Flouse en Emma L01 @ work (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RosijnenMix_

Flouse en Emma L01 @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:38

Hoi,
Vorige week zaterdag mocht ik rijden met flouse. Een vossemerrie.
Ik heb vooral geofend op m'n galop omdat ik vind dat ik véél te veel naar achteren leun (ik ben beginner).
Als er mensen nog rijtechnisch commentaar of tips hebben, laat het me weten :)
Ik rij dus L01 (staat op m'n VLP kaart) .
Hier een filmpje van galop.
(Made by _Esther)
Flouse

Graag Opbouwend commentaar ;)
Emma.

aslo

Re: Flouse en Emma L01 @ work (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:04

Ik heb wel een tip, maar daar zul je wrs weinig aan hebben omdat de manege/instructeur dit bepaald. De tip is, galopperen alleen aan de longeerlijn, teugels in een knoop en losse handen dus. Op deze wijze leer je zitten en meegaan zonder de paardjes in de mond te rukken (zoals mn die 2e ruiter op het filmpje) en/of in de rug te bonken.

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:07

Ik heb al gegallopeerd an de longe maar toen viel ik er 2x af. Ik ging niet mee met de ronde bewegingen :s

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:22

Ik vind het niet zon vriendelijk filmpje, vooral van de 2e ruiter.. Vind het eigenlijk slecht dat ze niemand er naast laten rennen die de teugels vasthoud of inderdaad aan de longeerlijn.

Als je aan de longeerlijn mocht rijden dan kon je de galop beter oefenen, dan hoef je enkel op je zit te letten en niet op waar het paard heen gaat.

Mijn tip; Neem zitlessen, dat scheelt een hoop! ;)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:33

arm paardenmondje! hoe zit je er trouwens op? je hebt totaal geen onafhankelijke zit... dan zou ik voorlopig de galop ook laten, want die vind ik makkelijker uit te zitten dan een "doorzit-drafje"

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:37

Sorry. sorry, maar arme paardjes zeg. Ik zou ook zeggen ga alsjeblieft rijden aan een longe oid. Als ik jou was zou ik mijn instructeur hier eens mee confronteren, want dit moet toch ontzettend zeer doen aan de rug en de mond van de paarden.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:01

Hmm.... beetje kort stukje om het echt goed te kunnen beoordelen!
Wat is die 2de ruiter nou allemaal aan het doen zeg, zit er echt niet zo heel vriendelijk uit! Zou inderdaad iets van longelessen doen!
Ben je trouwens de 2de ruiter of die eerste? want dat komt niet echt naar voren in je verhaal ( of maak ik nou een hele domme opmerking?)

IkenVin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:06

Probeer ten eerste een goede rustige zit te krijgen in de stap als dat lukt aan de draf. Neem zitlessen dat helpt vaak heel er goed. Leg een knoop in de teugels en ga een keer zonder beugels stappen of rondje draaien of iets dergelijks dan krijg je beter evenwicht en meer vertrouwen. Dan kun je doorgaan en een stapje meer doen. Begin bij het begin je leert paardrijden niet in een paar lessen.

Succes ermee en geef dat paard een hele dikke knuffel dat die toch zo braaf blijft.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:11

Overdijft iedereen hier niet een beetje? Volgens mij heeft elke ruiter die begint wel is zo op zijn paard gezeten, al helemaal als je net leert galopperen. En voor een kind is het makkelijker om zo rond te galopperen dan aan de longeerlijn. Voor de rest vind ik je wel netjes rijden. Nog veel oefenen en leren! Daarbij zijn manegepaarden echt wel wat gewend qua gebonk in de rug, met van die kleine ruitertjes erop worden ze echt niet anders. Zit nogal een verschil tussen manegepaarden en sportpaarden.

Succes nog!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:27

WTF!!!
Als of sport paarden meer gevoel in hun mond hebben als manege paarden.
Wat een onzin!

Voor de rest vind ik dat jij vriendelijk rijd. (Als je de eerste bent)
Je stoort je paard niet echt gelukkig.
Probeer wat meer in je zadel te graan zitten.
Mooi recht op, benen lang.
(tegen mij zeggen ze altijd dat ik trots op mijn paard moet zitten)

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:29

marsmars schreef:
Overdijft iedereen hier niet een beetje? Volgens mij heeft elke ruiter die begint wel is zo op zijn paard gezeten, al helemaal als je net leert galopperen. En voor een kind is het makkelijker om zo rond te galopperen dan aan de longeerlijn. Voor de rest vind ik je wel netjes rijden. Nog veel oefenen en leren! Daarbij zijn manegepaarden echt wel wat gewend qua gebonk in de rug, met van die kleine ruitertjes erop worden ze echt niet anders. Zit nogal een verschil tussen manegepaarden en sportpaarden.

Succes nog!

Ik heb leren rijden aan een longeerlijn zonder teugels. Pas toen ik fatsoenlijk kon gallopperen mocht ik aan de longe de teugels vasthouden en pas veel later mocht ik los gallopperen met teugels. Ik geef zelf ook les aan toeristen in de zomer en als die een aantal lessen hebben gehad en het slaat aan dan vinden ze het vaak leuk om even los te gallopperen. Ik laat ze dan de teugels loshouden en geef ze een handvatje waarmee ze zichzelf in het zadel trekken. Ze zitten dan over het algemeen stevig en vrij rustig in het zadel en de pony die heeft er dan zo min mogelijk last van. En wat de gewenning betreft. Je kunt je paard ook wel elke dag een paar schoppen geven, raakt ie ook vanzelf aangewend, maar of hij het fijn vindt? En of het hem goed doet?

Ik vind trouwens dat TS er aardig netjes opzit en wel degelijk een goed voorbeeld geeft voor bijvoorbeeld de tweede ruiter.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:33

Dus omdat manegepaarden gewend zijn slecht bereden te worden, is het niet meer erg? :?

Vind de bak trouwens ook erg klein eruitzien, constant de bocht door maakt het ook niet gemakkelijker om goed te blijven zitten.

Je doet het echt best goed hoor, voor een beginnende ruiter. Goed dat je wel je filmpje hier post en om advies vraagt. Ik zou stiekem zeggen: zoek betere les, maar dat zal wellicht niet binnen je mogelijkheden liggen.

http://www.youtube.com/watch?v=8Sl6SeJEzOo Bekijk dit filmpje op youtube eens - het is wel in het Engels, maar ook door alleen te kijken kun je er al best veel van leren over een goede houding. Is misschien wel interessant voor je. :)

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:06

S_zanne schreef:
WTF!!!
Als of sport paarden meer gevoel in hun mond hebben als manege paarden.
Wat een onzin!

Nou dat denk ik wel, denk dat manegepaarden heel wat meer gerob en getrek in hun mond hebben en daardoor ook meer eelt aan de mond hebben en idd dus ook minder gevoelig zijn.

ccathalijne schreef:
Ik heb leren rijden aan een longeerlijn zonder teugels. Pas toen ik fatsoenlijk kon gallopperen mocht ik aan de longe de teugels vasthouden en pas veel later mocht ik los gallopperen met teugels. Ik geef zelf ook les aan toeristen in de zomer en als die een aantal lessen hebben gehad en het slaat aan dan vinden ze het vaak leuk om even los te gallopperen. Ik laat ze dan de teugels loshouden en geef ze een handvatje waarmee ze zichzelf in het zadel trekken. Ze zitten dan over het algemeen stevig en vrij rustig in het zadel en de pony die heeft er dan zo min mogelijk last van. En wat de gewenning betreft. Je kunt je paard ook wel elke dag een paar schoppen geven, raakt ie ook vanzelf aangewend, maar of hij het fijn vindt? En of het hem goed doet?

Dat is idd ook een manier en ook wel een goede. Zelf heb ik het ook geleerd op de manier van het filmpje, voorste galoppeerd naar de achterste. En moet eerlijk zijn de pony's zijn er destijds echt niet anders van geworden en de meesten lopen er nog steeds en hebben niets met de rug of de mond.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:32

Ik wil even wat zeggen op het commentaar van anderen: volgens mij zijn we allemaal zo begonnen en ging het echt niet gelijk perfect, dat kan je mij in ieder geval niet wijsmaken. De ts geeft duidelijk aan dat zij nog in een beginfase zit en vraagt om tips, dus dingen die ze zou kunnen doen om haar huidige rijvaardigheid te verbeteren. Ik kan me voorstellen dat dit filmpje reacties oproept, maar probeer dan tenminste naast de gegevens reacties ook een tip erbij te geven hoe de ruiter het wel zou kunnen doen zodat de zit onafhankelijker wordt.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:28

Tuurlijk zijn we allemaal op die manier begonnen, en tuurlijk rijdt niet iedereen perfect. Alleen ik vind dat je dan als manege eigenaar/ instructrise het anders aan moet pakken. Bij ons op de manege rijden de beginners zowieso de eerste 5 lessen vast aan een halstertouw met iemand ernaast, en de eerste les stappen ze alleen maar en werken ze aan hun zit en leren ze de basis van het paardrijden. Pas als ze dat onder de knie hebben en vatzoenlijk kunnen rijden mogen ze los. Maar daar kan jij niks aan doen, ik vind het alleen slordig.

Verder vind ik dat je wel al netjes zit, ik kan niet echt verder commentaar geven omdat je het beter kan leren van je instructrise..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:05

Je hebt gelijk DewiRox, het is idd beter voor de ruiter maar ook voor de paarden wanneer er op jouw aangegeven manier wordt begonnen.

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 07:53

Dank je wel iedereen.
En nog voor de zekerheid. Ik rij eerst :-)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 06:53

Moderatoropmerking:
De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
RT-HAW is bedoeld voor opbouwend rijtechnisch commentaar, en dit kan alleen gegeven worden als je beeldmatriaal van een acceptabele kwaliteit is. Zodra je betere/langere filmpjes of goede foto's beschikbaar hebt die hier wel aan voldoen, dan mag je uiteraard een nieuw topic openen.