[rt-P] tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kis6ireentje

[rt-P] tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:25

Vraagje, mijn paard gooit regelmatig zijn tong over het bit. Met rijden had ik er de laatste tijd haast geen last meer van maar laats zag ik het hem doen tijdens het longeren. Het lijkt wel alsof hij met het bit aan het spelen is, maar als ik dan ga kijken ligt zijn tong over het bit heen. (hij doet hem zelf trouwens ook gewoon weer terug als ik niets doe :) )

Ik vroeg me af wat ik daaraan zou kunnen doen? Wil liever niet zo'n "lepel bit" nemen als het ook anders kan.

Graag hoor ik jullie ervaringen en tips, alvast bedankt!

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:10

Is het bit niet te scherp? Van sommige mensen hoor ik juist dat dat 't probleem kan zijn.

felicity

Re: [rt-P] tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:00

Mijn paard doet dit ook altijd als ze een haakje heeft. Ik laat dan de tandarts komen en ze doet het niet meer.
Is er dan ook niks mis met der gebit?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:14

Veel paarden hebben er last van als het bit niet lekker zit. Dat kan door tandproblemen, een bit wat niet goed bij het paard past (te dik of te dun) of omdat de ruiter streng of onrustig in de hand is. Snel proberen op te lossen voor het gewoonte is geworden!

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 12:10

HIj doet het al heel lang, maar hij is pas sinds januari van mij. Hiervoor liep hij in het manegewerk waardoor ik er weinig aan kon doen.

Maar dat het aan zijn tanden kon liggen zou heel goed kunnen. HIj is namelijk naar mijn weten nog nooit geweest. De tandarts komt de 24ste, stond al gepland dus ben benieuwd of dat het zou kunnen zijn.

Bit te scherp kan maar denk het niet. ik heb namelijk wel een redelijk dun bit maar hiervoor had ik een dikkere en deed hij het ook.

Te streng in mijn hand denk ik niet dat het is aangezien hij het met longeren laatst ook deed en dan heb ik nog net geen boog in mijn lijnen hangen.

Bedankt voor de tips!

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:41

Dit kan door heel veel dingen komen
het kan stress zijn (mijn paard doet het heeeel af en toe als hij iets heeel eng vindt)
het kan zijn dat hij pijn heeft (vaak pijnreactie), controleer of het zadel goed ligt en of zijn rug en spieren etc goed zijn.
het kan ook heel goed iets met het gebit zijn, als hij nog nooit naar een tandarts geweest is zou ik dat sowieso eerst na laten kijken!
en je kunt een dikker bit nemen, mijn paard is daarna ontspannender in de mond geworden.
te sterke hand zou inderdaad ook kunnen, want als hij op een manege heeft gelopen hebben er natuurlijk veel handen in zijn mond gezeten zeg maar, kan dat het een gewoonte is geworden als hij het ook met longeren doet.
Maar zo te horen lijkt het iets met de tanden te zijn.
heel veel succes met de oorzaak vinden en oplossen!

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 19:05

anna en bowy bedankt voor de tips! heb het lijstje even nagelopen:
Rug en spieren zou goed moeten zijn. Ik heb hem nog niet zolang maar zijn gelijk begonnen met alles goed in orde maken. Eerst moest hij wat aankomen, toen na 2 maanden goed zadel gekocht. Verder loopt hij bij de fysio en is zijn rug echt super verbeterd. Dus dat zou allemaal in orde moeten zijn.

Vroeger deed hij het voornamelijk als hij iets moeilijk vond, buigen ging bij hem erg lastig dan ging hij kantelen en ging de tong over het bit.

Maar nu zag ik het dus ook bij longeren waardoor ik daar over ging twijfelen.

Tanden zou heel goed kunnen, de 24ste komt de tandarts dus ben benieuwd (had er niet aan gedacht dat dat de reden zou kunnen zijn ... bedankt voor de tip!) dus dit wacht ik even af, hoop dat het daarmee is opgelost... `hoop dat het nog geen " gewoonte" is want dan word het lastiger :) blijft lastig met een ex manege paard die kennen al wat truukjes haha

Dikker bit is bij mijn paard niet zo fijn, hij heeft een klein neusje (pony sper riem pas hij :P) en dan gaat hij met zijn mond open lopen. Verder is hij ook erg zacht in zijn mond dus daarin is hij erg fijn.

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:54

Ik zou dan maar even het afspraakje van de tandarts afwachten ;)
Je kunt zelf ook al kijken of hij grote haken heeft, zijn de tanden helemaal mooi glad is hij waarschijnlijk wel al ooit naar de tandarts geweest. zitten er op de tanden haken en bobbels zeg maar is de kans groot dat hij daar last van heeft.
is het een ruin of een merrie trouwens? want soms hebben ruinen nog hengstentandjes (volgens mij heette dat zo) en kan dat ook pijn doen met het bit. dat had een paard van een vriendin namelijk. alleen gooide die niet de tong over het bit maar die ging kantelen met het hoofd en tegen het bit in lopen en met de mond open zegmaar. na het bezoekje van de tandarts had hij nergens meer last van.
(half)jaarlijks (ligt per paard verschillend) is erg noodzakelijk omdat paardentanden doorgroeien, dus het zou heel goed de oorzaak kunnen zijn!

zo te horen ga je heel goed met je paard om en wil je hem goed helpen ik denk dat het zeker goed komt! :D laat maar even weten of het de tanden waren, vind ik wel leuk om te horen ;)

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:59

he dat kantelen en met zijn mond open lopen deed hij toen ik nog een dikker bit had... hmm ben benieuwd. hij is een ruin trouwens (ook al stond op zijn papieren merrie maar goed dat is een andere discussie :P haha)

Ik weet iig zeker dat hij al minimaal 6 jaar niet geweest is want zolang stond hij bij ons op de manege, en de manegepaarden gaan alleen als er problemen zijn.

hij doet ook vaak beetje raar met eten dus denk dat hij zeker wat haken heeft. Ben erg benieuwd hoe hij het doet bij de tandarts! en wat er uitkomt. Ik laat het zeker even weten!

(hierna gaat hij zoieso jaarlijks, bij ons komt namelijk 1x per jaar de tandarts dus dan laat ik hem voortaan gelijk nakijken)

thxxx

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:08

Eventjes afwachten wat de tandarts zegt is een goed idee ja :j .
Mijn pony gooit ook nog wel eens de tong over het bit. Ik heb daar toen de tandarts bij laten halen, er zaten inderdaad haken op en een wolfstandje zat in de weg. Helaas is het tong over het bit gooien bij haar meer een gewoonte geworden, ze heeft vanaf het begin dat ze is ingereden met haar mond open gelopen. Met de sperriem en neusriem een gaatje strakker (ipv van twee vingers kan er nu één vinger tussen) spant ze nu wat minder en gebeurt dat ook minder - bovendien zat/zit ik er toch teveel aan, als ik mijn handen werkelijk doodstil heb gebeurt het veel minder.
Ik zou je dus adviseren om, als de tandarts is geweest, eens een (privé) lesje te nemen en goed te kijken waar het rijtechnische probleem ligt - misschien is zelfs dat kleine beetje handbeweging al teveel voor hem!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:12

Mijn paardje is ook bij de tandarst geweest voor dit probleem, maar hij doet het nog steeds?

Ik hou dit topic even in de gaten, anders zou ik graag willen weten wat dit is, als het bij jou over is:)

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:55

Mijn paard steekt d'r tong uit. Dus niet over het bit maar puur over d'r lippen heen likken. Nadat de tandarts was geweest deed ze het nog steeds, heb d'r een tonglepelbitje ingehangen en het is opgelost.
Waarom wil je liever niet zo'n bit gebruiken? Is echt niet te scherp of iets dergelijks hoor.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:06

andante: Les hebben we zoieso dus daar wordt aan gewerkt :) eerst dacht ik ook dat het aan mijn hand lag, maar omdat hij het laatst zelfs met longeren deed ging ik daaraan twijfelen.(longeren doe ik met enkele lijn en dan heb ik echt hele lichte druk want ik longeer met touwtjes en die doen het werk)

Daarbij is hij wel gevoelig in zijn mond dus daar werken we zoieso aan.

Ariell: ik heb liever zo min mogelijk in zijn mond omdat hij zo'n klein gevoelig mondje heeft :) maar als hij het dalijk na de tandarts blijft doen denk ik wel dat het nodig is. Zou heel goed kunnen dat het gewoonte geworden is helaas...

Mag je eigenlijk starten met zo'n lepelbit?

Ga de tandarts even afwachten en hou jullie op de hoogte!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:13

Voor zover ik weet mag je niet met zo'n lepelbit starten. Ik denk dat je beter op zoek gaat naar de oorzaak en dan die weghaalt. Zou best wel kunnen dat het de tanden zijn.
Mijn paard durfde dat ook wel al eens doen, vooral als het wat moeilijker werd. Maar als ik de neusriem en sperriem goed vast deed, niet superhard, maar ook niet te los dan bleef het altijd goed. Het rare was wel dat hij er eigenlijk nooit echt van profiteerde.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

Je mag met zo'n bit t/m M2 starten.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:16

Arielle: bedankt voor de info! Handig om te weten mocht het dalijk niet over zijn...

Ik kan me ook niet voorstellen dat het voor hem comfortabeler is met zijn tong erover :s

De enige oorzaak die ik nog kan bedenken is idd tanden of dat het al gewoonte is (hij doet het namelijk al een aantal jaar, hiervoor in het manegewerk)

Ik hoop op de tanden en dat het over is als de tandarts geweest is :) maar als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:17

Bij de mijne is het ook gewoon een gewoonte geworden. Ze gaat niet in verzet of wat dan ook, ze vind het gewoon leuk om d'r tong uit te steken :+
Je merkt er tijdens het rijden ook helemaal niets van, alleen de jury rekent je er wel op af. Nu met lepelbitje is het rijden precies hetzelfde, tong komt er alleen niet meer uit :)

x1x1x1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:53

tonglepel lijkt mij toch handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:26

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:19

Heb de berichten net even snel doorgelezen maar leek erg interessant! Heb ze gelijk uitgeprint en ga het na me werk even goed doorlezen! Thxx JoviBan!

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:05

Ik zou nog laten weten hoe het gegaan was na de tandarts dus bij deze:

De tandarts is geweest hij had flinke haken die zijn weggevijld. Verder heeft hij een klein wolfstandje dat de problemen zou kunnen veroorzaken maar het kan ook dat het door de haken kwam en dat het nu over is.

Dus gaan het even proberen mocht hij nog steeds zijn tong over het bit doen dan laat ik het wolfstandje ook nog weghalen.

Ga vanmiddag voor het eerst weer rijden dus ben heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:21

Zo zie je maar. ;)
Je moet er toch niet aan denken dat je er een tonglepelbit in had gehangen of het sperriempje strak aan had getrokken.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:27

een dun bit ligt harder in de mond dan een dikkere maar is het bit niet te groot of te klein?? dit was bij mij het geval

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:35

Wat ook kan helpen is een bit met tongvrijheid: soms gooit het paard z'n tong over het bit om aan de druk op de tong te ontsnappen. Een bitje met tongvrijheid lost dit probleem op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:38

Alicia2u schreef:
Wat ook kan helpen is een bit met tongvrijheid: soms gooit het paard z'n tong over het bit om aan de druk op de tong te ontsnappen. Een bitje met tongvrijheid lost dit probleem op.

Heeft geen enkele zin wanneer het om haken gaat zoals in dit geval.

Tongvrijheid is hartstikke mooi en erg belangrijk, maar hoe zit het vervolgens met de druk op de lagen? Lijkt mij dat zo'n bit dan op de lagen ligt?