Moeite met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:02

Hallo!

Ik heb een galop probleem met Ramona.
Ik rij haar zonder zweep en sporen, en dat bevalt me prima, op de galop na.
Dat is vooral met losrijden eerst heel lang en hard draven, en dan een keer aanspringen.
Mij is geleerd om dan direct terug te rijden, en opnieuw proberen, alleen krijg je haar dan bijna niet terug.
Ik doe er een heel rondje over om haar terug en rustig te krijgen.
Ik ga diep zitten, geef een ophouding en stem, maar soms word het echt het hoofd omtrekken omdat ze dan niet te houden is.
Ik rij wel veel overgangen van galop naar draf, en draf galop, alleen dat is juist het gevecht.

Met les moet ik veel overgangen rijden trouwens.

Wie heeft raad?

Liefs,

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:13

Toch even een zweepje erbij pakken tot het bevestigd is? Kan je hem daarna weer wegleggen. :) Even een klein tikje achter je been als "waarschuwing" dat ze wel op moet letten op je been. Is ze verder wel vlot voor je been?

Probeer erg duidelijk te zijn in je hulp, geef een duidelijke ophouding. Op die ophouding moet ze ook echt zachter gaan lopen, anders geef je eens een korte ruk aan beide teugels. Je paard moet naar je hulpen luisteren, pak haar een keer iets grover aan als ze door je hulp heen blijft lopen. Maar belonen op een goede reactie! Daarna kan je de hulp voorzichtig afbouwen. Mijn paard kan vanuit galop naar halt met een kleine beweging van mijn handen en gewicht. :j

Bij een positief tempoverschil gelijk weer loslaten, dat is heel erg belangrijk! Met alleen vasthouden gaan ze alleen tegen je vechten, daar win je niets mee.

eldie

Re: Moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:23

je hulpen heel duidelijk geven en proberen aan te springen in een bocht. Als het niet lukt, dan eerst weer terugnemen en dan de volgende bocht opnieuw proberen.

Als het dan nog niet lukt, dan wel een keer doorjagen, belonen en daarna weer proberen op de manier hierboven. En een keer echt duidelijk zijn met een kort tikje met je zweep lijkt me ook een goed idee als je paard dit blijft houden.

succes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:25

Shattered schreef:
Toch even een zweepje erbij pakken tot het bevestigd is? Kan je hem daarna weer wegleggen. :) Even een klein tikje achter je been als "waarschuwing" dat ze wel op moet letten op je been. Is ze verder wel vlot voor je been?

Probeer erg duidelijk te zijn in je hulp, geef een duidelijke ophouding. Op die ophouding moet ze ook echt zachter gaan lopen, anders geef je eens een korte ruk aan beide teugels. Je paard moet naar je hulpen luisteren, pak haar een keer iets grover aan als ze door je hulp heen blijft lopen. Maar belonen op een goede reactie! Daarna kan je de hulp voorzichtig afbouwen. Mijn paard kan vanuit galop naar halt met een kleine beweging van mijn handen en gewicht. :j

Bij een positief tempoverschil gelijk weer loslaten, dat is heel erg belangrijk! Met alleen vasthouden gaan ze alleen tegen je vechten, daar win je niets mee.

Hihi oke!
Ja, verder reargeert ze super, met overgangen of tempo wisselingen is het gewoon een beetje druk en ze gaat al.

Kladversie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:58

Ik heb ook zo'n paard gereden. Bij mij hielp het heel erg om bij de overgang stap-draf te beginnen met praten. Het maakt niet uit wat je zegt, als je het maar rustig zegt. En je moet niet telkens dingen herhalen zoals 'hooo'. Ik vertelde het paard altijd over dat je samen paardrijd en niet alleen, wat er die dag op school gebeurd was en dat ik toch zo'n mooi paard tussen de benen had. Als je voelt dat het paard zich ontspant kun je rustig aangaloperen. En ja, als ze ervandoor gaat, op de volte trekken en terughalen.. Dat is het enige dat bij mij hielp. Maar volgens mij heb je dat al geprobeerd, ik snap dat het moeilijk is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:32

Je vraagt het eigenlijk te dikwijls, vraag het een paar keer maximaal, dan zeg je ok als je wil gaan loop dan maar, en je geeft eventueel nog een beetje been erbij ga zo nog een paar rondjes rond, zet hem dan op de grote cirkel maar nog steeds met extra been, dan vraag je het heel gewoon alsof het de eerste keer is dat je het vroeg om dus te vertragen, doet ze het ok dan los je ook onmiddelijk de druk op de teugels en beloon, vertraagt ze niet, ok dan zeg je ok been er weer aan en zo voort , het kan echt wel een paar toertjes duren voor ze dan stopt maar ze zal echt wel zelf kiezen nu stop ik op jou vraag.
Moest ze zelf vertragen zonder je het vroeg dan mag je dat niet aanemen maar dus je been er zeker terug aanleggen en dus nog een extra rondje rijden, dan weer vragen.