Beschrijving van het probleem: mijn onderbenen zijn niet stil in draf en galop. In galop verlies ik regelmatig mijn beugels, zelfde voor doorzitten. Mijn instructrice zegt me dat het probleem komt omdat ik mijn benen optrek en dat ik ze 'lang' moet houden. Ik krijg ook spanning in mijn onderrug trouwens, wat blijkbaar ook voortkomt door het feit dat ik mijn benen optrek. Het vreemde is dat mijn knieën wél ontspannen zijn, dus daar zet ik niet vast (ze teste dat door eraan te wiebelen en die liggen lekker los).
Als ik zonder beugels rij is het probleem véél minder, daar heb ik geen probleem om ze lang te houden, ik blijf zelfs veel beter zitten in de galop. Maar zodra ik de beugels weer aandoe is het probleem terug, dus zonder beugels rijden lost voor mij het probleem niet op.
Ik ben zo gefocust op dit probleem dat ik voor mijn gevoel helemaal geen vooruitgang boek met mijn rijden.
Misschien komt het voor uit een stijve heup? Ik kan immers niet doorzitten of blijven zitten tijdens het galloperen. Ik heb een zittend beroep en kan ook maar 1x per week rijden (geen eigen paard) dus misschien wat euh... 'grond'oefeningen om een 'losse' heup te krijgen?
Ik heb trouwens het boek van Akasha rijkunst en ik begrijp de 'theorie' maar krijg het maar niet toegepast!
Werkte voor mij prima!
En ik moet nu bij mezelf eerst naar die ontspanning toe (bij mij helpt het heel erg om liedjes te zingen, zodat ik niet aan mijn houding denk) en dan vanuit een ontspannenhouding proberen goed te gaan zitten. Ik ben ook de enige die de opmerking krijg dat ik meer als een zoutzak moet gaan zitten tijdens mijn paardrijles