haflinger onder zadel, maar draf wilt ze nog rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carosello

haflinger onder zadel, maar draf wilt ze nog rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:26

Hoi,

Ik heb een haflinger, het rijden gaat goed, maar elke keer wilt ze in het begin met draf heel hard gaan rennen. Pas na ongeveer 20 minuten stopt ze met het rennen en gaat ze rustig lopen.
Het maakt niet uit of ik haar eerst longeer of niet. Ze klinkt en doet ook niet alsof ze moe is en daarom stopt met rennen.

Wat zou dit kunnen zijn en wat zou ik eraan kunnen veranderen?

Ze is pas net weer (na een jaar stil te hebben gestaan) onder zadel.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:38

misschien balans probleeempje, mijn paardje rent nog steeds omdat hij moeite heeft met draven,

Probeer haar wel steeds tegen te houden (ga niet in de teugels hangen maar met ''kneepjes'' noem ik het altijd, ook is het miss handig om veel overgangen te maken, en veel te stoppen (de noodstop), zodat je haar iig onder controle heb en jij aangeeft wat er gedaan wordt)

En Oevening baart kunst!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:39

Grote vraag is - wat doe JIJ als ze dit gedrag vertoont?

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:41

ch_ntii123 schreef:
misschien balans probleeempje, mijn paardje rent nog steeds omdat hij moeite heeft met draven,

Probeer haar wel steeds tegen te houden (ga niet in de teugels hangen maar met ''kneepjes'' noem ik het altijd, ook is het miss handig om veel overgangen te maken, en veel te stoppen (de noodstop), zodat je haar iig onder controle heb en jij aangeeft wat er gedaan wordt)

En Oevening baart kunst!

Dit advies kun je gelijk de prullebak in gooien, hiermee breng je niets bij, hooguit angst en verwarring :n

mayootjekis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:43

mijn paard doet dat ook in het begin is ze super snel als ze echt heel druk is laat ik haar dan even rennen in het begin. en dan gewoon kleine voltes maken overgangen.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:48

Chiva schreef:
ch_ntii123 schreef:

En Oevening baart kunst!

Dit advies kun je gelijk de prullebak in gooien, hiermee breng je niets bij, hooguit angst en verwarring :n

Daar ben ik het niet mee eens, ik ben ook momenteel bezig mijn paardje goed door te rijden (nu kreupel dus oke, nu even niet)
Ik moet hem aanleren dat wanneer hij te hard gaat, we direct stoppen. Na een paar keer oefenene heeft hij het wel door alleen ik niet. Het heeft mij heel erg geholpen mijn paardje rustig te krijgen!, dus in de prullebak en weg ermee ben ik het niet mee eens, je kan het toch altijd proberen?

Edit; je doet het natuurlijk niet ZONDER reden, je moet wel een reden hebben om te stoppen en dat is bij deze dat ie te hard gaat

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:53

Met een noodstop breng je - nogmaals - niets bij, zoals ik zeg. Hooguit verwarring of angst. Het dier gaat niet voor niets rennen. Als je continu gaat zitten bekflossen, is er iets structureel mis in je training. Klaarblijkelijk is de boodschap ook niet overgekomen als je deze maatregel steeds maar nodig hebt. De noodstop (het woord zegt het al) gebruik je in noodsituaties, niet continu.

De oplossing in deze is veel simpeler: RIJDEN. Niet in die mond gaan zitten raggen!

Daarom ben ik ook zo benieuwd wat TS doet in deze situatie.

ch_ntii123

Re: haflinger onder zadel, maar draf wilt ze nog rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:39

Wie zegt dat de noodstop betekend dat je gaat bekflossen?

''noodstop'' zo beter dan?

carosello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:52

ik reageer nu net als anders, kleine ophouding en been. vooral op zit terugrijden (meer kalm rijden).

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:40

Belangrijkste is ook dat je je been er aan blijft houden, dus niet gaan afsteken, hoe hard ze ook gaat. Terugrijden op zit is prima, kleine ophoudingen ook. Zet haar verder gewoon op de volte, sluiten, openen, ga slangenvoltes rijden (hiervoor MOET ze wel in tempo zakken) en probeer tussendoor vooral veel LUCHT te geven met je handen, dus niet continu strakke hand.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:13

Wat doet ze als je het tempo gewoon even negeert, (wel buitenteugel en zit erbij houden dat je het tempo wel enigszins kunt controleren natuurlijk maar haar even iets over het tempo laat lopen) en je haar dan aan het werk zet met voltes en slangenvoltes?
Als het inderdaad een balans probleem is (zo klinkt het) dan zou het kunnen dat ze even de tijd nodig hebben om die balans te vinden en doordat je haar dan steeds links en rechtsom een beetje buigt door de voltes en slangenvoltes, krijgt ze de kans om wat losser te worden in haar lijf en daardoor zal ze ook beter balans kunnen vinden.

Edit, doordat ze haar balans dan heeft gevonden zal ze makkelijker terug komen in tempo (conclusie vergeten te typen }:0 )

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:47

Op de volte zetten en verder normaal blijven rijden, volte iets sluiten en weer openen, veel figuren rijden. Paard bezig houden.

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:27

Laat het paard eerst maar even een paar rondjes rennen om de spanning er een beetje af te krijgen.
Maar na een aantal rondjes moet het paard toch echt luisteren. Ookal is het een evenwichtsprobleempje, dan moet je dat toch oplossen met zachtjes draven en voltes maken met controle anders is hij zo weer zijn evenwicht kwijt.
Maar na die paard rondjes moet je dus duidelijk zijn, ho is ho. Jij wil dat hij zachtjes draaft dus geef een duidelijke ophouding en gebruik je stem en druk je kniën in het zadel, zodra het paard reageert moet je metteen ontspannen in je handen en in je houding.
Als dit beter gaat moet je steeds minder met je handen gaan doen en moet jij stem, je knieën en een kleine ophouding genoeg zijn.
En een ophouding is niet hangen en trekken ;)
Luisterd hij niet naar je ophouding de eerste keer dan nog maar een keer. En als hij luisterd wel belonen dat is erg belangrijk!

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:31

Veel voltes en overgangen rijden, misschien dat ze hierdoor wat rustiger word. niet sterk worden in je hand is ook een must, anders gaat ie alleen maar meer verzetten. En zodra hij goed draafd flink belonen. belonen geeft een paard vertrouwen en zo merkt hij dat hij goed bezig is ;)

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:04

Je moet je paard laten weten dat-ie niet sneller mag dan dat jij wilt en wel meteen. Niet laten gebeuren dus vasthouden totdat-ie terugkomt en dan wel METEEN los. Je hoeft helemaal geen voltes of zo te rijden, gewoon laten weten dat je hard rennen niet toestaat.

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:49

Ga veel figuren rijden. Probeer goed op je zit hem terug te rijden en vooral niet te hangen in de mond. zet hem gewoon aan het werk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 06:39

Voordat je rijtechnisch het probeert op te lossen: eerst kijken of alles in orde is lichamelijk en met je zadel/hoofdstel/bit.
Past het zadel nog? Klemt het niet op de ruggegraat/schouders? Bit de juiste maat, geen scherpe randen? Medisch alles ok? geen rugklachten/halsklachten? Uitsluiten dat het paard gaat vluchten omdat het ergens pijn heeft.

carosello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:09

medisch is ze ok, zadelpast (maar komt volgende week ander zadel op, door zadelmaker gepast)

het is puur dat ze nog niet op haar benen loopt.

Vanaf deze week krijg ik hulp om haar beter door te rijden. Ben er achter gekomen dat het met 2 paarden toch erg lastig wordt. De mevrouw die me komt helpen heeft ervaring en ik heb alle vertrouwen in haar.