Stapproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Stapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:58

Hallo.
Ik heb een jong paard wat thuis altijd goed en correct stapt.
Maar zo gauw ik het erf af ga of op wedstrijd ben is hij niet meer zuiver.
Hij doet rechts voor en rechts achter tegelijk en links voor en links achter.
Het is nogal behoorlijk onzuiver en valt dus ook enorm op.
Nu zie ik in de Z nog regelmatig paarden met stap problemen.
Maar ik wil der vanaf.

Het is gewoon een basis gang, en hij kan ook gewoon normaal stappen.
Dus het is zonde van mijn punten.

Als ik bijvoorbeeld in de proef middenstap moet doen, dan gooi ik m los van voor zodat ie een beetje zijn passen afmaakt,
Maar aan het einde van de digionaal dan moet ik hem oppakken... en dan gaat het zo mis.

ook bij het inrijden, ik kan der gewoon NIET aankomen.
Heel irritant.

Zijn er nog mensen met tips?

ElinevsElsja

Re: Stapproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:31

ik heb niet echt tips maar ik denk wel dat ik de oorzaak weet van je probleem. Jij zegt dat als je het erf afgaat hij niet meer zuiver loopt. Ik denk dat ie dan gespannen is en daardoor niet weet waar hij zijn benen moet plaatsen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:34

Ja dat dacht ook.
Maar hij is nu al 5 keer meegeweest op concourse en doet eigenlijk alles heel braaf, voeld niet gespannen aan zeg maar...

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:53

En wat gebeurd er als je hem op het moment dat hij dit doet actief voorwaarts laat stappen? Of hem op dat moment op een kleine volte zet? mij lijkt het dan moeilijker voor hem te worden om op deze manier te stappen. Ik heb geen idee of het werkt maar het is misschien het proberen waard tijdens het losrijden?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:55

Ja proberen kan natuurlijk altijd.
Hij heeft het in het begin ook wel thuis gedaan (in combinatie met een soort van halve spaanse pas.)
Maar toen begreep hij nog niet wat ik op zijn rug deed..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:34

Problemen in de stap komen bijna altijd vanuit spanning in de rug. Thuis is hij dan net wat relaxter waardoor het wel goed gaat, op concours kun je dat dan gewoon nog niet narijden.

Let er heel goed op dat hij echt voor je been blijft, en dat je je ophouding niet te groot maakt, en vooral een snelle ophouding kunt maken, dus niet te lang je hand eraan.

Gooi hem in de middenstap niet los van voor, maar maak hem iets ronder, laat hem wat zakken vanaf de schoft en laat hem van daaruit je hand meenemen naar voren. Goed van achteruit blijven aanvullen in het begin, misschien voor je gevoel zelfs wat overdreven maar het is belangrijk dat je verbinding houdt. Van daaruit laat je hem dan voor de hoek door korte ophoudingen weer aan elkaar komen. Je moet ahw remmen "op het achterbeen".

Je kunt het thuis trainen door veel te schakelen. Met een jong paard zou ik dat in het begin niet teveel in stap doen, maar eerst in draf en galop. Ook een wat grotere ophouding moet hij gaan accepteren. Laat hem bijvoorbeeld eens vanuit draf halthouden, kort stilstaan, stap een paar meter weg en laat hem dan nog een keer halthouden. Dat moet echt makkelijk gaan, hij mag niet door je hand heendrammen. Als je over dat soort dingen controle krijgt kun je makkelijker een halve ophouding maken om je tempo te controleren.

Veelvuldig in stap gaan schakelen met je tempo zou ik in eerste instantie niet doen, je raakt vaak door impulsverlies de kwaliteit van je stap kwijt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:37

Buiten heel veel rechte stukken stappen aan een lange teugel.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:53

Hoi ,

Lastig he, Heb ik ook last van met de westrijden. Maar oefenen en oefenen.
Dan komt het vanzelf goed, kijk maar naar ANKY

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:10

Equimotion schreef:
Problemen in de stap komen bijna altijd vanuit spanning in de rug. Thuis is hij dan net wat relaxter waardoor het wel goed gaat, op concours kun je dat dan gewoon nog niet narijden.

Let er heel goed op dat hij echt voor je been blijft, en dat je je ophouding niet te groot maakt, en vooral een snelle ophouding kunt maken, dus niet te lang je hand eraan.

Gooi hem in de middenstap niet los van voor, maar maak hem iets ronder, laat hem wat zakken vanaf de schoft en laat hem van daaruit je hand meenemen naar voren. Goed van achteruit blijven aanvullen in het begin, misschien voor je gevoel zelfs wat overdreven maar het is belangrijk dat je verbinding houdt. Van daaruit laat je hem dan voor de hoek door korte ophoudingen weer aan elkaar komen. Je moet ahw remmen "op het achterbeen".

Je kunt het thuis trainen door veel te schakelen. Met een jong paard zou ik dat in het begin niet teveel in stap doen, maar eerst in draf en galop. Ook een wat grotere ophouding moet hij gaan accepteren. Laat hem bijvoorbeeld eens vanuit draf halthouden, kort stilstaan, stap een paar meter weg en laat hem dan nog een keer halthouden. Dat moet echt makkelijk gaan, hij mag niet door je hand heendrammen. Als je over dat soort dingen controle krijgt kun je makkelijker een halve ophouding maken om je tempo te controleren.

Veelvuldig in stap gaan schakelen met je tempo zou ik in eerste instantie niet doen, je raakt vaak door impulsverlies de kwaliteit van je stap kwijt.

Ik ben het grotendeels met je eens, alleen denk ik dat als je paard goed op ophoudingen reageerd en je veel kunt schakelen in draf en galop dat je dan nog steeds door een stuk spanning een telgang in stap kunt krijgen.
Sommige paarden hebben hier meer 'aanleg' voor (meer een gewoonte, manier van omgaan met spanning in de rug), het belangrijkste is dan inderdaad om ze lekker over de rug te rijden en voorwaarts te houden zodat de spanning in de rug kan verdwijnen.
Dit is heel moeilijk aangezien je al aangeeft dat hij het thuis niet doet zal die spanning in de rug ook te maken hebben met een andere omgeving en sfeer op het wedstrijdterrein.
Thuis al veel lang en laag rijden lekker buigen zodat je zijn rug helemaal los en ontspannen kunt maken, ook in de stap zodat je dat op het wedstrijdterrein ook wat sneller voor elkaar kan krijgen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Succes!

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:24

Je paard zit gewoon met spanning.
Probeer hem wat te ontspannen.
Zoals wat trucjes met hem/haar doen.
Pootje, buiging enz..

Groetjes

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:29

Herkenbaar, mijn paard kon toen hij 4-5 jaar was ook enorm telgangen/lateraal stappen en inderdaad alleen op de wedstrijden. Thuis ging het over het algemeen altijd goed.
De tips van equimotion zijn zeer goed. Om de spanning op de wedstrijd even niet te hebben, laat anders die middenstap maar achterwege. Het is maar 1 onderdeel van de 30. Eerst maar gewoon stappend door de proef komen.
Eén tip nog die ik ook kreeg: focus ook niet te veel op die stap en stap vooral niet te veel in je training. Liever wat vaker even aan een lange teugel tussendoor zodat de spanning er op die manier wat af kan vloeien. Kost wel tijd maar het heeft bij mij wel geholpen. Succes.