Angst voor het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sven002

Angst voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:58

Ik ben nu 2 maanden bezig met het zadelmak maken van mijn paard, het is een 3 jarige Matterhorn, en erg braaf in de omgang.

Omdat hij helemaal groen was zijn we rustig begonnen, hoofdstelletje daarna singeltje zadel etc.
Ik heb hierbij proffecionele begeleiding en heb zelf ook ervaring met het zadelmak maken van paarden.

De eerste reacties waren heftig maar voor de rest erg braaf. We waren zelfs begonnen met hangen.
Vervolgens heeft hij even rust gehad omdat het zo voortvarend ging ( 5 a 6 dagen)

In al die tijd heeft hij geen vervelende ervaring met het zadel gehad. Maar hij blijft zo vreselijk gestressed op het zadel dat ik niet meer weet waar ik het best aan doe.
Als hij het zadel opkrijgt staat hij op de wasplaats en is er niets aan de hand tot de singel vastzit (uiteraard niet te strak).
Hij staat dan helemaal gespannen en bokt het soms al op de wasplaats eruit. Is dit niet het geval naait hij er in de longeercircel er tussenuit (als je door het hek loopt).
Hij loop je absoluut niet overhoop maar het is echt vluchtgedrag. Wanneer die spanning eraf is (na een rondje rennen) is er helemaal niets meer aan de hand.

Inmiddels pakken we hem minimaal 1x per dag, altijd met zadel in dezelfde volgorde maar ik vind dat er zo weinig verbetering inzit.
Vandaag stunt hij weer alsof hij het zadel voor de eerste keer in zijn leven op heeft.
Mijn instructeur/baas en ik hebben besloten dat we hem net zolang blijven longeren met dat zadel totdat het de normaalste zaak van de wereld is.
Heeft iemand een tip of heb je dit zelf ook weleens meegemaakt zou ik graag een reactie horen.

Ik gun hem alle tijd, of hij nu morgen in augustus of oktober zadelmak is maakt niet uit. Het is alleen soms zo moeilijk/frustrerend als er geen vooruitgang in zit!

Alvast bedankt

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:05

Hoi,

Mijn nu 4 jarige deed vorig jaar met zadelmak maken echt precies hetzelfde. Ook als de singel vast zat helemaal aanspannen en niet normaal wegstappen maar echt wegvluchten. Waarschijnlijk heeft jouw paard dus ook btje zadeldwang, niet dramatisch maar wel vervelend. Heb hoop de mijne is er helemaal vanaf, alleen op vreemd terrein komt het lichtjes terug.

Ik denk dat je al op de goede weg bent leg dat zadel er gewoon iedere dag op en laat em maar op de poetsplaats staan tot dat hij relaxed is. (gaatje voor gaatje aansingelen met elastische singel is wel aan te raden) Het is denk ik ook gewoon een kwestie van tijd en gewenning.

Die van mij was ook vrij bang met het opstappen en andere dingen die op z'n rug gebeurden als je er op zat wellicht vindt die van jou dat straks ook best spannend. Het heeft best even geduurd maar met een hoop geduld en het vaaaak (10 x er op en eraf stappen bijv.) herhalen kom je een heel end.

Succes met em!

aeolusnr1

Re: Angst voor het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 16:36

Ik zou het opzadelen niet in die wasplaats doen maar ineens in die longeercirkel.
eerst wat vrij rondlopen, en laten reageren op jouw comando"s, vlugger trager en stop.
Dan even desensybiliseren, dit met allerlei voorwerpen, dus ook met het zadel, en dan pas het zadel er echt effectief gaan opleggen, wanneer hij het je moeilijk maakt of wegspringt , gewoon hem even extra aan het werk zetten, en weer opnieuw tot hij rustig blijft staan, dit herhaal je dan nog een keertje dus het moet 2 a 3 maal lukken na elkaar, dan echt niks meer met je paard gaan doen, geef hem rust, dus weer op stal of naar de weide, verdere training is voor een andere keer.
Maar geef niet op voor het lukt, al sta je daar al 2uur bezig, maar als het 2 x lukt echt niks meer vragen alleen maar rust.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:04

Ik ben ook bezig met mijn 3 jarige.
Ik werk hem eerst los in de ring en leg de spullen, barebackpad of zadel in het midden van de ring, als hij goed los aan mijn hulpen is , haal ik hem naar het midden en leg het op zijn rug en als het goed vast is ga ik hem weer loswerken, dat ging in het begin wel met een paar bokjes, maar na een rondje of 2 was het gedaan, dit ga ik steeds herhalen en ook het longeren aan de dubbelen lijnen en handwerk ga ik nu met het zadel erop doen.

Zou hem zeker niet vast zetten, geef hem het gevoel dat hij mag en kan vluchten dat geeft vaker meer vertrouwen als vast staan.

Is het zadel ook wel goed passend?
Want zou zonde zijn als je nu een fout maakt wat de rest van zijn leven blijft hangen, bedenk dat je nu met zijn harde schijf bezig ben en als het daar fout gaat is dat eigenlijk niet meer helemaal weg te krijgen.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:02

Ik denk dat vooral héél veel geduld opbrengen de oplossing is.
Als dit zijn tempo is, prima, zoals je zelf al aangeeft.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:05

Veel geduld en flink belonen als het zadel er goed op ligt en dus aangesingeld en al. Veel belonen geeft meer vertrouwen. Succes!

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:11

Ik zou gewoon anders eerst een dekje longeersingel en dan overgaan op het zadel. En gewoon op de stomste momenten opgooien en juist niet vaste momenten, daar krijg je een lastig paar van. succes.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:46

doet hij dit alleen met zadel, of ook als hij bijv. een longeersingel om krijgt?

annemiekje40

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:20

Hoi Hoi

Mijn maflinger heeft hier ook last van (gehad!) Bij het zademak maken heeft dit ongeveer 4 maanden geduurd. Ik zat er eerder op zonder zadel dan met zadel. Wij hebben inderdaad aan de longe het zadel er op gedaan en dan de spanning eraf laten bokken/springen. Dit werd langzaamaan steeds minder.
Je merkt dat als ik in een spannende omgeving ben ze haar buik nog steeds erg spant als ik de singel vastmaak. (ze is nu 8 jaar onder het zadel!!!) Laatste tijd vindt ze het ook weer leuk om ff te springen nadat het zadel op is maar lang niet meer zo erg als in het begin. Gewoon veel geduld hebben.
Mijn pony had het ook met een dek opdoen.

Veel succes met geduld hebben.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:25

een goed passend zadel scheelt een boel ellende, ik ben ook een met een zeer sensibel paard bezig geweest de eigenaar had een stubben vss zadel, wat op maar een klein stukje van de rug contact had en dat was altijd drama.

ik gebruikte zelf een aisley vanguard die over haar hele rug contact had en perfect paste en er was dan geen paniek.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:14

zelfs mijn 9 jarige merrie heeft hier last van ,en het lijkt de laatste tijd wel elke dag erger te worden!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:15

TolineS schreef:
zelfs mijn 9 jarige merrie heeft hier last van ,en het lijkt de laatste tijd wel elke dag erger te worden!!

Dan zou ik toch zeker even de rug en het zadel na laten kijken, een paard reageert vaak niet voor niets zo.

Valincia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:39

mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad...

osteopaat erbij en ze had idd een blokkade..

goed na laten kijken dus, erg belangrijk

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:53

Wat je kunt doen is je paard met de longeersingel (niet al te strak) in de wei zetten of op stal
Later met een dekje erbijonder of met een heel oud zadel .
Als het gewoon wordt en hij merkt dat gespannen gedrag alleen maar last geeft gaat hij het wel normaal vinden

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:42

Bedankt voor de reacties, hij staat nou overdag met singeltje en het gaat veel beter.

Singel of zadel maakt niet uit, het zadel past en verder is hij lichamelijk helemaal gezond. het is puur de spanning.

Nu leert hij dat hij ondanks dat hij een singel opheeft gewoon kan functioneren en zich niet zo druk hoeft te maken! Het verschil nu is enorm, het vlucht gedrag is met 90% verminderd.

Ik ga nu door tot echt alle spanning eraf is.