Paard op latere leeftijd inrijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Paard op latere leeftijd inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:44

Er is heel erg veel te doen over (te) vroeg inrijden. Maar ik zit zo eens een beetje rond te kijken
aangezien er in de toekomst nog wel een nieuw paard komt. Hoe zit het met op latere leeftijd
inrijden. Denk bijvoorbeeld aan een merrie die alleen gebruikt is voor de fok. Is dat goed te doen?
lastiger etc? Heeft iemand er ervaring mee?

stel je hebt een 8 / 9 jarige fokmerrie. Verder vrij weinig mee gedaan, correct qua bour en fokt
mooie veulens. Wel in de hand geweest verder, is dit een mogelijke opgave
of een onmogelijk?

edit: ik weet niet of het hier goed staat :o

_Marianne

Re: Paard op latere leeftijd inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:46

Ik rijd een paard dat pas vorige jaar, op haar 10e, is ingereden.

Het grootste probleem waar we bang voor waren, is dat ze haar krachten kent en er geen zin in zou hebben.
Maar bij haar is alles heel goed gegaan.

Hier is trouwens al een topic over :)

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:47

Ik heb nu een verzorgpaard van 7 jaar die nog heel veel moet leren. Dit gaat wel heel erg goed, ze pakt de nieuwe dingen heel snel op. Al is ze wel zadelmak, maar moet alleen nog verder doorgereden worden.
Ik denk dat het zeker niet onmogelijk is! Elk paard kan leren. Als je maar veel geduld hebt bij de oefeningen. Ik zou gewoon net als met een jong paard, rustig opbouwen!

Succes ermee!

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:48

Zo iets ben ik nu mee bezig,een friese merrie van 7 jaar nog niet eerder onder het zadel geweest en een traumatische ervaring van het beleren voor de kar.
Een moelijk karakter (teunis) dus we hadden veel problemen verwacht,ik heb er nu 2 keer opgezeten en de laatste keer direct los gedraaft het gaat dus voorspoedig!!
Dit is de eerste keer dat ik zo laat een paard inrijdt,dus ik kan geen onderscheidt maken,het prettige is wel dat ze goed zijn uitgegroeit.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:49

Citaat:
Hier is trouwens al een topic over

Echt waar? vond het niet bij de zoekmachine :Y)

Verder is het nog lang niet zo ver hoor, vroeg het me
af en zou het zeker een uitdaging vinden :)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:51

Naja mijn geheugen klopt ook niet helemaal meer, merk ik :) Ik dacht namelijk dat er een centraal topic was, maar ik was verward met dit topic dat ik destijds zelf geopend heb. Misschien heb je er nog iets aan!

[RT-D] 10jarige inrijden, veel nadelen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:02

ik heb ooit een 6 jarige gekocht, was ingereden op 3 en werd 1 of 2 x per jaar gereden.
Zat geen kwaad in maar wilde niet echt voor je werken. Voor de dresuur daardoor niet geschikt. Of dat nu was als bij mensen (als je voor je 30e nooit gewerkt hebt wordt het daarna ook nooit wat) of dat gewoon zijn karakter was.....
Hij is nu 20+ en heeft een heerlijk leven gehad bij een recreatieruiter. Zij is nog steeds erg blij met hem.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:05

Ik vind het alleen maar een voordeel om paarden later in te rijden.
Ik vind het makkelijker met zadel enz.
Er zijn paarden die er vroeg klaar voor zijn en ook paarden die er laat klaar voor zijn.
Toen ik nog op de manege reed hadden ze een pony gekocht die drachtig was.
Toen de merrie bevallen was en het veulen eraf was gingen ze haar inrijden.
Volgens mij was die merrie rond de 15 jaar, ik denk zelfs rond de 20.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:13

Why not? Ze zeggen wel dat oudere paarden na hun 10e ofzo(weet ik niet precies) MINDER snel dingen aanleren... maar kom op, geduld is een schone zaak. En ik denk dat basis prinicipes qua rijden voor elk paard makkelijk zijn op te pakken.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:02

Wij hebben een aantal fokmerries zadelmak gemaakt/gereden die pas op latere leeftijd (vanaf 7 jaar) werden gereden en dat is nooit een probleem geweest.
Zou ook niet inzien waarom het een probleem zou moeten zijn. Paard loopt zoals de ruiter hem rijdt, of die nou 3 of 10 is!

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:06

ik heb ooit ook een een ruin van 6 jaar zadelmak gemaakt, geen problemen mee gehad.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:08

Mijn nichtjes hebben ook een pony ingereden die toen 11 was ofzo.
Hij was bij mijn paard komen staan als gezelschapsdier, maar ja, het begint toch te kriebelen, dan ga je eens hangen en wat dingen met hem doen. Uiteindelijk een zadeltje ergens goedkoop vandaan gehaald, ging harstikke goed.

Wat mij vaak opvalt is dat paarden die zien dat andere paarden bereden worden, veel makkelijker iemand op zn rug accepteren en weten wat de bedoeling is.

bij die pony was toen het grootste probleem dat hij te klein was, mijn nichtje te lang. Nu hebben we een ruitertje wat past en het gaat super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:16

Nooit problemen mee gehad.
Alleen niet te overmoedig worden en te snel te veel belasten (maar dat lijkt me logisch) want oudere paarden zijn ook minder "afgehard" op de benen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:21

Ik denk dat dit per paard verschillend is. Maar over het algemeen kun je denk ik beter iets langer wachten, dan dat je het te vroeg doet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:02

Hoe langer ik er over na denk, hoe beter idee ik het zelf vind. Ik denk dat het dan een fokmerrie word van een jaar of 8 / 9. En dat ik haar professioneel af laat richten, om fouten te voorkomen :). Heeft iemand een indicatie wat de kosten daar van zijn?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:46

Bij ons is pas een 8 jarige hengst voor het eerst bereden. Geen problemen gegeven, iig niet meer dan een jong paard.
Het enige wat bij mensen zo is, en ik vermoed dus ook bij paarden, is dat je makkelijker leert als je jong bent dan wanneer je oud(er) bent.
Zeker als je het door een professional laat doen verwacht ik geen problemen. Kosten varieren daar heel erg in. Hangt er maar net vanaf wie je het laat doen. Bekende naam kost ook wat he.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:30

Tuurlijk kan het, meestal levert het geen problemen op, alleen heeft de merrie (waarschijnlijk) al meer spier waardoor ze ook wat sterker zal zijn, maar dat moet volgens mij geen ontzettend groot probleem zijn. Zelf heb ik mijn haflinger op 5jarige leeftijd ingereden, hij had toen 0.0 bespiering. Maar als je het goed opbouwt komt het allemaal vanzelf. :) Succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 09:43

gelukkig is paardrijden geen krachtsport :Y) . Ik ben me nu even aan het orienteren op de mogelijkheden.
Aan het kijken wat africhten kost, echter heb ik ook nog wel wat connecties die ik misschien lief aan kan
kijken hiervoor. Het probleem is alleen het dier is te vroeg op mijn pad gekomen, ik ben in sept, nov, dec
op buitenlandse stage. Maar goed toch maar de stoute schoenen aangetrokken en wat extra info gevraagd.

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:53

Ik heb al meerdere paarden gezien die op latere leeftijd beleerd zijn, en dat heeft niet meer of geen andere problemen opgeleverd dan dat je ze ook zou tegenkomen bij jonge paarden. :)

Als het paard braaf is en veel in de hand geweest is, is het gemakkelijker dan met een jong paard dat net van de wei geplukt is... Logisch eigenlijk. :)

Dus: neen! Geen enkel probleem! :)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:56

pizza schreef:
Ik heb al meerdere paarden gezien die op latere leeftijd beleerd zijn, en dat heeft niet meer of geen andere problemen opgeleverd dan dat je ze ook zou tegenkomen bij jonge paarden. :)

Als het paard braaf is en veel in de hand geweest is, is het gemakkelijker dan met een jong paard dat net van de wei geplukt is... Logisch eigenlijk. :)

Dus: neen! Geen enkel probleem! :)

Vaak zijn de paarden die vers van de wei komen makkelijker dan paarden waar al (verkeerd) mee gekloot is :=

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:59

Ja ook waar! ;) Maar ik heb het over onbeleerde oudere paarden he. Waar nog niet mee gekloot is ;)
Was dat de vraag niet?

Volgens mij zijn paarden die al veel in de hand geweest zijn (maar dan op een goeie manier :Y) ) makkelijker in te rijden dan paarden die een lange tijd geen mens hebben gezien.
Daarom niet altijd, maar zo heb ik het toch al vaak gezien. :)

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:03

Aangezien je zei dat ze gemakkelijker waren dan jonge paarden van de wei. Dat ligt er maar net aan bij wie dat paard in de hand is geweest ;)
Wij hebben ze het liefst helemaal blanco of van een fokker/eigenaar oid die er goed mee om is gegaan, ongeacht de leeftijd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 12:05

in de hand geweest versta ik onder in dit geval: hoefsmid, wormenkuur enten, en aan de gang met veulen. Heb ook specifiek gevraag of ze ooit iets richting het rijden heeft gedaan, zadel, longeren etc. Deze mensen zijn eerste eigenaar en hebben haar rechtstreeks
van een fokker :)

en even offtopic zegt iemand deze bloedvoering iets?
nobility X renomee X captitano X fashing

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:09

Wij hebben twee keer een Nobility zadelmak gemaakt en waren twee fijne paarden. Verder ben ik niet zo thuis in afstammingen van dat rijtje.

pizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 12:14

Solvej schreef:
Aangezien je zei dat ze gemakkelijker waren dan jonge paarden van de wei. Dat ligt er maar net aan bij wie dat paard in de hand is geweest ;)

Dat is natuurlijk helemaal waar, maar ik zei al wat ik bedoelde met wat ik hiervoor zei: ik had het dus over brave paarden waarmee op een correcte manier is omgegaan.

En met die paarden uit de wei bedoelde ik dan ook vooral jonge paarden die ze allemaal samen in een wei steken (niets verkeerd aan hoor ;) in tegendeel zelfs) en dan "niet meer naar kijken" (dwz, gewoon laten lopen, niets meer mee doen zoals hoefsmid, eens poetsen, de mens echt leren kennen ed.) en dan op 3 jaar eruit halen om ineens zadelmak te maken. :)

Zo gaat dat natuurlijk ook allemaal, maar ik ben meer voor een geleidelijke aanpak, waarbij een paard al zijn hele leven met mensen in contact is geweest en waardoor het meer weet wat je van een mens kan verwachten. :) (Maar voor de rest ook lekker manieren heeft kunnen leren van soortgenoten in een kudde ;) )

Ik weet ook wel dat er veel verklote paarden rondlopen, maar daar heb ik het hier dus niet over. Dat is dan nog een andere factor in mijn ogen. :) Ik had het hier ook over compleet onbeleerde paarden, waarmee nog niet is gerommeld. :)