Manegefjord Kwero @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saarie

Manegefjord Kwero @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:41

Hoi!

Nou, ik als manegeruiter waag weer eens een poging tot een HAW-topic :D
Ditmaal met de fjord Kwero!

Kwero is fjordenruin van 1.36 die sinds 2002 op onze manege staat.
Manege de Blijde Ruiters is voornamelijk voor geestelijk en/of lichamelijk gehandicapten. Wij 'normale' ruiters lessen hier ook, in ruil voor (naast lesgeld) vrijwilligerswerk in de begeleiden van deze mensen te paard. Ik doe dit al jaren met veel plezier :)

Kwero wordt zowel onder het zadel als voor de kar getraind. Met een gehandicapte erop (dit voelt hij feilloos aan) is hij superbraaf en kan hij zijn gangen helemaal aanpassen, maar zodra er een 'normale' ruiter opstapt kan hij veranderen in een monster :D
Hij is op zn fjords sterk en eigenwijs, en heeft er een handje van om zijn hoofd in de lucht te steken, nek erop zetten en flink de bak door te tanken.

Het is dan ook ons werkpunt om het tempo onder mijn controle te krijgen, waarbij hij wel voorwaarts/nageeflijk blijft. Ik ben erg aan het werk met mijn houding.
Even ter vergelijking van hoe mijn houding een half jaar geleden was (schaamschaam) :(:) :
http://img258.imageshack.us/img258/1467/12394696at6.jpg
Is mijn houding vooruit gegaan?

Er is nog steeds veel werk aan! Ik moet met name letten dat ik mijn handen niet te breed zet. Hier graag tips voor!

Ik start geen wedstrijden (Kwero ook niet) dus een officiëel niveau ontbreekt. De oefeningen die we in de lessen meepakken zijn: alle gangen, verzameling en uitstrekken; buigingsoefeningen als schoudervoor/binnen/buiten; keertwendingen, wijken, pasje travers.

Nou, hier de foto's! (Ik heb helaas geen foto's van het losrijden, dit is dus halverwege)

Een drafje. Mag hier nog actiever vanuit achter.
Afbeelding

Draf, even iets actiever maken.
Afbeelding

Eindelijk wat meer activiteit in dat achterbeen :Y)
Afbeelding

Afwenden in draf om een stukje te wijken (dat staat er dan helaas weer niet op). Wel mooi actief van achter.
Afbeelding

Even een stukje stap.
Afbeelding

Iets meer doorstellen op de volte.
Afbeelding

Stukje schouderbinnen in stap rechterhand.
Afbeelding

Schouderbinnen in draf linkerhand.
Afbeelding

Nog een stukje schouderbinnen linkerhand in draf. Hier nog een probleem: hier kantelt hij wat met het hoofd. Tips?
Afbeelding

Even een stukje draven tussendoor, wat verzamelen/oprichten. Kropt zich hier iets op.
Afbeelding

Terug naar stap: achterhand wat naar binnen plaatsen (voorbereiding travers)
Afbeelding

Inzet pasje travers.
Afbeelding

En natuurlijk wil ik jullie ook de minder mooie momenten niet onthouden :Y)
Dit gebeurt er als Kwero er geen zin in heeft: rennen!
Afbeelding

Afbeelding

Nou, nog maar even een leuke om het af te sluiten dan :D
Afbeelding
Maf paard.

Dat waren ze, brand los met al dat nuttige commentaar!
Lees alsjeblieft wel even de openingspost voor je reageert, dat scheelt een hoop herhalingen!

Groetjes, Sara

chivaldi

Re: Manegefjord Kwero @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:46

het ziet er opzich niet zo heel verkeerd uit hoor.
commentaar geef je grotendeels zelf al.
tenen nog wat naar binnen,handen meeer bij elkaar en vooral recht boven je pony blijven zitten!
veel succes nog samen

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:13

@chelletju: Dankjewel voor je berichtje! Recht zitten is inderdaad een goeie tip, viel me ook op toen ik de foto's zag. Ik knik af en toe wat in...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:18

ik vind dat je soms wat te ver achterover hangt
probeer net iets rechterop te zitten

en ook recht voor je uit kijken je kijkt wat te vaak naar de grond...
en de kapstokjes :P

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:24

@_Daniella: Dankje! Haha, naar beneden kijken klopt, dat is echt een grote tick... Kapstokjes probeer ik op te letten, maar is niet heel makkelijk, ik heb iets aan mijn voeten waardoor ik ze niet helemaal recht kan draaien ;)

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:40

Je bent al ontzettend vooruit gegaan, ziet er heel netjes uit, vooral voor een manegepaard.
Af en toe zit je volgensmij nog wel iets te zeer in stoelzit, probeer daar op te letten.
Succes :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:45

Hé wat leuk!!! Ik ben begonnen met paardrijden op de Blijde Ruiters. Heb hier van mijn 6de tot 15de gereden, totdat ik een eigen paard kreeg.

Ik vind dat je erg vooruit bent gegaan!! Ik heb alleen het idee dat je af en toe je polsen op slot zet, maar dat kan ook een vertekend beeld zijn.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:47

@Nativa: Hartstikke bedankt :) Stoelzit klopt, heb je goed gezien. Ik ga eraan werken!

@mo_van_dijk: Wat leuk, een ex-Blije! Tot wanneer heb je er gereden? Polsen vielen mij ook op, er zit soms een of andere rare knik in :P geen idee wat ik daarmee doe! Ik zal er eens op letten...

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:49

Je bent goed vooruit gegaan. Is het niet wat om nog even zonder sporen te rijden? Je hebt zoals hiervoor al gezegt je tenen best wel ver naar buiten en daarom prikken je hakken telkens in zijn buik. Ik snap dat je iets hebt aan je voeten maar probeer er zo veel mogelijk aan te werken! Normale pony's vinden het al vervelend als je met een hak in hun buik prikt, maar zeker met sporen doet dit echt pijn! Misschien is dat ook wel de reden dat hij soms ineens gaat rennen? Je geeft hem namelijk duidelijk aan: harder lopen! En dan doet hij dat ook... Of doet hij dit ook bij mensen zonder sporen?

Edit: Ook je hakken iets meer uitdrukken!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:53

Ik denk dat de sporen een momentopname is. In mijn tijd op deze manege mocht je pas met sporen rijden als je een bepaald diploma had en de instructie vond dat je eraan toe was. Hetzelfde geldt voor het rijden zonder martingaal. Is dit eigelijk nogsteeds zo?

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:55

Zou wel kunnen maar het is op bijna alle foto's het idee...
Ik probeer alleen maar te helpen :(:)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:57

Dat snap ik wel, ik geef je alleen iets meer achtergrond info. Ik zie trouwens op geen één foto de spoor daadwerkelijk in het paard zitten. Afhankelijk van hoe stil haar beenligging is, kan het denk ik wel!

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:01

Nee, dat snap ik. Ik zie het ook niet echt in het paard zitten, maar als de tenen naar buiten staan, krijg je al snel dat je met de hakken in je paard zit. Kan ook idd momentopname zijn, maar ik geef haar bij deze iets om op te letten :P

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:05

Haha hooo jongens, niet zo snel :P
Sporen en zonder martingaal klopt inderdaad nog steeds mo,
Dat mag pas vanaf een bepaald niveau.
@ Kladversie: Ik snap je commentaar. Ik let erg op mijn hakken en spoorgebruik, heb ze ook zeker niet bij elk paard om. Kwero rent nog veel harder weg en door je been heen zonder sporen, dat is ook de reden waarom ik ze gebruik. Ik kan wel mijn hakken uitdrukken en mijn voeten een beetje kantelen, waardoor ik zeker niet zomaar in de buik prik :) Ik zal er nog eens extra op letten!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:53

Ik vind het er best netjes uitzien. Soms vind ik je hand wat streng maar dat kun je verbeteren.
Ook vind ik je houding nog niet perfect maar daar kun je ook altijd nog aan werken!
Voor de rest gaat het helemaal de goede kant op.. Je hebt zelf goed door wat je aan het doen
bent.. Dat kun je wel zien aan het commentaar..

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:56

@Kladversie: haha oke dankje! Ik ga zo eens even jouw houding bewonderen... :D

@Axel_Valerie: Dankjewel! Wat strenge hand klopt, ik probeer erop te letten; hij wordt soms erg sterk en mijn eerste reactie is dan terugtrekken... Fout, ik weet het! Ik ga eraan werken :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:25

Het valt me af en toe op dat je je benen wat te ver naar voren licht, een beetje in de ''stoelzit''. Verder vind ik het er leuk uitzien, soms lijk je wat streng in je binnenhand, maar van een foto vind ik dat moeilijk te beoordelen! ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 14:49

@marlinH: Dankje voor je berichtje! Houding klopt, ik zit echt niet lekker op dit zadel ook (wintec veelzijdig) In een dressuurzadel is het al iets beter :) Ik ga er op letten!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:06

Let erop dat je recht blijft zitten.
Je hangt steeds verder naar rechts (links voor de kijkers).
Ook op de foto dat je zegt dat hij kantelt, zit je enorm scheef.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:02

Ziet er super netjes uit hoor, je houding stoort me helemaal niet. Wel zou ik af en toe wat vriendelijker zijn met je binnenteugel, met schoudervoor b.v met je binnenkuit naar je buitenteugel rijden, en binnenteugel alleen licht kontakt houden, en licht stelling vragen waardoor hij wat ' rechter ' komt en dus niet met zijn hoofd kantelt. Verder ga zo door !!.

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:54

Wauw, dat ziet er goed uit! Misschien zit ik vol vooroordelen, maar toen ik manegefjord zag staan, had ik dit niet verwacht! ;)

Wel opletten met je handen, denk ik, want ik vind dat het er op de foto's uitziet alsof je daar nogal hard en streng mee bent? Ik zou je handen voorlopig ook nog wat lager houden, want nu krijg ik een beetje het gevoel alsof je hem omhoog trekt. :) (Maar dat kun je eigenlijk moeilijk zien op een foto, maar ik zeg maar even hoe ik vind dat het eruit ziet he ;) )

Alleszins: doe zo voort! +:)+ Ik vind dat het er voor de rest heel netjes uitziet! :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:03

Ziet er goed uit.

Wat mij echter opvalt is:

1) het lijkt alsof jij zijn hoofd 'draagt' door je handen hoog te plaatsen. Hij moet zichzelf dragen en niet op jouw teugels hangen.

2) Ik vind persoonlijk dat je iets te lang bent voor hem, je kunt niet goed inwerken met je been zonder je been iets op te tillen en te prikken met je spoor. Je moet met je kuit druk geven niet met je hak. Je knieeen zijn ook wat opgetrokken door te korte beugels.

3) Ligt het zadel niet wat te ver naar voren?

Dat was het! Ik bedoel het als tips he! Dit is wat mij opviel.

Verder vind ik het er goed uitzien!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:05

Ik vind dat hij juist fijn eronder is met zijn achterbeen op de foto's waar jij zegt dat hij actiever moet! En waar jij hem er netjes onder vind met het achterbeen vind ik juist van niet :))

Verder vind ik dat hij mooi loopt, zeker voor een manegepony! :j

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:32

Ik vind dat hij mooi loopt,
en jou houding vind ik ook super netjes.
Alleen het lijkt net alsof je hem heel hard in zijn mond trekt !
Het zou ook aan de fotos kunnen liggen hoor, maar probeer dat niet als oplossing te zien als hij te hard gaat want je wint het nooit van een paard qua kracht.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 17:00

@ Pizza: Handen hoog ben ik juist heel erg op aan het oefenen, naar aanleiding van een hele hoos bokt commentaar op vorige topics :P Ik had ze namelijk eerst veel te laag! Dankjewel verder voor je berichtje :)

@laetitia: zie ook reactie op Pizza; ik ben inderdaad aan de lange kant (hij is ook maar 1.36 en ik 1.78) maar hij is beresterk en ik weeg maar 62 kg :) Ik rij hem misschien 2 x per jaar, dus veel is er niet aan te doen! Zadel viel mij idd ook op, goed gezien! Tis ook niet makkelijk met zo'n bolle pony :D

@ Aranel: haha, ik zal er nog eens naar kijken :)

@ Eva_D: dankje! Hand zal ik op letten, hij is erg sterk waardoor ik inderdaad soms wat terugwerk.