Last van onderbenen/enkels tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Last van onderbenen/enkels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:05

Ik weet niet of het hier goed staat! :+

Als ik aan het rijden ben, heb ik heel erg last van mijn onderbenen en dan vooral mijn enkels! Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit oplossen? Ik rij met rubberen rijlaarzen!

Dani

Re: Last van onderbenen/enkels tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:21

Een foto zou wel handig zijn..maar kijk zelf eens goed naar je beenhouding, of vraag dit aan iemand anders. Zijn je beugels te kort of te lang (probeer ze eens een gaatje korter/langer)? Draai je je tenen heel erg naar buiten, of overdreven naar binnen? Druk je je hakken misschien te ver uit, of trek je ze heel erg op? Heb je veel spanning in je enkels, kan je ze gemakkelijk draaien?

Als dat het allemaal niet is, zou je kunnen kijken voor andere beugels, die meebewegen, of met een verend voetbed. Soms wil gewoon een breder voetbed ook al helpen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:29

Ik zou ook eens naar ander schoeisel kijken. Rubberen laarzen staan niet bekend om hun goede stevigheid rondom de enkels.

Ik heb ook veel last van m'n enkels. Rij nu sinds kort met ariatschoenen (de dure versie) en dat zit gewoon heel erg fijn en stevig. Hiervoor met mountainhorse schoenen gereden en dat ging ook goed maar na zo'n 9 jaar waren die wel toe aan vervanging.

Ik ga binnenkort ook nog kijken naar beweegbare beugels. Heb ze een keertje geleend van een goede vriendin en dat beviel wel erg goed. Merkte dat er meer rust in enkels en knieen kwam. Dus ik ga er binnenkort ook een stel aanschaffen.

Verder is het belangrijk dat je, je beugels goed op maat hebt. Dus niet te lang zodat je opzoek moet naar je beugels en op je tenen gaat staan. Maar ook niet te kort zodat je opgepropt op je zadel komt te zitten.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:30

Heb even de fotos in je profiel bekeken. Het kan zijn dat door de vouwen in je laarzen je enkels wat afgekneld en belemmerd worden in de beweging. Je hoeft ze niet overdreven te kunnen draaien etc maar er moet wel wat speling kunnen zijn. Net als wat Thats_me zegt.
Ik snap dat leren rijlaarzen vrij prijzig zijn, maar je kunt ook een keer een paar goede schoenen met chaps proberen. Misschien kan je even een paar van iemand lenen en kijken of je verschil voelt.
Heb je er trouwens ook last van tijdens lopen/ hardlopen etc?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:44

Ja, ik heb zelf wel leren rijlaarzen met rits, maar ik heb zelf nogal stevige/dikke kuiten, ben zelf wel bezig met afvallen, maar wil eigenlijk nog niet echt goed lukken! Dus die trek ik niet zo vaak nog aan en ook omdat de zool wat los zit :P Denk dat ik morgen even met textiellijm aan de slag ga en wat tussen de zool doe, zodat ik gewoon weer met deze kan rijden, deze geven ook inderdaad wat meer stevigheid!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 21:46

Bedankt voor de tip trouwens, had het eigenlijk nog niet zo bekeken dat rubberen laarzen minder stevigheid bieden aan mijn enkels!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:47

Dat is idd een goede reden om af te vallen. :D Ga ze alleen niet aandoen als daardoor je heel been afgekneld wordt! Denk dat je dan voorlopig meer hebt aan je rubberen laarzen.
Even een tip: laat je laarzen maken door de ruiterwinkel of een schoenmaker, dan weet je zeker dat het goed gebeurt.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:07

Ja dat is waar, dat is ook zeker niet de bedoeling! Wacht wel even tot de schoenmaker terug is van vakantie :D

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:07

Moet hier trouwens ook nog ergens Jophurs hebben liggen!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:00

Of aan je zit.
Je draait je tenen niet vanuit je enkels naar binnen, je hele been moet vanuit de heup goed liggen, ander schoeisel is imo symptoombestrijding :)

Zie ook dit topic, en dan de reacties van Lalidan:

[RT-D] Beugels vast aan singel maken

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 18:04

Bedankt voor de tips!

xxNoLimit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:23

misschien heb je niet genoeg grip met je rubberen laarzen , ik had zelf vroeger ook rubberen laarzen en ik zwikte steeds met mijn enkels en had helemaal niet genoeg steun. ik heb nu lederen rijlaarzen en het gaat een stuk beter! het sluit mooier om je enkels en je hebt gewoon meer stevigheid. ik zal gewoon eens uit proberen!

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:37

Ik heb ook heel veel last van mijn onderbenen en enkels,
omdat mijn paard zo hoog opgeeft en ik moeilijk kan blijven zitten.
maar het helpt bij mij heel erg om je tenen naar binnen te draaien ( de hele tijd ) en je kuiten alléén maar tegen het zadel aan liggen niet continu drijven en dan zo stil mogelijk te bijven zitten ( proberen )

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:31

Ja dat klopt, ik heb heel erg weinig grip in mijn Rubberen rijlaarzen! Dus breng ik binnenkort mijn leren laarzen even naar de Schoenmaker en dan kan hij ze even nakijken en nieuwe zolen erop zetten zodat ik meer grip heb.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:29

Hoop dat je laarzen snel gemaakt zijn en je dr goed in past, het is zoo veel relaxter voor je enkels dan rubberen laarzen. :P:)