Zita (v. Gribaldi) @ training lrv jonge paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Zita (v. Gribaldi) @ training lrv jonge paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:42

Omdat ik morgen en volgende week wedstrijd jonge paarden heb, ben ik maandag en woensdag op het lrv-oefenterrein gaan rijden. Voor Zita is namelijk de vreemde omgeving niet zozeer het probleem, wel het gescheiden worden van haar vriendinnetje die op de camion staat te hinneken. Gelieve er bij het commentaar rekening mee te houden dat ze erg gespannen was om bovenstaande reden.

Ons niveau:
Zita is nog maar 1 keer op wedstrijd uitgebracht en dat was vorig jaar bij de LRV jonge paarden (4-jarigen). In onze training beperken we ons tot de basis. Dus als ik er een niveau moet opplakken dan is het B-L niveau.

Waar we op dit moment mee bezig zijn:
-Alles begint bij het voorwaarts rijden en daarmee samenhangend reactie op het been
-Nageeflijkheid
-Schakelen, mede om haar goed op het achterbeen en vlug te krijgen
-Zorgen dat zij mijn hand opzoekt en volgt
-In training werk ik volgens het scala der ausbildung en bouw op die manier mijn trainingen ook op.

Problemen:
De grootste problemen situeren zich bij mezelf, mijn houding is echt rampzalig.
Dus: - vooruit kijken en dus recht zitten
- tenen steken gigantisch naar buiten :(
- onafhankelijker worden in mijn zit
- handen rechtop, echter staan ze bewust laag
- ik heb enorm moeite om haar grote galopsprongen uit te zitten
- doordat Zita soms wat lui is voor het been heb ik de neiging te veel been te geven in plaats van
er consequent mee te zijn: actie = reactie
Ik heb dus nog heel wat werk!
Tips zijn welkom maar hou het a.u.b. vriendelijk. Ik weet dat er veel scheelt aan mijn houding en probeer daar ook aan te werken. Het maakt me de laatste tijd enorm onzeker dat ik zo slecht zit. Word er zelfs een beetje moedeloos van dus ik hoop dat jullie goede bruikbare tips hebben.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10. Ik ga hier bewust in 'verlichte' zit zitten maar draai hierdoor mijn tenen nog meer naar buiten
Afbeelding
11. Idem als bij 10
Afbeelding
12.
Afbeelding
13. En klaar! Zelfs bij het halthouden zitten mijn voeten gigantisch verkeerd. Zucht...
Afbeelding
14. En nog 2 foto's van het longeren. Op deze manier longeer ik anders nooit. Dit doe ik alleen op vreemd terrein wanneer de overtollige energie er uit moet.
Afbeelding
15.
Afbeelding

Met dank aan Woest voor de foto's.

Helena17

Re: Zita (v. Gribaldi) @ training lrv jonge paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:01

let op je voeten...

gr helena

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:16

Misschien eens proberen om je beugels een gaatje korter te maken,
zodat je uw haken meer kunt uitdrukken, en zo je tenen naar binnen draait ?

Verder heb je wel een mooi paard !

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:40

Wat een prachpaard! Echt, wauw.. :9
Wat mij het eerste opviel waren je voeten, let er goed op!
En waarom is die manier van longeren niet goed dan? :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:29

Stevige merrie, wat zit er achter Gribaldi?

Probeer meer in het midden van je zadel te gaan zitten, nu kantel je je bekken verkeerd en zit je teveel op de lepel van het zadel (dit is niet goed voor de drukverdeling op de rug)
Wat kan helpen is vaak korte stukken zonder beugels rijden, zodat je een betere , meer stabielere zit krijgt.

Paard lijkt in de hals nog niet volledig te ontspannen, je zegt zelf dat je in elk geval aan vwnw doet, maar die foto's staan er nu in elk geval niet bij :D
Maar veel varieren in de hoofdhouding, is goed voor paarden die nog teveel in de kaak vasthouden.

Probeer ook nog iets meer de achterhand te activeren, ze is nu 5 dus dat kan makkelijk :)

Succes met de proef!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:36

Wat een leuk paard!
Vind de gribaldi's best mooi altijd!
Je voeten inderderdaad, alhoewel ik het gevoel heb dat je je beugels niet korter hoeft te doen, je been houding lijkt me best goed, alleen inderdaad je voeten.
Als je haar beloont lijkt het daarom dat je je voeten naar buiten draait, gewoon omdat je voorover zit, om haar te belonen, dus die foto mag je gelukkig wel uitsluiten.

Als je naar foto 7 kijkt, en je beeld je in dat de hiel omlaag is, dan is de been"lengte" in mijn ogen nog altijd goed, het is gewoon een kwestie van hielen, je kan je hielen ook optrekken als je korte beugels hebt, en als je dat niet gewend bent ga je in mijn ogen NOG meer voorover zitten, dus ik zie daar de oplossing niet in.

Ze mag inderdaad ontspannender maar in je topic staat ook dat ze wat gespannen is dus neem aan dat ze thuis ook ontspannender loopt.

train door zou ik zeggen en komt alles goed ;)

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:38

Dank je wel voor de tips!

@Iluvwinnetoo: Ik longeer haar anders met touwtjes omdat ze heel snel haar rug vastzet. De manier van longeren op de foto's is meer om de overtollige energie kwijt te spelen maar is geen training voor haar.

@Crossmonster: Er staan inderdaad geen voorwaarts-neerwaarts foto's bij om de eenvoudige reden dat ze echt heel moeilijk zakt vanvoor. Ze zoekt mijn hand nog te weinig op. We werken er aan en eindelijk begint er wat resultaat te komen maar heel minimaal. Dus ook dat vergt nog héél wat uurtjes training.
Ik ben hier thuis ook meer bezig met het variëren in halshouding. Ze heeft moeite met het rekken in de hals dus ook daar werken we aan. Maar ook dit is een gevolg van te weinig mijn hand opzoeken.
Achterhand proberen we actief te houden. Mijn instructeur is hier enorm op bezig. Nu ik nog. Ik moet haar echt rijden en daar heb ik nog moeite mee. Je moet echt constant bezig zijn en die ervaring moet ik nog krijgen. Dus wat je aanhaalt is allemaal terecht.
Ohja, het is een Gribaldi x Feiner Stern. Moet eens opzoeken wat er nog meer achter zit. Ik geloof Zeller maar daar ben ik niet zeker van.

De eerste proef van vandaag daar was ik best tevreden mee. We waren laatste maar dat kan ook niet anders. Er zaten heel wat fouten in de proef maar ik was al blij dat ik haar kon rijden. De tweede proef daarentegen was dramatisch. Ze sloot zich helemaal van mij af waardoor ik haar echt door de proef moest sleuren. Het zag er gewoon niet uit. Maar al bij al ben ik tevreden. Ze panikeert enorm als ze van het andere paard weg is dus ik ben blij dat ze bij me bleef en op enkele bokjes na was ze best braaf. Nu maar wedstrijdkilometers maken en hopen dat het snel in orde komt!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:44

Ik vind dat het er nog goed uit ziet :j
Ik las je openingspost en dacht eigenlijk, jee, wat krijgen we te zien? Maar dat was alleen een mee valler.

Ik vind dat je een giga mooi paard onder je kont hebt :j

Idd net als crossmonster zegt, stukken zonder beugels rijden ( desnoods als iemand je aan de longeerlijn heeft ) zal je zit verbeteren en het makkelijker maken haar uit te zitten.
Beugels hoeven volgens mij niet korter. Wanneer je dit wel doet, ga je alsnog met je tenen naar buiten draaien denk ik, en nog meer staan in je beugels, terwijl je meer zou moeten gaan zitten.

Voor je tenen. Als je op de grond staat. En je draait je tenen helemaal naar elkaar toe, zodat ze elkaar raken. Lukt dat? Of doet je dat pijn? Ik heb nl altijd het zelfde probleem, en kreeg van mn vroegere instructrice de tip mee, om met mn tenen zover mogelijk naar binnen te gaan lopen. Hierdoor rek je je buitenbeenspieren goed op, waardoor je op je paard makkelijker de juiste houding aan zou moeten kunnen nemen. Mij hielp het toen.

Verder zou ik zeggen, ga zo door en blijf oefenen, dan komt het allemaal goed!

Am_suz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:01

Je zit een beetje naar voren en je zou je hakken wel iets meer uit mogen drukken. Ga lekker trots en 'arrogant' op je paard zitten met je borst naar voren ;) Verder ziet het er mooi uit! Mooie foto's trouwens :)

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:28

Hoe je die tenen kan oefenen: Als je gewoon staat, dus zonder paard. En je staat bijvoorbeeld te koken, of in de winkel aan de kassa of weet ik veel waar, ... Erop letten dat je tenen extra naar binnen zijn gedraaid.
Mijn zusje draaide haar tenen ook altidj naar buiten bij het paardrijden, en ik heb daar op gelet als ze gewoon stond, deed ze dat ook.
Nadat ze dat op de grond minder deed ging het op eht paard ook beter.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:20

Let idd op je tenen. Verder ligt je zadel te ver naar voren. Op veel foto's zie je de kussens van achteren omhoog komen (bv 7+8+12). Het vwnw zie ik ook nog niet echt terug in je foto's, je rijdt hem namelijk vrij kort in de hals.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 18:24

Bedankt nog voor de tips! Daar ga ik zeker gebruik van maken!

marsmars schreef:
Let idd op je tenen. Verder ligt je zadel te ver naar voren. Op veel foto's zie je de kussens van achteren omhoog komen (bv 7+8+12). Het vwnw zie ik ook nog niet echt terug in je foto's, je rijdt hem namelijk vrij kort in de hals.

Ik zal erop letten dat ik mijn zadel meer naar achter leg. Ik wil er wel op wijzen dat ik op het moment van de foto's helemaal niet bezig was met het neerwaarts rijden, wel voorwaarts maar niet neerwaarts. Dus logisch dat je dat niet op de foto's ziet. Ze was erg gespannen (zie beginpost) en dan kropt ze zich op. Ik rij haar niet bewust kort in de hals, integendeel. Ze heeft moeite met het rekken in haar lichaam dus daar werk ik (thuis) aan. Het is enkel maanden geleden dat ze op vreemd terrein is gekomen. Ik heb haar hier maar een kwartiertje gereden. Wat je op de foto's ziet is dus niet de manier waarop ik thuis mijn training aanpak want dat was nu onmogelijk.

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:43

eventueel voor je rechte houding kan je een zweep gebruiken tussen je armen en dan achter langs je rug beetje gek uitgelegd maar dan ga je echt een heel stuk recher zitten,kan heel goed helpen op een gegeven moment leer je het je aan om recht te gaan zitten.... Vnd het wel een super mooi paardje echt trots op zijn....:D

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:39

wat me eigenlijk meteen opviel van de foto's is dat je paard haar rug vrij bol/strak houd en dat het daardoor voor jou ook moeilijk is om te zitten. inderdaad oefenen zonder beugels, is vaak heel effectief, desnoods aan de longe. Ik denk dat als jouw paard meer ontspant jij ook lekkerder kan gaan zitten, maar denk ook dat het een wisselwerking is. Dus blijven werken aan je eigen houding, heb je beiden erg veel profijt van. De rest van het commentaar is al gegeven, en daar ga ik voor een groot deel wel in mee. Volgens mij ben jij bewsut bezig met je rijden. Mooi zo doorgaan... succes!

xMoose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:29

Probeer idd te letten op je voeten en denk aan de knik in je ellebogen! :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:43

doe je nu zondag ook mee in Heusden?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:05

Op de foto's lijkt het of je je handen regelmatig erg breed zet. Dat je ze laag houdt doe je bewust, op zich is dat niet erg, maar door dat breed en laag lijkt het alsof je je handen best wel vast zet, zie vooral foto's 4, 6 en 10.

Ik vraag me af of je je voeten altijd zo naar buiten draait of dat het te maken had met de spanning.

Als ik jou was zou ik heel erg aan die ontspanning gaan werken. Probeer thuis uit hoe je haar het beste kunt laten ontspannen. Als je dan op wedstrijd gaat en ze is gespannen omdat ze weg moet van de andere paarden dan zet je haar eerst behoorlijk aan het werk om haar aandacht af te leiden van de oorzaak en als dat goed gaat dan rijd je naar die ontspanning toe.
Als je dat thuis regelmatig doet zal ze leren wat je van haar wil en dan gaat dat op wedstrijd ook een stuk makkelijker.

Verder moet je eens proberen te bedenken wat je precies voelt als je paard helemaal ontspannen is. Onthoudt dat gevoel als het goed gaat en vraag je af wat er anders is op het moment dat het niet goed gaat. En dan natuurlijk vooral de dingen die je zelf kan veranderen. Dus je eigen houding en zit, de manier waarop je je teugels vast houdt enz.

En als ze zo gespannen is en het wil niet lukken, ga dan heel bewust terug naar de basis. Vraag je eerst af hoe je zit en wat er fout is aan het gevoel. Begin daarna met voorwaarts rijden, zorg dat ze aan je been is en dat de aandacht bij jou is. Het lijkt op je foto's alsof je bezig bent met aan de teugel rijden en voor jullie moeilijke dingen als galop terwijl je paard niet aan het been is.

:p wat een lang verhaal is het geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Trouwens wel een prachtig paard hoor en zo slecht is het ook niet hoor, vooral niet opgeven!!!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 18:02

arabcarla schreef:
eventueel voor je rechte houding kan je een zweep gebruiken tussen je armen en dan achter langs je rug beetje gek uitgelegd maar dan ga je echt een heel stuk recher zitten,kan heel goed helpen op een gegeven moment leer je het je aan om recht te gaan zitten.... Vnd het wel een super mooi paardje echt trots op zijn....:D

Dat ga ik eens uitproberen!

heyitsme schreef:
wat me eigenlijk meteen opviel van de foto's is dat je paard haar rug vrij bol/strak houd en dat het daardoor voor jou ook moeilijk is om te zitten. inderdaad oefenen zonder beugels, is vaak heel effectief, desnoods aan de longe. Ik denk dat als jouw paard meer ontspant jij ook lekkerder kan gaan zitten, maar denk ook dat het een wisselwerking is. Dus blijven werken aan je eigen houding, heb je beiden erg veel profijt van. De rest van het commentaar is al gegeven, en daar ga ik voor een groot deel wel in mee. Volgens mij ben jij bewsut bezig met je rijden. Mooi zo doorgaan... succes!

Heb je heel goed gezien. Ze zet haar rug enorm snel vast. Ik longeer op aanraden van mijn instructeur ook heel vaak. De laatste tijd is het zelfs een keer rijden, een keer longeren, een keer rijden,.... Daar wordt ze heel fijn van. Ik zet haar aan de longe aan de touwtjes zodat ze zakt aan de voorkant en haar rug loslaat. En bedankt voor je compliment. Dat doet me echt goed. Ik wil er echt aan werken, niet alleen voor mezelf maar in de eerste plaats voor mijn paarden. Dat mijn houding zo slecht is maakt me erg onzeker.

xMoose schreef:
Probeer idd te letten op je voeten en denk aan de knik in je ellebogen! :)

Ja, dat gaan we proberen :D We moeten als combinatie wedstrijdritme opdoen dus ik ga voor de ervaring. En ik hoop dat het al wat beter gaat als in Bekkevoort.

Aurora3 schreef:
Op de foto's lijkt het of je je handen regelmatig erg breed zet. Dat je ze laag houdt doe je bewust, op zich is dat niet erg, maar door dat breed en laag lijkt het alsof je je handen best wel vast zet, zie vooral foto's 4, 6 en 10.

Ja dat klopt dat ik mijn handen te breed zet. Daar moet ik op letten. Of ik ze vast zet, dat denk ik niet want dan trekt Zita meteen terug. Ik zet mijn binnenhand vaak wel bewust naar binnen omdat ik altijd de neiging heb gehad (is nu gelukkig beter) om problemen op te lossen met mijn binnenteugel ipv mijn buitenteugel (natuurlijk wel in combinatie met been en gewichtshulp). Door mijn hand naar binnen te brengen, zonder terug te werken, ben ik er juist minder sterk in. Maar dat is natuurlijk iets anders als beide handen breed zetten. Dus daar moet ik inderdaad op letten.

Ik vraag me af of je je voeten altijd zo naar buiten draait of dat het te maken had met de spanning.

Ik doe dat jammer genoeg vaker. Ik heb in mijn onderschrift een link naar een ouder topic staan. Die foto's zijn thuis genomen. Hier heb ik wel de indruk dat mijn tenen niet zo extreem naar buiten steken al op de foto's in dit topic?

Als ik jou was zou ik heel erg aan die ontspanning gaan werken. Probeer thuis uit hoe je haar het beste kunt laten ontspannen. Als je dan op wedstrijd gaat en ze is gespannen omdat ze weg moet van de andere paarden dan zet je haar eerst behoorlijk aan het werk om haar aandacht af te leiden van de oorzaak en als dat goed gaat dan rijd je naar die ontspanning toe.
Als je dat thuis regelmatig doet zal ze leren wat je van haar wil en dan gaat dat op wedstrijd ook een stuk makkelijker.

Dat is een handige tip! Ik longeer haar op wedstrijd eerst. Kan ik haar dit ook aan de longe leren? Want thuis is ze wel heel onspannen, zowel bij het longeren als tijdens het rijden. Maar ik weet dat als ik haar op vreemd terrein longeer en dan eventueel met touwtjes werk, ze zich gaat vastzetten en dus niet gaat ontspannen. En er meteen opkruipen dat durf ik eerlijk gezegd niet. Ik ben nog altijd wat angstig nadat ik 2 jaar geleden mijn rug gebroken heb door een val. Dus mijn angst en het dus niet ontspannen zijn, spelen zeker mee. Daar moet ik dus eigenlijk eerst aan werken. En door ervaring weet ik dat ik er alleen maar aan kan werken door het te doen.

Verder moet je eens proberen te bedenken wat je precies voelt als je paard helemaal ontspannen is. Onthoudt dat gevoel als het goed gaat en vraag je af wat er anders is op het moment dat het niet goed gaat. En dan natuurlijk vooral de dingen die je zelf kan veranderen. Dus je eigen houding en zit, de manier waarop je je teugels vast houdt enz.

Op deze manier werk ik dankzij mijn instructeur ook. Hij vraagt me 100 keer per les: wat voel je? En wat moet je doen als je dit of dat voelt. Maar dit zou ik op wedstrijd ook moeten doortrekken en dat was zondag niet het geval.

En als ze zo gespannen is en het wil niet lukken, ga dan heel bewust terug naar de basis. Vraag je eerst af hoe je zit en wat er fout is aan het gevoel. Begin daarna met voorwaarts rijden, zorg dat ze aan je been is en dat de aandacht bij jou is. Het lijkt op je foto's alsof je bezig bent met aan de teugel rijden en voor jullie moeilijke dingen als galop terwijl je paard niet aan het been is.

Dat zie je niet juist. Ik ben met haar juist niet bezig met aan de teugel rijden omdat me dat in het verleden problemen heeft opgeleverd. Zita is nu 5 en de enige oefening die ze kan is het wijken. Dus we werken echt alleen maar aan de basis waarbij reactie op het been echt de prioriteit is (na de onspanning maar zoals gezegd is dat thuis geen probleem). Vroeger stoorde het mij inderdaad erorm als ze haar hoofd in de lucht had maar nu niet meer. Van die fout heb ik geleerd. Woest hier op bokt weet hoe we in het begin reden en dat ik af en toe met haar in gevecht ging. Zij traint bij dezelfde instructeur en kan bevestigen dat ik heel erg bezig ben met reactie op het been (en dus voorwaarts rijden). Gooit ze nu haar hoofd omhoog, dan geef ik meteen been. Mijn instructeur is hier ook heel correct in. Als ik het niet voorwaarts oplos, dan krijg ik het van hem te horen. En dat heeft me al heel wat tranen opgeleverd, maar daar heb ik wel van geleerd.

:p wat een lang verhaal is het geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik heb er zeker wat aan! Bedankt!

Trouwens wel een prachtig paard hoor en zo slecht is het ook niet hoor, vooral niet opgeven!!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:20

Citaat:
Dat zie je niet juist. Ik ben met haar juist niet bezig met aan de teugel rijden omdat me dat in het verleden problemen heeft opgeleverd. Zita is nu 5 en de enige oefening die ze kan is het wijken. Dus we werken echt alleen maar aan de basis waarbij reactie op het been echt de prioriteit is (na de onspanning maar zoals gezegd is dat thuis geen probleem). Vroeger stoorde het mij inderdaad erorm als ze haar hoofd in de lucht had maar nu niet meer. Van die fout heb ik geleerd. Woest hier op bokt weet hoe we in het begin reden en dat ik af en toe met haar in gevecht ging. Zij traint bij dezelfde instructeur en kan bevestigen dat ik heel erg bezig ben met reactie op het been (en dus voorwaarts rijden). Gooit ze nu haar hoofd omhoog, dan geef ik meteen been. Mijn instructeur is hier ook heel correct in. Als ik het niet voorwaarts oplos, dan krijg ik het van hem te horen. En dat heeft me al heel wat tranen opgeleverd, maar daar heb ik wel van geleerd.

Dat kan ik inderdaad bevestigen! Bij onze instructeur is het hoogte punt : voorwaarts, neerwaarts, ontspanning!
En ik vind ook inderdaad dat jullie een grote vooruitgang geboekt hebben sinds de eerste keren, soms met dalen, maar dat heeft iedereen incl ik! :o
Maar zoals onze instructeur zegt.. zolang de pieken telkens hoger zijn dan voor de vorige dalen.. zit je goed ;)