probleem op verplaatsing met zijn maatje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

probleem op verplaatsing met zijn maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 08:31

ik rij nu een 4,5 jarige ruin Jazz x rolex, sinds februari.
Hij heeft bij mij nog geen stap verkeerd gezet, we zijn al dikwijls op andere plaatsen gaan rijden alleen met hem of samen met het meisje van de paarden.
Hij bokt niet of steigerd nooit.

maar nu zijn we zondag op wedstrijd geweest voor 2de maal, en ik was ter plaatste ten einde raad.
de merrie stond langs de bak buiten en ik moest inrijden, en ik kreeg hem niet van de merrie af, heeft niet echt gebokt meer een sprong in de lucht maar hij was niet meer te sturen wou constant uit de bak lopen
en omdat hij het niet mocht van mij ging hij constant omhoog.
als ik benen gaf of een tik met de zweep ging hij steeds hoger en hoger, en stak zijn kop tussen de benen.
eenmaal ik in de ring moest verder weg, kon ik niets meer hij ging niet verder dan de x en blijf maar omhoog gaan en zich omdraaien om eruit te lopen ik kon echt niks meer.
en omhoog constant echt geen stap meer op de grond. durfde ik iets te doen, werd hij gewoon gevaarlijk...
dus heb ik maar opgegeven, toen de merrie binnen moest was hij gelijk ne dulle aan het stappen rond mij wou omhoog gaan en bleeft 200x hinniken. dus ik moest afstappen want hij wou gewoon gaan lopen.

moest hij alleen op de trailer gebleven zijn dan had hij hem afgebroken dus we konden alleen de merrie ma direkt meenemen.

het probleem is dat hij het thuis nooit doet, ik rij dikwijls alleen of op een groot veld samen waar ik weg ga, of op verplaatsing in de les... hoe krijg ik dit nu opgelost?

ze zeiden pak hem eens aan, maar naar mijn gevoel word hij dan gevaarlijk hij is toch 3x serieus hoog gegaan...

en appart meenemen ook niet want het zijn 2 wedstrijdpaarden die samen meemoeten.
we hebben hem de week ervoor alleen meegenomen en dan is hij wel gespannen ma doet niks verkeerd.
iemand raad?

Frantic

Re: probleem op verplaatsing met zijn maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:42

Achteraf is het makkelijk praten, maar je had hem wat meer alleen eerst mee moeten nemen en pas als dat goed gaat zijn merrie ook een keer mee.

Nu was het al eng omdat hij daar nog nooit geweest was en werd het nog enger omdat zijn steun en toeverlaat niet bereikbaar was.

Probeer even wat leuks met de trailer te doen, bosritje oid en pas als hij dan rustig is het toch maar weer eens proberen.

En blijf er bij als de merrie van de trailer af gaat, dan heeft hij tenminste jou nog.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 08:51

ja maar dan flipt hij helemaal, als hij een paard ziet vertrekken begint hij omhoog te gaan en stampen, hij gaat zelfs zitten. begint te zweten, hinniken word echt helemaal gek,
zelfs een zweep doet hem dan niks.

hij heeft eens op een avond de ganse draad van de wei kapotgelopen omdat ze iemand uit de wei haalden, en wij dachten die stopt met lopen maar smorgens vroeg liep hij nog steeds aan de draad gans nat bezweet heel zenuwachtig dus het is niet een paard dat opgeeft of content is met een mens.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:58

ik heb hetzelfde gehad met met mijn paard, alleen werd hij niet gevaarlijk en kon ik hem wel redelijk bij de les houden.
Trailer probleem herken ik wel, ik heb het toen opgelost door als zijn vriendje van de trailer ging bij hem te blijven.
En de pauzes op hem alleen te laten langer te maken. eerst was ik 5 min weg, daarna 10 etc.. Op deze manier weten
ze dat ze niet in de steek gelaten worden :)

Dus ik zou hem veel meenemen met merrie en steeds iets langer weg? En inderdaad ook alleen meenemen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:02

ja alleen meenemen is geen probleem, als hij een paard voorbij ziet lopen begint hij wel weer te flippen.

maar doe we dat met de merrie dan breek hij echt uit de trailer, maar flipt echt,
ma goed dat we er vorige bij waren dus de merrie was nog niet eens weg, hij probeerde over het ijzer tussenschot te kruipen en hing vast met zijn halster en zijn nek tegen het ijzer.

we hebben hem letterlijk terug moeten slaan met de zweep want als hij los kwam deed hij het opnieuw.

die zweep doet hem echt niks dan wat je er ook meedoet

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:04

en zo gedraagt hij zich dan ook onder het zadel, er waren die zeiden verkoop hem eens goeie mep.
maar ik vrees dat hij dan gevaarlijk word.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:16

Dat hoeft niet... als jouw paard zo gevaarlijk doet dan lijkt het erop dat hij niet bereikbaar voor jou is.

Je moet dan zijn aandacht en respect krijgen en dat kan via een flinke schrik reactie of te wel een tik met de zweep.

Maar jij! vindt dat eng en dus heb je groot gelijk om dat niet te doen! Juist op het moment dat je hem uit zijn angst wil laten schrikken moet je precies weten wat er gaat gebeuren en er van overtuigd zijn dat je het kan opvolgen.

Dus dat je hem b.v. heel erg voorwarts kan zetten en het ook blijven uitzitten. Weet je dat niet zeker dan heeft die tik ook geen zin.

Verdiep je eens in de persoonlijke band die je hebt met je paard en verbeter die eerst. Dat kan b.v. via grondwerk.

Het is nog onwijs leuk ook als je daar eens een cursus in kan volgen. Uitgangs punt moet worden dat jij je paard zoveel vertrouwen kan geven in ( voor hem) moeilijke situaties dat hij op jou gaat vertrouwen en niet op ieder vreemd paard dat toevallig voorbij loopt.

Het is een lange weg, maar wel een uitdaging en eentje waarvan je je leven lang plezier van kan hebben