Uitgestrekte draf, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinotje

Uitgestrekte draf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 18:25

Hoi allemaal,

Hebben jullie nog tips voor een goede uitgestrekte draf?

Ik start met mijn paard in de M2 dressuur en we hebben nu 7 winstpunten.
Maar elke keer laten we punten liggen bij de uitgestrekte draf, terwijl ik weet dat hij het wel KAN.
Maar op de wedstrijden maakt hij er meer een middendraf van (dus te weinig verruiming)

Het commentaar op de proefjes van vandaag:
een 5: gehaast, weinig afdruk.
een 5: moet achter meer aantreden.
En vorige week had ik op 1 protocol staan: meer bodem pakken.

Heeft iemand nog handige tips? Alles is welkom!

Groetjes, Nathalie

Alicia2u

Re: Uitgestrekte draf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:55

de uitgestrekte draf vergt een hoge mate van verzameling. Zorg er dus voor dat je de hoek gebruikt om je paard recht, in balans en verzameld op de diagonaal te krijgen en rij van daaruit weg, zonder de verzameling te laten varen.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:57

Ik heb het mijn paard aangeleerd door middel van mijn zweepje omhoog te steken. Mijn zweepje had ik dan recht omhoog, op het moment dat hij dan uitgestrekte draf moest doen maakte ik een zwabbertje met mijn zweepje en ging ik op een bepaalde manier zitten.

Nu hoef ik alleen nog in de goede positie te gaan zitten en hij gaat al. Het voordeel hiervan is dat je geen been hoeft te geven en je je paard ook niet uit zijn ritme haalt. Je rijdt je paard dan op je zit naar de uitgestrekte draf.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:00

Dan heb jij een slim paard Wallance ! Zweepje omhoog en hij weet direct wat hij moet doen.. maar je hebt het toch ook aangeleerd?
Ik denk dat de ts hiernaar op zoek ik .. En op wedstrijd mag je niet zomaar met je zweepje beginnen zwaaien.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:54

Het is een oud manegepaard die niet wist hoe hij uit moest strekken in draf. Het is niet zo heel moeilijk. En nee op de wedstrijden reed ik zonder zweep op een gegeven moment (Z2). Hoe leg ik dit makkelijk uit.

Door je zweep omhoog te steken, een zwabbertje te maken (je hebt wel een zweep nodig die een beetje flexibel is) en tegelijkertijd in een bepaalde positie te gaan zitten (ik had beide benen iets naar voren en kantelde mijn bekken iets naar achteren) kun je het je paard aanleren. Op een gegeven moment weet je paard wat hij moet doen als je zo gaat zitten en heb je je zweep niet meer nodig. Het voordeel hiervan is dat je je paard niet in de weg zit.

In het begin schrikt je paard een beetje van het zwabberen van de zweep. Het is dan wel van belang dat je je paard niet straft. Door je paard aan de voorkant te conroleren krijg je naar een tijdje oefenen een mooie uitgestrekte draf.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:42

wel een interessante oplossing, of het nou rijtechnisch/opleidingstechnisch ook zo'n handige oplossing is weet ik niet :?

Alicia geeft het al aan: goed uitstrekken eist een vrij hoge mate van verzameling, dus daar moet je aan werken.

Kun je in draf een ophouding maken en dan écht in 1-2 passen terugsluiten naar halthouden, of bijna halthouden en daar onmiddellijk weer uit naar voren draven? Dat is een goede oefening om je paard meer op het achterbeen te krijgen met meer buiging in het spronggewricht.

Als je dat kunt kun je het gaan uitbouwen en eens extra wegrijden. In het begin maar een paar passen, maar wel voor het maximale vertrekken. Zorg dat je paard goed recht blijft in de overgang.

Ik zie veel combinaties die al in de hoek gas bij gaan geven en de teugels losgooien, met als gevolg dat het paard groot en plat de grond in draaft tegen de tijd dat ze de diagonaal opdraaien. Oefen dus met schakelen en zorg dat je de hoek kunt gebruiken om je paard terug te zetten op het achterbeen. Steek je hand niet weg maar laat deze gewoon staan (dus ook niet terugwerken!) enrijd eerst je paard naar voren, ahw "tegen je hand aan" zodat hij niet van het achterbeen afloopt. Op het moment dat je voelt dat je paard echt vertrekt en je dat in je hand terugvoelt kun je deze meenemen naar voren en naar boven toe, zodat je paard echt voor het maximale kan vertrekken.

Het draait er dus om dat je ook in het uitstrekken je paard op het achterbeen kunt houden. Als je hier controle over krijgt, kun je zelfs in het uitstrekken remmen en daarmee de kwaliteit van je draf vergroten.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:37

Voor mij en mijn paard werkte het perfect. Ik heb dit ook niet van mezelf, maar van mijn instructrice toendertijd. Zo leerde ik mijn paard om op een bepaalde zit uit te strekken. En ja, je moet dan wel eerst je paard volledig voor elkaar hebben. Zelf vind ik het een fijne manier doordat je je paard niet uit balans haalt door veel te moeten drijven.

Maar ieder zijn eigen manier.

Maar dan nog even een vraag aan equimotion, wat is hier rijtechnisch/opleidingstechnisch niet zo handig aan dan?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:00

Je leert je paard een trucje aan.

Een paard dat bijvoorbeeld teveel uit elkaar loopt en daardoor op de voorhand valt en niet kan vertrekken help je niet door een zwabbertje te maken met je zweep. Daarmee los je het feitelijke probleem niet op. Als je van mening bent dat je veel moet drijven om een uitgestrekte draf te kunnen rijden dan is er ergens ook al iets niet helemaal goedgegaan in je basisafrichting.

Het zal best eens kunnen werken voor een bepaald paard om een prikkel te geven om echt te vertrekken of zo, maar het is nou niet iets dat je maar moet gaan aanraden als zijnde dé manier om een paard te leren strekken :?

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:50

Ik weet niet of het een trukje is. Ik vind het meer een hulp. In het begin als je je paard inrijdt leer je je paard ook op bepaalde hulpen bepaalde dingen te doen. Nu heb ik mijn paard geleerd (die overigens wel goed op zijn achterbenen loopt en voor elkaar is) door op een bepaalde manier te gaan zitten om dan uit te strekken. En het lijkt me dat je dat op een bepaalde manier moet leren.

En tuurlijk moet je je paard eerst voor elkaar hebben, maar ik ga er van uit dat als je in het M2 rijd je je paard wel voor elkaar hebt. Verder raad ik het niet aan, maar vertel ik hoe ik het mijn paard heb aangeleerd. Ook vind ik het een beetje makkelijk om te zeggen dat je paard niet goed is afgericht op het moment dat je moet drijven naar een uitgestrekte draf. Als je je paard niet een "trukje" leert om uit te strekken, neem ik toch aan dat je moet drijven. Aangezien we allemaal de paarden "leren" dat je paard op been vooruit gaat.

Naar mijn idee leer je je paard allemaal trukjes als je je paard inrijdt. Je paard weet in het begin echt niet dat hij in galop aan moet springen als je je benen in een bepaalde positie legt. De mijne niet in ieder geval.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:06

Tja zoal gezegd een uitsgestrekte draf kan je enkel bekomen door je paard goed te trainen. Paard moet kracht ontwikkeld hebben, vlot te schakelen zijn, al goed op achterbeen lopen en verzameling en kader kunnen aanhouden.

Enkel dan kan je beginnen met idd enkele passen te strekken, en het is beter 10 passen correct dan een hele diagonaal of kant.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:14

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

Het trucje met de zweep klinkt heel goed, alleen raakt mijn paard al in de stres als ik het zweepje vastpak, hij heeft hier in het verleden nogal nare ervaringen mee gehad, en ik kan en wil deze manier van aanleren dus helaas niet toepassen. Ik weet ook niet of je in de M2 nog met een zweepje mag rijden in je proef??

Als ik bovenstaande lees denk ik dat ik hem teveel laat lopen in de hoek. Hij is wel heel vlot voor het been en hij weet ook echt wel dat hij een middendraf moet doen als ik dan been geef, alleen dat hij nog meer moet verruimen met zijn benen lukt hem de ene keer wel, maar vaker niet voldoende.
(ik moet wel zeggen dat het uitstrekken met de trainingen beter gaat dan op wedstrijd)
Equimotion; Ik ga morgen eens met het schakelen en een paar pasje verruimen oefenen! Je uitleg is erg duidelijk! Dank je wel!

Indien iemand nog meer tips enz heeft zijn die uiteraard van harte welkom!

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:18

Een goede manier om uitgestrekte draf te oefenen is om lekker in het bos in flinke middendraf te draven. Werkte bij mij redelijk goed. Ik liet iemand mee gaan die dan in galop voor ging en dan probeerde mijn pony het bij te houden en die hield ik dan in draf en dan ging ze redelijk hard waardoor ze een flinke middendraf moest laten zien. Hoop dat je er wat aan hebt en dat je bos in de buurt hebt ;)

Edit: Ik lees net in je profiel dat je wel eens in het bos rijdt
Laatst bijgewerkt door Robbertcv op 25-05-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 19:19

Het bos ligt bij ons tegenover de stal, en dat kan strekt hij wel inderdaad, net zoals op het strand... maar nu moet ik dit nog beter kunnen toepassen in de trainingen in de bak, en dan heb je minder ruimte en wordt het dus lastiger... helaas :)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:05

Equimotion schreef:
wel een interessante oplossing, of het nou rijtechnisch/opleidingstechnisch ook zo'n handige oplossing is weet ik niet :?

Alicia geeft het al aan: goed uitstrekken eist een vrij hoge mate van verzameling, dus daar moet je aan werken.

Kun je in draf een ophouding maken en dan écht in 1-2 passen terugsluiten naar halthouden, of bijna halthouden en daar onmiddellijk weer uit naar voren draven? Dat is een goede oefening om je paard meer op het achterbeen te krijgen met meer buiging in het spronggewricht.

Als je dat kunt kun je het gaan uitbouwen en eens extra wegrijden. In het begin maar een paar passen, maar wel voor het maximale vertrekken. Zorg dat je paard goed recht blijft in de overgang.

Ik zie veel combinaties die al in de hoek gas bij gaan geven en de teugels losgooien, met als gevolg dat het paard groot en plat de grond in draaft tegen de tijd dat ze de diagonaal opdraaien. Oefen dus met schakelen en zorg dat je de hoek kunt gebruiken om je paard terug te zetten op het achterbeen. Steek je hand niet weg maar laat deze gewoon staan (dus ook niet terugwerken!) enrijd eerst je paard naar voren, ahw "tegen je hand aan" zodat hij niet van het achterbeen afloopt. Op het moment dat je voelt dat je paard echt vertrekt en je dat in je hand terugvoelt kun je deze meenemen naar voren en naar boven toe, zodat je paard echt voor het maximale kan vertrekken.

Het draait er dus om dat je ook in het uitstrekken je paard op het achterbeen kunt houden. Als je hier controle over krijgt, kun je zelfs in het uitstrekken remmen en daarmee de kwaliteit van je draf vergroten.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Zorgen dat de achterhand er goed onder is en blijft, en niet de teugels losgooien inderdaad, hij moet als het ware tegen je hand opklimmen. Dus dat de aanleuning iets zwaarder wordt, betekent dat de energie echt vanuit achter naar voren wordt doorgegeven. (Maar de aanleuning moet wel elastisch blijven.)
En inderdaad in het begin genoegen nemen met een paar goede passen. Beter dat, en dat langzaam uitbouwen tot meer, dan meteen een hele diagonaal vragen waarbij hij helemaal uit elkaar valt.

De oplossingen van wallance en Robbertcv vind ik inderdaad meer trucjes, iets aanleren, in plaats van dat je het vanuit dressuurmatige basis doet. Een keer flink door het bos laten draven, daar krijg je hem misschien wel wat actiever en frisser mee, maar is imo geen basis voor een goede uitgestrekte draf.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:38

Ik weet niet, maar ik begrijp niet helemaal waarom jullie het een trucje vinden. Kunnen jullie me dat eens uitleggen? Je leert toch je paard aan wat hij op een bepaalde hulp moet doen?

Verder ben ik het met jullie eens dat je paard eerst voor elkaar moet zijn en goed op het achterbeen moet draven. Maar om uit te strekken moet ik toch een bepaalde hulp geven. Ben benieuwd wat voor hulp jullie dan geven. En naar mijn idee is iedere hul bij een paard aangeleerd op de een of andere manier.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:46

Daar heb je gelijk in, je zou het hem bij wijze van spreken kunnen aanleren door aan zn oor te trekken. Maar ik lees bij jou bijvoorbeeld niets over de aanleuning, of gaat dat ook vanzelf als reactie op de hulp?
Want dat is imo een erg belangijke factor.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:01

Dat klopt dat heb ik er ook niet allemaal bij gezet. Je moet je paard eerst goed voor elkaar hebben, goed op het achterbeen, de juiste aanleuning, goed kunnen schakelen etc.

Op het moment dat dat allemaal voor elkaar is gebruik je pas je zweepje in de lucht. Door op een bepaalde manier te gaan zitten en je zweepje in de lucht te zwabberen (overigens wel voorzichtig) leer je je paard aan dat hij moet strekken op het moment dat je zo gaat zitten (denk wel dat je het begrijpt). In eerst instantie krijg je vaak een schrik reactie naar voren. Deze voorwaartse reactie ga je vervolgens controleren naar een goede uitgestrekte draf. (Het heeft mij achtens opgeleverd in het Z2.)

Als je je aanleuning goed voor elkaar hebt, krijg je iets meer druk in je handen. Niet veel, maar je voelt dat je paard tegen je hand aanloopt zonder op de voorhand te duiken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:12

wallance schreef:
Dat klopt dat heb ik er ook niet allemaal bij gezet. Je moet je paard eerst goed voor elkaar hebben, goed op het achterbeen, de juiste aanleuning, goed kunnen schakelen etc.

Als je dat voor elkaar hebt heb je echt geen zwabberend zweepje meer nodig om een fatsoenlijke uitgestrekte draf te rijden :? :?

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:18

Equimotion, het komt een beetje over dat alleen jij het goed doet, jammer. Er lijden volgens mij meer wegen naar Rome. (En het zwabber zweepje is mijn aanleer methode geweest voor dit paard en niet iets wat ik altijd gebruik, hij doet het nu op mijn zit dat deed hij overigens na twee keer zwabberen.)

Maar jouw paard weet wel gelijk hoe hij uit moet strekken en alles eruit te halen wat er in zit? Zou graag jouw hulp wel willen weten.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:28

Jullie kunnen wel allemaal heel raar praten over wallance haar manier. Maar zo doen de meeste topruiters het hoor! (op dat zweepje na dan)

Je moet vanuit een verzameld punt beginnen en dan jezelf aanleren je bekken naar voren te kantelen,je kan hierbij het best doorzitten (maar dat moet jij al in de proef als het goed is). En vanuit gekantelde bekken drijf je de eerste paar keren het paard naar voren laat ie niet genoeg zien dan geef je hem een tik of wat ik altijd doe een extra schopje hierdoor verruimen ze nog even extra en vallen ze meestal in galop. Aan het eind van de lijn moet je er ook weer omdenken dat je je bekken niet meer kantelt.

Dus bekken kantelen wanneer je de lijn oprijdt en een uitgestrekte/midden- draf wil hebben.

Mocht ie niet genoeg laten zien dan een schopje/tik aan 1 kant.
( wel even op t eind belonen ook al springt ie in galop om em weer tot rust te krijgen )

En als je dit een paar keer getraind hebt is het simpelweg alleen nog maar je bekken kantelen en proberen die uitgestrekte draf uit te zitten! ;)

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:37

Ik heb deze manier inderdaad ook van een topruiter. Zij gebruikt dit ook altijd, ook het zweepje omhoog. Dit door je paard niet uit zijn balans te halen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:44

wallance schreef:
Ik heb deze manier inderdaad ook van een topruiter. Zij gebruikt dit ook altijd, ook het zweepje omhoog. Dit door je paard niet uit zijn balans te halen.

Welke topruiter?

Goed uitstrekken is gevolg van je basisafrichting. Dat jij een stokje nodig hebt om je paard naar voren te krijgen (want dat is je idee erachter) zegt misschien meer over de manier waarop jouw paard aan de hulpen staat.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:50

Je kunt het paard dit niet leren op de een naar andere dag, je moet van het begin af aan het paard al erg actief hebben, je moet hem goed kunnen sluiten en dus verzamelen, wanneer jij maar even met je kuiten er aan komt moet hij reactie geven,
Het strekken bouw je langzaam op uit het middendraf, Het paard moet het doorkrijgen en moet sterker worden, goed verzamelen en goed aan het been is de basis, vanuit daar steeds vaker doen, en steeds wat strenger.

weetje wat ook altijd wel een goeie is, doe ik altijd met mijn jonge paard, ga lekker het veld op, en laat hem daar helemaal gaan, maar zorg niet dat hij in de galop springt, vaak gaan ze uitzichzelf uiteindelijk wel strekken, en daarna kun je hem op het veld er meer bijpakken, en hetzelfde toepassen later in de bak, hier werkt het super, ze moest gewoon leren dat ze die benen kan gebruiken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:02

Ik heb (met mn haf) meestal een 7 of 8 voor de uitgestrekte draf. Ik houd hem van te voren iets tegen (verzamel dus iets) en laat hem dan voor zo'n 2½cm losser en leg mijn benen ietsje naar achteren. Hierdoor schopt hij z'n sokken nog net niet uit maar versneld ook niet helemaal. Maar ik denk dat je dit beter kunt vragen aan een persoon die ZZ-licht ofzo rijdt. Meestal hebben deze al verschillende paarden gereden en weten ze bij verschillende paarden 'de knopjes'. Succes :)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:26

Op zich is de theorie die word uitgelegd achter het zwabberen met een zweepje best plausibel. Maar wat ik me af vraag, als je je paard door aandrijven uitbalans brengt dat gaat er toch al veel eerder iets mis? Als je onafhankelijk zit haal je je paard niet uitbalans door je been aan te leggen. Of je moet gaan schoppen...
Lijkt me dat je paard op minimale druk naar voren gaat (basis) dus kan je zoals Equimotion al zegt, eerst verzamelen omdat een paard alleen correct kan steken als deze van het voor omhoog komt.