Paard loopt niet graag aan de teugel !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

Paard loopt niet graag aan de teugel !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 09:50

Zoals ik dus al zei vind mijn paard aan de teugel lopen niet fijn ze houdt ervan om lekker hoog te lopen maar dan ontspant ze zich totaal niet als ik dan na een half uur proberen dr cocentratie toch heb en als ze dan eindelijk aan de tuegel loopt dan is ze ook ontspannen en dan gaat het allemaal prima dan volgt ze mijn hulpen goed op maar waarom moet ik iedere keer weer zo lang zagen voordat ze luistert het is wel een merrie ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft (maar het is toch zo dat merries koppiger zijn :? ) maar zou iemand een idee hebben waarom ze dat toch iedere keer probeert?

thanx elise

m1992

Re: Paard loopt niet graag aan de teugel !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:53

Pf.. je moet een paard absoluut niet "aan de teugel" zagen..
Vraag me af wie jou dat zo geleerd heeft?
Een paard moet uit zichzelf naar beneden komen, doordat hij ontspannen loopt, z,n achterhand goed onder zijn lijf brengt en een fijn contact heeft met jouw hand. Als jij loopt te zagen, kan jij dus geen stille hand bieden en kan jou paardje nooit die ontspanning opzoeken.

Zoek een goede instructrice en laat het hoofd van je paard nu even voor wat het is!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:54

Ehm, als ik dit zo lees vind ik het niet gek dat ze niet 'aan de teugel' loopt.. Zagen om aan de teugel te lopen :wow: ? Hoe zou jij het vinden om een trens in je mond te hebben en die de hele tijd heen en weer gezaagd wordt? Ga je daarvan ontspannen? Dacht het niet. Das dus niet de bedoeling. Ik raad je aan om een goede instructeur te zoeken.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 09:54

@marlin met zagen bedoel ik proberen het is niet dat ik de hele tijd in dr mond zit te trekken ;)
Laatst bijgewerkt door Quartusje op 24-05-09 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:55

Vind je het gek dat je paard niet graag aan de teugel loopt?
Als jij telkens zaagt om haar maar omlaag te krijgen gaat ze dat vanzelf combineren met: hoofd omlaag=pijn!

ben het met het bovenstaande eens!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:57

Wat is "proberen" in de teugels knijpen? Das toch echt geen stille hand, dus dan kan een paard gewoon niet ontspannen en dus nageeflijk gaan lopen! Aan de teugel rijden moet je doel niet zijn, je doel is een ontspannen paard dat goed op jou hulpen reageert, pas als dat lukt zal je paard gaan nageven. Houd die volgorde aan en niet andersom.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 09:58

@ marlin ok thanx ik zal dr aan denken

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:15

marlinH schreef:
Wat is "proberen" in de teugels knijpen? Das toch echt geen stille hand, dus dan kan een paard gewoon niet ontspannen en dus nageeflijk gaan lopen! Aan de teugel rijden moet je doel niet zijn, je doel is een ontspannen paard dat goed op jou hulpen reageert, pas als dat lukt zal je paard gaan nageven. Houd die volgorde aan en niet andersom.

Mijn fjord kan heel ontspannen lopen zonder aan de teugel te lopen en als ik haar nageeflijk wil laten lopen, moet ik toch echt blíjven proberen, oftewel druk blijven geven met buitenhand en vragen met binnenhand....
Ze gaat echt niet vanzelf nageeflijk lopen en ook niet binnen 5 min..
Dus ben het niet helemaal met je eens.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:16

Indd, mijn verzorgpony loopt altijd heel ontspannen, met niet echt aan de teugel. Gewoon lekker relaxt. :)) Je merkt meestal waneer het paard ontspannen begint te worden, als hij wat gaat briesen, en zachtjes met het bit begint te spelen. ;) Succes he!

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:25

toen ik met mijn verzorgpony aan de teugel reed briesde ze ook, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ontspant. Nu ik volgens de methode vn AdB rijd weet ik pas echt wat ontspannen is. Rijd sinds vorig jaar via zijn methode en ik rijd mijn verzorgpony nog steeds niet aan de teugel. We zijn al wel bijna zover.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:27

Heb je les? Dat lijkt me in dit geval onmisbaar..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:28

1 hele handige tip is,neem goed les.
Eerst komt de ontspanning dan pas de nagevelijkheid maar de ruiter moet het zelf ook kunnen en daar twijfel ik nu wel wat aan....

Neem les voordat het echt niet meer gaat.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:28

Zo via internet denk ik niet dat we goed kunnen zeggen waarom je paard niet aan de teugel loopt.
Waarschijnlijk heb je meer aan een goede instructeur/instructrice, die jou kan uitleggen waar het nu mis gaat en wat je moet doen zodat het wel lukt. Neem dus priveles!

succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:19

aan de teugel vraag je niet, dat krijg je

oftewel, stop met het vragen. op een dag komt het vanzelf wel jullie zijn er allebij pas klaar voor als je paard het op een presenteerblaadje zomaar aan je geeft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:23

Nageeflijkheid mag nooit of te nimmer een doel op zich zijn.
Dat een paard nageeflijk loopt is een beloning op het rijden van de ruiter.
Je hebt er veel meer aan om een goede les te nemen en goed ontspannen, maar actief van achteruit te gaan rijden.
In de achterhand zit de motor van het paard en die moet jij activeren.
Als je dit op een onstpannen manier doet en hem van voren rustig opvangt, loopt je paardje vanzelf nageeflijk.
En daar heb je je handen vrijwel niet voor nodig. En zagen is al helemaal goed oplossing.
Doe jij dit niet onstpannen (en dus zit te zagen), ontspant je paardje ook niet.
Doet deze dat wel, word jij dus beloond voor je goede manier van rijden.
Als jij goed rijd, geeft je paard vanzelf na.
Maar hoe harder jij werkt, hoe moeilijker je paardje kan ontspannen.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:14

Het klinkt allemaal heel logisch, dat ze vanzelf nageeflijk gaan lopen. Dat doet mijn verzorgpaardje nu ook, nu ze het geleerd heeft.
Maar toen ik al twee jaar reed had ze nog nooit nageeflijk gelopen, in de les hebben we er toen aandacht aan besteed.
En uiteindelijk liep ze nageeflijk door druk te blijven geven en te vragen, en goed aan het binnenbeen is essentieel.
Kortom wat ik eigenlijk wil zeggen..
Volgens mij loopt een paardje nooit voor de eerste keer zomaar ineens nageeflijk...
Als ze het eenmaal doorhebben wel, als ze ontspannen zijn.
Of heb ik al die jaren iets verkeerd gedaan :S

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:17

Haar vraag was trouwens niet het nageeflijk lopen op zich, maar waarom het zo lang duurt zie ik net :D
Dat komt waarschijnlijk omdat ze dan nog niet lekker soepel en ontspannen is, misschien moet ze even 'warmlopen'

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:29

een paard dat ontspannen is, en zich goed voelt onder het zadel en de ruiter accepteert, loopt nageeflijk. soms zelfs té :P . zit je zelf te zeuren erom, voelt een paard dit als druk, en een paard geeft dan tegendruk. Doet hij het niet, dan ligt het niet aan het karakter hoor, zelfs niet als het een merrie. Kijk eerst naar jezelf, en dan pas naar het paard. En zoek een goede lesgever.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 16:02

ok bedankt allemaal ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 06:53