Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelll

Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:48

Laatst zat er een meisje op haar pony, en die pony loopt bijna nooit door als hij moet poepen.
Meestal gaf ze dan een schop of een tik op de kont, maar wat ze nú deed...
Het paard stopte dus, en ze slaat hem zo tussen zijn oren met de zweep!
Sorry, maar dit is toch sowieso géén goede bestraffing? Het paard flipte helemaal en begon als een gek rond te rennen, en kwam ook omhoog met de voorbenen. Ogen helemaal groot, en ze mocht ook niet meer aan zijn hoofd komen, zó bang was ie geworden!
Ik zei er natuurlijk meteen wat van en toen kreeg ik te horen dat ie gewoon moet luisteren en dat het helemaal niet pijn doet bij een paard om tussen zijn oren te slaan. Maar dit is toch een heel gevoelige plek?

Nouja, mijn vraag dus: Vinden jullie dit een goede bestraffing voor een poepend paard dat niet doorloopt of niet?

*Edit; Dit wilde ik eigenlijk niet zeggen, maar diegene heeft toch geen Bokt.
Cosmo is mijn verzorgpony en ik doe het samen met dat meisje die dat paard sloeg en dat is dus Cosmo.. Ik moest echt tot 10 tellen want ik had dat kind bijna van mijn pony afgerukt en haar geslagen. Maar ik kan het toch niet maken om dat tegen de eigenaar te zeggen? Want dan lijk ik net zo een klikspaan die Cosmo voor zichzelf wilt..
Laatst bijgewerkt door Chanelll op 27-05-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:49

ik vind het niet kunnen, maar dat is mijn mening ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:50

Dit is een afstraffing die veels te ver gaat WAT het paard ook doet. Heel misschien als hij steigerd. Paard op het hoofd slaan met een zweep doe je niet, klaar uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:51

Nee, dat kan echt niet en je lost er niks mee op.
Ik vind trouwens wel dat je paard gewoon door kan lopen tijdens het mesten, dus als hij echt op de rem gaat en niet reageert mag je best een tik geven. Een tik achter je been dan wel, en niet tussen de oren.

Chanelll

Re: Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:52

Hier, gelukkig ben ik niet de enige die dit echt niét vind kunnen!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:53

is er niemand die ouder is die daar wat van zegt ?
ik zou het met de staleigenaar opnemen, dit is idioot en ook een slecht voorbeeld voor anderen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:53

Eens met brigitta1987. Daarnaast, wat wil je er mee berijken? Als je een paard op zijn hoofd ramt zal hij nog eerder achteruit gaan dan vooruit. Moet ie naar voren, dan tik je altijd achter aan en sowieso nooit op het hoofd.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:55

Ja ik vind het ook weer zo wat om het tegen de eigenaar te zeggen, want dan is zij die pony wss kwijt. En dat kan ík als buitenstaander toch niet maken?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:56

Eens met bovenstaande.
Ik vind dat je noooooit een tik mag geven op het hoofd.
Achter de kuit of de kont vind ik een veel betere oplossing.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:57

Chaneltjee schreef:
Ja ik vind het ook weer zo wat om het tegen de eigenaar te zeggen, want dan is zij die pony wss kwijt. En dat kan ík als buitenstaander toch niet maken?

Is het haar pony niet dan?

Nou, ik zal je dit zeggen: als ik iemand op mijn paard laat rijden en die flikt zoiets en niemand zou dat tegen mij zeggen?

Nooouuuuuu dat wil je niet meemaken denk ik!

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:59

Mensen lees even de Edit in de beginpost ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:01

Chaneltjee schreef:
Laatst zat er een meisje op haar pony, en die pony loopt bijna nooit door als hij moet poepen.
Sorry, maar dit is toch sowieso géén goede bestraffing? Het paard flipte helemaal en begon als een gek rond te rennen, en kwam ook omhoog met de voorbenen. Ogen helemaal groot, en ze mocht ook niet meer aan zijn hoofd komen, zó bang was ie geworden!
Ik zei er natuurlijk meteen wat van en toen kreeg ik te horen dat ie gewoon moet luisteren en dat het helemaal niet pijn doet bij een paard om tussen zijn oren te slaan. Maar dit is toch een heel gevoelige plek?

Nouja, mijn vraag dus: Vinden jullie dit een goede bestraffing voor een poepend paard dat niet doorloopt of niet?

Cosmo is mijn verzorgpony en ik doe het samen met dat meisje die dat paard sloeg en dat is dus Cosmo.. Ik moest echt tot 10 tellen want ik had dat kind bijna van mijn pony afgerukt en haar geslagen. Maar ik kan het toch niet maken om dat tegen de eigenaar te zeggen? Want dan lijk ik net zo een klikspaan die Cosmo voor zichzelf wilt..

Ik vind dat je het zelfs een beetje verplícht bent dit tegen de eigenaar te zeggen. Die gaat ervan uit dat zijn paardje in goede handen is bij jullie, en als dat niet zo is heeft hij het recht dit te weten. Al doe je het anoniem.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:07

Abeltje77 schreef:
Chaneltjee schreef:

Ik vind dat je het zelfs een beetje verplícht bent dit tegen de eigenaar te zeggen. Die gaat ervan uit dat zijn paardje in goede handen is bij jullie, en als dat niet zo is heeft hij het recht dit te weten. Al doe je het anoniem.

Ja, daar heb je gelijk in. Die pony staat bij die mensen aan huis en de ouders van dat meisje die sloeg kennen die mensen ook, maar ja, het gaat hier inderdaad wel om hun pony. Ze heeft wel beloofd het NOOIT meer te doen, maar hoe kan ik dat echt zeker weten? Want ze is er ook weleens als ik er niet ben, en verantwoordelijkheids gevoel heeft ze echt níet want ze laat het hek van de wei nog vaak genoeg open staan waar Cosmo in staat.. En dat terwijl ze hem ook al 2 jaar rijdt..

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:08

Praat er maar eerst met haarzelf over, en zeg dat als ze nog iets flikt wat niet door de beugel kan ( wei open laten staan, meppen etc) dat je dan naar de eigenaar stapt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:13

het is niet jouw pony :) dus haar eraf rukken heeft geen zin.

Je moet je eerst afvragen deed cosmo dat al vaker of doet ie dat sinds kort.

Vroeger moest de mijne ook door lopen maar dat was niet zo'n probleem nu heeft ie vorig jaar in de kliniek gestaan met koliek en stopt nu met rijden heel genant in de woonwijk.

maar ik ben blij met elke drol dus mijn paard mag nu stoppen tijdens het poepen.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:19

Cosmo deed het altijd al, maar bij mij doet ie het nu eigenlijk niet meer omdat hij weet dat hij een tik krijgt als hij het doet en omdat ik hem gewoon door en door ken. Ik rij elke dag, dat meisje misschien 2, 3 keer in de maand. En bij haar flikt ie dat dus nog. En ik heb het er met haar over gehad en zij begrijpt niet dat dat gewoon geen bestraffing is, en over die hekken open laten staan, dan krijg ik opmerkingen als; 'je bent m'n moeder niet!' en dergelijke.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:25

Ik vind dat je het niet kan maken om zo'n bestraffing te geven! En ikvind ook
dat je het de eigenaar moet vertellen. Zeg er dan bijv. bij dat je het niet bedoelt
dat je cosmo voor je alleen wilt, maar dat je je zorgen om hem maakt ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:35

Moeder geen moeder, whatever jij komt op voor dat paard! Goed gedaan en als je nog meer wilt doen om dit te voorkomen, stap je naar de eigenaar!
Dat die dat meisje er dan maar op aan spreekt.
Als ze dan niet meer komt, prima toch.
Dalijk is Cosmoz kopschuw en wie krijgt er dan de schuld aangezien jij er meer bent dan de ander, snap je.. dan gaat zij dalijk iets over jou verzinnen en komt er ruzie van.

Dus gewoon tegen de eigenaar verstellen wat je hetb gezien en dat zeg je er maar direct bij dat je het verteld omdat je niet wilt dat het nog een keer gebeurd want het is niet goed voor de pony. Dat zal de eigenaar ook wel begrijpen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:38

of het nou pijn doet of niet, hoofd en hals zijn voor een paard het meest beangstigend omdat het daar het kwetsbaarst is voor roofdieren.

daarbij vind ik sowieso straffen van zoiets niet goed. arm beest kan er ook niks aan doen dat ie zijn ontlasting kwijt moet...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:56

Nouja... kan me er wel een voorstelling bij maken dat je wilt dat je paard doorloopt. Stel je voor dat je in een wedstrijd aant rijden bent en paardlief gaat plots -boem- op de rem omdat ie moet poepen.

Ze kunnen het goed lopend hoor! Zou wat zijn: even wachten meneer de leeuw, ik moet even poepen, daarna mag u verder op mij jagen!

Maar goed, ik laat paard ook altijd stil staan. We rijden geen wedstrijden en het is handiger met opruimen. Maar ik vind ook: als ik wil dat ie doorloopt moet ie dat ook doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:02

Maar dat is dan niet een reden om een paard tussen de oren te slaan. Op de kont of de hals vind ik wel oke. Maar tussen de oren toch echt niet, ook omdat het heel gevoelig is. Maar sowiezo een paard slaan is niet goed.

Mijn paard deed het eerst ook, maar dat heb heb ik afgeleerd om bij haar hard te gaan drijfen. Zodat ze moest doorlopen.
En dat heb ik een paar x gedaan en nu doet ze het ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:06

omdat die moet poepen vind ik een beetje onodig, alsof zij zelf staat en loopt als ze moet poepen/plassen komop he

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:07

_Miistral_ schreef:
omdat die moet poepen vind ik een beetje onodig, alsof zij zelf staat en loopt als ze moet poepen/plassen komop he

Mistral bij paarden ligt dat toch wat anders. Dat zijn vluchtdieren, die kúnnen lopend poepen.

Maar inderdaad, het is geen reden om het diertje op zijn kop te slaan! Dat is gewoon not done.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:07

_Miistral_ schreef:

Hoe wil je dat dan oplossen op de wedstrijd?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:08

zo'n soort afstraffing is nooit toegestaan in mijn ogen!!
uit den boze, had het dan ook niet hoeven zien had haar hoogst persoonlijk van het dier afgesleurd!

dat ze hem een tik op de kont geeft of eens een flinke schop dat ie leerd dat ie door moet lopen tijdens het poepen is tot daar aan toe maar er hangt natuurlijk meer vanaf, heeft ze het eerder wel toegestaan dat ie stil stond hoe lang heeft ze het dier hoe oud is het dier.