Opbouwen ontspannen draf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Opbouwen ontspannen draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:49

Nadat er vorig jaar augustus (eindelijk!) werd geconstateerd dat mijn fjordenmerrie een verschoven bekken had en dat door de fysio behandeld is, zijn we sinds begin april weer onder het zadel aan het werk.

Feitelijk moeten we nu eerst zorgen dat ze rug en buikspieren kweekt zodat ze mij kan dragen. Met mijn instructrice zijn we dus ook bij de basis begonnen: stappen met de neus bij de grond en de achterhoeven in het spoor van de voorhoeven neerzetten. Om het niet saai te maken en omdat ze wel wat gymnastiek kan gebruiken pakken we er ook wat stelling en buiging bij mee en rijden we vooral heel veel ronde figuren.

Nu zou ik zo langzamerhand toch weer een begin willen maken met de draf vanuit hetzelfde principe: netjes in het spoor en met de neus bij de grond. Kort gezegd lukt dit absoluut niet. Zodra we aandraven (pas als ze in stap geheel ontspannen is) vliegt het hoofd de lucht in en gaat ze korter lopen. Van mijn instructrice kreeg ik de tip mee om eerst maar eens mijn gewicht van haar rug af te halen door in verlichte zit zoveel mogelijk op mijn knieen te steunen en zo min mogelijk druk op de beugels te houden.
In stap was dit wel een goede methode, maar in draf krijg je er nauwelijks reactie op.

We zijn verder lekker met de lange lijnen bezig zodat ik haar achterhand wat gemakkelijker kan activeren en ook de buiging door haar hele lijf wat makkelijker kan oefenen.

Is dit een kwestie van langer blijven stappen of zijn er nog andere methodes die we kunnen proberen om haar ontspannen te kunnen laten draven?

Sassol

Re: Opbouwen ontspannen draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:25

Ik zet mijn eigen paard altijd op de volte met lange teugels, wel een lekker tempo maar niet racen.
Waarschijnlijk vind je paardje het ook gewoon weer leuk een beetje vaart met je te maken.
Je zou het ook nog eens aan de longeerlijn kunnen proberen, eerst zonder jou, dan met jou erop.

Succes ermee!

Sjonniej

Re: Opbouwen ontspannen draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:24

Om rug- en buikspieren te trainen zou ik ervoor kiezen om te gaan longeren. Heel veel longeren. Het beste zou zijn om dat aan de dubbele longe te doen, maar een pessoa-tuig werkt ook prima hierbij.
Dan kan ze namelijk onbelast die spieren weer gaan opbouwen. Kan ze weer haar evenwicht zien te vinden. Want je kunt je wel voorstellen dat ze haar balans een beetje kwijt is, als hij botten anders gezet zijn. En dat ze haar spieren anders moet gaan gebruiken. Niets beter dan aan de longe om dit te oefenen. Dan zit de ruiter nooit in de weg.

Als je haar aan de longe laat werken, dan denk ik dat ze ohz minder enthousiast wordt, want ze heeft nu gewoon energie over. Daarnaast leert ze dan aan de longe hoe ze moet draven (rustig, in takt, en met haar hals laag), zodat ze dat ohz ook gemakkelijker kan toepassen.