arabcarla schreef:eventueel voor je rechte houding kan je een zweep gebruiken tussen je armen en dan achter langs je rug beetje gek uitgelegd maar dan ga je echt een heel stuk recher zitten,kan heel goed helpen op een gegeven moment leer je het je aan om recht te gaan zitten.... Vnd het wel een super mooi paardje echt trots op zijn....

Dat ga ik eens uitproberen!
heyitsme schreef:wat me eigenlijk meteen opviel van de foto's is dat je paard haar rug vrij bol/strak houd en dat het daardoor voor jou ook moeilijk is om te zitten. inderdaad oefenen zonder beugels, is vaak heel effectief, desnoods aan de longe. Ik denk dat als jouw paard meer ontspant jij ook lekkerder kan gaan zitten, maar denk ook dat het een wisselwerking is. Dus blijven werken aan je eigen houding, heb je beiden erg veel profijt van. De rest van het commentaar is al gegeven, en daar ga ik voor een groot deel wel in mee. Volgens mij ben jij bewsut bezig met je rijden. Mooi zo doorgaan... succes!
Heb je heel goed gezien. Ze zet haar rug enorm snel vast. Ik longeer op aanraden van mijn instructeur ook heel vaak. De laatste tijd is het zelfs een keer rijden, een keer longeren, een keer rijden,.... Daar wordt ze heel fijn van. Ik zet haar aan de longe aan de touwtjes zodat ze zakt aan de voorkant en haar rug loslaat. En bedankt voor je compliment. Dat doet me echt goed. Ik wil er echt aan werken, niet alleen voor mezelf maar in de eerste plaats voor mijn paarden. Dat mijn houding zo slecht is maakt me erg onzeker.
xMoose schreef:Probeer idd te letten op je voeten en denk aan de knik in je ellebogen!

Ja, dat gaan we proberen
We moeten als combinatie wedstrijdritme opdoen dus ik ga voor de ervaring. En ik hoop dat het al wat beter gaat als in Bekkevoort.
Aurora3 schreef:Op de foto's lijkt het of je je handen regelmatig erg breed zet. Dat je ze laag houdt doe je bewust, op zich is dat niet erg, maar door dat breed en laag lijkt het alsof je je handen best wel vast zet, zie vooral foto's 4, 6 en 10.
Ja dat klopt dat ik mijn handen te breed zet. Daar moet ik op letten. Of ik ze vast zet, dat denk ik niet want dan trekt Zita meteen terug. Ik zet mijn binnenhand vaak wel bewust naar binnen omdat ik altijd de neiging heb gehad (is nu gelukkig beter) om problemen op te lossen met mijn binnenteugel ipv mijn buitenteugel (natuurlijk wel in combinatie met been en gewichtshulp). Door mijn hand naar binnen te brengen, zonder terug te werken, ben ik er juist minder sterk in. Maar dat is natuurlijk iets anders als beide handen breed zetten. Dus daar moet ik inderdaad op letten.
Ik vraag me af of je je voeten altijd zo naar buiten draait of dat het te maken had met de spanning.
Ik doe dat jammer genoeg vaker. Ik heb in mijn onderschrift een link naar een ouder topic staan. Die foto's zijn thuis genomen. Hier heb ik wel de indruk dat mijn tenen niet zo extreem naar buiten steken al op de foto's in dit topic?
Als ik jou was zou ik heel erg aan die ontspanning gaan werken. Probeer thuis uit hoe je haar het beste kunt laten ontspannen. Als je dan op wedstrijd gaat en ze is gespannen omdat ze weg moet van de andere paarden dan zet je haar eerst behoorlijk aan het werk om haar aandacht af te leiden van de oorzaak en als dat goed gaat dan rijd je naar die ontspanning toe.
Als je dat thuis regelmatig doet zal ze leren wat je van haar wil en dan gaat dat op wedstrijd ook een stuk makkelijker.
Dat is een handige tip! Ik longeer haar op wedstrijd eerst. Kan ik haar dit ook aan de longe leren? Want thuis is ze wel heel onspannen, zowel bij het longeren als tijdens het rijden. Maar ik weet dat als ik haar op vreemd terrein longeer en dan eventueel met touwtjes werk, ze zich gaat vastzetten en dus niet gaat ontspannen. En er meteen opkruipen dat durf ik eerlijk gezegd niet. Ik ben nog altijd wat angstig nadat ik 2 jaar geleden mijn rug gebroken heb door een val. Dus mijn angst en het dus niet ontspannen zijn, spelen zeker mee. Daar moet ik dus eigenlijk eerst aan werken. En door ervaring weet ik dat ik er alleen maar aan kan werken door het te doen.
Verder moet je eens proberen te bedenken wat je precies voelt als je paard helemaal ontspannen is. Onthoudt dat gevoel als het goed gaat en vraag je af wat er anders is op het moment dat het niet goed gaat. En dan natuurlijk vooral de dingen die je zelf kan veranderen. Dus je eigen houding en zit, de manier waarop je je teugels vast houdt enz.
Op deze manier werk ik dankzij mijn instructeur ook. Hij vraagt me 100 keer per les: wat voel je? En wat moet je doen als je dit of dat voelt. Maar dit zou ik op wedstrijd ook moeten doortrekken en dat was zondag niet het geval.
En als ze zo gespannen is en het wil niet lukken, ga dan heel bewust terug naar de basis. Vraag je eerst af hoe je zit en wat er fout is aan het gevoel. Begin daarna met voorwaarts rijden, zorg dat ze aan je been is en dat de aandacht bij jou is. Het lijkt op je foto's alsof je bezig bent met aan de teugel rijden en voor jullie moeilijke dingen als galop terwijl je paard niet aan het been is.
Dat zie je niet juist. Ik ben met haar juist niet bezig met aan de teugel rijden omdat me dat in het verleden problemen heeft opgeleverd. Zita is nu 5 en de enige oefening die ze kan is het wijken. Dus we werken echt alleen maar aan de basis waarbij reactie op het been echt de prioriteit is (na de onspanning maar zoals gezegd is dat thuis geen probleem). Vroeger stoorde het mij inderdaad erorm als ze haar hoofd in de lucht had maar nu niet meer. Van die fout heb ik geleerd. Woest hier op bokt weet hoe we in het begin reden en dat ik af en toe met haar in gevecht ging. Zij traint bij dezelfde instructeur en kan bevestigen dat ik heel erg bezig ben met reactie op het been (en dus voorwaarts rijden). Gooit ze nu haar hoofd omhoog, dan geef ik meteen been. Mijn instructeur is hier ook heel correct in. Als ik het niet voorwaarts oplos, dan krijg ik het van hem te horen. En dat heeft me al heel wat tranen opgeleverd, maar daar heb ik wel van geleerd.
:p wat een lang verhaal is het geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik heb er zeker wat aan! Bedankt!
Trouwens wel een prachtig paard hoor en zo slecht is het ook niet hoor, vooral niet opgeven!!!