eerste dressuurtraining na winterstop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hansje

eerste dressuurtraining na winterstop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:01

Na een winterstop, terug het werk wat opgepakt.
Lavendel is een 20 jarige merrie die haar hele leven op niveau heeft gesprongen. Wegens vermoedelijke artrose moest ze uit de sport gehaald worden en werd ze verkocht.
En zo kwam ze bij ons terecht. Hier wordt ze gebruikt om dressuur te rijden, af en toe wat te springen en te wandelen.
We rijden geen wedstrijden, dus geen niveau op vlak van dressuur.
Het was reeds lange tijd geleden dat ze had gereden, dus beetje rustig opgebouwd. Ook haar tanden zijn enkele weken geleden gedaan, wat toch wel resulteerde in een betere aanleuning, ontspannen kaken en geen getrek meer.

Tips zijn heel erg welkom! Vooral m.b.t het zich erg lang maken in de galop en de houding in het algemeen.

Er wordt niet op een bepaald niveau getraind, maar als jullie enig idee hebben hoever we zitten, weten wet het graag :)

Stretchen
Afbeelding

Losdraven
Afbeelding

Slangevolte tijdens inrijden
Afbeelding

losgalopperen
Afbeelding

Pasje verkorten en daarna verlengen
Afbeelding
Afbeelding

Even halthouden en luisteren naar uitleg
Afbeelding

Aangalopperen bij E
Afbeelding

Halsstrekken.
Afbeelding

Paar passen achterwaarts
Afbeelding

Aangalopperen vanuit stap
Afbeelding

Op einde van een dressuurles nemen we altijd een sprongetje mee
Afbeelding

Uitdraven
Afbeelding

Goed belonen en uitstappen
Afbeelding

Rena100

Re: eerste dressuurtraining na winterstop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:11

Leuk paard heb je daar!
Je mag wat meer je hakken uitdrukken en jaar paard wat meer bij elkaar rijden. Hij valt soms uit elkaar. Probeer dus wat meer verbinding te houden met de mond en iets meer te vragen...het halsstrekken en uitdraven geven een veel meer ontspannen paard aan...daar komt ie wat meer over de rug. probeer dat constant te houden!

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:04

Wat mij betreft mogen je beugels een gaatje langer, misschien helpt dat je al op weg om je benen een iets constantere plek te geven ;). Ik vind de halsstrekken- en uitdraven-foto's ook het beste beeld geven; op de andere foto's gebruikt ie iets te weinig rug. Op de springfoto lijkt het alsof je zelf heel hard probeert te springen... Laat je paard je meenemen op de sprong, dan gaat het er veel harmonieuzer uit zien :)! Heel veel succes verder, jullie zijn een erg fijne combinatie ;)!

Shaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:14

Vind het er leuk uitzien hoor. Probeer echt goed op je benen te letten. Benen lang maken en je hakken goed uitdrukken want die trek je vaak op.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:24

Ik zou heel veel rijden zoals je bij 'halsstrekken' & het 'uitdraven' doet en vanuit daar de ontspanning opzoeken en langzaam oppakken zodat zijn neusje erin blijft en zijn rug bol blijft. Ziet er allemaal heel fijn en vriendelijk uit!

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:33

My_star schreef:
Wat mij betreft mogen je beugels een gaatje langer, misschien helpt dat je al op weg om je benen een iets constantere plek te geven ;). Ik vind de halsstrekken- en uitdraven-foto's ook het beste beeld geven; op de andere foto's gebruikt ie iets te weinig rug. Op de springfoto lijkt het alsof je zelf heel hard probeert te springen... Laat je paard je meenemen op de sprong, dan gaat het er veel harmonieuzer uit zien :)! Heel veel succes verder, jullie zijn een erg fijne combinatie ;)!

Ik vond ook de halsstrek en uitrij fotoos het mooiste beeld geven. Ze gebruikt haar rug op die momenten goed. Het moment dat we haar dan wat meer opnemen verliest ze vaak dat ontspannen beeld, ook wss omdat ik iets te weinig contact houd op dat moment? Wanneer ik ze opneem dan is het vaak zo dat ik bang ben om mijn teugels wat meer op te nemen en is er vaak een heel los contact tussen mijn hand en haar mond. Kan dit ook een reden zijn dat ze dan wat uit elkaar loopt en te lang loopt?

De springfoto; ja, we springen meestal heel wat hoger :) Maar nu springen we heel vaak gewoon heel laag om ze te leren rustig naar sprong te gaan en ook op een rustige manier een laag kruisje of stijltje te nemen (en ook wel om der poepspieren te trainen). Ik moet nog erg wenen aan dat lage springen. De grootste fout die ik maak bij laag springen is dat het idd is of ik 1m20 spring. Ook gooi ik mijn teugels teveel los en leun ik op der hals.
Als iemand daaromtrent nog tips heeft, ...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:00

Met springen werkt het het meeste om (als je een hele brave pony hebt, eens lanzaam met langere teugels erover heen te gaan, en er zelf dan extreem op letten om niet op de hals te steunen. Probeer dan ook elke keer voorda tje de sprong over gaat te herrinneren. Desnoods doe je de eerste paar keren je armen overdreven omhoog, om die manier leer je het wel, om zelf je eigen evenwicht op je beugels te houden. Het helpt vaak ook om de teugels wat korter te pakken, en je handen dan een heel stuk naar voren te zetten. Leuk paardje verder! :D

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:02

Een hele mooie oefening om je te laten meenemen op de sprong door je paard, is aan de longe. Ik weet niet of je soms les neemt of er iemand met je meegaat? Dan kan je het volgende misschien eens proberen.

Laat iemand je paard longeren, met jou er op. Doe je teugels van het hoofdstel (of leg er een knoop in) en zet een klein sprongetje op de longeercirkel. Nadat jullie eerst wat opgewarmd hebben, kan je dan, eerst in draf, daarna in galop, over dat sprongetje gaan aan de longe. Probeer daarbij echt je paard te volgen en alles zo goed mogelijk aan te voelen. Dan kan je nog een stapje verder gaan, en je ogen een halve volte voor je aan het sprongetje bent, sluiten. Op die manier ga je echt voelen wat er onder je gebeurt, en kan je niet anders dan je laten meenemen op de sprong als je paard springt.

Het lijkt misschien een gekke oefening, maar bij mij helpt het wonderwel om weer even op gevoel te rijden!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:09

My_star schreef:
Een hele mooie oefening om je te laten meenemen op de sprong door je paard, is aan de longe. Ik weet niet of je soms les neemt of er iemand met je meegaat? Dan kan je het volgende misschien eens proberen.

Laat iemand je paard longeren, met jou er op. Doe je teugels van het hoofdstel (of leg er een knoop in) en zet een klein sprongetje op de longeercirkel. Nadat jullie eerst wat opgewarmd hebben, kan je dan, eerst in draf, daarna in galop, over dat sprongetje gaan aan de longe. Probeer daarbij echt je paard te volgen en alles zo goed mogelijk aan te voelen. Dan kan je nog een stapje verder gaan, en je ogen een halve volte voor je aan het sprongetje bent, sluiten. Op die manier ga je echt voelen wat er onder je gebeurt, en kan je niet anders dan je laten meenemen op de sprong als je paard springt.

Het lijkt misschien een gekke oefening, maar bij mij helpt het wonderwel om weer even op gevoel te rijden!

met losse handen? :O

My_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:46

_Daniella schreef:
My_star schreef:

met losse handen? :O

Met losse handen ja... Je kan natuurlijk ook de 'knoop' die je in je teugels gelegd hebt vastnemen, of een riempje aan je zadel bevestigen, maar in principe is dat niet nodig. Als je iets moet vasthouden om je evenwicht te kunnen bewaren, duidt dat net op een probleem ;) .

_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:38

Ziet er lekker ontspannen uit! Misschien kan je hem nu iets meer bij elkaar gaan rijden.
Je hakken mag je nog wat meer uitdrukken en iets naar achter gaan zitten.
Succes verder! :D

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:48

ziet er ontspannen uit!
ik ga idd met de rest mee, iets meer bij elkaar proberen te rijden en je hakken uitdrukken ;)

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:29

lekker ontspannen!
ik ga ook met de rest mee, hou haar wel wat bij elkaar
en wat heeft ze een gafe vlek onder der buik
:+:

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:43

Probeer je hakken wat meer uit te drukken en tijdens het springen je handen wat meer
naar voren brengen ;)
voor de rest ziet het er wel goed uit