Geen stelling voor nageeflijkheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Geen stelling voor nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:48

In mijn groepsles op de manege krijg ik, wanneer ik tijdens het inrijden stelling vraag op een rechte lijn, steeds de opmerking dat ik nog geen stelling mag vragen voor mijn paard nageeft. Nochtans geeft het paard dan veel vlugger na.

In principe is het ook niet het 'van achter naar voren drijven tegen de twee handen', maar heb ik op dat moment meer druk op de buitenteugel dan op de binnenteugel. We zijn bezig met het rechtrichten, dus ik vermoed dat het fout is omdat het paard dan scheef gaat lopen.

Maar ik heb het gevoel dat je je paard makkelijker kan rechtrichten als het nageeft. Is het dan zo fout om het paard eerst te laten nageven dmv wat stelling te vragen en daarna pas te gaan (proberen) rechtrichten?

Anoniem

Re: Geen stelling voor nageeflijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:14

Ja, want dan geeft het paard niet op een goede manier na.
je moet het paard idd van achteruit rijden, zodat je met je benen het paard stimuleert de achterbenen onder de massa te zetten, met een goede, ontspannen zit sta je het paard toe de rug bol te maken, en dat resulteert als vanzelf in de typische hoofd/halshouding, je hoeft alleen nog na te geven in je handen. Maar als je het doet vanuit stelling doe je eigenlijk alweer teveel aan de voorkant.

Een rechtgericht paard geeft makkelijker na, want is op beide kanten los, en een nageeflijk paard is makkelijker recht te richten. Een beetje de kip of het ei verhaal. Jouw gevoel klopt wel, maar een paard aan de teugel rijden is niet iets wat je vanuit stelling doet.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:23

Ja, ik drijf nu ook die achterhand wel naar voor hoor, ik rijd van achter naar voor. Vooraan vang ik echter meer op met mijn buitenhand dan met mijn binnenhand, door die stelling.

Bedankt voor je uitleg :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:49

Waarom het waarschijnlijk niet mag is om de reden die yamcha noemt. Want je paard/pony gaat dan op 1 teugel nageven en gaat scheef lopen.

Door veel wendingen te rijden (en dus stelling te vragen), maak je je paard los in zijn lijf en zal dus makkelijker gaan nageven. Maar dan wel op twee teugels. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:40

Ja. Zo laat je het paard op de verkeerde manier nageven en wordt het later niet makkelijk om zonder stelling je paard na te laten geven. Gewoon rechte lijnen en voltes rijden, rechte lijnen zonder stelling, voltes met lichte stelling naar binnen. Dat nageeflijke komt wel vanzelf. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:52

Senzafine schreef:
Ja, ik drijf nu ook die achterhand wel naar voor hoor, ik rijd van achter naar voor. Vooraan vang ik echter meer op met mijn buitenhand dan met mijn binnenhand, door die stelling.

Bedankt voor je uitleg :)

Graag gedaan :D

Je paard moet idd nageven op beide teugels, en om dat te kunnen doen, moet je evenveel "gewicht" (alsjeblieft niet meer dan een pakje boter) op beide teugels hebben, en daarvoor moet het paard dan weer recht zijn........ blijft een kip of het ei verhaal :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:59

je moet je paard idd eerst rechtrichten voordat die goed kan nagevelijk, echter kan je hem ook rechtrichten in de wendingen en dmv stelling.. Wel belangrijk is hoe je stelling vraagt, dit moet je nl met je benen en zit doen en absoluut niet met handen of teugels! Want dan rij je hem scheef ipv recht :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:23

Idd waar :j