Vijfjarige Appie (v. Nassau) @ work thuis/wedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Vijfjarige Appie (v. Nassau) @ work thuis/wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 23:57

Hallo :wave:,

Daar ben ik weer met "mijn" mooie Ap! Lisa (Jester_ op bokt) kwam foto's van ons maken, bedankt Lisa! :+:
Hij is nu net een maandje 5 jaar geworden, de laatste tijd met rijden gaat het alleen niet erg fijn.
Hij wordt wel steeds werklustiger en leergieriger voor mijn gevoel en pakt dingen ook wel fijn op, maar je kunt ook merken dat hij af en toe lekker aan het puberen is een zijn zin doordrijft.
Momenteel zitten we alleen een beetje in een dipje, maar dat zal je op de foto's ook wel zien. Ik weet eigenlijk precies waar ik aan moet werken maar ben wel benieuwd naar het commentaar.

Problemen waar we tegenaanlopen:
* Ruggebruik (met een dikke !!! erachter)
Zijn bouw heeft hij natuurlijk ook al niet mee, maar hij drukt graag zijn onderhals uit en dus ook zijn rug weg.
Hier werken we de laatste tijd erg hard aan, vooral in de prive en dressuurlessen. Vooral als we in de buitenbak rijden, dus ook op deze foto's is de spanning wat groter en krijg ik hem nog moeilijker over zijn rug.
We hebben 1 keer in de week dressuurles en 1 keer in de week springles van de vereniging. Ook hebben we 1 keer in de week priveles.
* Mijn eigen houding
Achterover zitten, ik wil vaak meegeven met mijn lichaam ipv met mijn handen, wat dus totaal geen zin heeft.
Dus, ik moet proberen achterover te blijven zitten en mijn handen naar beneden en naar voren te drukken.
* Verder zijn we al erg lang bezig met rechtrichten, maar ook met lengtebuiging.
Dit gaat steeds beter, zeker als je het vergelijkt met een half jaar terug.

We hadden de dag erna wedstrijd (vandaar al gevlochten etc.), daar waren we 3e met 193 punten :D.
Toch liep hij ook daar erg gespannen en drukte hij veel zij rug weg, al kwam dat ook door het terrein (Schaapsweide Loenen).
Voor de eerste proef hadden we 178 punten, daar was ik erg tevreden mee want zoiets had ik precies gedacht.

Commentaar?
Kom maar op :9, ik ben overal voor in :).

1. Galop, wordt iets te lang en mag wel wat dieper ingesteld.
Afbeelding

2. Iets doorvragen op de volte.
Afbeelding

3. Galop, zelfde commentaar als bij 1.
Afbeelding

4. Galop, bezig met dieper instellen, komt alleen teveel achter de LL, mag nog veel lager.
Afbeelding

5. Opzich wel een fijn plaatje maar mag zelf iets minder verkrampt zitten. Wordt hier al iets fijner in de hals.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Hihi en nog even zonder zadel :D. Hij loopt alleen gigantisch uit elkaar maargoed we waren hier ook niet erg serieus meer bezig :')
Afbeelding

wedstrijd LOENEN
Voor het topic die ik toen gemaakt heb zie [RT-HAW] Zapallo B (v. Nassau) van vijf @ wedstrijd Loenen + winst!

11.
Afbeelding

Berichtje zou leuk zijn :)

Replay

Re: Vijfjarige Appie (v. Nassau) @ work thuis/wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:05

Wat me erg opvalt is dat je zelf zo in elkaar gedoken zit, probeer ook aan je eigen zit te werken, scheelt al een hoop!

Héél veel tempowiselingen rijden en schijnovergangen stap-draf maken, waardoor hij sterker wordt achter, voorkant is minder belangrijk als achterkant, als de achterkant goed is, komt de voorkant vanzelf en gelijk goed!

Spring je ook met hem?

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 00:08

Ja.. Dat vinden we nog het leukste samen eigenlijk.. Hij pakt het ook erg goed op. In de lessen springen we vooral kleine kruisjes en steiltjes van 40/50 cm, af en toe iets hoger en dan een keer in de 1 of twee maanden een oefenparcoursje op BB hoogte.
Eind juni gaan we ons eerste BB parcours starten, op die van afgelopen onderlinge na. Daar hadden we 8 strafpunten (balkje & een volte).

Foto:
Afbeelding

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:14

Mooi, is lekker voor een paard, moet het ook makkelijk kunnen met zo'n vader.

Veel in-uitjes helpen ook voor een betere achterhand en een sneller achterbeen!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 09:31

Klopt, in uitjes doen we veel, wordt hij super los van.
Bedankt voor je reactie :)

lonni_kirby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:37

mooi paard heb je. ga zelf wat meer opje kont zitten, schouders naar achter, rug recht, geen geld zoeken, geen breedstuur en je hakken uit drukken! zit er verder redelijk ut.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:41

"Breedstuur" zal wel moeten.. Zoals in de beginpost staat probeer ik hem te laten zakken steeds meer alleen hij vind dit nog erg moeilijk. Hem laten zakken gaat al helemaal niet lukken als ik mijn handen netjes boven de schoft houdt bij elkaar, sorry.
De rest van je commentaar ben ik het absoluut mee eens, al had ik dat eigenlijk zelf ook al aangegeven in de beginpost dat we daaraan moesten werken :)..

Bedankt!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:14

Leuke foto's Renee :)

Wat me opvalt is eigenlijk jouw eigen houding, je lijkt er wat verkrampt en in elkaar gedoken op te zitten, probeer daar aan te werken.
Verder veel (schijn)-overgangen, tempowisselingen, wendingen en figuren rijden, zodat ie maar fijner wordt. Het is heel lastig om zo'n lang paard correct aan elkaar te rijden en er gaat ook wel even tijd inzitten, dus neem die tijd ook.
Succes :)

_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:55

Ziet er leuk uit, probeer wel aan je zit te gaan werken.
Succes :D

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:27

Ja klopt.. Mijn houding is echt bagger.
Ook heel vaak breng ik mijn lichaam naarvoren en ellebogen achter mijn lichaam i.p.v. lichaam naar achteren en handen naar voren.
Vooral als hij zelf nog van achteren niet zo lekker loopt drukt hij mij ook nog wat naar voren.

Bedankt voor het commentaar in elk geval!

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:01

Ziet er netjes uit hoor Renee, vind het een leuk paardje!
Je zit is idd een groot aandachtspunt, maar gelukkig weet je dat zelf ook.
En hij moet inderdaad nog veel meer gaan zakken en ronder worden, zonder achter de LL te komen.
Foto 5 vind ik al een beeld geven wat de goede kant op gaat, blijf dat vasthouden.

Succes verder met Appie! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:12

Laat zien wat je hebt...riep mijn instructeur altijd...borst vooruit schouders terug. Maar je punten op de wedstrijd laten zien dat je op de HELE goede weg bent!!!!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:45

Ja klopt Hester, ben het totaal met je eens.. :j

Bedankt voor jullie reacties!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:25

Dipje? Waar??? Ik vind het er namelijk best goed uitzien! :D
Mooi paard en een fijne ruiter die alleen wat op haar houding moet letten, meer trots mag gaan zitten! ;) Dat breed sturen stoort mij absoluut niet. Let wel op dat hij niet gaat kantelen, meen dat op een foto te zien dat hij lichtjes de neiging heeft/ krijgt. Succes verder met dit knappe paard!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:36

Allereerst vind ik het zeker niet baggerslecht. Wel hoor ik uit je uitleg dat je vnl de oplossing vanvoor zoekt. Ronder en dieper...
Echter weet je zelf dat je paard wat de bouw tegenheeft, dus stel ik toch voor om steeds uit de achterhand te werken. Alles wat je vanvoor vraagt, moet uit de achterhand komen.

Vind zeker foto 3 niet verkeerd.
Verder dus hem luchtig vooraan houden.

Maar leuk beestje, dus gewoon blijven verder doen!!!

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:36

klomp schreef:
Dipje? Waar??? Ik vind het er namelijk best goed uitzien! :D
Mooi paard en een fijne ruiter die alleen wat op haar houding moet letten, meer trots mag gaan zitten! ;) Dat breed sturen stoort mij absoluut niet. Let wel op dat hij niet gaat kantelen, meen dat op een foto te zien dat hij lichtjes de neiging heeft/ krijgt. Succes verder met dit knappe paard!

Bedankt voor je leuke commentaar!
Dat van dat kantelen klopt zeker, op de volte probeert hij echt van alles om te zorgen dat ik de teugel aanneem waar hij geen druk op wil of om onder de lengtebuiging uit te komen. Vooral in de galop hebben we hier last van.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:38

bulck schreef:
Allereerst vind ik het zeker niet baggerslecht. Wel hoor ik uit je uitleg dat je vnl de oplossing vanvoor zoekt. Ronder en dieper...
Echter weet je zelf dat je paard wat de bouw tegenheeft, dus stel ik toch voor om steeds uit de achterhand te werken. Alles wat je vanvoor vraagt, moet uit de achterhand komen.

Vind zeker foto 3 niet verkeerd.
Verder dus hem luchtig vooraan houden.

Maar leuk beestje, dus gewoon blijven verder doen!!!

Ook jij bedankt voor je commentaar! Het is ook niet zozeer slecht maar het kan en moet gewoon veel beter vooral omdat ik weet dat de oorzaak bij mijzelf ligt.
En het klopt inderdaad wat je zegt over dat het van achter uit moet komen maar daarvoor zal ik wel eerst mijn houding moeten verbeteren denk ik, aangezien zolang ik niet op mijn kont zet hij ook niet gaat zakken. Maar je hebt zeker gelijk dat de oplossing ook achterin zit en dat wil ik soms nog wel eens vergeten omdat ik dan zo gefocust ben op het laag rijden :o .. Dankjewel!

Naadiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:48

probeer je schouders iets meer naar achter te doen en je hakken iets meer uitdrukken ;) verder ziet het er goed uit!