S_zanne schreef:WTF!!!
Als of sport paarden meer gevoel in hun mond hebben als manege paarden.
Wat een onzin!
Nou dat denk ik wel, denk dat manegepaarden heel wat meer gerob en getrek in hun mond hebben en daardoor ook meer eelt aan de mond hebben en idd dus ook minder gevoelig zijn.
ccathalijne schreef:Ik heb leren rijden aan een longeerlijn zonder teugels. Pas toen ik fatsoenlijk kon gallopperen mocht ik aan de longe de teugels vasthouden en pas veel later mocht ik los gallopperen met teugels. Ik geef zelf ook les aan toeristen in de zomer en als die een aantal lessen hebben gehad en het slaat aan dan vinden ze het vaak leuk om even los te gallopperen. Ik laat ze dan de teugels loshouden en geef ze een handvatje waarmee ze zichzelf in het zadel trekken. Ze zitten dan over het algemeen stevig en vrij rustig in het zadel en de pony die heeft er dan zo min mogelijk last van. En wat de gewenning betreft. Je kunt je paard ook wel elke dag een paar schoppen geven, raakt ie ook vanzelf aangewend, maar of hij het fijn vindt? En of het hem goed doet?
Dat is idd ook een manier en ook wel een goede. Zelf heb ik het ook geleerd op de manier van het filmpje, voorste galoppeerd naar de achterste. En moet eerlijk zijn de pony's zijn er destijds echt niet anders van geworden en de meesten lopen er nog steeds en hebben niets met de rug of de mond.