Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmiee

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 19:15

Mijn verzorgpony is altijd dressuurmatig gereden voor zover ik weet (ze heeft M gelopen) dus wijken kan ze wel. Ik ben nog niet zo gevorderd maar leer veel van haar. Ik probeer de laatste tijd ook wat te dressuren en dus ook wijken probeer ik uit. Ik heb alleen het gevoel dat haar voorhand wel goed "meedoet" maar haar achterhand niet zo goed. Heeft iemand tips wat ik hier aan kan doen? ;)

Alvast bedankt,

kenneth09

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:57

dus als je wijkt naar links duw je met je rechtebeen haar naar links en dan moet je drijven met je anderbeen ook als ze niet mooi in een lijn loopt duw je haar met je andere been trug recht

Emmiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 16:00

Oke bedankt ik zal het eens gaan proberen ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:05

Als je nog nooit echt zijgangen hebt geleerd, dan is iemand die aan de kant staat en jou aanwijzingen geeft wel handig.
De manier van kenneth09 is in elk geval al niet de juiste.
Buiten been moet welliswaar begrenzen, maar niet drijven!
Kijk anders eens op de zoekfunctie, daar zal vast al heel veel staan over wijken!

kenneth09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:02

correctie a u b aerdenhout 1 mijn uitleg klopt vast en zeker hoor ik rij zo vaak wijkingen en op die manier is het zeker juist hoor ik hoop dat emmiee dat ook zegt als het gelukt is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:36

Veel mensen maken van wijken een groter issue dan het is. Het is heel makkelijk, wat je namelijk doet is het paard je gewicht laten volgen. Dus wanneer je naar rechts wil wijken doe je je linkerschouder omhoog, je krijgt dan meer druk (gewicht) aan de rechterkant en paard wijkt dan dus naar rechts. Met je linkerbeen zorg je ervoor dat hij zijn kont ook meeneemt. Wijken kun je gaan doen zodra het paard voldoende recht is en zich ook enigszins laat verzamelen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:45

kenneth09 schreef:
dus als je wijkt naar links duw je met je rechtebeen haar naar links en dan moet je drijven met je anderbeen ook als ze niet mooi in een lijn loopt duw je haar met je andere been trug recht

Zo heb ik het toch niet geleerd hoor, buitenbeen drijven :?
Wat al worde gezegd door Aerdenhout, buitenbeen begrenst alleen.
Wellicht kun je eerst oefenen op de volte door deze te openen en te sluiten?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:12

Wat ik altijd geleerd heb is de buitenschouder voldoende begrenzen met de buitenteugel en als ze echt de voorhand voorzetten eerst rechtmaken en dan het wijken opnieuw inzetten. Voor mijn haf werkt dat over het algemeen erg goed. Let idd ook goed op je gewicht. Veel mensen gaan vooral in het begin onbewust scheef zitten en dan kan je paard bijna niet anders.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:55

Ik raadt je aan om dan les te nemen, ik weet niet of je dit al hebt, en anders kan je het natuurlijk aan je instructeur vragen! Je kan het namelijk beter gewoon goed aanleren, daar heb je het meeste aan... ;)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:58

Ik ga mee met Petra_O,
en blijf kijken naar waar je heen wilt /naar toe gaat.

figiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:17

Mijn paard liep vreselijk door mijn benen heen, 20 keer schopen, want drijven hielpniet voordat ze over schakelde.

Heb ik er geleerd te wijken en vreselijk veel belonen, veel overgangen maken en schijnovergangen, reageerde ze direct belonen, reageerde ze niet direct tikje met de zweep op mijn been plaats. ze is nu super aan het been, zorg dat dat eerst gebeurt, ze moet weten wat het binnen been is en het buitenbeen, het belangrijkste is nog, dat ze weet wat ze doen noet als je het binnenbeen aanlegt, niet vooruit, maar corigeren, en terugnemen, weer opzij, en zo verder gaan mijn haffie kon het 1 week, mooi gekruist voor en achter, niet alleen straffen als ze het verkeerd doen, maar ook belonen als ze het goed, doen

De liefde van een paard gaat door de maag !

Onthoud dat.

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:19

als je naar links toe wijkt doe j e je linker been iets naar achteren en die druk je aan, je laat je paard een beetje naar links kijken en als hij zijn achterhand nogsteeds niet zo goed meeneemt geef dan een klein tikje achter je laars en vang hem op op je buitenteugel. als hij niet mooi in een rechte lijn loopt moet je je buiten teugel iets meer tegen de hals aan houden of je andere been er ook ietsjes er bij houden

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:58

Als de achterhand niet meekomt, dan begrens je te weinig met de buitenteugel, en je paard is niet voldoende aan je been en/of je zit uit balans.

Eerst zorgen dat je paard snapt wat een zijwaartse hulp is (wat JOUW zijwaartse hulp is).
Dan kijken of jij wel goed zit: wijken naar links, dan rechterzitbeenknobbel belasten, wijken naar rechts, dan linkerzitbeenknobbel belasten. Er zijn mensen die het precies andersom doen, maar ik vind dit het meest logische.

Dan een volte maken en voordat je op de hoefslag komt, druk je met je been je paard 1 of 2 stapjes opzij. Goed begrenzen met je buitenteugel en binnenhand ontspannen. Zelf stil zitten, recht boven je paard, bovenlichaam mag parallel aan de schouders van je paard zijn, dus lichtjes gedraaid, zonder in te knikken, en alleen je zitbeenknobbel wat belasten. Dan zou het moeten lukken.

Begin met 2 stapjes, meteen belonen als het goed gaat en langzaam opbouwen.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:23

Je moet sowieso niet gaan denken ohh ik moet nu wijken .. oliebol.. hou het luchtig dat is al tip 1, en als de achterhand niet goed mee doet kan je deze met een zweepje zachtjes bijtikken, dat is vaak het extra trigger point dat sommige paarden even nodig hebben om de achterhand te activeren

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:02

Goeed begrenzen en benen eraan, elke keer een paar stapjes. Succes.