Help; paard schrikt en gaat er vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolanda20

Help; paard schrikt en gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 07:33

heb een probleem!!

Sterre schrikt van allerlei stomme dingen. de geiten die al ruim een jaar langs de bak lopen zijn opeens heel eng en zelfs de omheining ziet ze als een vreselijk eng ding!

wat ze doet is dat ze schrikt en als een idioot ervandoor gaat! ze gaat niet bokken of steigeren maar heel hard wegrennen.

heb alles al geprobeerd.... negeren als ze schrikt, veel figuren rijden, boos worden e.d.

ik weet het gewoon niet meer! ze is ook heel erg heel met rijden
het vervelendste is ook nog dat ik in verwachting ben en niet meer mag rijden. diegene die mij zou helpen weet niet of ze het gaat doen.
ik longeer om de dag en ze staat de rest van de dag in het land.
ik logeer met touwtjes en minimaal 30 min.

ze schrikt van niets en dat wil ze niet. ze wil geen uitdaging maar een gewoon "normaal" paard waar ze normaal op kan rijden.

wie heeft er een idee?. aan de longeerlijn en in de omgang is er niets aan de hand. daar schrikt ze ook wel eens maar niet extreem.

gegevens sterre:
6 jaar
wallenstein
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-05-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:36

Dat doet mijn bijrijdpaard ook, ook een van wallenstein. Haar zussen en kinderen idemdito

Ik zorg er nu voor dat ik met rijden de volledige controle heb en dan gaat het wel :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-09 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:36

Ben je van voer veranderd? Staat je paard alleen of bij andere paarden?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 08:05

sterre krijgt bijna geen voer.. ze staat op het land en krijgt hooi.

ze staat met 5 andere paarden. ik sta nu bijna een jaar op die stal.

omdat sterre zo heet is met rijden heb ik minder voer gegeven.
ze krijgt nu een klein beetje (zeer krappe halve kilo muesli zonder haver) dit krijgt ze al ruim een maand. het voer merk is niet veranderd

Bramasole

Re: HELP!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:19

Is dit begonnen sinds jezelf minder bent gaan rijden; kun je dat verband leggen.

Zoals ik het begrijp rijd nu alleen je bijrijder (wanneer ze durft) op dit paard. Is het in die periode begonnen?

Soms kan er ook gewoon geen aantoonbare reden zijn en gaat het net zo snel weer weg als het is gekomen. Heel vervelend.

Wanneer de bijrijder bang is, haar er niet meer op laten. Dat gaat natuurlijk een keer verkeerd. Ze geeft het zelf aan en dat is goed.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:59

tja

Miss is het gewoon een kwetsie van uit proberen!

ze is nog jong. Heb je ook al geprobeerd van als ze er vandoor schiet om haar dan door te laten gaan?

dus been erbij en op de volte zetten. laat haar maar galoperen, wordt ze moe en wilt ze naar draf. dan gewoon 2 rondjes extra galoperen

het moet wel een galop zijn die onder controle is

mijn haf (geen wallenstijn) had ook zulke buien van alles schrikken terwijl het niet nodig was. en ik ging hem constant terug nemen en stil zetten. Tot iemand een keer zei en nu schop je hem naar voren. Dus hem nar voren geschopt dus weer in galop. En hem maar laten galoperen

Na een paar keer dit gedaan te hebben, als hij ervandoor schoot werdt het steeds minder, en nu doet die het niet meer :D

alleen zou ik er dan niet zelf op klimmen aangezien jij zwanger bent. Miss een andere bijrijdster zoeken? die dit wel aandurf?

Marieke_K

Re: HELP!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:21

Denk dat het inderdaad een beetje uitproberen is.. Je bijrijdster is wellicht wat bang en dat heeft je haf direct door..

Die van mij kan een dag niks eng vinden en rijd ik rustig langs de mestput als die geleegd wordt door een vrachtwagen met kraan, maar als ik denk: hij zal wel schrikken van dit of dat, dan schrikt ie ook van ieder grassprietje.. Ik trek hem dan altijd gelijk op de rem en rijd gewoon door. Als ie eenmaal gaat rennen kan ik niet meer stoppen..

Misschien iemand vinden die niet bang is?

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:01

helemaal met plutolover eens. die van mij heeft ook van die streken, overal bermkabouters je weet het wel. niet terug nemen maar gewoon door rijden en goed aan het werk zetten. bij die van mijn werkt dat het beste. loopt zij er voorbij zonder gekkigheid goed belonen :D

TurdusMerula

Re: Help; paard schrikt en gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:29

Is bekend bij die van Wallenstein, bij die van Actueel trouwens ook.
Even het algemene gedeelte ook doorlezen, staan ook een hoop tips in. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:30

sorry dat ik het zeg

maar ik denk niet dat het een specefiek wallenstijn of actueel kwaaltje is hoor haha

heeft gewoon puur met uitproberen te maken. Miss zijn wallenstijntje of actueel wat pittiger.

Maar ik heb een Star nakomeling. En die staat bekend om dat hij super karkater door fokt. en dat fokt hij ook zeker. Mijn haf is verder een schat van een dier kan er alles mee.

Maar ook hij heeft dit spelletje geprobeerd bij mij. En die van mij ging dan ook nog hoofd tussen de benen en bokken. Dus tja om nu maar gelijk te zeggen dat het een wallenstijn kwaaltje is nee. Miss doen ze het vaker/eerder omdat het karakter miss wat pittiger is

het is ook zo. mijn haf doet dit spelletje niet meer. Soms voel aan hem dat hij het graag weer wilt proberen maar dan hoef ik maar been bij te leggen en meneer dimt al weer in.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:23

HA --> RT-P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:06

plutolover schreef:
sorry dat ik het zeg

maar ik denk niet dat het een specefiek wallenstijn of actueel kwaaltje is hoor haha

heeft gewoon puur met uitproberen te maken. Miss zijn wallenstijntje of actueel wat pittiger.

Maar ik heb een Star nakomeling. En die staat bekend om dat hij super karkater door fokt. en dat fokt hij ook zeker. Mijn haf is verder een schat van een dier kan er alles mee.

Maar ook hij heeft dit spelletje geprobeerd bij mij. En die van mij ging dan ook nog hoofd tussen de benen en bokken. Dus tja om nu maar gelijk te zeggen dat het een wallenstijn kwaaltje is nee. Miss doen ze het vaker/eerder omdat het karakter miss wat pittiger is

het is ook zo. mijn haf doet dit spelletje niet meer. Soms voel aan hem dat hij het graag weer wilt proberen maar dan hoef ik maar been bij te leggen en meneer dimt al weer in.

Daarom heb ik het topic ook geTeMt. ;)

En noemde ik het algemene gedeelte, om dat door te lezen.

Wallenstein zijn vaak pittige paardjes, dus moet je net nog iets steviger in je schoenen staan idd. :)

jennifer93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:59

hallo..
celeste mij haf is van allacher en doet dat ook.. schrikt ook van alles..
heb mn pols al gekneusd gehad en mn voet en nu zit ik nog met mn voet in de tape van net mijn enkel banden gescheurd gehad..
ze is gewoon erg onvoorspelbaar en ik vraag me ook sterk af inderdaad hoe je ervan af kan komen..
misschien inderdaad als ze wat ouder is dat het dan afzakt want celeste is in maart 3 geworden.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:08

Ik ben het met plutolover eens. Ik denk inderdaad dat het uitproberen is. Misschien kan je bijrijdster dr eerst longeren voor ze erop gaat, dan kan je zien dat ze aan de longe hetn iet eng vindt en dan is het dus erg duidelijk dat het aanstelleritus is als zij wel schrikt op het moment dat er iemand op haar rug zit.
Als je maar constant haar z.s.m. op de rem trekt als ze er vandoor gaat en het werkt niet moet je dus iets anders bedenken.
In mijn lessen (vooral in de winter gebeuren dit soort dingen) laat ik ze idd we leens doorrijden, hup been erbij en pas stoppen als JIJ het wil en niet als je paard het wil. Dan worden ze het al gauw zat hoor en is er geen lol meer aan om weg te schieten. Dus misschien is dat idd een hele goeie tip om eesn uit te proberen1

Daros

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:13

Het paard wat ik hiervoor reed was hier ook een held in. In heb begin wist ik me ook geen raad, maar ik heb hem gewoon heel consequent direct op een kleine volte gezet zodat dat racen er wel af is. Toen hij doorhad dat de lol eraf was hielt het vanzelf op. Ik zou er niet teveel aandacht aanbesteden en zelf proberen zo rustig mogelijk te blijven.
Hopelijk heeft je bijrijder de ervaring dat ze zelf niet nog erger schrikt dan het paard. Want dan hebben ze het snel door meestal.
Succes!

Bobbie_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:07

Mijn Haf, zoon van Meastro, doet dit dus ook buiten. Hij is zo sterk dat het even duurt voordat ik hem terug heb of ik hem om kan trekken. Erg vervelend dus als er ook ander verkeer rijdt! Heb tot op de dag van vandaag nog geen oplossing gevonden. Ik ben iig wel blij dat ik niet de enige ben! Doen jullie haflingers dit ook buiten? Want in de bak kun je hem gemakkelijker laten gaan zonder dat hij echt ergens heen kan! En wordt die van jullie in dit geval dan ook heel sterk/pakt het bit vast? Hebben jullie in dit geval al een oplossing gevonden?

RoSpoBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:28

Het paard wordt niet uitgedaagd, niet genoeg aan het werk gezet denk ik. Daardoor gaat het paard andere dingen verzinnen, bv. het opzoeken van dingen om van te schrikken.
Dit heb ik ook gehad met mijn 4jarige. Dat deed hij altijd aan het begin, maar toen ik hem echt aan het werk zette niet meer!
Maar wanneer hij wegrent terug nemen, evt. een klein rukje, en dan veder rijden net als of er niks is gebeurd.

Succes!

Bobbie_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:39

Dit kan zeker een oorzaak zijn in de bak voor bepaalde gevallen, maar in mijn situatie gaat dit niet op. Ik denk dat het in mijn geval eerder een dominantie probleem is waar ik aan moet werken :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:22

mijn bijrijdster zegt dat ze het niet eng vind... (ondertussen een ander want die vorige zag het niet zitten)

ook bij dit meisje schikt ze van alles.. de ene keer erger als de andere keer.

alleen ik vind het zo vervelend. laatst reed er een ouder vrouwtje van stal op sterre en toen negeerde ze totaal de beenhulp!!

ik houd het er maar op dat het uitproberen is en dat ze vakantie houden leuker vind dan rijden.

sterre is wel pittig in karakter, maar in de omgang een schatje!!
ze zullen aan elkaar moeten wennen.
zodra ik weer kan en mag rijden dan zal het wel goed komen.

misschien heeft sterre wel door dat er iets gaat veranderen...
het is namelijk vanaf het moment dat ik niet meer rij. eerst stapte ik er nog wel eens op maar dat gaat nu niet meer.

mijn bijrijdster heb ik nu een maandje.. kwestie van aan elkaar wennen denk ik...