Galoperen buitenbak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Galoperen buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:39

Hoi,

Ik kan dus met mijn fjord écht niet fatsoenlijk in de buitenbak galoperen.. :n
Zodra ik aangalopeer scheurt ze meteen de bak uit.. := Ze pakt dan het bit vast en ik krijg der dan ook niet om.. :n
Ben er nu ook al paar keer af gevlogen omdat ze dan van die paar rare bochten maakt waarvan je helemaal uit evenwicht raakt.. := Om onze buitenbak zit ook geen omheining.. :n
Heeft iemand misschien tips? :)

groetjes Lisa.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:49

Ik heb hier ook last van met mijn fjord, maar dan vooral in draf en gelukkig hebben wij wel een omheining. Wat bij mij goed werkt is als ik merk dat hij ook maar iets versnelt metéén terug naar het oude tempo of zelfs zachter. Hoe zachter je rijdt hoe beter stuurbaar hij is. Dus eerst zacht dan pas sturen.

Ik hoop dat het bij jou ook werkt!

Stravero

Re: Galoperen buitenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:58

Misschien kun je uit *dit topic wat informatie halen? :) Is namelijk dezelfde vraag en heeft al meer reactie's. ;)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

De fjord van mijn moeder had ook van die fratsen. Pessoabitje erin gedaan zodat ze haar beter kon houden, dat was dé oplossing.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:06

Niwla schreef:
Ik heb hier ook last van met mijn fjord, maar dan vooral in draf en gelukkig hebben wij wel een omheining. Wat bij mij goed werkt is als ik merk dat hij ook maar iets versnelt metéén terug naar het oude tempo of zelfs zachter. Hoe zachter je rijdt hoe beter stuurbaar hij is. Dus eerst zacht dan pas sturen.

Ik hoop dat het bij jou ook werkt!

Dankje dat kan ik inderdaad wel eens proberen! :j Maar ze word meestal ontzettend sterk.. := en doet ze opeens haar hoofd opzij.. Maar ik ga je tip zeker uitproberen! :D
Stravero schreef:
Misschien kun je uit *dit topic wat informatie halen? :) Is namelijk dezelfde vraag en heeft al meer reactie's. ;)

Oke dankje,zal even gaan kijken! :)
Carmen85 schreef:
De fjord van mijn moeder had ook van die fratsen. Pessoabitje erin gedaan zodat ze haar beter kon houden, dat was dé oplossing.

Hmm, ik weetniet of het de juiste oplossing is om het nou met een scherper bit op te lossen. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:11

Komt mij bekend voor := alleen dan tijdens een wedstrijd... voor ik het doorhad stond ik met peerd en al in de stal. Mijn oplossing? Galop maar eerst even weggelaten :) Dat vond hij nog moeilijk. Dus eerst maar stap en draf goed in balans en onder volledige controle voordat ik weer in galop ging. Bij galop deed ik daarna ook echt eerst een paar passen, daarna weer terug en dat opbouwen :)
Hij wil nu nog wel met 1 kant uitbreken, dat is zijn slechtste kant. Maar dan stuur ik hem direct op de volte en indien nodig ben ik ook zeker niet te beroerd om hem om te trekken. Gebeurt nu al een aantal jaar niet meer :) Voor hem was de lol er snel af toen het hem niet meer lukte :P
De kunst is om sneller te zijn dan je pony.

Welk bit heb je nu in? een dubbelgebroken bit bv kunnen ze slecht vastpakken.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:27

Met een pessoabit heb je wel net even wat meer in te brengen, zodat je haar wat meer verzameld kunt laten galoperen. Sommige Fjorden zijn nou eenmaal een beetje eigenwijs.
Een scherper bit hoeft echt niet altijd erg te zijn hoor, zolang je er maar mee om weet te gaan kan het ook voor het paard soms juist een uitkomst zijn.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:35

Welshcobfan schreef:
Komt mij bekend voor := alleen dan tijdens een wedstrijd... voor ik het doorhad stond ik met peerd en al in de stal. Mijn oplossing? Galop maar eerst even weggelaten :) Dat vond hij nog moeilijk. Dus eerst maar stap en draf goed in balans en onder volledige controle voordat ik weer in galop ging. Bij galop deed ik daarna ook echt eerst een paar passen, daarna weer terug en dat opbouwen :)
Hij wil nu nog wel met 1 kant uitbreken, dat is zijn slechtste kant. Maar dan stuur ik hem direct op de volte en indien nodig ben ik ook zeker niet te beroerd om hem om te trekken. Gebeurt nu al een aantal jaar niet meer :) Voor hem was de lol er snel af toen het hem niet meer lukte :P
De kunst is om sneller te zijn dan je pony.

Welk bit heb je nu in? een dubbelgebroken bit bv kunnen ze slecht vastpakken.

Bedankt deze tip heb ik zeker wat aan! :) Dus eerst maar eens zorgen dat ik haar in de stap en draf goed onder controle heb..en dan gewoon telkens kleine stukjes galop en weer terug nemen en dat dan gaan uitbreiden? :) klinkt goed! :j
Ik rij op dit moment met dit bit : http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... brgold.jpg

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:46

Dat bit is verder prima, die kan je pony niet heel makkelijk vastpakken :) (als je enkelgebroken had, dan had je nog van bit kunnen veranderen om het jezelf wat makkelijker te maken.)
Gewoon weer van vooraf aan beginnen dus :) Per gang aanpakken en veel overgangen maken: want dat maakt een paard alert op jou :) . Galop kan inderdaad gewoon even wachten en dat weer langzaam opbouwen met veel overgangen en figuren. Direct terug rijden op het moment dat je al voelt dat ze wil versnellen en een figuur gaan rijden. Dan is de lol er echt snel af als ze door heeft dat ze toch geen kant op kan ;)
Duurt even, maar het komt wel goed! Daar heb je geen scherper bit voor nodig: je hebt alleen even de handigheid nodig om haar voor te zijn ;)

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:19

Precies, ik wil liever niet meteen op een scherper bit overschakelen.. het moet ook zo op te lossen zijn! :j Ik ga der zeker mee aan de slag. :) bedankt voor de tips.. :D