ruimere passen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

ruimere passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:26

Waarschijnlijk zijn er al tig toptic geweest over dit onderwerp. Ik heb er zeer veel doorgelezen maar ik heb nog niet het exacte antwoord op mijn vraag gevonden dus open ik zelf even een toptic. Ik rij nu al 3 jaar (morgen) een ex koers draver. We reden vooral altijd in het veld omdat we geen toegang hadden tot een bak. Nu heb ik er eentje gevonden. Dus ik maak er nu gretig gebuik van aangezien deze te koop staat. Nu was ik hem aan het longeren en ik heb zijn gangen eens goed bekenen. Nu bij stap maakt hij mooie grote passen maar van de achterhand is er geen sprake. Maar bij draf is het nog erger. Hij heeft totaal geen beengebruik. Zijn voorbenen strekt hij goed voor zich uit (zoals in gewone draf) maar zijn achterhand maakt echt maar pasjes van 10 cm ofzo(hij tilt ze bijan terplekke op). Wat dus inhoud dat hij ook heel veel pasjes moet doen om vooruit te komen. Je zou denken dat als koers draver deze grote passen nemen, maar in tegendeel. Is er een manier om hem grotere passen te leren nemen. Ik heb al geprobeerd hem richting middendraf te rijden maar het blijft hetzelfde volgens men vader (die kwam eens kijken of dat lukte). Dus bestaad er een manier om het ruimere passen te laten nemen want het is bijna niet te doen voor licht te rijden (ik moet het ritme van de klok volgen om de seconde staan en zitten bijna) en ook dat hij zijn achterhand wat meer gaat gebruiken. En ook wil hij niet in linkergalop, altijd in contra galop of in kruis (vanachter zit hij altijd verkeerd). Hier misschien ook tips voor ?
Alvast bedankt :)
Groetjes Daisy

Anoniem

Re: ruimere passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:29

Balkjes draven/ stappen.
Vééééél schein overgangen. en ook overgangen natuurlijk..
en dan bedoel ik ook echt veel. Minsten 5 per 'rondje'. En figuren rijden. of longeren met Pessoa. :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:31

Paulaa_ schreef:
Balkjes draven/ stappen.
en dan bedoel ik ook echt veel. Minsten 5 per 'rondje'. En figuren rijden. of longeren met Pessoa. :)

Hoeveel kost een pessoa met longeer singel. aangezien het niet mijn eigen paard is en ik alles al voor hem heb. Mag ik niets meer kopen van men mama :) Als het niet veel kost wil misschien die eigenaar het nog doen.

RoodZonnetje

Re: ruimere passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:36

Probeer eens tactmatig mee te drijven. Dus aandrijven wanneer je paard zijn achterbeen optilt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 18:37

Morrow_Less schreef:
Paulaa_ schreef:
Balkjes draven/ stappen.

Hoeveel kost een pessoa met longeer singel. aangezien het niet mijn eigen paard is en ik alles al voor hem heb. Mag ik niets meer kopen van men mama :) Als het niet veel kost wil misschien die eigenaar het nog doen.

Je akn er zelf ook een maken. moet je maar even op internet op zoeken, zijn genoeg sites over.. :)
En longeer singel kan verschillen.. ik gok dat je ergens wel een goedkoop 2dehandse kan kopen.. :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:38

Heino schreef:
Probeer eens tactmatig mee te drijven. Dus aandrijven wanneer je paard zijn achterbeen optilt :)

Ok dat kan ik proberen :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:39

@Paulaa

Maar als de piste verkocht is ik er waarschijnlijk niet meer longeren of rijden. Dan zit ik ook met de spullen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:15

Pfoe, da's een korte vraag met een lang antwoord!

Dat je paard met zijn voorbenen ruime passen maakt en achter korte betekent dat hij niet sterk is in zijn achterhand. Immers, als je sterke achterbenen hebt, kan je daar meer gewicht mee dragen en kan je ook grotere passen maken.
Allereerst even over de pessoa, die zijn niet al te duur maar je kan in principe zonder. Het is wel een handig hulpmiddel, daarom niet onverstandig.
Ik weet niet hoe braaf je paard is? Als je een mak paard hebt die niet al te snel opzij springt kan je ook een bijzetteugeltje nemen, of als je het nog eenvoudiger wil doen een touw vanaf het bit, onder de voorbenen door, over de rug heen en dan weer tussen de voorbenen door naar de andere bitring. Op die manier leert je paard laag te lopen en de rug los te laten.

Dat laatste is erg belangrijk. Jij wil je paard sterker hebben en dus grotere passen laten maken, daarvoor moet hij lekker los, sterk en soepel in de rug worden. Dat gaat niet zo snel. Je paard moet je netjes nageeflijk krijgen, door veel tempowisselingen en goed stil te zijn met je handen. Knijp je handen dicht en drijf door totdat je paard ook los laat, en blijf dan aanvullen met je been. Dus been geven, en je hand sluiten als hij omhoog komt. Laat je paard af en toe wat ronder lopen (wat dieper, ronder), en stel hem ook eens lekker laag in (aan een langer teugeltje rond laten lopen). Op die manier zal je paard zijn rug leren ontspannen en gebruiken.
Als je dat voorelkaar hebt kan je veel buigingsoefeningen doen: schoudervoor, stelling, voltes, ga zo maar door. Rij veel voltes en slangenvoltes om hem goed los te buigen. Hij moet helemaal netjes om je been kunnen buigen. Ook deze oefening zorgt voor een goed ontspannen rug. Ook helpt het voor het onderzetten van het binnenachterbeen. Dit laatste doe je vooral door op de voltes veel te schakelen naar de middendraf en weer terug. Terug is ook belangrijk, maar met een middendraf op de volte zorg je ervoor dat het binnenachterbeen wel onder de massa gezet móet worden. Hierin moet het paard wel los en nageeflijk blijven, anders bestaat de kans dat je paard zijn hoofd in de lucht gooit, zijn rug aanspant en daardoor zijn achterbenen ook niet goed kan gebruiken.

Als je zo veel tempowisselingen, voltes, buiging, figuren en balkjes rijdt zorg je ervoor dat je naast een mooi los paard ook de achterhand goed traint. Als je paard een sterke achterhand heeft zal je vanzelf merken dat hij lekker door zijn lijf gaat lopen, en ook achter groter gaat lopen. Veel basis dus, dat is ontzettend belangrijk, maar je houdt er een heel fijn, los, soepel en sterk paard aan over!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes! :)

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:05

Andante schreef:

Dat je paard met zijn voorbenen ruime passen maakt en achter korte betekent dat hij niet sterk is in zijn achterhand. Immers, als je sterke achterbenen hebt, kan je daar meer gewicht mee dragen en kan je ook grotere passen maken.
Allereerst even over de pessoa, die zijn niet al te duur maar je kan in principe zonder. Het is wel een handig hulpmiddel, daarom niet onverstandig.
Ik weet niet hoe braaf je paard is? Als je een mak paard hebt die niet al te snel opzij springt kan je ook een bijzetteugeltje nemen, of als je het nog eenvoudiger wil doen een touw vanaf het bit, onder de voorbenen door, over de rug heen en dan weer tussen de voorbenen door naar de andere bitring. Op die manier leert je paard laag te lopen en de rug los te laten.

Dat laatste is erg belangrijk. Jij wil je paard sterker hebben en dus grotere passen laten maken, daarvoor moet hij lekker los, sterk en soepel in de rug worden. Dat gaat niet zo snel. Je paard moet je netjes nageeflijk krijgen, door veel tempowisselingen en goed stil te zijn met je handen. Knijp je handen dicht en drijf door totdat je paard ook los laat, en blijf dan aanvullen met je been. Dus been geven, en je hand sluiten als hij omhoog komt. Laat je paard af en toe wat ronder lopen (wat dieper, ronder), en stel hem ook eens lekker laag in (aan een langer teugeltje rond laten lopen). Op die manier zal je paard zijn rug leren ontspannen en gebruiken.
Als je dat voorelkaar hebt kan je veel buigingsoefeningen doen: schoudervoor, stelling, voltes, ga zo maar door. Rij veel voltes en slangenvoltes om hem goed los te buigen. Hij moet helemaal netjes om je been kunnen buigen. Ook deze oefening zorgt voor een goed ontspannen rug. Ook helpt het voor het onderzetten van het binnenachterbeen. Dit laatste doe je vooral door op de voltes veel te schakelen naar de middendraf en weer terug. Terug is ook belangrijk, maar met een middendraf op de volte zorg je ervoor dat het binnenachterbeen wel onder de massa gezet móet worden. Hierin moet het paard wel los en nageeflijk blijven, anders bestaat de kans dat je paard zijn hoofd in de lucht gooit, zijn rug aanspant en daardoor zijn achterbenen ook niet goed kan gebruiken.

Als je zo veel tempowisselingen, voltes, buiging, figuren en balkjes rijdt zorg je ervoor dat je naast een mooi los paard ook de achterhand goed traint. Als je paard een sterke achterhand heeft zal je vanzelf merken dat hij lekker door zijn lijf gaat lopen, en ook achter groter gaat lopen. Veel basis dus, dat is ontzettend belangrijk, maar je houdt er een heel fijn, los, soepel en sterk paard aan over!

Dat zaagt echt verschrikkelijk en kan je beter dus niet gebruiken. ;)

Verder ben ik het wel eens met de rest.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:07

Surface schreef:
Andante schreef:

Dat zaagt echt verschrikkelijk en kan je beter dus niet gebruiken. ;)

Verder ben ik het wel eens met de rest.

Voor mij persoonlijk vind ik dit beter werken dan de pessoa zelf, juist omdat ik die laatste erg vind zagen. Enkel een touw, mits niet strakgesteld, is ook alleen bedoeld zodat het paard zijn hoofd laat zaken en de rug los laat - en da's iets heel anders dan de pessoa :) .
Maargoed, dat is natuurlijk hoe ik het zelf ervaar, als het bij jou anders is snap ik dat je dat niet aanraadt.