is een uiting dat ze dit doet, van pijn of ongemak. En dit doet ze JUIST op druk waarschijnlijk.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:18

Ik had (en heb) de martingaal eigenlijk 'te' lang, gewoon dat ze haar hoofd niet zo enorm hoog kon doen. Dan kan ze haar hoofd nog wel hoog doen, maar kan ze niet meer achterover. Dat is toch op zich geen slechte oplossing om kopstoten te vermijden? Dan gebruik je hem niet om de symptomen te bestrijden.. Dan kun je dat gewoon doen door de oorzaak aan te pakken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:26

Paardenbloemp, nee, in dat geval niet nee. :) Maar je ziet hem heel vaak wel strak afgesteld. Ik vind hulpteugels op jouw manier gebruikt niet erg, omdat je dan nog steeds met het probleem (en de oplossing daarvan) aan het werk gaat..alleen dan zonder dat je zelf 't risico op hoofdpijn loopt :P

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:28

@ paardebloemp : Bedankt voor je tips etc! ;)
Ik denk alleen niet dat ik een martingaal of elastiek ga proberen, het neemt nog steeds niet de oorzaak weg. Ze kan haar hoofd misschien niet meer omhoog gooien, maar ze heeft wel een reden waarom ze dit steeds doet ;)
Dat met het belonen ga ik zeker proberen, dat doe ik al wel, maar nu eens heel overdreven, ik denk dat dit helpt, namantha is ook nog best onzeker, maar begint me wel eindelijk te vertrouwen, dus het wordt beter :)

@DaniBanani : Bedankt, ik heb veel aan je tips!
Ik wil inderdaad het liefste geen hulpteugels gebruiken ;)
Echt bedankt, ik ga je tips uitproberen, ik denk dat het echt gaat werken. En wat misschien ook helpt, mijn instructrice zei in het begin precies hetzelfde, ik mocht alle lessen geen contact meer hebben met de mond, teugels los. Alleen als ze écht te hard ging even teugels erbij, daarna weer los. En dat steeds beter oppakken. Ik ga het uitproberen! :)
En denk je dat een D-trens fijner is voor haar dan een dubbelgebroken watertrens? ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:54

Een D-trens bestaat zowel enkel gebroken als dubbelgebroken, het gaat eignlijk om de D.
en dit geeft een stabielere steun tegen de zijkant van de mond, ook als je stelling vraagt dan is de druk iets duidelijker en beter verdeeld dan bij een gewoon watertrensje ( ronde ringen) .
Een D-trens schiet ook niet zo makkelijk in of door de mond dan een watertrens.
Ook het gewicht is iets groter, geeft dus ook een iets rustigere ligging tot gevolg.
Maar of je daar dit probleem mee kan oplossen ??? Ik denk het eigenlijk niet.
Succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:58

Waar je al zeker wel op kan letten is dat je een bit kiest dat niet enkel uit rvs is gemaakt want dat voelt koud en dood aan, het paard vind het veel fijner een bit te hebben bv uit sweet iron ( een soort roestig ijzer) , of een bit uit aurigan, of met inlegstukjes uit koper, dit bevordert de speekselvorming, het erop bewegen, de smaak, is gewoon een stuk fijner.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:01

Of je moet proberen zoveel mogelijk rechtuit te rijden door bijvoorbeeld het meken van buitenritten, waardoor ze het bit kan gaan accepteren, en zo kun je makkelijk het paard voorwaarts neerwaarts gaan rijden door steeds een beetje meer druk op te bouwen