Djoy en ik proefje oefenen (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Djoy en ik proefje oefenen (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:12

Hallo Bokkers!

Djoy is een kruising haflinger waarmee voornamelijk buiten mee werd gereden.
Maar nu ben ik bezig er in de bak ook wat van te maken :P
Eerst ging gallop helemaal niet, of na veel geruzie. Maar het gaat allemaal al wat beter!

http://www.youtube.com/watch?v=TzONZkqcKr8
(Zet wel je geluid uit!)

Commentaar sta ik voor open!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:36

Hoi,
Wil je enkele tips geven, maar ik zeg deze in een positief helpende zin, dus niet echt afbrekend opnemen.
1: Gebruik een neusriem!
2: Je tenen moet je naar binnen draaien. Je zet je ze naar buiten om haar voorwaarts te drijven wat je nogal vaak doet in mijn ogen. Je paard stompt hier helemaal op af, en zal e toch niet meer op reageren. Was ze al sloom, dan gebruik een spoortje, en drijf 1x eens GOED aan, dan zal ze volgende keer leren dat ze op een kuitdruk voorwaarts moet gaan.

3: wat eigelijk nog ergste (lijkt!) Je hou je paard erg in, soms meen ik haar te zien "nee-schudden" en je handen zijn hierbij een zaag beweging aan't maken. Dit is niet de manier om nageefelijk te rijden, daarbij hou je je paard ook in, en drijf je bij... dat is net alsof je auto rijdt, met je handrem! Hiermee maak je je paard erg "stomp".

Verder is het een erg leuke haf, die als je aan deze punten werkt, erg goed zal kunnen lopen, want ze wil nageefelijk lopen bij het halsstrekken, ze zakt niet, maar is wel nageefelijk met een doorgebogen teugel, dus ze kan het wel!

OK, dressuur proefje is een moment opnamen... het bewijst niet dat het altijd zo gaat, maar deze punten zag ik duidelijk
als je hier aan werkt komt het vast goed!
succes
Laatst bijgewerkt door Woest op 25-05-09 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenkins

Re: Djoy en ik proefje oefenen (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:44

Oke dankjewel! :D
(is niet mijn paard, dus heb niet veel over de neusriem te zeggen)

brittie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:46

gebruik een neus riem?:O
waarom?
waarom zou je een neus riem gebruiken?
van dat zagen snap ik maar waarom een neusriem?
het heeft geen enkele zin sommige worden er alleen maar dwars van:O
maajaa dat ligt aan jezelf als jij dat wilt gebruiken..,

sec6 verder!
(ik zelf heb ook een hafflinger(L))

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:54

waarom?
Zoveel redenen!

1: gecombineerde neusriem: je bit ligt stabieler in de mond.
2: Als je nu je paard tegen houd, doet het zijn mond open, zelfs zover het kan als ze dat wilt, waardoor jij nog minder te zeggen hebt, en zij leert niet om die teugel druk te aanvaarden en erop te reageren! Zei denkt "trek maar, ik doe mijn mond open en doe wat ik zelf wil!"
Daarmee kan je ook nog eens echt de mondhoeken van je paard kapot maken! Of erger eelt vorming creëren als je blijft doordoen, en heb je helemaal niets meer te zeggen. Dit heb ik al eens op een haflinger gezien.

Het is natuurlijk eigen keuze... maar toch

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:22

Het ziet er al leuk uit. :)
Maar er zijn wel nog een paar puntjes om aan te werken, zoals iedereen heeft natuurlijk.

Als eerste de nageeflijkheid. In de B is het aan de teugel lopen officieel nog niet super belangrijk, maar überhaupt voor het rijden, en vooral voor de rug van je pony is het goed om aan te werken. Het hoeft allemaal heus niet in een keer, juist niet, vaak als je ziet dat mensen het allemaal te snel willen, wordt er meer in de krul getrokken, dit is meer een afgedwongen houding en absoluut het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken, dat het paard het bit aanneemt en opzoekt en zo de energie van achter naar voren zegmaar doorvloeit.
Let ook goed op de aanleuning, en je handen. Je ziet je pony nu erg vaak nee schudden, een teken dat jij teveel met je handen aan het rommelen bent. De aanleuning wordt erg onrustig, je stoort je pony hiermee en het werkt de ontspanning tegen en ziet er storend uit. Dus zorg voor een ontspannen, rustige, constante aanleuning.

Probeer bij de middendraf wat meer verschil te laten zien. Je ziet nu eigenlijk geen verruiming, hooguit wat versnelling. De bedoeling is, dat ze in hetzelfde tempo blijft lopen, maar ruimere passen maakt. Dus niet opeens heel veel snelle, korte pasjes achter elkaar zet. Een echt goede middendraf moet vanuit de achterhand komen, om dit te oefenen is het handig om voor de middendraf wat overgangen/schijnovergangen/ tempowisselingen te doen, waardoor de achterhand er meer onder komt. (In een proef kan dit natuurlijk niet).
Verder hoeft het maar enkele passen te zijn, als het er niet zo uit wil komen kun je nog een beetje foetelen door in de hoek voor de middendraf ietsjes het tempo terug te nemen, dan wenden, rechtrichten, dan een paar passen vooruit rijden en op tijd weer het tempo opvangen zodat je duidelijker verschil laat zien.

De overgangen terug, dus naar een gang lager kunnen ook nog iets beter. Je pony mag iets sneller reageren, dit bereik je door te oefenen met veel overgangen achter elkaar, een lichte hulp geven, en als je pony niet reageert meteen een iets strengere hulp. En als ze wel reageert goed belonen. Als je dit maar vaak genoeg, consequent oefent zal je pony gaan begrijpen wat je van haar vraagt. Verder goed je been eraan houden tijdens de overgang. Dat is om haar actief te houden, en omdat ze anders "uit elkaar valt." Dit zag je bijvoorbeeld goed, bij ik geloof E afwenden en arbeidsstap, daar viel ze je helemaal stil. Dus daarom, al tijdens de overgangen goed been erbij houden.

Middenstap, eigenlijk een beetje hetzelfde als bij de middendraf. Ze maakt wat snellere, kortere pasjes. Versnelling dus, in plaats van verruiming. Eigenlijk, om te zorgen dat je pony ruimere passen gaat maken, moet ze de hals wat uitschuiven. Dus meer teugel geven, zodat ze de hals lichtjes voorwaarts-neerwaarts kan strekken. (Niet teveel!) En dan tactmatig bijdrijven. Maar als je pony nog niet echt nageeflijk loopt, is het uitschuiven van de hals ook erg lastig, omdat ze het bit dan niet opzoekt. Daarom nogmaals, goed werken aan de nageeflijkheid en het van achter naar voren rijden.
Bij het halsstrekken zie je wel, dat als je je teugels wat langer laat je pony al meer het bit opzoekt. Het halsstrekken zelf mocht wat meer, maar dat kun je door veel oefenen opbouwen. Misschien dat het goed is om tussendoor veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, want je ziet dat zodra je haar voren wat meer ruimte geeft, ze meteen wat meer het bit opzoekt en ontspant.

De galop, vind ik reuze meevallen, in ieder geval zie ik geen geruzie. :D Je zag wel bij het aanspringen, dat ze je al een paar keer per ongeluk te vroeg aansprong. Let erop dat je haar goed om je binnenbeen gebogen hebt, en de goede stelling hebt. En zorg ook voor een rustig draftempo voor je aanspringt, anders is het alleen maar lastiger. Let er ook op, dat je je binnenteugel "meegeeft" zegmaar, als je aanspringt. Aangezien ze met het binnenvoorbeen meer ruimte nodig hebben om aan te springen, moet je haar daar genoeg ruimte geven.

Nou, dat was het wel volgens mij, jeetje het is een heel verhaal geworden. :o
Schrik er maar niet van, het is al helemaal niet zo verkeerd hoor! Je schrijft dat er vooral met haar wordt buitengereden, dan is het al heel knap om zo een proefje te kunnen rijden. Komt helemaal goed, gewoon werken aan de punten, en zo kom je stapje voor stapje wat verder.
Ohja, als er iets onduidelijk is, vraag maar!
Veel succes! :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:38

Super bedankt amigo voor je reactie :D kan ik echt super veel mee! Ik weet dat het allemaal nog erg veel beter kan :P maar stel je voor. de eerste keer dat ik erop zat, kreeg ik r niet eens in galop! en nu reageert ze zeker bijna in 1 keer. dat ze 2 keer te vroeg aansprong, stond ik ook van versteld. nog nooit heeft ze dat gedaan, ze had zelfs gebokt die dag! maar ze had dan ook al een paar dagen weer niet in de bak gereden.
Ik zelf, zoals je wel kan zien, heb ook al jaren geen les meer gehad. paar weken terug zou ik mn eerste les weer krijgen, maar toen was ze inene kreupel.. toen heeft ze ook weer een maand stil gestaan.

Ik ga even een samenvatting van je verhaal maken zodat ik t kan ophangen in mn kastje :P zijn erg goeie tips!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:42

Nou om het moeten rijden met neusriem even uit de wereld te helpen.. Met zonder een neusriem rijden is helemaal niks mis mee, integendeel zelfs. Een hoge neusriem zorgt ervoor dat de kaken van een paard gesloten blijven en zorgt ervoor dat hij de inwerking van het bit niet kan ontlopen (als een paard dis last heeft van het bit dmv. de ruiterhand kan hij dat niet zo goed aangeven als zonder neusriem). Nu laat Djoy heel goed zien dat jou hand nog niet stil genoeg is en daarom is het voor jou en meerdere mensen heel goed om zonder neusriem te rijden, zo kan het paard alles goed aangeven en kun jij daar aan werken. Een africhtingsneusriem zorgt ervoor dat het bit stil en op zijn plaats wordt gehouden (die heeft dus een laten we zeggen nog enigszins goede functie). Een sperriem snoert de mond alleen maar dicht dus eventuele pijntjes kan het paard moeilijk laten zien. Ik zou zeggen, blijf lekker zou rijden, dat doe je heel goed! Maar let wel op de signalen die je paard geeft.

Ik zou beginnen met je beugels langer te maken. En een goede beenligging creëren, je benen steken nu erg naar voren. Doormiddel van verschillende oefeningen die je hier kunt vinden zal je houding veranderen je zult merken als jij aan je houding werkt je paard veel beter reageert op jou hulpen etc. Ook zie ik dat je heeeel veel aandrijft. Werk in fases ipv. een spoortje te gaan gebruiken wat mijn voorganger Woest aangegeven heeft. Fase 1. bovenste kuithulp 2. onderste kuithulp 3. hak 4. zweep. En draai in ALLE tijden je hakken naar buiten ipv. tenen naar binnen. Je geeft dan namelijk de hulpen door met andere spieren die beter begrepen worden en zet je hakken in het zand. Ik zou wel een lange fase 1 doen en geen reactie -> zweep. Zo leert hij acuut te reageren op fase 1 als je telkens je fases moet opvoeren. Als je paard loopt hou je, je benen van zijn lichaam af, niet telkens 'schopjes' gaan geven daar stoor je hem alleen maar mee en dat is totaal onnodig.

Je lijkt erg recht ze zitten bij wendingen. Werk hier ook in fases 1. kijken met je ogen 2. kijken met ogen en schouders (open je schouders zodat het gevoelt wordt) 3. sturen met indirecte teugel (duwen tegen de hals dmv. de buitenteugel) 4. sturen met directe teugel (teugel-bit). Let er vooral op dat je de fases telkens opvoert maar je wel een lange fase 1 moet gebruiken zodat je hem leert daar op te reageren. Knik dan ook niet in bij je heup.

Je handhouding, steek je duimen omhoog ipv. naar de zijkant (naar elkaar dus) ontspan je handen ook en beweeg mee vanuit je ellebogen . Ook in de beweging moet je meezitten met je paard vanuit je bekken, duw hem telkens naar voren in elke stap. Ook zie ik dat je wat naar achter leunt. Laat iemand zijn of haar hand achter jouw rug plaatsen in een rechte lijn. Duw daar tegen aan en laat die gene jouw spanningsplekken voelen en die weghalen (dmv. spieren bewegen totdat de ontspanning weg is). In de draf moet je, je op laten gooien door je bekken. Niet teveel steunen in je beugels en meebewegen vanuit je knieën ontspan die juist. Door elke beweging vang je schokken op nu vang je, je ze op met je schouders en rug probeer ze te observeren met je bekken en laat je zo omhoog gooien.

Probeer niet te veel aan de voorkant te sleutelen maar rij hem van achter naar voren, werk aan de activiteit en reactie op het been. Loop veel balkjes, rij veel (schijn) overgangen en rij de hoeken lekker scherp door en het belangrijkste werk aan je eigen houding. Laat hem nog lekker sterren kijken, dat maakt niets uit eerst werken aan de voorafgaan gezegde dingen dan komt de nageeflijkheid vanzelf.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :) .

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:15

Marlies ook jij heel erg bedankt!
Als ik dit allemaal lees, doe ik er verstandig aan les te volgen :P

Morgen, ga ik proberen de tips ook daadwerkelijk te gebruiken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:24

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.