Hard weg rennen en bokken SPOED

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Hard weg rennen en bokken SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 18:17

Hallo beste bokkers.
Ik heb vandaag gesprongen op het terrein van het concours wat hier zondag en maandag zal plaatsnemen.
Mijn pony sprong de eerste sprong braaf de 2e en dan kon ik haar niet meer houden ze vloog kei hard op de 3e spronga f en racete als een gek naar de 4e maar na de 4e komt een dubbelsprong en dan begon ze te bokken en nog hard ook. Ik heb ze toen langzaam gereden en toen ging het wel maar toen weigerde ze ineens dit heeft ze nog nooit gedaan en zo vindt het ook niet eng. Weten jullie wat ik moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:18

Het tuig controleren :) ? Misschien heeft je paard ergens last van.

ietjelover

Re: Hard weg rennen en bokken SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 18:20

nee heeft ze nooit gehad ze doet dit nu voor de eerste keer en ik heb daarna nog wat gereden dressuur en toen deed ze neits meer. maar zodra ik de springbak in ging begon het gedonder wil. En het niet willen springen is het ook niet want tijdens training kan ik haar 1.20 laten springen zonder dat ik iets hoef te doen dit doe ik dan niet maar even voorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:30

ietjelover schreef:
nee heeft ze nooit gehad ze doet dit nu voor de eerste keer en ik heb daarna nog wat gereden dressuur en toen deed ze neits meer. maar zodra ik de springbak in ging begon het gedonder wil. En het niet willen springen is het ook niet want tijdens training kan ik haar 1.20 laten springen zonder dat ik iets hoef te doen dit doe ik dan niet maar even voorbeeld

Misschien heb jij nogal last van 'wedstrijdspanning' (vooraf?), en slaat dat over op je paard?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 21:11

nee het was geen wedstrijd het was training op dat parcour

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:12

Ik zou er even hulp bij vragen van je instructrice/instructeur.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:24

okee ik ga dadelijk er naar toe dus zal ik doen

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:27

Martingaal.? Als het nergens anders aan ligt zou ik die omdoen, heb je net iets meer controle.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:29

heb ik al om
en ik heb hem al losser strakker geprobeerd maar dat hielp ook al niet. ze heeft er al heel lang meegelopen dus ze vidt het ook niet eng om da ding om te hebben

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:31

Kan heel goed zijn dat ze last heeft van een (nietpassend) zadel.
veel paarden gaan dan van narigheid rennen (vluchtgedrag)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:34

Bizzybijtje schreef:
Het tuig controleren :) ? Misschien heeft je paard ergens last van.

ietjelover schreef:

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:35

Zoals ik je verhaal lees, zat je zelf fout.
Als je pony zo stormt naar de hindernis, ga dan niet door met het parcours, maar zorg eerst dat je weer controle hebt en ga dan pas door met springen.
Wss ben je zelf te gehaast begonnen en heb je dr iets teveel gejaagd, met springen is het juist de kunst om zelf te wachten en paard/pony zelf aan te laten trekken op de sprong.

Dat ze later weigerde is zeer waarschijnlijk omdat ze jou niet meer snapte.

Neem een goede instructie in de hand en ga veel oefenen op lage sprongetjes en veel combinatie sprongen, leer vooral zelf te wachten en rustig te blijven tussen de hindernissen in.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:39

deed ik niet ik probeerde haar stil te zetten en reed haar weg van de hindernissen maar er stonden er best veel en als ik er weer een beetje op af reed fliopte ze weer maar ik probeerde haar stil te zetten. Ik heb het parcours ook gedraaft ze kon dat best halen met die lage sprongetjes en dan deed ze niks. en nee ik jaag niet ik reed op de hindernis af en dan zitten en wachten toto ie je naar boven duuwt. Ik oefe nu al 4 jaar

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:45

Je wijst al het goedbedoeld advies en alle mogelijkheden bij voorbaat af, terwijl ik denk dat in bovengenoemde best een waarheid kan zitten. Je kan bijvoorbeeld zelf best een (gezonde) spanning voor een parcours hebben die de pony nog niet eerder heeft gevoeld. Heb je eerder parcours gesprongen - in galop? En was dat op hetzelfde terrein? Wellicht was deze actie van je pony trouwens maar eenmalig, zou dat niet kunnen? Heeft ze nooit eerder een dergelijke uitspatting gehad?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:55

ik was niet zenuwachtig het was alleen oefenen en ik rijd vaker parcoursen in gallop. Vorig jaar heeft ze ook een keer heel gek gedaan maar niet zo extreem. ik weet verder niet of ze dit eenmalig doet. Zondag is er wel meer geluid dan gister gister waren ze alleen aan het klussen morgen is er muziek enzo.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:56

maar ik zal trouwens wel wat met het advies doen. ik probeer alleen uitteleggen hoe de situatie is.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 06:46

i had het gevraagt en ze zei als je pony weg rend en iets doet wat jij niet wilt hebbenn gewoon eerst rustig terug pakken helpt dit niet met een harde hand want hij moet bljven luisteren

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:52

Misschien vind je paard het wel leuk om te mogen springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:54

Ik zou vooral niet met een harde hand gaan rijden "om de pony terug te pakken" want dan ben je binnen een week nog verder van huis.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:21

laten gaan is ook niet de bedoeling.
Ik heb trouwens uitslag:
1e ronde foutloos dus dat is 2 winstpunten en in de barage uitgebeld door 3 maal weigering. dit lag aan 2 dingen ze was erg moe ze moest van kwartvoor 11 tot half 3 rijden dus ze was op. En er kwamen heel leuk een paar mensen uit de bosjes gewandeld. Ik zoek nu nog iemand die mij (goedkoop) en goed springles kan geven die hier ook nog een beetje in de buurt woont!! kent iemand de perfecte iemand voor mij?!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:44

?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:17

Goedkoop en goed gaat meestal niet samen, ik denk dat je met teruggaan naar de basis trouwens verder komt, als je een paard dressuurmatig voor elkaar hebt, heb je in het parcours ook meer te vertellen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 13:50

ik heb haar dressuur matig voor elkaar.
Ik zit aalleen met de prijs van het rijden. Ik kan wel springles volgen maar dan ben ik per maand meer dan 400 euro alleeen al een de lessen kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:28

Je moet je paard ook dressuurmatig voor elkaar blijven houden, zonder dressuur kom je in de springsport echt niet ver.
Verder geloof ik er niks van dat springles 400 per maand moet kosten, dat gaat er bij mij echt niet in.

paardpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:38

Nee inderdaad...
Je kunt een privé-les van een half uur voor 15euro krijgen.. neem je iedere week een keer les dan kost je dit 60euro per maand. In mijn ogen leer je van die 1x per week weer genoeg om een week op verder te oefenen (neem ook aan dat je niet iedere dag springt) en is dit het geld meer dan waard aangezien je wedstrijden rijdt.